SAM & MAX: MOAI BETTER BLUES

SAM & MAX: MOAI BETTER BLUES

8.0

Epizodická adventúra Sam & Max po masakri na severnom póle mieri do teplých krajín, na Veľkonočné ostrovy.

Ah, vôňa čerstvého vzduchu rozdráždila horné dýchacie cesty ku kašľu a pach čerstvej krvi na perách je spomienkou na držkopád po tancu na zľadovateľom povrchu chodníka. Po koordinovanom prepade ozdobených ihličnanov a taktického útoku z každej strany vianočnou muzikou potrebuje každý oddych a to priam kráľovský. Dovolenka v nedohľadne, Santa Klaus je mŕtvy a tak som ani sekundu neváhal, keď prišla pozvánka k ďalšiemu dobrodružstvu Sama & Maxa, ktoré sa nesie v duchu exotiky.

Konečne teplo!

Ďalší prípad zvieracích detektívov v epizodickej adventúre je tak nepravdepodobný, ako je šialený. Tvorcovia vzájomným prekombinovaním mýtov a legiend dokázali spojiť záhadu Bermudského trojuholníka a tajomných sôch na Veľkonočnom ostrove do jedinej epizódy, ktorých záhadu vyriešite v štandardnej hracej dobe, tj. cca 2-3 hodiny. Sam a Max majú plné ruky práce s návratom zo Severného pólu, kde boli umlčať ježideda a v ich susedstve je veľký krik. Bermudský trojuholník ohrozuje obyvateľov na ulici a prenasleduje ich.

Trojuholníkový portál do druhej dimenzie dosiahne svojho, vcucne každého, kto sa na ulici pohyboval. Aj Sama a Maxa. Druhá strana prekvapivo nie je bermudský trojuholník, ale veľnokončný ostrov, kde sa schyľuje k naplneniu tisíc ročného proroctva a ak sa nenájde záchranca, erupcia vrelej lávy z neďalekého vulkánu spáli všetko živé. Nie je čas na popíjanie long drinkov s dáždnikom, ani na vychutnanie si pikniku pred sochami moai, tzv. strážcami ostrova.

Sam & Max: Moai Better Blues
Sam & Max: Moai Better Blues Usrknúť si z fontány mladosti neodolajú ani hlavní hrdinovia.
Usrknúť si z fontány mladosti neodolajú ani hlavní hrdinovia.

Sam & Max: Moai Better Blues Nová minihra - obstreľovanie fľašami pri surfovaní - je vítaným spestrením.
Nová minihra - obstreľovanie fľašami pri surfovaní - je vítaným spestrením.

Sam & Max: Moai Better Blues Parádia na Guitar Hero, autom musíte zrážať gajdy, pričom vytvárate muziku.
Parádia na Guitar Hero, autom musíte zrážať gajdy, pričom vytvárate muziku.

Práca zadarmo

Za odvedenú prácu nedostanú ani vyndru, to vás však trápiť nemusí. Budete mať starosti s fontánou mladosti, stratenými a zmiznutými ľuďmi na Bermudách, obrovskými sochami, hľadaním tajného vchodu do jaskyne, hraním Bagpipe Hero, ukľudňovaním ešte viac paranoidného paranoika Bosca, riešením manželskej krízy a mnoho ďalšieho. Je až podivuhodné, ako dokázali scenáristickými trikmi autori vtesnať do seriálového formátu toľko odkazov, ktoré plne rozvíjajú postavy ďalej.

Po celú dobu hra nestráca ani na sekundu nič zo zábavnosti. Či už preskúmavate prostredia, blúdite alebo hľadáte, kde by ste mohli použiť slimáka farbiaceho povrch na červeno alebo predmet na zastavenie valiaceho sa hladného portálu, hotspoty vám budú dávať potrebnú spätnú väzbu. Používanie vtipných komentárov nielen udržuje dobrú náladu, ale aj dodáva sviežosť dôverne známym prostrediam, kde sa už nebudete toľko pohybovať ako v minulosti.

Celé epizóda nesie charakteristické znaky Bermúd a Veľkonočného ostrova, a aj keď ide o poriadny geografický mix a výsledná štylizácia nie je jednoliata, dokážu zaujať svojimi čerstvými nápadmi. Na digitálnej distribúcii je dobré, ako dokáže rýchlo reagovať na dianie na hernej scéne. Nie je to až také bleskové, ako pri inom médiu, avšak kopnutie do Guitar Hero alebo Duke Nukem Forever sa nevyhlo ani svetu Sama a Maxa aj keď to nie je tak priamočiare servírovanie narážok na celebrity ako v odvážnejších a uvoľnenejších dialógoch. Humor sa nepohybuje na podprahovej úrovni a pointu netreba hľadať medzi riadkami, útočí priamo menami a neberie si servítky pred ústa. Viete, že existuje aj druhá desiatka Božích prikázaní? Prečo mešká Duke Nukem? Ktorý hlupák zachraňoval komárov pred potopou?

Sam & Max: Moai Better Blues
Kliknutím na obrázok sa prehrá trailer.

Štandardná kvalita

Druhá epizóda druhej série Sam & Max: Moai Better Blues stojí na pevných základoch žánru point'n'click adventúr. Seriálový formát si vyžiadal úpravu niektorých pravidiel vzhľadom na krátku hraciu dobu. Nikde sa nezdržíte viac, ako je to potrebné. Spád celej hry môžu trochu pribrzdiť nepotrebné predmety, ktoré z inventára nemiznú, čo však vyvažuje výborne fungujúci systém pomoci prostredníctvom poznámok Maxa a postáv hlásiacich sa o pozornosť.

Opäť tu platí nepísané pravidlo troch (hľadanie troch dôležitých predmetov, uspokojenie troch postáv, vyriešenie troch veľkých hádaniek), ktoré už nie je také priesvitné ako kedysi. Autori by si už mohli tento otrepaný scenár odpustiť, aj keď ho vedia v druhej sérii dokonale zamaskovať. Technické spracovanie Moai Better Blues sme už pochválili minule. Podpora širokouhlého formátu, nízke hardvérové nároky, výborné animácie, zrýchlené loadingy a svižnejšie prechody medzi scénami by mohla závidieť kadejaká novodobá adventúra. Z kozmetických noviniek pribudli šípky, určujúce, kadiaľ môžete opustiť obrazovku a pop up texty popisujúce hotspoty.

Výborný štart celej série nenastavil pomyselnú latku vysoko. Ide o jednorazové pobavenie, ktoré v pravidelnom čase zabaví ako žiadna iná adventúra. Moai Better Blues nijako nevybočuje zo zabehnutých koľají, ale cementuje pozíciu série ako najzábavnejšej adventúry týchto dní.

Sam & Max: Moai Better Blues
Sam & Max: Moai Better Blues V Bermudskom trojuholníku nezmizli len lode a lietadlá, ale aj kopec iných nepotrebných vecí.
V Bermudskom trojuholníku nezmizli len lode a lietadlá, ale aj kopec iných nepotrebných vecí.

Sam & Max: Moai Better Blues A že prečo DNF mešká, je hotový na dne mora!
A že prečo DNF mešká, je hotový na dne mora!

Sam & Max: Moai Better Blues V tajnej svätyni na vás čaká skúška bohov.
V tajnej svätyni na vás čaká skúška bohov.

Epizodický formát tejto sérii sadne, skôr ako kedy príde celovečerák, sa treba spýtať, dokedy vydrží tvorcom každú epizódu štylizovať do iného prostredia, dokedy vydržia kúzliť humornými dialógmi a dokedy udržia v tajnosti o čo tu vôbec ide. Epizódy druhej série nie sú spojené žiadnym príbehom odvíjajúcim sa na pozadí. Zatiaľ len Smraďoška maskuje vraždu svojho strýka, aby zdedila reštauráciu, kde sa podávajú kamenné bagety a Bosco naznačuje, že by mohlo ísť o N-I-C-H.

napísal spacejunker 10.1.2008
8.0
SAM & MAX: MOAI BETTER BLUES