X-COM : ENFORCER |
X-COM : ENFORCER |
Súčastnosť, niekde vo vesmíre :
„Slnečná sústava v mliečnej dráhe, deväť planét, z nich jedna je obývaná mysliacimi živými bytosťami.“
„Váš rozkaz?“
„Zkolonizovať planétu, vyhubiť všetko živé!“
Zem, súčasnosť :
„Pane, na monitore, sa objavili neznáme lietajúc objekty ? Čo mámé robiť ?
„Mobilizácia týmu X-Com, zničiť neznáme objekty !“
„Rozumiem“
Po prvý krát sme sa mohli zoznámiť s týmom X-Com v roku 1994 a to v titule Ufo : Enemy Unknow. Vtedy sa jednalo o jedinečnú turn-based stratégiu, boje prebiehali výhradne na súši. V roku 1995 vydáva firma Microprose pokračovanie Ufa, X-Com : Terror from the deep. Boje sa presúvajú pod morskú hladinu. O dva roky neskôr prichádza tretí a najlepší diel X-Com : Apocalypse. Zdá sam, že o námety nemá svet X-Com-u núdzu a preto v roku 1998 prichádza neprilíš podarená kombinácia stratégie s leteckým simulátorom. Už v tomto diele nám tvorcovia ponúkli vžiť sa s pilotom stíhačky. A teraz sa k nám dostáva Enforcer. Kto očakáva od tohto titulu nejakú stratégiu toho musím hneď na začiatku sklamať, reč totižto bude o prachsprostej strielačke.
Emzáci napadli zem už po x-tý krát. X-Com sa stará o likvidáciu hávede z vesmíru, má na starosť výskum, armádu a neposlednom rade elimináciu zelených ksichtov. Tentokrát budete ovládať bojového robota (Enforcer), bohužiaľ sám. Jediné čo sa dozviete je to, že ste boli stvorený pre záchranu ľudstva. Neviete ani ako, ani kde, ani prečo, ani načo prišli nebezpečný mimozemštania. Stačí, že viete jedno zničiť a prežiť. Takže do útoku !
Hra je rozdelená do 38 misií + bonusové, ktoré na seba nadväzujú. Prakticky v každej budete musieť nájsť teleporty, ktorými sa emzáci dostávajú na zem. Misie sú rozmanité odohrávajú sa jak v exteriéroch tak aj v interiéroch. Budete plniť rôzne úlohy od eliminácie nepriateľov, zachraňovanie a ochranu civilov, ale hlavne likvidáciu teleportov. Ak zanedbáte túto činnosť pripravte sa na peklo. Počet nepriateľov v posledných misiách dosiahne trojciferné číslo, a verte tomu, že na obrazovke uvidíte akurát seba a výbuchy (o kŕči na ukazováku nehovorím). Čo do počtu nepriateľov prekonáva aj Serious Sam-a. Z každého zabitého aliena vypadne kartička s čiselným označením, za tieto kartičky si môžete po úspešnej misii upgradovať alebo kupovať nové zbraňové systémy a power-upy, ktoré sa voľne povaľujú v hre. A zbraní je k dispozícii celkom 12, s možnosťou štvornásobného upgradu, každej z nich. Ale je tu maličký problém. Môžete so sebou mať vždy len jednu ! Na začiatku každej misie ste vyzbrojený maličkým lasérikom, a ostatné sa k vám teleportujú potom je už len na vás, či budete zabíjať s brokovnicou alebo pulznov zbraňov, alebo budete alienov štekliť bleskami alebo riadenými raketami. Samozrejme počas hry, zmeníte zbraň mnohokrát, ale v niektorých situáciach sa z freez gun-om ďaleko nedostanete. Po každom upgrade sa zvýši dostrel, rozptyl projektilov, a zamozrejme účinnosť. Emzákov bude veľa, stretnete sa so známymi z predchádzajúcich častí, ale väčšinu nebudete poznať. Obtiažnosť hry nie je vysoká a nedá sa zmeniť, dá sa dohrať v pohode do dvoch dní. Toto je asi najväčší zápor Enforcera, ale počas hrania sa budete fantasticky baviť. Hra beží na osvedčenom Unreal engine, grafika a efekty sú pútavé a mení sa s prostredím. Na svet sa pozeráte cez plece svojho robota. Prostredie je interaktívne a tak môžete robíjať sudy a bedne, vytĺkať okná, drviť skaly a tak sa dostať k rôzným bonusom. V niektorých misiách môžete upraviť aj fasádu budovy. Okrem power-upov, ktoré dočasne vylepšujú vlastnosti, ako rýchlosť, nezraniteľnosť, zvyšujú aj učinnosť zbraní (dokonca po najdení špecialneho sa k vám pridá levitujúca guľa, ktorá vás ochraňuje a podporuje v paľbe) môžete nájsť písmená B,O,N,U,S keď ich nájdete všetky, dostávate sa do bonusového kola, kde sa môžete dostať k peknému počtu kartičiek. A potom už len upgrade, streľba, uprgrade strelba...
Hudbe a zvukovým efektom, nemám čo vytknúť, perfektne vystihujú atmosféru, a hudba vás núti k pokyvkávaniu hlavov.
Mohlo by sa zdať, že sa jedná o bezchybnú gamesku, ale vždy sa nájdu nejaké mušky. Napriek rozmanitosti misií sa dostavý stereotyp, to by sa dalo, to že hru rozhýbal Unreal engine je v poriadku, ale prečo chýba pohľad hore a dolu ? Dá sa nato zvyknút, mne to až tak nevadilo a možno by bol volný pohlad deprimujúci pri mele, ktorá sa odohravá v každej misii, ale veľa ľudí to odradí. Hudba je vo forme audio trackov, občas sa stane, že pri preskakovaní tracku sa hra zasekne. Ale to nič nemení nič na fakte, že sa jedná o zabavnú akciu, z hromadov zbraní a power-upov. Zaujímavosťou je, že si in-game animácie možete pretáčať a že sa tu nachádza editor prostredia.
Tak sa chopte zbraní a natrite to emzákom.