COLIN MCRAE DIRT 2 |
COLIN MCRAE DIRT 2 |
Medzi tohtoročnou mimoriadne bohatou jesennou nádielkou racingov je Colin McRae Dirt 2 jednookým kráľom. Na tratiach mimo asfaltu nepozná súpera, ak nerátame MotorStorm Arctic Edge, ktorý rally vlastne ani nie. Dirt 2 tiež nie. Pri všetkej vážnosti sa dá nové dielko Codemasters označiť ako punkové rally s kompromismi a herným systémom, ktorý dokáže odpustiť nejednu kolíziu. A tam, kde sú kompromisy, tam nájdete prvky vytvorené pre všetky kategórie hráčov. Môžete viniť Američanov, pretože Dirt 2 bol vyvíjaný pre zámorské publikum.
Aj preto nájdete vo Svetovej Tour súťaže v pompéznom štýle X Games, triedu Baja či Rally Cross na okruhoch. Stavba kampane počíta s progresom hráča cez účasť na eventoch po celom svete, ktoré môžete odohrať v ľubovoľnom poradí. Je to výborne namixovaná zmes pretekov a turnajov postrádajúca akékoľvek prepojenie. Žiaden rebríček najlepších jazdcov, žiadne oslavy na pódiu, len cesta okolo sveta a po každom preteku vynovené autíčko v garáži a to aj vtedy, ak ho úplne rozbijete. Z hry sa úplne vytratil ekonomický model.
Klasická rally nemá etapy, utŕžené peniaze môžete oplieskať na nové vozidlá, ktoré vďaka novej vychytávke kupovania upgradov, strácajú na atraktivite. Pokiaľ vyslovene nechcete vlastniť každé z nich, postačí vlastniť Imprezu a tú postupne body kitmi a upgradmi pripravovať na lepšie triedy a iné typy súťaží. Takto si auto môžete upgradnúť napríklad na Trailblazer, čo sú point to point trasy, na ktorých sa jazdí aj rally, ale bez spolujazdca.
Kompromisy sú krysy
Pred každým pretekom ich je možné dodatočne vyšperkovať novou farbou laku alebo hračkami v interiéroch. V prípade Xbox verzie sa môže na spätnom zrkadle hompáľať váš avatar. Okrem vizuálnych úprav nezabudli Codemasters aj na jemný tuning. Dá sa zmeniť výška podvozku, sila bŕzd, prevodovka, diferenciál a ďalšie parametre. Výborne vysvetlené vplyvy na jazdné vlastnosti a fakt, že každý z nich má iba päť stupňov, úpravu vozu pred štartom zvládne absolútne každý a niekedy sa bez toho nezaobíde.
Na prachových cestách majú výkonné pick-upy a buginy tendenciu šmýkať sa aj pri jemnom plyne, ideálne je znížiť svetelnosť podvozoku, zmäkčiť tlmiče a zmeniť rýchlosť radenia, aby ste na kľukatej ceste dokázali rýchlejšie akcelerovať. Obrovským sklamaním v Dirt 2 je zjednodušenie deštrukčného modelu a koncentrovanie sa na iba kolesá a motor a dva stavy – silné a slabé poškodenie. Za viac ako 15 hodín sa mi nepodarilo poškodiť inú časť na autách. Deštrukčnému modelu nevadí, že urobíte tri otočky vo vzduchu, ak pristanete na kolesá, môžete pokračovať bez straty času ďalej!
A benevolentnosť poškodení je aj zneužívaná. V zákrutách sa môžete kľudne oprieť o súperov a tým ich vytlačiť, spomaľovať rýchlosť ťukaním do seba a pod. Krátko po štarte vždy dochádza k obrovským kolíziám, nehovoriac o multiplayeri, kde vyhráva ten, kto prežije úvodné dve zákruty. Zvyšok ho už potom nemá šancu dohoniť, pretože vždy sa nájde nejaký hlupák, ktorý zo škodoradosti do vás napeckuje a vyhodí z trate von. Vzájomná kolízia sa dá našťastie vypnúť hostiteľom servera, pri ranked súťažiach však s touto možnosťou nepočítajte, môžete nanajvýš prehlasovať náhodný výber.
Snáď najväčším nedostatkom Dirt 2 je absencia vrtochov počasia a teploty tesne pod nulou. Žiaden dážď, ľad ani jazdy na snehu, pričom práve súťaže v takýchto klimatických podmienkach by osviežili počet turnajov zasadených do vyprahnutých saván a púští v Maroku či Utahu a slnkom zaliatych pretekov v Chorvátsku a LA.
Pohlcujúca jazda
Pokiaľ nad tu popisovanými kompromismi a nedostatkami dokážete zažmúriť oko, Dirt 2 sa vám odmení jedným z najlepších zážitkov z rýchlej jazdy. Je pohlcujúci do takej miery, že som sa pristihol ako nakláňaním tela vyberám zákruty a tlačím auto späť na cestu. Svoje robí pochopiteľne rýchla a plynulá grafika bez straty detailov v okolí a potom je tu aj pohľad z kokpitu, ktorý odporúčam vyskúšať na Malajskej trati cez džungľu. Stierače zmývajú z čelného skla blato a vodu, čo sú momenty, kedy nevidíte pred sebou absolútne nič. Na tachometri 150, čaká vás pravotočivá a adrenalín strieka z uší, pretože ste na vedúcej pozícii.
Spolujazdec dynamicky reaguje na akékoľvek ťukesy a upozorňuje aj na také detaily ako dopravné značky. Vo vysokých rýchlostiach má však oneskorenie a oplatí sa sem tam kontrolovať aj minimapu v hornej časti obrazovky. Dirt 2 nie je hard core simulátorom, séria ako sme ju poznali sa zmenila a nachádza sa niekde na rozhraní zábavného racingu a realisticky spracovaného rally. Päť stupňov obtiažnosti má tendenciu motivovať hráča k čistým prejazdom a jazde na doraz. Dokonca aj na nižších nastaveniach vám súperi nedarujú zlato zadarmo a to máte po boku aj flashbacky umožňujúce vracať čas späť, ak sa nepodarí vybrať zákrutu.
A keď už hovoríme o tých súperoch, tak vašimi priamymi protivníkmi budú veľké mená freestylového športu ako Travis Pastrana, Ken Block či Tanner Foust, ktorých si nakoniec nakloníte na svoju stranu a stanú sa z nich priatelia. Vo Svetovej Tour aj s ich pomocou budete vyhrávať tímové eventy na čas alebo ich naopak porážať v časovkách či pretekoch za účasti ďalších siedmych jazdcov. Svetovú Tour tvorí okrem voľných jázd, time trialov s možnosťou sťahovať ghostov, aj séria doplňujúcich módov ako Gate Crasher či Domination.
Ach, tá garáž
Prvý menovaný je variáciou jazdy cez checkpointy, len tu naberáte polystyrénové kvádre rozhádzané na trati, ktoré vám pridávajú drahocenné sekundy. Domination rozdelí trať na štyri segmenty, ktoré sa snažíte zajazdiť čo najrýchlejšie. Vyhráva ten, kto ich má najviac na svojom konte. Sponzorované eventy vo World Tour sú odstupňované v troch kategóriách – Rookie, All Star a Pro, sú čoraz náročnejšie a vyčerpávajúcejšie. Kombinujú predošlé súťaže do veľkých turnajov, zajazdíte si Rally Cross na uzavretej trati v Londýne a potom tú istú ale v opačnom smere jazdíte v noci. V Číne zase jazdíte do kopca a v ďalšej etape z neho zliezate dolu do dedinky. Vrcholom sú potom veľké turnaje X-Games, World Tour a špeciálny event venovaný Colinovi.
V závislosti od umiestnenia sa vám na konto pripisujú body na nákup áut a skúsenostné body odomykajúce súťaže a rôzne bonusy ako už spomínané hračky, zvuky klaksónov či nové farby laku. Bez ohľadu na mód a súťaž máte možnosť plniť rôzne misie ako počet odjazdených kilometrov, čas v sekundách vo vzduchu, jazda na dvoch kolesách, počet predbehnutých oponentov a pod. V singleplayeri vám veľa expov nepridajú, ale v multiplayeri z nich utešene narastá váš level.
Dirt 2 nezaprie svoju festivalovú náladu, od prvých okamihov vás sprevádza atmosféra obrovského podujatia. Vaším východiskovým bodom je karavan, kam pribúdajú rôzne suveníry a kde nájdete všetko od garáže, cez kampaň, multiplayer, až po prezeranie štatistík. Vizuálna prezentácia menu a loadingov (front end) je mimoriadne efektná, ale cestovanie po svete cez rôzne údaje a rebríčky sa po čase preje a začne zdržovať, to platí hlavne pre multiplayer a návrat do lobby. Technické spracovanie Dirt 2 je na vysokej úrovni, práca so svetlom a dizajn tratí je skvelý, zvuky dostatočne dravé a soundtrack prispieva k uvoľnenej freestylovej atmosfére. Veľký festival = veľké mená.
Codemasters a hviezdy X-Games vzdávajú hold zosnulému Colinovi McRae usporiadaním obrovského festivalu. Jeho náplň je mimoriadne chytľavá a priklincuje k stoličke na dlhé hodiny. Dirt 2 obsahuje mnoho kompromisov, no na úkor zábavy. Prehliadnuť sa nedajú, ale zažmúriť oko nad nimi sa dá. Medzi tohtoročnou úrodou racingov, ktoré výborne dopĺňa, je aj preto jednookým kráľom.
RECENZIE HRÁČOV |
9.0
MINO_79
15.5.2010
Pripravte si suché ponožky, aspoň 3 sady nových stieračov a ak ste Kimi Rä...prečítať celé
|
PC
PS3 PSP Xbox 360 Wii DS Vývoj: Codemasters / CD Projekt / Codemasters Štýl: Racing Web: domovská stránka hry
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|