Zomrel tvorca Pascalu Niklaus Wirth |
Zomrel programátor, ktorý zjednodušil programovacie jazyky a dostal ich k masám.
Zomrel Niklaus Wirth, programátor, ktorý zjednodušil programovacie jazyky. Mal 89 rokov a aktívny bol hlavne v 60. až 80. rokoch, kedy navrhol hneď niekoľko moderných programovacích jazykov a prispôsobil ich bežným používateľom. Vytvoril hlavne legendárny Pascal, ktorý vyšiel v roku 1970.
Pascal bol na svoju dobu jednoduchý, flexibilný a navrhnutý na rýchlu kompiláciu. Jeho popularita sa rozbehla v 80-tych rokoch, kedy začal rozmach PC a prišiel Turbo Pascal od Borlandu. Bol nenáročný a veľmi dostupný pre každého. Niečo ako Unity teraz. Ale v Pascale sa robia hry doteraz, síce menej, ale predsa. Napríklad nedávny český titul Hrot bol spravený tiež v ňom.
V roku 1984 dostal Wirth AM Turing Award, čo bola svojho času niečo ako Nobelova cena vo sfére výpočtovej techniky. O desať rokov neskôr bol pridaný medzi ACM Fellow, čím ocenili jeho „mimoriadny technický, profesionálny a servisný prínos“ v oblasti počítačovej vedy.
Wirth zároveň v jednej svojej eseji vytvoril Wirthov zákon, v ktorom sa hovorí, že softvér sa spomaľuje rýchlejšie, ako sa zrýchľuje hardvér. Viac menej tým kritizoval pomalé napredovanie softvéru.
"Operačný systém si musel poradiť s 8 000 bajtmi a kompilátor sa musel zmestiť do 32 kB, zatiaľ čo moderné kompilátory vyžadujú megabajty," napísal Wirth. "Zrýchlil sa všetok tento nadupaný softvér? Práve naopak. Nebyť tisíckrát rýchlejšieho hardvéru, moderný softvér by bol úplne nepoužiteľný."
"Vylepšené používateľské pohodlie a funkčnosť údajne ospravedlňujú väčšiu veľkosť softvéru, ale bližší pohľad odhalí, že tieto odôvodnenia sú neisté. Textový editor stále vykonáva pomerne jednoduchú úlohu vkladania, odstraňovania a presúvania častí textu; kompilátor stále prekladá text do spustiteľného kódu a operačný systém stále spravuje pamäť, miesto na disku a cykly procesora. Tieto základné povinnosti sa nezmenili s príchodom Windowsov, stratégií vystrihnutia a vloženia alebo popup menu, ani s nahradením zmysluplných príkazových slov peknými ikonami ... tieto detaily sú roztomilé, ale nie nevyhnutné a majú skrytú cenu."
To nakoniec poznáme aj pri hrách, hardvér napreduje rýchlo, ale hry sa zlepšujú len pomaly, zaberajú viac miesta, sú náročnejšie, ale často s rovnakými funkciami ako pred rokmi.
Wirthovi na Twitteri vzdalo hold viac známych programátorov ako Tim Sweeney, John Carmack alebo aj George Broussard z Apogee. Sweeney povedal, že Wirth spravil programovanie lepším pre každého.
NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY TÝŽDŇA |
- Prvé zábery na Liama Hemswortha ako Geralta v Zaklínačovi 39
- Assassin's Creed Shadows ukazuje prvý trailer, zavedie nás do Japonska 241
- Alza spustila ďalšiu zľavovú akciu 40
- GTA VI vyjde na jeseň 2025 97
- Ghost of Tsushima práve vyšlo na PC 151
- Zábery z natáčania druhej série The Last of Us seriálu 100
- Bude mať GTA VI cez 1500 eventov vo svojom svete? 24
- Ubisoft oficiálne potvrdil názov Assassin's Creed Shadows pre novú hru, predstaví 42
- Red Dead Redemption 1 zrejme prichádza na PC 45
- Predobjednávky Assassin's Creed Shadows sú vraj vysoké 154 zobraziť viac článkov >