Atrus, spisovateľ s nezvyčajnou vlastnosťou dávať svojim svetom život, sa objavuje aj v treťom diele nazvanom EXILE. Atrus vás pozval, aby vám mohol ukázať svoj najnovší svet Reeleshan. Ten svet má pomôcť preživším ľuďom, ktorý prežili pád D`ni. Pracoval na ňom celý rok, spolupracoval s miestnymi luďmi na náboženstve, zvykoch, kultúre a prírode. Nakoniec, ten svet písal aj pre seba a svoju rodinu. Atrus ešte netuší, že aj niekto iný má záujem o tento svet a tak sa znenazdania vynorí chlapík Saavedro. Ešte pred tým než zmizne s knihou v náručí, mu vypadne spojovacia kniha do sveta, do ktorého má namierené aj on. A tak vám neostáva nič iné, len knihu otvoriť a dotknúť sa strany. Janin nádherný ostrov, plný mystických hádaniek a jedného človeka, ktorého treba nájsť. Lenže Saavedro strávil v týchto svetoch času viac než dosť, a tak vám niektoré puzzle spestril.
Prvé, čo si na Myste nesporne všimnete je grafika. Jediné, čo sa dá o nej napísať je - Dychberúca. Týmto slovom vás privíta Atrusova manželka a vy sa len v nemom úžase chytáte myši a začínate sa otáčať. Ono sa to hýbe !
Hra sa dá spustiť v dvoch režimoch, prvý je klasické softwarové renderovanie a druhé 3D, kde k výslednému efektu prispieva grafický akcelerátor. Odporúčam tento režim grafiky, aj keď sa v niektorých pasážach pohyb spomalí (vyššie hardwarové požiadavky), ale tie odrazy vo vode, antialiasing, rôzne svetelné efekty (môžete posúdiť podľa obrázkov). Nie sú tie obrázky nejaké malé ? Sú, totiž hra beží len v rozlíšení 640x480. Ani toto malé rozlíšenie nezoberie Mystu nič na kráse. Často som sa pristihol, ako sa len prechádzam po lokáciach nič nerobím a len sa kochám nadhernou grafikou. Pohyb je podobný ako v hrách Atlantis, Dracula. Panoramatické obrázky s možnosťou otáčania sa v nich o 360 stupňov a potom jednoduchým kliknutím sa presúvate ďalej. Ešte sa zastavím u grafiky, to je predsa najväčšia devíza tejto hry, a to pri animáciách. Myslím, že to bol Westwood, ktorý povedal, že pri hraní ich Lands Of Lore II nebudete vedieť, čo je film (FMV animácia) a čo hra. Výsledok bol taký, že sa dalo poznať, čo je hra a čo FMV. Ale čo sa týka Mystu, prechody medzi hrou a FMV sekvenciou sú prakticky nepostrehnuteľné. V niektorých FMV sekvenciách hrajú aj živý herci, ale po celú dobu sa budete pozerať len na Saavedra, ktorý túži po pomste za zničený život. Stal sa väzňom Atrusovho sveta a akoby to nestačilo, jeho synovia Sirrus a Archenar mu zničili domovský svet. Za to bude niekto pekne trpieť! Ak to nebudú synovia, tak samotný tvorca Atrus. Lenže Saavedro nevie, že zachrániť knihu sa nechystá Atrus, ale vy ! Príbeh, ktorý je kostrou každej adventúry, je síce lineárny, ale plný zvratov a na konci sa trošku zasmejete Saavedrovej hlúposti. Mozaiku príbehu si skladáte z Atrusovho a z útržkov Saavedrovho denníka. Budete mať možnosť navštíviť päť svetov, do ktorých môžete vstupovať ľubovoľne. Všetky sú vlastne ostrovy, záleží len na vás, ktorý si vyberiete. Prvý, v ktorom budete riešiť puzzle je J`anin, je to akýsi portál do ďaľších štyroch. Každý zo svetov bude na vás útočiť iným typom hádaniek. A že nie sú ľahké ! Neraz sa pristihnete, ako si na papier kreslíte rôzne nákresy, alebo počítate pomer. Je to zvláštne, ale Myst vás núti rozmýšlať na každom kroku a pokiaľ nepochopíte, čo od vás chce, nedostanete sa odtiaľ nikdy von. Je to typ hry, ktorá vás vtiahne do útrob a nepustí, kým ju nedohráte. Kým sa tak stane, budete odmenený nadhernými lokáciami a množstvom prepracovaných hádaniek.