SECTOR MAGAZÍN #44 |
SECTOR MAGAZÍN #44 |
Úvodník
Schyľuje sa k digitálnej revolúcii
Z tradičného distribučného modelu sa odstraňuje prostredník - sprostredkovateľ. Obsah sa doručuje priamo k zákazníkovi, kedy chce a ako chce.
Digitalizácia celých knižníc, ktorá cestuje s vami, okamžitá dostupnosť a pripravenosť, sú prednosťami digitálnych systémov. Je tu však jedno ALE.
Zakúpený obsah je viazaný len a len na jedno konto - vaše. Zatiaľ čo u hudby už dávno prestalo byť “potrebné” vlastníctvo fyzického nosiča, rovnako aj u filmov a seriálov z požičovní, v prípade konzolových hier dochádza k radikálnej zmene.
Eliminácia fyzického nosiča je nevyhnutná. V dobe streamovania a predplatených služieb, ktoré ponúkajú spätný katalóg klasík i novinky prakticky okamžite po vydaní v obchodoch, je archaizmom doby, s ktorou nedokážu udržať krok zákony, a je iba prostriedkom ako dostať dáta do zariadenia, či už ide o PC alebo MP3 prehrávač. Po tom ho odkladáte, aby sa naň prášilo na polici. Stále ho však môžete požičať.
Nebolo to tak dávno, čo svet radikálne odmietal online pripojenie potrebné pre aktiváciu zakúpeného softvéru. Každá nová technológia, ktorá zásadne upravuje užívanie softvéru (neobmedzuje používanie) to má tažké a pionieri platia obrovskú daň za odvážne kroky v podobe ostrej kritiky.
Teraz je pod paľbou Microsoft za obmedzenie bazárového predaja. Chcete predať kópiu Forza Motorsport 5? Jedine pod podmienkou, že to v prvom rade vydavateľ (v tomto prípade Microsoft) dovolí a máte kupcu aspoň 30 dní medzi priateľmi. Za reaktiváciu nebude platiť nič, ale z vášho konta sa definitívne táto kópia odstráni a už ju nebude možné predať ďalej. Raz a dosť.
Nedávne zrušenie Online Passov spoločnosťou EA nebolo víťazstvom, ale predzvesť, ze softvér pre nasledujúcu generáciu konzol čaká nevyhnutná zmena. Teda nielen Microsoft s Xbox One, ale aj PlayStation 4 čaká podobne riešenie užívania hier, Sony ale strategicky mlčí.
Môžete predať hry na mobile? Nie. Argument sa ponuka sam, načo predávať niečo, čo stojí menej ako šálka kávy alebo je zadarmo? Môžete predať hru na Steame? Nie. Môžete predať hru zakúpenú na XBLA alebo PSN? Nie.
Nikto zatiaľ nehovorí o situcáii, kedy sa môže rozbehnúť požičovňa On Demand hier priamo cez Xbox Live. Požičať si hru za 5€ na 24 hodín? Prečo nie. Problém však pre mnohých stále je vlastnenie fyzickej kópie a vysoká cena noviniek. Treba si však uvedomiť, že je to len nosič duchovného vlastníctva, ktoré si od distribútorov alebo priamo tvorcov prenajímate, nekupujete.
Chvíľu ešte trvá, kým si na to zvykneme. Aj prechod z CD na iTunes alebo Spotify bol bolestivý, ale viete si dnes predstaviť, že svoju hudbu nemôžete počúvať na novom PC len pre to, že ste so sebou do tašky nezobrali 50 CD?
Microsoft urobil prvý krok, teraz je na ťahu Sony.
Nie je to koniec sveta ako v kandidátovi na hru roka The Last of Us. Prežijeme.
Pavol Buday
SECTOR magazín #44
> Ak si želáte informácie o novom čísle dostávať na E-mail, prihláste sa na odoberanie.