EMERGENCY 2016

EMERGENCY 2016

6.0

Zachráň sa, kto môžeš!

Hra o záchranároch má ušľachtilé poslanie. Zobraziť neľahkú prácu ľudí, ktorých údelom je pomáhať a ratovať  životy, je naozaj chvályhodný zámer. O to väčšia škoda je, keď herná adaptácia nedopadne práve najlepšie a navyše je to kvôli chybám, ktorým sa dalo vyhnúť. A dokonca sa nevyskytli prvý raz. Sixteen Tons Entertainment robí zbytočné prešľapy a robí ich opakovane. A doplácajú na to fanúšikovia série Emergency, ktorí už azda ani neveria, že to nabudúce bude naozaj lepšie.

Krabicová verzia hry nemilo prekvapí limitovaným počtom aktivácií - hoci kto už bude päťkrát inštalovať titul plný chýb? Hlavné menu hry však vyzerá celkom nádejne. Obsahuje kampaň s možnosťou zahrať si nielen Emergency 2016, ale aj Emergency 5 Deluxe, ale pravdou je, že nový titul je vlastne kozmeticky vylepšenou a iba doplnenou verziou päťky. Ďalšou položkou sú operácie, kde sa zhromažďujú predtým dokončené misie a môžete si ich zopakovať. Režim voľnej hry umožňuje neobmedzené hranie a plnenie výziev, pričom hráč si zvolí svoje pôsobisko - Mníchov, Hamburg, Berlín alebo Kolín. A je tu aj multiplayer zahrňujúci kooperáciu, ktorý však vyžaduje vytvorenie bezplatného online účtu.

Nováčikovia by mali absolvovať tutoriál, po ktorom im bude jasné, ako to v hre chodí a potom už môžu riešiť akútne prípady v uliciach Mníchova a okolí a neskôr aj v ďalších mestách. Hráč má pod palcom kompletné záchranárske služby rozdelené do štyroch odvetví, ktoré však majú spoločné sídlo. Hasiči sú určení hlavne na likvidovanie požiarov a vyťahovanie zranených vodičov z poškodených áut. Zdravotníci ošetrujú ranených a prevážajú ich do nemocnice. Policajti naháňajú a zatýkajú zločincov a pomocou robota zneškodňujú bomby. Technické služby s odťahovou službou odstraňujú z ulíc vraky vozidiel a rôzne bariéry. To sú ale iba základné činnosti a sortiment aktivít sa postupne rozširuje a spolu s ním aj vozový park. Pribudnú lepšie hasičské vozidlá, auto opravára elektrických zariadení, záchranársky vrtuľník, lode a ďalšia technika, ktorú  skôr či neskôr využijete.

Emergency 2016
Emergency 2016 Hasičov si obľúbite, likvidovanie ohňa je zábavné.
Hasičov si obľúbite, likvidovanie ohňa je zábavné.

Emergency 2016 Hľadanie ľudí zasypaných lavínou je dobrý námet, ale v hre nie celkom zvládnutý.
Hľadanie ľudí zasypaných lavínou je dobrý námet, ale v hre nie celkom zvládnutý.

Emergency 2016 Pri niektorých nešťastiach zatarasia záchranárske autá celú ulicu.
Pri niektorých nešťastiach zatarasia záchranárske autá celú ulicu.

Vašou úlohou je dozerať na bezpečnosť v meste a keď je ohlásený naliehavý prípad, poslať tam vhodné vozidlá s odborníkmi, aby vyriešili situáciu. Spočiatku sa sústredíte len na jednu udalosť, neskôr sa ich môže vyskytnúť viac naraz na rôznych miestach, ale ich polohy sa dajú rýchlo prepínať praktickým tlačidlom. Napríklad na jednom konci mesta horí dom a na opačnej strane Mníchova je havária. Dočkáte sa aj veľkých katastrof, ku ktorým musíte povolať množstvo techniky a vykonať tam niekoľko dôležitých krokov. Malé nehody a jednoduchšie prípady sa striedajú s hromadnými nešťastiami. Od požiaru zaparkovaného auta sa napríklad presuniete na stavenisko, kde robotníci vybagrovali bombu a treba súčasne hasiť okolie, stabilizovať ranených, odpratať vraky a ešte aj zneškodniť druhú nálož, kým tiež nevybuchne.

Niekedy vás čakajú aj dosť bizarné situácie, ktoré pripomínajú sled udalostí vo filmoch Nezvratný osud. Do mesta priletí rogalo a narazí do lešenia, odkiaľ sa zošmykne robotník a časti konštrukcie dopadnú na stánok s občerstvením, ktorý vzápätí exploduje. Musíte tam privolať hneď niekoľko odborníkov z rôznych odvetví, pričom si môžete pomôcť pozastavením alebo zrýchlením času. A treba uznať, že fantázia tvorcom hry nechýba. Faktom však je, že hoci veľké nešťastia, ktoré prichádzajú raz za čas, sú nápadité, väčšinu času plníte bežné prípady, ktoré sa opakujú v náhodnom poradí. Z nich je asi najotravnejšie naháňanie chuligána v meste, ktorý sa presúva z jednej ulice do druhej a vy sa tak nemôžete venovať skutočne urgentným prípadom. Naopak vydarenou policajnou akciou je zásah so SWAT jednotkami pri prestrelke gangov.

Privolaním potrebných vozidiel a techniky, ktorá sa dá priebežne prikupovať za kredity získané počas misií, sa ale vaša úloha ešte nekončí. Ba práve naopak, ešte len začína. Keď auto zaparkuje na určenej ploche, spravidla dáte pokyn posádke, aby vystúpila. Potom udelíte príkazy jednotlivcom, aby zobrali určité náčinie a pomôcky a použili ich na požadovanom mieste. Takže napríklad prifrčí hasičský voz, dvom mužom prikážete, aby vybrali hadice a ukážete miesta, ktoré majú polievať vodou. Prvý muž môže hasiť priamo požiar, druhý sa hodí na chladenie susedného objektu, napríklad strechy, aby sa oheň ďalej nerozširoval. Tretí hasič zatiaľ môže na výsuvnom rebríku zachrániť civilistu, ktorého ohrozujú plamene na poschodí. V prípade zdravotnej služby musíte samostatne zavolať lekára a potom ambulanciu s nosidlami. Pošlete k pacientovi najskôr doktora, aby ho stabilizoval a potom nosičov, aby ho odviezli do nemocnice (V Nemecku to zrejme funguje takto.). Stáva sa, že sa postavy rozhýbu aj sami, ale nie je to pravidlom, niekedy len tupo postávajú, takže je lepšie poslať ich tam, kam treba.

Potiaľto by to bolo v podstate v poriadku, ale je dosť otravné, keď musíte posádkam jednotlivých vozidiel po ukončení ich činnosti dať príkaz, aby sa vrátili do auta, ktoré potom pošlete späť na základňu. Jednotliví muži sú neraz roztrúsení po okolí a splývajú s civilistami a citeľne chýba nejaký jasný signál, aby sa samostatne vrátili do vozidla. Namiesto toho ich musíte pekne krásne označiť a ukázať, aby šliapali ku dverám. Autá môžete poslať preč aj bez mužov, čo zrejme viackrát omylom urobíte, ale pri ďalšom nešťastí vám technika bez posádky nebude nič platná. Musíte teda svojich zamestnancov dodatočne vyzdvihnúť tam, kde ste ich predtým nechali. Je to nepraktické a povedzme si rovno, aj dosť hlúpe. A v situáciách, keď treba konať rýchlo, to navyše neskutočne zdržuje.

A tu už môžeme pokračovať vo výpočte ďalších nedotiahnutých a absurdných prvkov v hre. Napríklad príšerný pathfinding. Záchranárske autá občas nevedia nájsť cestu späť na základňu a niekde sa zaseknú. Stalo sa mi to aj pri záchranárskom člne, pre ktorý je navyše niekedy problém nájsť mólo, kde sa dá vyložiť na vodu - raz je to blízko, inokedy poriadne ďaleko od miesta zásahu. Horšie však je, že postavy záchranárov robia nezmyselné obchádzky. Napríklad pár krokov od sanitky leží pacient, ale ošetrovatelia si radšej urobia parádnu okľuku okolo domu, čím strácajú drahocenný čas. Inokedy záchranárom bránia pokračovať v ceste neviditeľné prekážky a musíte naklikať nejaké schodné miesto, aby sa vôbec pohli. Alebo sa hasič vyhovára, že nemôže hasiť, lebo nenašiel voľný hydrant, hoci hneď vedľa jedného stojí. Ukážkovým príkladom je zachraňovanie ľudí zasypaných lavínou, kde jednak netušíte, na ktorých miestach máte hľadať a pes, ktorý má určiť polohu obetí, má v teréne problém sám so sebou. A keď je v nevhodnej polohe, nevyňuchá nešťastníka, hoci stojí tesne pri ňom. A hodinky tikajú, zasypaní umierajú a na obrazovke zasvieti nápis „mission failed". V lepšom prípade za váš výkon dostanete na konci misie len bronzovú medailu namiesto zlatej.

A potom sú tu chyby vizuálne. Grafika je vlastne celkom dobrá, hoci pri priblížení a predelových scénach sa ukazujú jej slabiny a požiadavky na PC zostavu sú pekne prestrelené. Ale v zásade sa na hru dobre pozerá a dá sa pohodlne orientovať v uliciach. No autá sa často pohybujú neprirodzene. Neraz vidíte sekané, toporné pohyby a skoky, keď sa vozidlo nastavuje  pri parkovaní alebo výjazde. A nie je to poklesom fps, ale zlým jazdným modelom a kŕčovitými animáciami. Paradoxne majú postavy celkom zaujímavé a pomerne prirodzené pohyby - napríklad keď si doktor vyberá z kufra výbavu a potom sa skláňa nad raneným. No ako už bolo spomenuté, horšie je to s hľadaním cesty k pacientovi. Stáva sa aj to, že dve autá stoja zakliesnené v sebe - a nejedná sa o haváriu. Celková premávka v meste je skôr strohá, civilných áut je menej a aj to niekedy zavadzajú, takže asi je len dobre, že to na cestách nie je prehustené.

Emergency 2016
Emergency 2016 Pomáhať treba aj na vode.
Pomáhať treba aj na vode.

Emergency 2016 Vo vojne gangov bude treba veľa záchranárov.
Vo vojne gangov bude treba veľa záchranárov.

Emergency 2016 Historický scenár má nevyužitý potenciál.
Historický scenár má nevyužitý potenciál.

Hra obsahuje aj historický scenár, ktorý sa odohráva v Kolíne v roku 1349. Spúšťa sa dosť svojským spôsobom a ponúka len dve zadania, pri ktorých skupinka doktorov musí vyliečiť a usmerniť infikovaných. Bolo by zaujímavé, keby sa tvorcovia viac venovali tomuto obdobiu a ponúkli poriadny požiar, kde by sa hasilo hoci aj vedrami a vodou zo studní. Bohužiaľ, vývojári tento motív absolútne nevyužili, čo naozaj zamrzí.

Emergency 2016 má skvelý námet, a dokonca aj vie, ako ho spraviť zaujímavým a spracovať do uveriteľnej podoby. Ale má aj more chýb rôzneho duhu. A to je kameň úrazu a ľadovec, ktorý hru ťahá ku dnu ako Titanic. Nie je to celkom márny titul, ale skrátka má priveľa neduhov, ktoré dokážu zadupať dobrú hrateľnosť do zeme. A autori to takto nedomrvili prvý raz. Je to veľká škoda, pretože keby boli vývojári dôslednejší, mohli sme hrať výbornú stratégiu zo záchranárskeho prostredia. No nestalo sa tak a Emergency 2016 je hra o záchranároch, ktorá sama zúfalo potrebuje záchranu.

napísal uni 8.3.2016
6.0
EMERGENCY 2016