TEST: XBOX ONE |
TEST: XBOX ONE |
Je to už 12 rokov, čo sa Microsoft pustil do sveta herných konzol, dvanásť rokov, počas ktorých sa postupne prepracovával do obývačiek hráčov a to ako prvou ešte len rozbehovou Xbox konzolou, tak aj Xbox 360, ktorým už prekvapil a dokázal konkurovať obom ďalším veľkým hráčom. Teraz prichádza so svojou treťou konzolou nazvanou Xbox One a prakticky uzatvára ponuku všetkých next-gen konzol. Konečne tak skončilo dlhé čakanie a nová generácia sa môže naplno rozbehnúť.
Xbox One nasleduje úspešného predchodcu Xbox 360, ktorý priniesol do konzolového hrania novinky ako achievementy, arcade hry, indie ponuku, predstavil avatarov, generáciu si výrazne predĺžil Kinectom, ktorý dostal konzolu do povedomia rodín s deťmi a okrem toho ponuku hier doplnil digitálnou hudbou a filmami. Na tomto všetkom teraz stavia nový Xbox One.
Xbox One tak hernej a digitálnej ponuke pridáva aj priame previazanie s TV. Konzola tak môže slúžiť ako základ vašej obývačky. Pre hráčov však prináša rovnako posun vpred a to ako vo vylepšenej vizuálnej kvalite, tak aj novým gamepadom, pridáva sa cloud a uzatvára to Kinect 2.0, ktorý je teraz pribalený ku každej konzole. Pôvodne mal byť Xbox One plne online, všetko malo fungovať digitálne a na hranie hier by po nainštalovaní neboli potrebné herné disky, stačilo by ich nainštalovať; konzola by tak nasledovala príklad Steamu. Microsoft to však nedokázal hráčom odkomunikovať a vysvetliť jeho výhody a tak nakoniec celý posun vpred v tomto smere padol. Všetko tak ostáva po starom ako pri Xbox360 a médiá bude potrebné pri diskových verziách neustále vkladať do mechaniky. Jedna zmena tu však bude a to, že v novej generácii budú všetky hry pri vydaní dostupné aj digitálne.
Jedno základné balenie
Na rozdiel od pôvodných dvoch verzií Xbox360 - Core a Premium - Xbox One dostanete tentoraz len v jednom balení, ale za to so všetkým, čo k tomu patrí a teda okrem konzoly s harddiskom je v balení Kinect, gamepad, headset, zdroj a HDMI kábel so 4K podporou.
Prvé, čo na konzole zaujme, je jej dizajn. Microsoft už v lete predstavil modernejší vzhľad Xboxu, hranatý, decentný a podľa vyjadrení dizajnérov je navrhnutý tak, aby zapadol do nábytku pod TV. Žiadne oblé tvary ani výrazné strieborné prvky, jednoduchý dizajn, ktorý je výrazný svojim rozpolením a použitím lesklého a nelesklého materiálu. Nakoniec ak si ho postavíte vedľa Xbox360 vidieť tam generačný rozdiel, ale zároveň vidieť aj to, že je konzola masívnejšia a väčšia. Pomerom strán pripomína VHS prehrávač.
Microsoft teraz nedbal na veľkosť konzoly, ktorá napriek externému adaptéru napätia je masívna, ale nie extrémne veľká. Podľa miesta, ktoré nechal Microsoft nezaplnené, môžeme odhadovať, že si nechali rezervu pre vetranie, aby sa náhodou nevyskytol problém ako v minulej generácii, kde prvé verzie Xbox360 postupne pre prehrievanie odchádzali. Vzhľadom na konštrukciu a použité čipy to teraz vo veľkom rozsahu ani nečakáme.
Decentný dizajn konzoly dopĺňajú len malé biele svetielka s Xbox logom, ktoré nahradili rotujúce zelené diódky z Xbox360. Jedno svetielko máte na konzole, druhé je na Kinecte, tretie (rovnaké) aj na gamepade. Zaujímavosťou je, že svetielka postupne znížia jas, aby nerušili. Na Kinecte hlavné svetlo ešte dopĺňa malá signalizačná dióda, ktorá detekuje zapnutú kameru v aplikáciách. Nahradené boli aj zvuky zapnutia, vypnutia a výberu Blu-ray diskov, aktivujú sa vždy len dotykom na kapacitné senzory. Nechýba ani tlačidlo na synchronizáciu gamepadu, tá však už pri zapnutom Kinecte nie je potrebná, keďže ten si gamepady nájde a priradí k danému hráčovi sám.
Čo je dôležité vedieť, pri spustení Xbox One sa musíte pripojiť na internet a stiahnuť 500 MB update, ktorý konzolu spojazdní do funkčného stavu. Bez neho prakticky konzola nepobeží. Teda ak nemáte internet, musíte si zájsť k niekomu, kto internet má alebo si internet prepojiť cez mobil a update stiahnuť. Mimo sťahovania je úvodná inštalácia rýchla, prihlásite sa vlastným kontom, alebo vytvoríte nové, vyberiete lokalitu z podporovaných krajín, a môžete si Kinect previazať aj s TV, aby mohol slúžiť ako ovládač.
PC vnútornosti konzoly
Microsoft s novou konzolou prechádza z architektúry PowerPC späť na x86, ktorú mal aj prvý Xbox, len teraz implementoval 8 jadrový x86 AMD procesor s taktom 1,75 GHz, integrovanou grafikou a po skúsenostiach z Xbox360 pridal rovno do procesora vlastnú eSRAM pamäť na rýchle spracovávanie dát. Dopĺňa to 8 GB DDR3 pamäte, 500 GB harddisk a úplná novinka v oblasti konzol a to vstup signálu do konzoly. Vďaka tomu môže byť konzola postavená medzi settopbox alebo satelit a spracovávať signál ďalej podľa potreby. Umožní tak vytvoriť jednotné prepojenie zariadení v obývačke.
Samotný hardvér a jeho viac notebookové ladenie znamená nízku spotrebu aj nízku hlučnosť, kde tichý ventilátor bez problémov chladí procesor spojený s grafickým čipom. Samozrejme, sú to notebookové PC súčiastky a teda výkon je tentoraz ďalej od hi-end PC. Je to je pri vydaní konzol nezvyk, doteraz vydané konzoly boli výkonovo na úrovni najvyšších PC zostáv. Teraz je to inak, ale výkon je stále dostatočný na to, aby hry bežali v 1080p rozlíšení. Síce sa to nedarí všetkým štúdiám, ale niekoľko hier už beží aj v plnom 1080p pri 60 fps.
V Xbox One tentoraz nehučí disková mechanika, 12x DVD bola nahradená 6x Blu-Ray mechanikou, tá je tichá a rovnako aj pomalá, preto sa využíva len na úvodné nainštalovanie hry na HDD. Teraz sú totiž všetky hry priamo nainštalované a znamená to rýchle spúšťanie a rýchle načítavanie.
Konzola má k tomu integrovaných aj 8 GB flash pamäte, ktorá umožní ako okamžité ukladanie aktuálneho stavu pamäte, tak aj jeho načínanie po novom spustení konzoly. Teda žiadne nutné checkpointy a pri náhlom prerušení hry pokračujete priamo tam, kde ste skončili. Vďaka 8 GB RAM nechýba ani možnosť multitaskingu, kde popri hre môžete mať spustených niekoľko aplikácií a prepínať sa medzi nimi. Takmer ako na PC. Odchod do menu bez prerušenia hry je samozrejmosťou.
Celá PC konfigurácia znamená opustenie od Xbox360 architektúry a teda absenciu spätnej kompatiblity ako s Xbox360 hrami, tak aj všetkými aplikáciami, ktoré boli pre starú konzolu vytvorené. S týmto sa bude musieť postupne konzola vysporiadavať, keďže väčšina aplikácií pri štarte absentuje. Na druhej strane aplikácie sú Windows 8 kompatibilné a jednoduchým portom tam postupne príde všetko možné, možno aj naša Sector aplikácia.
Microsoft si v Xbox One dal záležať aj na optimalizáciu spotreby, konzola má teraz dva stavy stand-by s rôznou spotrebou:
Stand-by mód - 0,2 W (vypnutý stav tak ako pri Xbox360, zapnete ju tlačidlom na gamepade alebo konzole)
Sleep mód - 18 W (sťahuje na pozadí, updatuje hry a ak si aktivujete hlasové príkazy, zapne sa po príkaze "Xbox, On")
Spotreba pri bežnom používaní vyzerá nasledovne:
Zapnutá konzola (menu) - 70 W
Prehrávanie filmu - 80W
Hranie hier - 120 W
Konzola je energeticky nenáročná už v prvej verzii, ale je otázne, či skutočne potrebujete Sleep mód, v ktorom síce konzola všetko potrebné sťahuje na pozadí a rýchlo ju prebudíte (za 8-9 sekúnd ste v menu), ale pritom stále ťahá 18W. Možno ak to máte celé prepojené aj s TV, je to logická voľba, ale inak je vhodnejší plne vypnutý mód. V ňom ale treba rátať s 50 sekundovým štartovaním systému konzoly.
Vylepšený gamepad
Gamepad je ďalšou variáciou základného dizajnu Xbox gamepadov, ktorého sa drží od prvej konzoly. Má však rôzne malé zmeny v každom smere. Ovládač je teraz menší, ale ak ste hrávali na Xbox360 ovládači, zvyknete si naň okamžite. Pocítite vylepšené zadné triggre, kvalitnejší d-pad a upravené páčky - tie majú teraz menšie hlavičky s vrúbkovanými okrajmi. Na prvý dotyk pôsobia zvláštne, keďže celý prst sa už nezmestí na priehlbinu, ale vďaka tomu sedí na okrajoch so zárezmi, ktoré chránia proti šmýkaniu a prst tak sedí ako prilepený.
Výraznou zmenou je správanie zadných triggerov, ktoré majú tentoraz zapracované samostatné vibrácie a môžu reagovať na streľbu alebo naťahovanie luku alebo oštepu; čím viac naťahujete, tým viac trigger vibruje. Podobne to funguje pri racingoch, kde z triggrov máte spätnú odozvu na správanie sa auta.
Ďalším vylepšením je odstránenie vysunutých batérií. Tie sú teraz skryté vo vnútri a nezavadzajú. Stále na napájanie slúžia štandardné AA batérie a tak ak máte dostatok znovunabíjateľných batérií, ktoré nabíjate priebežne, nikdy ho nemusíte pustiť z ruky. Ak by sa vám stalo, že nemáte nabité batérie, môžete gamepad pripojiť rovno cez USB kábel a hrať priamo cez neho. Zatiaľ sme neodmerali výdrž batérií, keďže priložené alkalické Duracelly držia už cez dva týždne priebežného používania, čo budú už desiatky hodín.
Okrem mikro USB portu má gamepad aj upravený port na headset, ktorý je síce nekompatibilný s Xbox360 portom, ale keďže je headset v balení konzoly, nebude s tým problém. Do budúcnosti plánuje Microsoft priniesť konverziu, ktorá umožní pripojiť aj Xbox360 kompatibilné headsety.
Kinect vo verzii 2.0
Microsoft teraz skúsil niečo nové a priložil Kinect ku každému Xbox One. Znamená to možnosť využívania Kinectu v každej hre, aplikácii, autori sa môžu spoliehať na to, že ho hráči majú a plne ho môžu využívať. Kinect je vylepšený, má 1080p kameru, širokouhlý záber, ktorý vidí prakticky celú obývačku, umožňuje bližšie a širšie snímanie, s vyšším výkonom rozozná viac kĺbov na tele hráčov a zachytí aj celkovo viac hráčov. Napríklad v novom Just Dance podporuje rovno šesť tanečníkov.
Okrem lepšej kamery sa zvýšilo rozlíšenie aj hĺbkového senzora, ktorý má teraz dvojnásobné rozlíšenie a dokáže už zachytiť aj pohyby prsta, smerovanie dlaní, otvorenie dlaní, detekuje silu pohybov, dokonca aj tep srdca hráča alebo aj náladu, podľa toho či sa usmieva, alebo je smutný. Bude však dôležité, ako to dokážu autori zapracovať do hier. Zatiaľ skúšajú rôzne implementácie do core hier, ako nakláňanie tela na pozeranie sa spoza rohov, otáčanie hlavy a hlave hlasové príkazy, ktoré sa už v minulej generácii rozbehli. Demo na Kinect Sports Rivals zatiaľ umožňuje vyskúšať ovládanie vodného skútra, Just Dance sa hodí na každú párty a Zumba Fitness pre cvičenie. Zatiaľ však chýba primárne casual hra, ktorá by využila možnosti pohybu výraznejšie alebo taká, ktorá by zabavila deti ako kedysi Kinect Adventures.
Ďalším prídavkom do Kinectu je Infrasenzor, ten dokáže vysielať signály, vďaka čomu môžete napríklad ovládať priamo televízor alebo iné zariadenia. K tomu Kinect vie prijímať aj infrasvetlo a to je aplikované napríklad na detekciu pozície ovládača, ktorý neustále vysiela. Vie, ktorá osoba má ovládač a aj to ktorý ovládač drží v rukách.
Kinect už priamo v systéme rozpoznáva tváre postáv, prihlasuje ich keď si sadnú pred TV a umožní im buď priamo dostať sa do svojho personalizovaného menu konzoly alebo sa zapojiť do hry, prípadne ovládať konzolu hlasom. Hlasové ovládanie je ako keby priorita, je navrhnutý tak, aby sa dalo ovládať prakticky všetko. Od zapnutia konzoly, cez browsovanie až po vypnutie. Samozrejme, nefunguje po slovensky, aj s angličtinou musí mať tiež priaznivé podmienky, ale ak chcete rozkazovať vášmu TV hlasom, môžete to skúsiť. Osobne mi moju angličtinu relatívne slušne rozumel, až na jeden detail, ktorý som ho doteraz neprinútil pochopiť a to “Xbox On“.
Všetko v menu môžete okrem hlasu ovládať aj Kinectom, od menu až po aplikácie. Samotné gestá boli upravené oproti Xbox360 hlavne pre zlepšené možnosti detekcie rúk, vidí rozdiel medzi otvorenou a zavretou rukou, a tak môžete obrazovku chytiť a posunúť, alebo tentoraz aktivujete položky pritlačením ruky. Tento systém funguje aj v samotných Kinect hrách. Ovládanie gestami aktivujete ukázaním otvorenej ruky.
Kinect je teraz priložený kú každému Xbox One a robí ju tak o 100 eur drahšou, ale je to potenciálna výhoda a pridáva ku konzole hneď dve ďalšie možnosti ovládania, ako aj nové možnosti ovládania hier, aj veľmi užitočnú možnosť a to skenovanie kódov, či už Xbox Live Gold kódov, alebo rôznych kódov hier, kde QR kód vám automaticky pridá požadovanú položku bez toho, aby ste ju museli pracne naťukávať na klávesnici.
Systém
Samotný základ Xbox One tvorí dashboard vo Windows 8 a Windows Phone 8 štýle Modern dizajnu, ktorý paradoxne začal niekoľko rokov dozadu práve Xbox 360 a teraz ho Xbox One ešte posúva vpred.
Hlavné menu je navrhnuté síce podobne ako pri Xbox360, ale s rôznymi obmenami - umiestnenie nastavení a vašich aplikácií a hier je odlišné. Plus medzi malými ikonkami na odkliky na aplikácie je teraz veľké okno, v ktorom vidíte zmenšenú hru, film, TV alebo aktuálnu aplikáciu. Je to zaujímavá zmena. Zo začiatku budete mať chaos, po chvíli používania rýchlo pochopíte, ako čo funguje a aj to, že všetko je teraz logicky umiestnené už na úvodnej obrazovke. Niečo také by sa zišlo aj do Windows 8, hlavne veľké okno, ktoré by zahŕňalo desktop.
Preskrolovať z hlavnej obrazovky môžete doľava, kde sú vaše vlastné vybrané veci, ako obľúbené aplikácie a hry, alebo sa posuniete doprava, kde sú všetky Store položky - hry, filmy, hudba, aplikácie. Dôležitá záložka na hlavnej obrazovke je aj vaša kolekcia, v ktorej sa vylistujú úplne všetky vaše hry, aplikácie aj nastavenia. Zatiaľ je to všetko nakope zoradené za sebou, ale dúfajme, že postupne to Microsoft rozdelí na jednotlivé celky.
Čo je na Xbox One zaujímavé, tvoria ho tri samostatné systémy a to dva hlavné - herný a aplikačný - a tretí systém, ktorý ich spája. Herný systém má vlastný základ, ktorý sa nebude nikdy meniť, aplikačný systém je postavený na Windows 8 s možnosťou ďalšieho updatovania, a tretí systém ich vzájomne spája a zabezpečuje ich komunikáciu. Znamená to aj plynulý chod oboch systémov naraz, teda ak hráte, môžete si v Snap móde (rovnakom ako v W8) spustiť aplikáciu a napríklad komunikovať cez Skype, browsovať cez intenet, prehrávať filmy, hudbu, spúšťať rôzne aplikácie alebo otvoriť Game DVR a uložiť aktuálny gameplay. Zatiaľ čo v systéme naraz spustíte len jednu hru, aplikácie môžete mať spustené hneď tri bez toho, aby sa vypli. Medzi všetkými sa môžete rýchlo a jednoducho prepínať či už hlasom alebo gamepadom.
S pridaním multitaskingu ale Microsoft rozdelil aj výkon a pamäť systému. Vyhradil 5 GB z 8 GB RAM na hry a 3 GB na samotné aplikácie. Podobne sú rozdelené aj jadrá procesora, 6 jadier využívajú hry, dve jadrá sú vyhradené na systém a aplikácie. Zaisťuje to aj to, že konzola neustále v pozadí nahráva gameplay, aby ste ho mohli následne uložiť, editovať a sharovať ďalej priateľom. Zatiaľ je sharovanie gameplayu dostupné len na priame zdieľanie SkyDrive, odkiaľ si ho už môžete následe nahrať, kam len chcete. Neskôr pribudnú ďalšie lokality na sharovanie, rovnako ako priame streamovanie gameplayu cez Twitch alebo Ustream.
Samotný interface funguje veľmi rýchlo, nemá však ešte všetky potrebné prvky ako rôzne filtrovania, sortovania vašich položiek a cítiť, že je to len prvý nástrel, ktorý sa bude postupne upravovať a pribúdať budú aj ďalšie funkcie, ktoré zatiaľ nie sú dostupné ako napríklad podpora externých diskov na inštalácie, prehrávanie videí a rovnako absentuje podpora rôznych typov súborov. Postupne to bude pribúdať v podobe aplikácií, keďže systém funguje podobne ako na Windows Phone a aj tu je každá časť systému samostatnou aplikáciou od nastavení cez prehrávanie Blu-ray filmov až po Upload Studio alebo aplikáciu Priatelia, ktorá sleduje vaše počínanie, ale aj počínanie priateľov na konzole.
Užšie je tentoraz do systému zapracované aj ovládanie mobilom alebo tabletom cez Smarglass, ktorý vám znovu ponúknu celé menu a jeho ovládanie dotykmi. Celé je to vylepšené a výrazne rýchlejšie oproti predchádzajúcej verzii a väčšina aplikácií a hier má aj svoju vlastnú aplikáciu, ale stále tu chýba napríklad spustenie jednoduchých aplikácii priamo na tablete (napríklad nastavenia alebo výpis vašich položiek) a rovnako aj presmerovanie obrazu na tablet by v niektorých prípadoch nebolo zlé. Oproti tomu presúvanie obrazu funguje naopak a ako hudbu, fotky, tak aj videá a filmy môžete jednoducho a rýchlo presunúť na obrazovku cez Play To aplikáciu či už z mobilu, tabletu alebo PC.
Nový Xbox Live
Samotný Xbox Live teraz dostal zaujímavé zmeny ako v prístupe, tak aj ponuke. Pre nás je dôležité, že na ľubovoľný Live Store sa dostanete len základným nastavením konzoly, už je jedno, na akú krajinu máte registrované konto, všetko sa riadi podľa nastavenia konzoly. Len si vyberiete lokalitu, do ktorej chcete pristupovať, teda momentálne z podporovaných krajín ako US alebo UK. Dôležité je, že nemusíte migrovať so slovenským alebo českým kontom do inej krajiny.
V Xbox Live teraz nájdete ako aplikácie, tak aj hry, teraz však už hry nie sú delené do kategórií, ale sú na jednom mieste ako plné hry, tak arcade aj indie hry. Dúfajme, že postupne prídu aj filtre a zoradenia. Zatiaľ je to všetko na jednej kope.
Live ale teraz nie je len digitálna ponuka, ale aj kompletné ukladanie vášho konta a pozícií v hrách, ktoré sa vám na ľubovoľnej konzole, kde sa prihlásite, obnovia a môžete ich hrať. Pritom na danú konzolu sa vám prenáša aj vaše Xbox Live Gold, ktoré je stále potrebné pre multipalyer a rôzne online služby. Teraz vám Xbox umožní vytvoriť si konzolu so svojim kontom a ak máte Gold, majú ho všetci hráči na konzole. Pritom Gold budú mať aj užívatelia na každej ďalšie konzole, kde sa prihlásite, ale len pokým ste prihlásení. Je to náhrada Familiy Gold Pack a oveľa prijateľnejšia, keďže doma teraz prakticky platíte len raz a jedno konto.
Samotný Xbox Live teraz funguje spolu s Cloudom, ktorý predstavila Forza Motorsport 5 so svojim Drivatar systémom, ktorý jazdy hráčov spracuváva online a vytvára z nich AI systémy, tie sa následne ostatným hráčom sťahujú do hry a nahradzujú tak umelú AI. Každé auto sa tak v hre správa inak, robí špecifické chyby podľa daného hráča a rovnako aj jazdí. Podobné aplikácie budeme vidieť aj v online hre Titanfall, kde AI bude prepočítavať Cloud, alebo ten bude poháňať aj všetky matchmakingy a dedikované servre v hrách. Microsoft sľubuje využitie Cloudu na prakticky všetko, čo sa priamo nemusí spracovávať na konzole a to okrem AI a matchmakingu aj rôzne vizuálne efekty.
Microsoft cez Xbox sekciu postupne prepája aj všetky svoje platformy, teda Windows, Windows Phone a Xbox One. Halo Spartan Assault je veľmi dobrým príkladom. Ak ste si ho kúpili na mobiloch alebo Windows 8, dostanete ho na Xbox so zľavou 66% (vylepšuje grafiku, pridáva kooperáciu a ďalšie misie) a zároveň sa v hlavnej kampani synchronizuje váš postup s ostatnými plaformami. Do budúcnosti by sa mali všetky tri Store plne prepojiť.
Prepojenie s TV
Xbox One prišiel s novinkou do konzolového sveta a to spracovanie TV signálu. Konzola tak umožňuje vytvoriť medzistupeň medzi vašim káblovým, DVB-T alebo satelitným príjmačom a TV. Na konzole tak môžete plynulo prepínať medzi TV a hrou, ale aj ovládať TV alebo v podporovaných prípadoch aj samotné prijímače vďaka One Guide. U nás síce One Guide zatiaľ nemáme, ale obraz si kľudne môžete cez konzolu zapnúť. S tým, že prepínanie programov síce nebudete mať, ale môžete si do Guide nahrať digitálne programy z aplikácií, napríklad vlastnú aplikáciu má Eurosport a rôzne ďalšie filmové služby.
Podobne rôzne aplikácie budú spolupracovať s TV programom a dopĺňať ho. Zatiaľ to funguje v US na športových programoch, ktoré dostávajú digitálne informácie o hráčoch aj samotnej hre ako v NBA alebo NFL.
Celé to má z nášho pohľadu ešte niekoľko problémov a to - obraz, ktorý je ešte raz prekomprimovaný a tak menej kvalitný, zvuk bol zvláštne upravený a to najdôležitejšie - ak vypnete Xbox, vypne sa aj obraz. Chýba tu čistý prechod signálu cez konzolu, čo spôsobuje to, že ak sa rozhodnete prepojiť TV cez Xbox, budete musieť mať Xbox zapnutý a teda neustále míňať ďalších 70W. Je síce pekné, keď vám na TV ukáže správu, že vás pozýva priateľ do hry a rovno to odkliknete a hra sa spustí, ale to je spolu so Skype u nás asi všetko. V zahraničí, kde majú užívatelia Xbox One Guide, TV aplikácie a plnú podporu settopboxov sa konzola oplatí prepájať s TV. U nás nie. U nás ma toto prepojenie pred sebou ešte dlhú cestu. Hlavne bude potrebná slovenská lokalizácia pre Kinect a prídavok One Guide pre jednotlivých káblových operátorov.
Hry
Microsoft tentoraz skočil do novej generácie pripravený a priniesol hneď sériu exkluzivít. K tomu už od launchu stihol vydať ďalšie tri exkluzívne digitálne tituly. Spolu je to už 25 titulov a aj keď to nie je masívna ponuka, je na štart plne postačujúca a ponúkajúca z takmer každého typu niečo. Od akcií cez racingy až po bojovky.
Ryse od Cryteku priniesol vizuálne pôsobivú sekačku, ktorá sa môže považovať za najkrajšiu next-gen hru, ale žiaľ s nedoladenou hrateľnosťou, Forza Motorsport 5 a NFS Rivals potešia rôzne typy racingových hráčov, Battlefield a Call of Duty akčných hráčov, digitálna ponuka pridala Max The Curse of Brotherhood ako jedinečnú skákačku alebo zabaví aj logické Peggle 2 a arkádové Halo: Spartan Assault. Zo športov nechýba FIFA, dve verzie NBA aj arkádový Powergolf. Každý si môže vybrať, ale treba rátať s tým, že hry v obchodoch sú zo začiatku o 5 až 10 eur drahšie ako pri poslednej generácií - okolo 55 - 60 eur. Rovnako ceny za digitálne verzie nepotešia, Microsoft sa stále snaží udržať kamenné obchody pri živote a tak sú ceny minimálne rovnaké ako tam. Menšie, čisto digitálne tituly predtým označované ako Arcade sú teraz zaradené medzi ostatnými hrami v digitálnej ponuke, ale spoznáte ich podľa nižšej ceny okolo 10 - 15 eur, ale keďže už nie su obmedzované veľkosťou a rozsiahlosťou, nie sú obmedzované ani cenou a niektoré sa môžu predávať aj za 30 alebo 40 eur.
Pri next-gene treba rátať s tým, že sa rozšírili aj veľkosti hier, napríklad tak arkádové hry zaberajú 2 - 3 GB, veľké tituly sa rátajú na desiatky GB. Prakticky už od začiatku plne využívajú kapacitu 50 GB Blu-ray diskov, uvidíme ako dlho im budú postačovať. Rovnako demá a patche nie sú žiadne maličkosti, demo na Dead Rising 3 má napríklad 8 GB, patche sa pohybujú od 3 až 7 GB. Konkrétne 6 GB update má Forza.
Veľkosť je ale očakávaná, keďže rozlíšenie stúplo na 1080p. Síce nie pri všetkých hrách, ale je tam cieľ, pre ktorý sa textúry musia zvýšiť aspoň 4 krát a rovnako prípadné videá musia byť v plnom rozlíšení. V samotných hrách sú zatiaľ rozlíšenia rozmanité od 720p cez 900p po 1080p pri 60 fps, kde v plnom rozlíšení ukazuje vizuálnu kvalitu Forza Motorsport 5, ale aj FIFA, NBA, NFS: Rivals alebo Kinect Sports Rivals. Napríklad Ryse beží v 900p rozlíšení, ale grafika je nádherná a prakticky nezbadáte, že by rozlíšenie bolo nejako znížené. Oproti tomu, keď uvidíte Dead Rising 3, ktorý je v 720p a skutočne rozpixelovaný a vizuálne slabý, pomyslíte si, že sa hra zabudla v minulej generácii (je to aj pravda, keďže je to viac menej port), na druhej strane aj keď nemá nex-tgen vizuál, má zábavnú hrateľnosť a ponúka takú masu zombíkov, akú ste ešte v žiadnej hre nevideli.
Znižovanie rozlíšenia je spôsobené aj tým, že Microsoft teraz neurčil povinné rozlíšenie ako to mal v úvode pri Xbox 360 (bol tam 720p a pridaný AA) a tak si firmy optimalizujú hry podľa toho, ako vedia alebo ako im výkon dovolí. Pri multiplatformách vidieť rozdiel oproti výkonnejšiemu PC alebo aj oproti konkurencii. Autori sa však ešte len učia s konzolou pracovať a využívať výkon skrytý v eSRAM.
Ako sme už spomínali, hry sa teraz celé inštalujú na harddisk, teda si pred spustením trochu počkáte. Hry sa síce inštalujú priebežne popri hraní, ale základ trvá od minúty po päť minút. Ak si však dáte sťahovať rovno aj patche, tak si počkáte podľa rýchlosti vašej linky. Dúfajme, že je to len choroba úvodných hier a postupne bude hlavne masívnych patchov stále menej. Po nainštalovaní sa už budú hry patchovať samé priebežne, ale žiaľ pre hry, ktoré inštalujete z Blu-ray, budete disky stále potrebovať a stále vkladať. Ak sa však rozhodnete pre sťahovanie digitálnych hier, môžete na média zabudnúť, ale pre zmenu rátajte s tým, že budete musieť sťahovať desiatky gigabajtov. Niektoré totiž majú 40 GB a viac.
Nakoniec treba rátať aj s tým, že z 500 GB disku máte voľného na hry okolo 370 GB a keďže zatiaľ nie je podporovaný externý disk, pri zaplnení vám ostáva len mazať nepotrebné veci. Našťastie zatiaľ tých hier nie je toľko. Zvyšné miesto je rezervované na systém, aplikácie, uložené videa a cache.
Čo sa týka budúcnosti hier, Microsoft tu má ako cieľ dostať na konzolu znovu čo najviac indie titulov, ale hlavne vo väčších hrách spojiť TV a hry do jedného kompaktného celku, o čo sa snažia tvorcovia Alan Wake v Quantum Break, ktorý spojí hru a TV seriál. Oba formáty sa budú prelínať a hráči budú ovplyvňovať TV seriál podľa svojich rozhodnutí. Prvá séria bude priamo na disku s hrou. Popritom ohlásili aj nové Halo 5, ktoré dostane aj TV seriál a rovnako budú prepojené. Ďalším trendom bude free 2 play, ktorému sa už nedá vyhnúť, rovnako ako ani mikrotransakciám prakticky v každej hre.
K tomu Microsoft pokračuje vo svojom dopĺňaní hier Smartglass aplikáciami, hry majú druhú obrazovku na tablete a mobile a umožňujú buď sledovať štatistiky, robiť rôzne drobné úpravy na postave v Ryse, rýchlejšie písať texty pomocou tabletu alebo ju využívajú ako mapu, na výber misií, alebo minihry ako zhadzovanie bômb v Dead Rising 3. Dokonca v tejto hre môže mobil slúžiť ako skutočný mobil a ak postava niekto zazvoní, môžete si telefonát vypočuť. Je to ďalšie rozšírenie, s ktorým začal už pri Xbox360, ale teraz je rýchlejšie s reálnou odozvou a eventuálne aj reálnym využitím.
Ak si konzolu kúpite, určite dopručujeme skúsiť hlavne Forzu a Ryse tituly (recenzie pridáme čoskoro), ktoré sa oplatí na začiatok obzrieť a zistiť, čo konzola dokáže. Z digitálnych hier sa oplatí kúpiť Halo Spartan Assault, z vecí zadarmo určite skúste Killer Instinct, demo na Kinect Sports Rivals, ktoré ponúka jazdu na vodných skútroch, demo na Dead Rising 3 a príjemnú prechádzku nájdete aj v Zoo Tycoon deme. Zacvičiť si môžete skúsiť v Zumba Fitness a free aplikácii Xbox Fitness.
Microsoft tentoraz sľubuje pravidelné dávky hier pre konzolu a vďaka PC architektúre bude teraz programovanie jednoduchšie a vďaka samopublikovaniu budú pribúdať hry od indie autorov.
Záver
Xbox One má zarobené na kvalitnú next-gen konzolu, má na to hardvér, vybavenie aj online infraštruktúru, ale zatiaľ je len na začiatku svojej cesty. Možno nie je najvýkonnejšou konzolou ani najlacnejšou, ale má všetko, čo potrebuje na postupný vývoj počas ďalších 5 - 6 rokov. Zároveň vďaka podpore TV má možnosť osloviť ďalšie publikum ako aj doslova prepojiť televíziu a hry.
Jej budúcnosť sa bude formovať postupne podobne ako pri Xbox360. Vízia je naznačená, ale až užívatelia určia, akým smerom sa pôjde ďalej. Kým sa tak stane, je tu to najdôležitejšie a to hry. Nie sú ich stovky, ale na štart je ponuka dostatočná a hráči tam nájdu niekoľko hier, ktoré ich zabavia, pokým nepríde budúci rok Titanfall, Quantum Break alebo eventuálne aj Halo.
Konzola Xbox One sa u nás zatiaľ oficiálne nepredáva, Microsoft ju ohlasuje na rok 2014, ale kúpiť sa dá a funguje bez ohľadu na lokalitu, takže ak ju chcete, môžete si ju zaobstarať či už z lokálnych e-shopov alebo zo zahraničia. Odporúčaná koncová cena je 499 eur.