COMANCHE 4 |
COMANCHE 4 |
Novalogic kráľ bojových akčných simulácií vydáva už 4 pokračovanie simulácie helikoptéry Comanche. Znovu sa dostanete do čela útočnej letky, stanete sa prvou útočnou líniu, vyhladzovačom, špiónom a ničiteľom.
Comanche je futuristická helikoptéra ktorú momentálne ešte len testuje americká armáda a ktorá by mala nahradiť populárnych Apachov a Kobry. Je to kombinácia prieskumnej a útočnej helikoptéry, tichá, rýchla, smrtiaca, ozbrojená Vuklán kanónom, a veľkým priestorom pre rakety kde sa vám zmestí až 30 sidewinderov, hellfirov alebo havocov. Helikoptéra sa má do výzbroje armády dostať až v roku 2006 alebo 2008, no vy už v tejto sérií od Novalogicu môžete na nej lietať už dobrých 8 rokov. V začiatkoch bola hra síce kockatá ale už vtedy mala kvalitný voxelový engine, mierne vylepšený sme ho videli v dvojke a do trojky ho už vylepšili maximálne ale stále bol bez podpory 3d grafiky a všetko musel počítať procesor. Teraz je tu štvrté pokračovaní, plne podporované 3d kartami so super efektmi vody, vzdušných vírov, prostredia, detailmi stromov, budov a aj ľudí. Ale pozor Comanche nie je simulačná hra, je to skôr akcia, síce trochu zmiešaná s taktikou a simuláciou. Nečakajte žiadne reálne ovládanie helikoptéry, skôr také zjednodušené aby ste sa viac mohli sústrediť na cieľ ako na let.
Samotná hra podobne ako predošlé časti nemá žiadny príbeh len misie v niekoľkých kampaňách a samozrejme multiplayer. Kampaní je v hre 6 a v nich nájdete okolo 30 rôznych misií umiestnených po celkom svete, na púšťach, ostrovoch, snehu, v džungliach a to za rôzneho počasia a v ráno, večer v noci alebo cez deň. Na začiatku každej misie dostanete krátky enginový overview konfliktu, a potom vás hneď hodí do kokpitu. Misie máte dopredu naplánované a stačí vám sledovať checkpointy a letieť popri nich, a ak sa objavia nepriatelia na radare, alebo v blízkosti zvyčajne ste varovaný s riadiaceho strediska ako máte postupovať, čo máte zničiť a čo nie, prípadne či sa máte schovať a čakať. Okrem ničenia vecí tu budete mať rôzne náplne misií ako eskortovať výsadok, špiónovať oblasť, prenasledovať niekoho, nájsť tajnú základňu atď... Vaši nepriatelia budú rôzny od jednoduchých vojakov zo samopalmi, cez vojakov s raketami, jeepy, transporty, raketové veže, strážne veže, ozbrojené lode, tanky, migi, em-íčka. Na každého sú vhodné iné zbrane a každý po vás aj inými zbraňami strieľa. Niektorým zbraniam sa dá vyhnúť a niektorým nie a proti tým máte na obranu máte akurát obranné svetlice ktoré pomôžu, ale lepšie je nepriateľa zničiť skôr ako stihne vystreliť, a takisto aj priamemu kontaktu zo stromami alebo terénom a inými objektmi. Totižto vaša helikoptéra nie je nepriestrelná a pomaly vás budú odchádzať jednotlivé diely, ak napríklad nebúrate do stromov poškodí sa vám vrtuľa, ak si oderiete spodok o kopec môžu sa vám poškodiť zbraňové dvere a tým pádom odpíšete všetky vaše rakety, ak po vás strieľate ničí sa vám pancier a keď ho zničia úplne vybuchnete. Našťastie vo väčšine misií budete mať aj pristávacie plochy kam sa môžete počas misie kedykoľvek vrátiť a opraviť helikoptéru a dobiť zbrane. Ak však takáto plocha v misií nie je a minú sa vám náboje a rakety máte smolu, vtedy ešte jedinou vašou záchranou môže byť váš Wingman alebo artiléria ktorým môžete dávať rozkazy kde majú zasiahnuť.
Engine je relatívne rýchly aj s maximálnym zapnutím efektov vody a prostredí. Ja som ho však pre istotu nechával na 800x600 a 16 bit, lebo stále je lepšie keď je to plynulejšie ako keď vám to seká. V hre je asi najlepšie prepracovaná voda akú som kedy videl, pekná priesvitná, robia sa vlnky, vír keď k nej prídete bližšie s helikoptérou a robia sa na nej odrazy keď do nej strieľate. Ďalej si tu užijete prekrásne výbuchy tankov, helikoptér, ale aj budov a rôznych iných zariadení, a ešte k tomu aj oheň z výbuchu sa tu môže preniesť na priľahlé stromy, ktorých koruny začnú pekne horieť. V zbežnom prehľade bojiska pred každou misiou si vychutnáte veľmi pekný fade transition efekt, ktorý som ešte v žiadnom engine nevidel (ak neviete ide o to že sa dve enginom renderované scény začnu meniť pričom jedna sa stráca a druhá sa objavuje). Plus Novalogic doviedol skoro do dokonalosti aj pohyby jednotiek a hlavne vojačikov, ktorý sa reálne pohybujú, stireľajú, nabíjajú, a aj utekajú. Dokonca som skúšal aj strieľať po svojich ľudoch, ktorí mi potom paľbu po malom chaose v ich malých hlavičkách paľbu opätovali a pridal sa k nim aj zvyšok mojej bývalej armády. Pohľadov v hre si môžete vybrať viac, od simulačného pohľadu s kabíny, cez pohľad bez prístrojovej dosky až po akčný pohľad spoza helikoptéry. Pritom si môžete nastaviť aj štýl ovládania a to či myšou budete ovládať len rotačák a zbrane, alebo celú helikoptéru. Intuitívne a dobre zvolené ovládanie, len mi trochu vadilo že jedna vec, buď prepínanie zbraní alebo prepínanie cieľov musí byť ovládaná s klávesnice a nejde už myšou.
Celkovo pekná hra, síce mám pár výhrad hlavne k absencií príbehu a nerozumnému menu vo výbere misií, kde si môžete vyberať len kampaň a pri nej sa vám hneď zobrazí čisto len text ďalšej misie, žiadne číslo misie, ani mapka z lokáciou, jednoducho nič. Ale ináč je to pekná helikoptérová akcia s nádhernou grafikou. Už len čakám ako bude vyzerať Comanche 5, aj keď ako poznám Novalogic, čakajme teraz ďalšie pokračovanie Delta Force a to na tomto super engine.