HEROES OF MIGHT AND MAGIC IV |
HEROES OF MIGHT AND MAGIC IV |
Tak, dočkali sme sa! Po dlhšej odmlke a niekoľkých odkladoch sa na hernom trhu objavuje štvrté pokračovanie obľúbenej ťahovej stratégie. O najnovšom prírastku HOMM sa hovorilo už dlhý čas a autori sľubovali mnoho noviniek a inovácií. Ak chcete vedieť, ako to všetko dopadlo, čítajte ďalej.
Po spustení hry sa z úvodného intra dozviete, že vaša rodná zemička bola poznačená neľútostnými bojmi a vojnami o moc a všetko vyústilo do osudného súboja, kde hrdinovia proti sebe použili ohnivý meč ARMAGEDON´s BLADE a ľadový meč SWORD of FROST. Spojenie protikladných síl vyvolalo obrovský výbuch, ktorý zdemoloval celú planétu. Našťastie tu nejaký dobrák zanechal čosi ako hviezdnu bránu a tak tí čo prežili sa vydávajú do nového sveta, aby tu našli mier a pokoj-a možno preto, aby zničili ďalšiu planétu...
|
|
|
Základný princíp hry sa nezmenil. Vo svojom hrade staviate budovy a kupujete bojovníkov a monštrá, ktoré využívate v boji proti ostatným súperom a na likvidáciu neutrálnych odporcov, čo vám stoja v ceste. Suroviny (drevo, zlato, kameň, gemy, kryštály, merkurium, sulfur) väčšinou získavate z baní a ložísk, stály prísun peňazí zabezpečujú predovšetkým mestá a hrady.Putujete po rozprávkovej krajine a keď vaše armády narazia na nepriateľa, nasleduje súboj, rozdelený na kolá, pričom v každom kole sa postupne vystriedajú všetky zúčastnené jednotky. Môžete používať aj kúzla obsiahnuté v hrdinovej magickej knihe.
V nových HEROES nájdete šesť druhov miest zasvetených rôznym živlom a veličinám a práve toľko kampaní. Každá kampaň je venovaná prestaviteľom iného mesta. K dispozícii sú aj jednotlivé mapy a v stratégiách viac-menej samozrejmý editor. V mestách, podobne ako v predošlých dieloch, najímate niekoľko druhov jednotiek.
|
|
|
Na druhej až štvrtej úrovni si vyberáte len jeden z dvoch druhov príšer. To znamená, že ak postavíte napr. grifinie hniezdo, už nemáte prístup k jednorožcom. Prvé mesto sa nesie v znamení života.
LIFE - je rytierske sídlo a príslušná mágia obsahuje rôzne ozdravovacie a podporné kúzla. Základ armády tvoria bojovníci s palcátom a kušostrelci. Ďalej si zvolíte kopijníkov alebo balistov,bojových mníchov alebo križiakov, nakoniec ťažkú jazdu a či anjelov.
ORDER - je mesto presýtené kúzelníctvom. Súčasťou Order magic (mágia poriadku, harmónie)
Sú rôzne oblbovacie a presviedčacie kúzla. Vrcholom je vytvorenie rovnocenného klonu.
Po vašom boku tu stoja hobiti a trpaslíci. Pribudnú k nim zlatí golemovia alebo mágovia, potom štvorruké nagas alebo džinovia Na čele stoja Titani so smrtiacim bleskom. Druhou alternatívou sú rýchli dračí golemovia.
CHAOS - je temné panstvo, kde sa uchyľujú zlodeji a špióni. Mágia chaosu obsahuje hlavne ohnivé kúzla, ako je ohnivý štít, firebal...
Na začiatku vás sprevádzajú orkovia a banditi, pribudnú k nim medúzy, prípadne minotauri, neskôr nočné mory alebo efreti. Tým najcennejším sú čierne draky, no možno sa uspokojíte s hydrami.
DEATH - je domovom smrti a temných rytierov. Death magic v sebe ukrýva prekliatia a jedy, vyvolávanie kostier a pod. Najnižšiu háveď tvoria kostlivci a impovia. Na druhej úrovni sú duchovia, alebo trojhlavé psy-kerberovia, nasledujú vampíri alebo jedovatí pľuvači-venom spawns. Najvyšší smrtihlav je kostený drak, ale dominantným môže byť aj okrídlený Devil.
NATURE - je príbytok elfov a bytostí, ktoré nažívajú v harmónii so svetom rastlín a zvierat. Prírodná mágia sa sústreďuje na vyvolávanie rôznych živočíchov.
Základnú bojovú líniu predstavujú okrídlení škriatkovia a vlci. K nim sa pridajú biele tigre, alebo ostrozraké elfky, na tretej úrovni jednorožce alebo grifini. A potom nad mestom zakrúžia rozprávkové draky či ohniví fénixovia.
MIGHT - je jediné mesto bez mágie. Žijú tu barbari,ktorí uprednostňujú hrubú silu a pohŕdajú čarami. Po výstavbe príslušnej budovy sa tu množí o 50% viac príšer ako v iných sídlach. Rady severanov dopĺňajú berzerkri a kentauri, nomádi alebo harpije, obri alebo kyklopovia.
Nad touto parádou lietajú hromoví vtáci-ak ich nyvymeníte za drsných behmondov.
|
|
|
Hrdinovia v HOMAM IV už počas boja neleňošia za chrbtami svojich bojovníkov, ale vstupujú priamo do akcie. Navyše v každej armáde ich môže byť viac- alebo tam nemusí byť ani jeden! To znamená, že môžete mať skupinu zloženú zo siedmich hrdinov, alebo vytvoríte partiu samostatných kentaurov, ktorí môžu poslúžiť ako skauti.Hrdinovia si môžu s pribúdajúcimi levelmi voliť vlastnosti,delené do niekoľkých základných skupín a podskupín. Každá z nich má ďalších 5 úrovní! Pričom tieto vlastnosti majú výraznejší efekt, ako to bolo kedysi. Napríklad váš hero si zvolí zručnosť v boji. Basic combat mu zvýši obranu o 15 bodov,ak si potom zvolí advanced kombat, obranný bonus je už 20 bodov. Podskupinami sú lukostrelectvo, boj nablízko a obrana proti mágii. Všetky tieto schopnosti môžete zdokonaliť na úroveň grandmaster. K bojovým zručnostiam máte možnosť pridať napríklad skauting,taktiku, rôzne školy mágie a samozrejme ich podskupiny. Zaujímavou skupinou je nobility. Hrdina s touto vlastnosťou môže pôsobiť ako správca mesta a ovplyvňuje prírastky v danom sídle.
Ako vidíte z vašich padaviek sa postupne stávajú skutoční giganti s individuálnym sortimentom daností.
Keď spomínam boj ,nemôžem si odpustiť pár výčitiek.
Trochu nešťastne je riešené dobíjanie hradov. Osvedčené obliehacie katapulty a ochranné veže sa úplne vytratili. Namiesto toho útočníci mečom a pazúrmi rozbíjajú labilnú bránu a obrancovia, ktorí majú útočný a obranný bonus, sa im v tom snažia zabrániť spoza hradieb z jednoduchých vyvýšených plošiniek.
Čo sa týka grafickej stránky –animovaná krajina nevyzerá zle, ale mne osobne celkom nesadla. Bojisko vyzerá pôsobivo. Rolíšenie je slušné - až 1280x1024 a hudba je vhodná a príjemne sa počúva. Hardwarové požiadavky nie sú prehnané. Ako uvádza výrobca, postačí P 300 so 128mb RAM ,čo podľa mňa nie je v dnešnej dobe nič strašidelné.Neodporúčam však hrať v rozlíšeniach pod 1024x768, tam je všetko až veľmi veľké a musíte na mape stále scroolovať aby ste videli čo je ďalej.
HEROES of MIGHT and MAGIC IV je hra plná inovácií. Väčšina noviniek sa osvedčila,ale nechápem,prečo autori neponechali niektoré pôvodné prvky a nahradili ich menejcennými nápadmi.V každom prípade táto vecička stojí za vyskúšanie. Ak si ju kúpite, neoľutujete. Napriek rozporom patrí medzi najlepšie strategické hry, aké sa vám môžu dostať do ruky.
Hru si môžete kúpiť už aj na slovensku v plne českej verzií od CDprojektu za 1499sk a balenie obsahuje okrem preloženej štvorky aj českú verziu Heroes I a Heroes II, plus dosť obsiahly manuál.
Plus:
+ zapojenie hrdinov do boja
+ vývoj hrdinov
+ vyzbrojovanie a karavány
+ hrateľnosť
Mínus:
- málo jednotiek v hradoch
- dobíjanie miest
- nedomyslené väznenie hrdinov