LARA CROFT AND THE GUARDIAN OF LIGHT

LARA CROFT AND THE GUARDIAN OF LIGHT

9.5

Nadštandardné Larine proporcie

Recenzia na Xbox360 verziu

Práve v momente, keď sme si už mysleli, že Lara zo svojich koltov vystrieľala všetky náboje, zrodil sa v hlavách vývojárov z Crystal Dynamics geniálny nápad. Použime Laru Croft - hniezdu, legendu, ikonu, alebo akokoľvek túto sympatickú, nadmierne obdarenú, večne mladú archeologičku už teraz môžeme označiť, ale miesto klasického akčného dobrodružstva ju použime v kulisách... iného akčného dobrodružstva. Iného? V čom spočíva tá inakosť? V prvom rade v pohľade a v druhom, treťom, štvrtom a všetkých ostatných radoch v hrateľnosti. Guardian of Light tak zároveň je, aj nie je klasickou Tombraiderovkou, ktorou si vďaka digitálnym distribučným kanálom (Steam, XBL, PSN) môžete svoj stagnujúci platonický virtuálno-milenecký vzťah s hnedovlasou copaňou okoreniť.

Lara sa opäť raz zamotala do problémov, ktoré jej prerastajú cez hlavu. Už pred 2000 rokmi zúrila v južnej Amerike vojna medzi Totecom, strážcom svetla a Xolotlom, vyvrheľom temnoty. Vďaka chamtivým archeológom sa Xolotl dostáva k moci a je na Lare, aby dve tisícročia nahromadenej zloby poslala do večných lovísk. Permanentne.

Totec je priam ideálnou nahrávkou na kooperačný smeč. Spolupráca dvoch či viacerých hráčov je dnešným dňom takmer štandardom a ani Tomb Raider sa tomuto trendu nemohol brániť večne. Spojenie dvoch odlišných postáv, rýchlej, šikovnej sexice a silného bojovníka nie je vôbec náhodné, navzájom sa výborne dopĺňajú a pri troche snaženia dokážu vytvoriť efektnú dvojicu. Pred tým, než co-op rozoberieme podrobnejšie, sa však najprv povenujeme singleplayerovej kampani.

Lara Croft and the Guardian of Light
Lara Croft and the Guardian of Light Zobudiť Xolotla nebol najlepší nápad.
Zobudiť Xolotla nebol najlepší nápad.


Lara Croft and the Guardian of Light Masívne gule treba dostať do jednej centrálnej miestnosti.
Masívne gule treba dostať do jednej centrálnej miestnosti.


Lara Croft and the Guardian of Light Kaźdý bojuje svojimi zbraňami.
Kaźdý bojuje svojimi zbraňami.





Prvý pohľad do nového Larinho sveta je menším šokom. Preč je klasické 3D zobrazenie, zmizla kamera zavesená za pôvabným pozadím slečny. Ak by sme pohľad mali opísať po technickej stránky, použili by sme asi pojem „izometrický“, ak by sme ho naopak chceli prirovnať k inej hre, použiť by sa dali tituly ako Diablo alebo staručká séria Crusader. Hlavnú hrdinku vidíte z vtáčej perspektívy, ovládate ju fakticky len v dvoch smeroch, pričom pohyb je vykonávaný jednou analógovou páčkou a mierenie druhou.

Zmena umiestnenia kamery priniesla nový pohľad na boje. Pavúky, aligátory, kostlivci a rôzne formy Xolotlových prisluhovačov na vás budú väčšinou zo všetkých strán a hrdinka sa bude musieť doslova obracať, aby sa ich zbavila. Boje sú zábavné aj vďaka nadštandardnej ponuke zbraní, kde sa postupom času od klasických dvojpištoliek dostanete až k rotačným guľometom, plameňometom, granátometom či raketometom. Zabíjanie monštier a zbieranie pokladov je odmeňované zvyšujúcim sa skóre a tiež narastajúcim „power metrom“. Skóre je dôležité pri konečnom súčte snaženia za daný level, power meter po naplnení sprístupňuje niektorú z vybraných superschopností.

Larine schopnosti vo všeobecnosti hrajú v Guardian of Light veľkú rolu. Nielenže si pomocou špeciálnych predmetov dokáže zvoliť svoj superútok, navyše si vďaka dvom rozširujúcim slotom môžete slečnu priamo „nakonfigurovať“ podľa vlastného štýlu hrania. Chcete, aby sa Lara zamerala viac na streľbu? Alebo na používania granátov? Alebo naopak na obranu či rýchlosť? Jednotlivé čarovné totemy sú poschovávané v separátnych miestnostiach, ktoré síce v levoloch svoje miesto majú, no kvôli postupu v misii za zastavením Xolotla do nich vôbec vkročiť nemusíte. Jedná sa o akési challenges, teda minilevely založené na logických hádankách. Sladkou odmenou za potrápenie mozgových závitov je práve získanie ďalšieho „upgradovacieho“ totemu.

Lara Croft and the Guardian of Light

Logické hádanky a puzzle boli vždy silnou stránkou akéhokoľvek Tomb Raider titulu. Ani najnovšie dobrodružstvo sa nezaobíde bez občasného zloženia prstu zo spúšte automatickej pušky a naštartovania sivej kôry mozgovej. Budete posúvať kamenné gule na podstavce, budete sa vyhýbať letiacim šípom, preskakovať horiace podlahy, vyhýbať sa padajúcim balvanom, ale tiež odstreľovať prepínače na diaľku výbušninami, prechádzať okolo jedovatých kvetov a vykonávať iné krkolomné kúsky. Keď si k tomu pripočítate Larin vystreľovací hák, tlakové prepínače, časové spínače, otočné plameňomety a ďalšie dobrôtky, dostanete celkom dobrú predstavu o bohatosti adventúrnych prvkov.

O boji sa rovnako ako o puzzle vložkách dá povedať jedno – sú príjemne obtiažne a občas sa pri jedných či druhých v tom najlepšom slova zmysle zapotíte (v medziach dnešných hier). Jednotlivé misie vás navyše motivujú systémom akýchsi subquestov (dohraj level za X minút, pozbieraj všetky červené lebky, znič všetky urny, prejdi cez rieku bez dotyku s vodou, atď.) k viacnásobnému dohratiu. Napriek tomu, že číslo X v predchádzajúcej vete sa väčšinou pohybuje v rozmedzí 5 - 10 minút, reálne trvá jeden level pri prvom prejdení cca 4-krát dlhšie, čo pri celkovom počte úrovní (14) a výbornej motivácii k znovuhraniu robí z „arkádovky“ za „pár korún“ konkurenta aj tým najväčším AAA titulom.

A to sme ešte ani nezabrdli do najväčšieho Larinho tromfu a klenotu. Tým je, ako v prípade každej ženy, jej... muž. Co-op režim stavia vedľa seba Laru s jej rozsiahlym arzenálom a Toteca vyzbrojeného magickou kopiou (v prípade singláču má kopiu k dispozícii Lara) a štítom. Aktivácia co-opu má zá následok dokonca mierne zmeny v dizajne levelov, aby možnosti spolupráce dvoch hráčov ešte viac vynikli. Tam, kde predtým dáma vyskočila sama, sa teraz musí odraziť z pánovho štítu. Inde, kde sa v obyčajnej kampani dostala cez priepasť ľahko sama, musí teraz pre partnera vytvoriť povrazový mostík. Jedinou, o to závažnejšou chybou kooperačného módu je, že v dobe písania tejto recenzie bol dostupný iba v onffline režime, t.j. s kamarátom cez internet sa Guardian of Light vychutnať nedal. Patch napravujúci túto hroznú krivdu je naplánovaný na september, no to nič nemení na fakte, že mohol (mal) byť zakomponovaný od začiatku.

Lara Croft and the Guardian of Light
Lara Croft and the Guardian of Light Spolupráca má rôzne podoby, hák a kopia hrajú prím.
Spolupráca má rôzne podoby, hák a kopia hrajú prím.


Lara Croft and the Guardian of Light Upgradovaná verzia aztéckeho švihadla.
Upgradovaná verzia aztéckeho švihadla.


Lara Croft and the Guardian of Light Škoda, že plameňomet som nechal v druhých nohaviciach.
Škoda, že plameňomet som nechal v druhých nohaviciach.





Skonštatovali sme, že akčná i adventúrna časť hry spĺňa tie najprísnejšie kritériá aj na klasickú krabicovku, takže jediné, čo by mohlo výborne vyzerajúcu jachtu s názvom Strážca svetla potopiť, je technické spracovanie. Našťastie sa tak nestalo a aj v tomto smere si nová Lara Croft poradila viac ako dobre. Izometrický pohľad na rozpadnuté chrámy, džungľu, lávové polia či pradávne hrobky titulu veľmi pristane, grafika je príjemná a dostatočne detailná. Oku ulahodia bohaté efekty, uchu zas výborne ozvučenie i akčná hudba. 

Za dané peniaze je Lara Croft and the Guardian of Light takmer ultimátnou kúpou. Ponúka hodiny skvelej zábavy, ktorú si navyše budete chcieť kvôli bonusom a predmetom zopakovať. Aby toho nebolo málo, hra ponúka vyhľadávaný koop režim a ak by bol v online podobe prístupný hneď pri začatí distribúcie, viem si predstaviť, že by Lara z tohto dobrodružstva odchádzal s absolútnym hodnotením.

Lara Croft and the Guardian of Light je zatiaľ k dispozícii iba pre Xbox360, PS3 a PC verzie debutujú 28. septembra, kedy bude uvoľnený aj patch pre online co-op. 


napísal je2ry 3.9.2010
Páči sa mi!
9.5
Vo svete
8.5
Ohodnotiť
LARA CROFT AND THE GUARDIAN OF LIGHT
+ výborne skombinovaná akcia a adventúra
+ RPG atribúty
+ co-op
+ technické spracovanie
+ zbrane, totemy, challenges
+ skvelý pomer cena/výdrž
- Online coop „až“ formou patchu


RECENZIE HRÁČOV
PC
PS3
Xbox 360

Vývoj: Square Enix / Crystal Dynamics
Štýl: Akcia
Web: domovská stránka hry
Dátum vydania: 28. august 2010
+ SLEDOVAŤ HRU

Mám

Čakám

Prešiel

Hrávam

Zoznam
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Prosím prihláste sa pre možnosť pridania komentáru.
Môžete sa prihlásiť cez Sector konto, alebo Facebook.
SOCIÁLNE SIETE
NOVÉ FÓRA
|Cpu a gpu - dobra cena (2)
Ahojte, Chcel som sa pred kupou poradit s vami o...
|Indiana jones - error 0x800700... (5)
Má niekto problém pri sťahovaní Indiana Jones z ga...
|Oled monitory- vase skusenosti... (15)
Ahojte, rozhodujem sa medzi Alienware a ASUS OLED ...
|Pubg crash (6)
Zdravím, mám problém s PUBG. Keď zapnem PUBG ta...
|Efootball (0)
Prosím vás hrávate niekto Efootball? Hľadám nejakú...
|Svet, ukrajina, vojny ... (30503)
Sem môžete dávať správy zo sveta, o Ukrajine a ďal...
vaše novinky zo sveta zábavy
sector logo
Sector.sk - hry, recenzie, novinky
Ochrana súkromia | Reklama | Kontakt
ISSN 1336-7285. Všetky práva vyhradené. (c) 2024 SECTOR Online Entertainment / sector@sector.sk