INON ZUR

INON ZUR

Mali sme možnosť porozprávať sa s hudobným skladateľom Inonom Zurom o komponovaní hudby k pripravovanej FPS Men Of Valor.

Interview

Mnohým nebude meno hudobného skladateľa Inona Zura hovoriť absolútne nič. Niektorí ho možno iba letmo začuli, ale stále si nevedia tohto človeka zaradiť. Inon Zur je hudobným skladateľom, ktorý využíva k tvorbe hudby syntetizátory a sample, ktoré dokážu evokovať pocit a silu živého orchestra. Jeho profesionálna kariéra začala skomponovaním hudby k ocenenému nezávislému filmu Yellow Lotus (réžia Tony Bui). Neskôr nasledovala produkcia hudby k celovečerným filmom, herným titulom a  k animovaným seriálom vysielaných v televízii. Nás však zaujíma práca Inona v hernom svete. Spolupracoval prakticky so všetkými veľkými vývojárskymi štúdiami (EA, Blizzard, BioWare, VU Games) a jeho hudbu sme mali možnosť počuť v množstve herných titulov. Tvorba Zura bola niekoľkokrát nominovaná za najlepší soundtrack (Icewind Dale II), hudbu (Baldurs Gate II) a originálnu úvodnú pieseň (SOCOM II). Kompletný výpis jeho tvorby spolu s ukážkami niektorých skladieb nájdete na oficiálnej stránke Inon Zura. Naposledy sme si mohli jeho hudbu vypočuť v adventúre Syberia II. Jeho spolupráca s vývojárskymi štúdiami zďaleka nekončí, pracoval na soundtrackoch k titulom StarCraft: Ghost (animácie), Shadow Ops: Red Mercury a Men Of Valor. V tomto rozhovore sa dočítate o príprave a výrobe soundtracku, používaných technikách a možno sa dozviete aj niečo nové o pripravovanej FPS z prostredia vietnamskej vojny Men Of Valor.

Pre ktorý herný titul si napísal svoj prvý soundtrack?

Môj prvý soundtrack bol pre hru Klingon Academy (Interplay, 1997).

Je veľký rozdiel komponovať hudbu pre TV, filmy a herné tituly? Aký je najmarkantnejší rozdiel medzi vymenovanými médiami?

Dva najväčšie rozdiely medzi filmovým/TV soundtrackom a hudbou v hre sú za A: hudba je nelineárna a za B: nemusí byť viazaná na obraz. Ináč povedané, skladateľ má väčšiu voľnosť pri komponovaní, pretože na niektorých miestach nemusí sledovať, čo sa deje na obrazovke, hudba tak má netradičný, lepší priebeh. Kedže hudba v hrách nie je lineárna musí byť napísaná tak, aby sa dala púšťať dokola a to je výzva, ktorá neexistuje v skladaní hudby k obrazu.

Pracuješ radšej so syntetizátormi alebo so živým orchestrom?

Samotné komponovanie začína vždy na syntetizátoroch, aby som mohol ukázať producentovi smer a hudobnú myšlienku. Ak je dostatok financií nahráva sa so živým orchesterom, čo je oveľa lepšie, ako keď peňazí niet, vtedy produkujem hudbu na syntetizátoroch.

Ako prebieha vytváranie soundtracku pre herný titul? Dostávaš predpripravené situácie s popisom nálady v hudobných trackoch alebo dostávaš voľnú ruku pri komponovaní?

Ako prvé si musím teoreticky naštudovať herný titul, objaviť/naučiť sa napínavé momenty, ktoré sa môžu podpísať na celom soundtracku. Potom prebieha konzultácia s producentom/vývojárom a pristúpenie k ich predstave o vlastnostiach soundtracku. Niektorí vývojári majú úplnú predstavu a vedia čo chcú, ďalší majú iba letmú predstavu a niektorí nemajú vôbec predstavu, ako má soundtack znieť. V poslednej menovanej situácii ponúkam vývojárom návrh a myšlienku, aby som sa zoznámil s ich požiadavkami. Je to veľmi náročný proces.

Aká blízka je tvoja spolupráca s vývojovým tímom keď komponuješ soundtrack?

Čím bližšie si, tým je práca jednoduchšia. Ak potrebujem konzultovať viacej úrovní (levelov) alebo častí, je celkový proces oveľa pomalší. Obyčajne, sú najlepšie výsledky dosahované, keď má skladateľ veľmi dobrý konštruktívny vzťah s producentom alebo so zvukovým režisérom, ktorý sa priamo podieľa na vývoji hry.

Obyčajne koľko trackov skomponuješ pre jeden herný titul? A koľko z nich nebudú hráči nikdy počuť?

Hry sa odlišujú svojou veľkosťou a nárokom na hudbu. Niektorým bude úplne postačovať 25 minút hudby a iné si vyžiadajú aj cez 100 minút. Všetko závisí od hry a jej rozpočtu. Všetka hudba, ktorá bola odsúhlasená je zakomponovaná do hry. Niekedy napíšem motív, ktorý sa nakoniec po implementovaní nepozdáva producentovi. Táto časť musí byť nahradená a po napísaní nového motívu otestovaná.

Používaš vo svojich trackoch už hotové sample alebo začínaš úplne od nuly?

Obyčajne začínam od samého začiatku. Nestáva sa často, že mnou vytvorený sample (zvuk), ktorý ešte nebol použitý, sa bude perfektne hodiť do každej skladby. Áno, ak je sample prijateľný, použijem ho.

Máš rád hry? Ktorá je tvojou najobľúbenejšou a kto je obľúbeným skladateľom, skupinou?

Mám rád žáner FPS. Veľmi rád komponujem pre RPG a adventúry aj keď sa hrajú podstatne zložitejšie. Mám rád klasiku, Prokofiev, Stravinsky, Debussy, Beethovena a medzi kapelami The Beatles a The Police.

Ako môže dobrá hudba ovplyvniť celkovú atmosféru a hráča samotného?

Presne ako vo filmoch alebo v TV je výborný soundtrack nevyhnutným prínosom a doplnením titulu. Dojímavý soundtrack môže pridať ďalší rozmer alebo neuvedomelý komponent útočiaci na sluch. Hudba stimuluje naše emócie jedinečným spôsobom a rozpráva dramatický príbeh na odlišnej, podprahovej úrovni ako obraz a iné zvuky.

Na ktorom soundtracku medzi hernými titulmi sa ti najlepšie pracovalo? Koľko trvá nahranie jedného soundtracku?

Každý titul má svoju jedinečnú hodnotu, takže nemôžem povedať, že jeden je podstatne lepší ako druhý. Herné tituly Shadow Ops: Red Mercury, SOCOM II: US Navy SEALS a Men Of Valor mi dali príležitosť pracovať s veľkým živým orchestrom, čo mám na tejto práci najradšej.

Môžeš sa s nami podeliť o informácie o soundtracku k Men Of Valor? Kde si sa nechal inšpirovať?

Men Of Valor je zmesou klasickej orchestrálnej hudby a východných hudobných motívov. Tento hybrid vytvára unikátny zvuk; hudba bola nahrávaná v Holywoode s najlepšími skladateľmi a neskôr bola zmixovaná do priestorového zvuku 5.1. Nechal som sa inšpirovať hudbou z filmov Full Metal Jacket, Apocalypse Now a množstvom ďalších.

Hral si Men Of Valor? Čo nám môžeš prezradiť o jeho atmosfére bez a s tvojou hudbou?

Hrať Men Of Valor je ako robiť výtržnosti. Má vynikajúcu atmosféru kombinovanú s dojímavými dramatickými udalosťami. Tento titul môžem vrelo doporučiť, keď sa dostane na trh. Myslím si, že hudba má veľký vplyv na dynamiku a vzrušujúce okamihy, ale nech hráči rozhodnú sami.

Ďakujem za tvoj čas a odpovede

Ja ďakujem za váš záujem,
Inon Zur, skladateľ
www.inonzur.com






napísal spacejunker 13.7.2004
Páči sa mi!
INON ZUR


Prosím prihláste sa pre možnosť pridania komentáru.
Môžete sa prihlásiť cez Sector konto, alebo Facebook.
SOCIÁLNE SIETE
NOVÉ FÓRA
|Záchrana ranenej pc zostavy (9)
Ahojte, chcel by som Vás poprosiť, či by niekto ne...
|Gamepady (14)
vsetko ohladom a okolo gamepadov...
|Chodíte k lekárom? (10)
Stáva sa vám niekedy, že po intenzívnych hrách nem...
|Red dead online error (3)
Ahojte, chcel by som Vás poprosiť, či nemáte niekt...
|Skladací alebo pevný herný sto... (5)
Ahojte, vedeli by ste mi poradiť nejaký ak možno s...
|Svet, ukrajina, vojny ... (29656)
Sem môžete dávať správy zo sveta, o Ukrajine a ďal...
vaše novinky zo sveta zábavy
sector logo
Sector.sk - hry, recenzie, novinky
Ochrana súkromia | Reklama | Kontakt
ISSN 1336-7285. Všetky práva vyhradené. (c) 2024 SECTOR Online Entertainment / sector@sector.sk