Robbie Bach spomína na časy keď bol šéfom Xboxu |
Spomína si na slabý launch prvého Xboxu, triumáflne momenty pri Xbox360 a aj to, že mohli vytvoriť Xphone ešte pred iPhone.
Spomína si na slabý launch prvého Xboxu, triumáflne momenty pri Xbox360 a aj to, že mohli vytvoriť Xphone ešte pred iPhone. Spísal to vo svojej knihe Xbox Revisited, ktorá vyjde v septembri a opisuje v nej udalosti vedúce k prvému a druhému Xboxu z jeho pohľadu. Interview s ním pripravil polygon a získal z neho niekoľko informácií.
Xbox
Hovorí, že vedenie Microsoftu bralo svojho času Xbox ako obranu pred Sony, videli Playstation ako nástroj na ovládnutie obývačky a to videli ako svoju doménu. Pamätá si ako plánovali predviesť prvý Xbox na E3. Nemali s tým úplne žiadne skúsenosti a náležite to aj skočilo. Xbox vtedy ešte nefungoval, scenár prezentácie bol slabý a celé to bolo amatérske. Navyše Sony malo press konferenciu deň predtým, takticky držalo novinárov na párty do druhej do rána pričom Microsoft začínal hneď o ôsmej. Novinári tak prišli po opici, alebo nevyspatí a so slabou prezentáciou ich bolo bolo ešte ťažšie zaujať.
Obdobie pri spustení Xboxu bolo ťažké, bolo to veľmi veľa nových vecí, Bach sa v tejto problematike nevyznal a chcel aj z projektu odísť, ale šéfovia ho presvedčili, aby pri Xboxe ostal. On si dal odstup a vytvoril nový prístup, ktorý nazval 3P - Purpose, Principles, Priorities. Zároveň navrhol, aby sa sústredili na nasledovných 5 bodov.
- Dosiahnuť zisk
- Orientovať sa na nehráčov
- Najskôr sa orientovať na hry, potom na "digital lifestyle"
- Expandovať medzinárodne
- Zorganizovať vývoj hardvéru a softvéru
Nakoniec to ale spolu s tímom upravili na nasledovné priority:
- Sústredenie sa na exkluzívne značky ako Halo
- Odlíšiť sa s Xbox360 od ponuky Sony
- Dostať sa na trh skôr ako nová Playstation
- Zaistiť, aby veľké hry vyšli do 15. mesiacov
- Zarobiť Microsoftu peniaze
Xbox360
Aj keď ako na tie body pozeráme snažili sa ich držať všetkých. Chceli nimi napraviť slabý prvý Xbox pri ktorom končili predajmi niekde 6:1 oproti PS2. Aj sa to podarilo s Xbox360 spravili veľký prielom, nie len, že ho vypustili o rok skôr ako PS3, ale PS3 úplne pokazila svoje uvedenie. Totiž Sony ju ohlásilo za masívnych 499 dolárov. Bach si spomína ako sa vtedy, keď ohlásili cenu všetci divili: "Skutočne to povedal?" Museli si to ešte pre nekvalitný stream overiť, ale bolo to tak. Vtedy mohli oslavovať.
K tomu Kaz Hirai vyhásil, že nová generácia, nezačne pokým oni nepovedia. To Microsoft videl úplne inak. Vtedy sa Bach naučil zásadné pravidlo herného biznisu - "Ak máte 100 dolárovú nevýhodu na cene konzoly prehráte." Je to čistá ekonomika, nie je to ťažké pochopiť.
Preto aj nechápeme, že všetky chyby, ktoré spravilo Sony pri PS3, zopakoval Microsoft pri Xbox One. To už bolo iné vedenie, ktoré si zrejme podobne ako Sony myslelo, že môže predávať konzolu aj za vysokú cenu s pribaleným Kinectom, ktorý by navyše dostal využitie až neskôr. Bola to úplne iná situácia ako v roku 2010 keď Bach uviedol prvý Kinect a ten naopak pomohol Xboxu360 dostať sa aj k nehráčom.
Pri tejto téme Bach spomenul aj to ako ešte predtým videl ako Nintendo spúšťalo Wii a ukazovalo Wiimote a Bach to komentoval "Povedzte mi prečo toto nebude problémom." Nakoniec to bol problém a Wii niekoľko rokov ovládalo trh s konzolami. Na druhej strane Xbox360 bol veľký úspech a prakticky počas celého života sa predával podobne ako PS3. Xbox Live k tomu zaistil zisky z konzoly a vyvážil rozhodnutie vstúpenia firmy do konzolového biznisu a vsadenia na hranie.
Jeden veľký problém, ktorý sa pri Xbox360 vyskytol bol RROD. Ten spôsobil veľkú kazivosť konzol. Microsoft na to reagoval rozšírením záruky a postupným odstránením problému, ale značka bola poškodená. Bach hovorí, že to bolo celé komplikované, ale Microsoft spravil to najlepšie čo mohol a Xbox360 to prežil. Teraz s viac ako 80 miliónmi predaných kusov ho môžu označiť ako úspech.
Xboy
Bach Xbox uzatvára ako veľmi ťažký projekt, ktorý bol pre neho tá najťažšia vec v živote. Spomína si ale aj na vedľajší projekt Xboxu a to Xboy, ktorý sa na stole objavoval pravidelne v rôznych formách. Niektoré zrušil on, iné vedenie firmy, ktoré sa chcelo orientovať na Xbox a nevyťažovať ľudí, obchody a vývojárov ďalšou platformou. Bolo ťažké presvedčiť ľudí mysliacich si, že firma nemôže robiť všetko o niečom novom. Nakoniec po vydaní PSP uznali, že to je zaujímavý produkt, ktorý sa ukázal ako slabý biznis.
Zo zaujímavých Xboyov bol v hre napríklad aj Xbox tablet s dvomi obrazovkami. Bachovi je ale najviac ľúto, že nespravili XPhone, ktorý mohli mať tri roky pred iPhone. Stačilo vtedy ísť do tejto problematiky hlbšie.
Xbox One
Bach odišiel spolu s J Allardom z Xboxu na jeseň 2010, následne už vedenie prebral Don Mattrick, ktorý dovtedy pôsobil pod Bachom a aj keď počas jeho pôsobenia Xbox 360 išiel vďaka Kinectu, jeho neskúsenosť s vedením sa plne odrazila pri ohlásení Xbox One. Kde zrejme spravil viac chýb ako Sony pri ohlasovaní PS3. Následne po vydaní konzoly z firmy odišiel a teraz situáciu veľmi dobre zachraňuje Phil Spencer, ktorý sa chopil vedenia Xboxu pred rokom.
NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY TÝŽDŇA |
- Black Friday výpredaj na Alze už začal 99
- RECENZIA: S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl 424
- Aké hodnotenia dostal Stalker 2 v recenziách? 98
- Zľavy na PS5 konzoly a príslušenstvo boli spustené 89
- Ako to bolo s Half-Life Episode 3? Prečo ju Valve nedokončilo? 63
- Takto vyzerá prostredie Skyrimu na Unreal Engine 5 27
- Porovnanie vizuálu Stalkera 2 a skutočnosti 24
- LEGO predstavilo novú sériu LEGO F1 formúl 30
- Stalker 2 naplánoval svoje zajtrajšie vydanie 75
- Analýza grafiky a výkonu Stalkera 2 na PC a Xbox Series X a S 129 zobraziť viac článkov >