TOMB RAIDER: UNDERWORLD |
TOMB RAIDER: UNDERWORLD |
Ceckýýý, pardon, Tomb Raider je späť! Tretí diel od reštartu série spolu s hlavnou hrdinkou pripraví znovu vaše malé nezbedné výrastky na nevšedné zážitky. Vykrúcať ich budete do takých polôh, o ktorých ste si mysleli, že sú nemožné. Áno, hovorím o prstoch, ktoré dostanú počas hrania zabrať najviac.
TRU pokračuje tam, kde skončil predchádzajúci diel, ale v prípade, že neviete, o čo ide, si môžete pozrieť video previously in Lost Tomb Raider. Lara sa vydá hľadať svoju mŕtvu matku do zeme mŕtvych, na čo však potrebuje štyri artefakty boha Thora, no v ceste jej stoja sokyne Amanda a polobohyňa Natla, známe z predchádzajúceho dielu.
Prvou vecou, ktorá vás určite ohromí, sú megalomansky stvárnené a precízne vymodelované krivky a farebný tón úrovní, no a potom si všimnete aj tie kozy, no. Vyzerajú tak realisticky, len sa ich dotknúť (stále sa bavíme o leveloch). Starodávne mayské pyramídy, podmorské mestá osvetlené len lúčom (Česi by možno použili paprskom) oddychujúce veky, čakajúce vydať svoje tajomstvo. V Thajsku vás čakajú opustené chrámy obrastené mechom a lianami, ale pozriete sa aj do svojho rodného sídla, no tentoraz je návšteva kratšia, ako by ste čakali. Nepamätám, kedy som naposledy videl tak krásne znázornené vlhké stehná... čo to trepem, steny, vlhké steny, po ktorých cícerkami stekajú pramienky vody a všetko svetlo sa od nich magicky odráža. Keď vyjde Lara z vody, tak ešte hodnú chvíľku za sebou necháva mokré stopy a trblietajúce kvapôčky na tele vyschnú chvíľu na to. V obzvlášť špinavom prostredí sa zafúľa od prachu a blata až jej ho sami chcete zotrieť (mne pomohla výhovorka, že je špinavý monitor, možno zachráni aj vás).
Zajazdíte si aj na motorke.
|
Obrovské pavúky sú nechutné a nepríjemné.
|
Červený poplach, opustite loď!
|
Vo výbave má Lara štandardné gadgety ako lampičku baterku na prsiach, aby si osvetlila paprskom lúčom miesta, kam ani svetlo nesvieti, čiže podmorské útesy a tak. Ďalej štandardnú sadu lekárničiek, no tie sa už tak hojne nevyskytujú ako minule a malú HDD kameru slúžiacu ako first person look (bohu prisahám, že neviem, kam si ju dáva, pretože cez neoprén nevidno žiadne vypukliny, teda až na tie dve vpredu). Štandardom sa stal aj vystreľovací hák, pomocou ktorého sa Lara pritiahne na nedostupné miesta.
Zabudnúť by sme nemali na to hlavné, čo si Lara ťahá so sebou už prvého dielu. Dva kúsky umenia, pre ktoré by mnoho mužov dokázalo aj zabiť. Najprv mali síce málo polygónov, no s každým ďalším dielom sa už len pekne formovali do finálnych tvarov. Dva kúsky Desert Eagle. Tento krát s nimi však Lara dokáže zamerať aj dva ciele naraz a paľba z nich je preto efektívnejšia. Druhé husle zostali hrať M16, brokovnica, uzi, harpúna a uspávacia pištoľ. Ich prieraznosť a rýchlosť sa síce medzi sebou líšia, no veľkú diverzifikovanosť oproti štandardným desertom nehľadajte. Do konca hry ich pravdepodobne nedáte z ruky. Ja mať také doma, tiež sa s nimi hrám celý deň (zbrane áno?) Vymeníte ich až v závere hry, kedy sa ku vám dostane ultimátna božia zbraň, ktorá svojimi vlastnosťami zatieni všetky spomínané.
Lara je kus a z roka na rok mladšia, krajšia a náročnejšia, čo znamená, že viac ako kedykoľvek predtým poškrabete to, čo ženám nenarástlo (mozog). Teraz už nestačí prísť do miestnosti a šup klobáska zjem ťa, hentam je východ. Koľko krát vôbec netušíte, kam ďalej, pretože všetky výstupky, rímsy a držania sú dômyselne ukryté v architektúre a dizajne. Hádaniek a logických puzzlov tiež neubudlo, ba naopak. Budete skladať mayský kalendár, uvoľňovať zaseknuté mechanizmy, hľadať stratené súčiastky, či sa len trápiť s priestorovými rébusmi, ako sa dostať z bodu A do bodu B, na ktoré sa dá vyliezť, zoskočiť, alebo prehupnúť niekedy viacerými spôsobmi a všetky sú správne. V prípade hutného zákysu máte v PDA priestorový skener, ktorý oskenuje najbližšie okolie a ukáže predtým nevidenú cestu alebo si môžete (ak ste žena) rovno pustiť nepriamu a potom aj priamu nápovedu k riešeniu daného problému.
Kurňa ja ju chcem mat doma
|
Tak sem na mňa nemôžeš mačička
|
Lara má akrobaciu v tele.
|
Pribudlo aj čo to pohybov, no hlavne mo-cap je na absolútnej úrovni. Ladné pohyby a prechody medzi jednotlivými fázami sú spracované veľmi jemne a nenásilne. Lara sa už neprepadáva do polygónov (no občas hej), miesto toho sa oprie rukou, zaprie nohou alebo pri behu odstrkuje konáre a paprade, ktoré jej zavadzajú. Okrem štandardnej palety akčných pohybov z predchádzajúcich dielov ako zrýchlené rúčkovanie a wall run pomocou lanka pribudol wall jump známy z princa, šplhanie a spúšťanie sa na lane, rúčkovanie po stene ala horolezec alebo efektné odrazenie sa nohou od súpera so saltom vzad sprevádzané streľbou.
V TRU sa upustilo od masových prestreliek, nepriatelia sú viac zameraní na zvieraciu ríšu a súboje s bossmi nie sú len o strieľaní a úskokoch, ale viacej o taktike a plánovaní. V rade na olovo však stoja okrem pavúkov, tigrov, púm a nemŕtvych bojovníkov z Vallhaly aj bežní vojaci a prieskumníci, no v menších počtoch a vyložene akčný level, kedy nespustíte prst zo spúšte, je len jeden na lodi, navyše krátky. Jediné, čo ma zarazilo, je súboj s Krakaticou, ktorá voči Lare neprejavovala žiadne nepriateľské chovanie, no napriek tomu ju bolo nutné nemilosrdne zabiť. Takto by sa Lara nezachovala. So stúpajúcim objemom pľúcnych vakov hrdinky zrejme ubúda nápaditosti autorov. No cecky nevyriešia všetko páni programátori.
Navzdory všetkým plusom je hra celkom krátka a osem levelov som prešiel ani nie za sedem hodín. Kamera, snažiac sa nájsť optimálny uhol, ho nie vždy nájde a ručná korekcia niekedy v úzkych priestoroch hapruje. Niekoľko krát som zažil kamerový ping pong, kedy sa kamera v tesnom priestore odrážala od stien svetelnou rýchlosťou až mi preskakovali oči ako na benzínovej pumpe čísla. A tiež zjavné východisko z bludiska nemusí byť až také jasné vďaka dizajnu.
Eagly v akcii.
|
Podmorský svet srší životom.
|
Tej sa tak dostať medzi polygóny.
|
Ak ste počas hrania TRU necítili aspoň raz svrbenie v rozkroku, tak ste: a) slepý a hráte braillovu verziu; b) žena a v tom prípade ste sa nedostali ďalej ako z prvej miestnosti, čiže vás to ani nemusí trápiť; c) Paviel Rochynak. Pre všetkých ostatných mám potešujúcu správu: Nebojte sa, je to normálne, ale tú plachtu si ráno radšej vyperte sami.
RECENZIE HRÁČOV |
9.5
MOMO_DESU
15.9.2014
Od Tomb Raider Underworld som čakala niečo výnimočné, niečo čo bude vyzerať dobre a všeobec...prečítať celé
|
9.4
LUK
21.2.2009
Žáner Akcia/Adventúra Výrobca Crystal Dynamics Vydavateľ Eidos Odporúčané požiadavky CPU 2+ GHz...prečítať celé
|
PC
PS3 Xbox 360 Wii DS Vývoj: Eidos / CENEGA / Crystal Dynamics Štýl: Akčná Adventúra Web: domovská stránka hry
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|