Locomotion

Už prešiel dlhý čas odkedy vyšla táto hra, ktorú považovali hráči všeho druhu za prepadák. Ale čas bol ku tejto hre milosrdnejší než k iným hrám...

PC
pridal Drury 2.9.2010 o 11:02 pod používateľské recenzie

6.5


Chris Sawyer´s Locomotion, hra s nedobrou povesťou prepadáku roku 2004. Fanúšikovia boli sklamaní, ostatní hráči znechutení. Nikto nevedel pochopiť ako mohol Chris Sawyer, hrdina ktorý stvoril tituly ako Transport Tycoon alebo RollerCoaster Tycoon vypustiť do pľacu taký nepodarok. Locomotion bol myslený ako nasledovník Transport Tycoon Deluxe ktorý už v tej dobe zažíval rozkvet v podobe 3rd party TTDPatchu ktorý hru veľmi obohatil, ako aj skorý začiatok projektu OpenTTD ktorý dnes predstavuje špičku celého žánru dopravných stratégií. Avšak, Locomotion nesplnil svoj účel. Možno keby neexistoval TTDPatch tak by sa ľudia na hru pozerali optimistickejšie. A možno aj nie.

Hra samotná sa zaoberá jemným remeslom riadenia dopravnej spoločnosti v krajine rozdelenej sieťou. K dispozícii má hráč lietadlá, lode, autobusy, nákladiaky, električky a samozrejme vlaky, ktoré majú v hre dominantné postavenie. A samozrejme, hráč musí postaviť všetky trate sám, každú zatáčku, každý tunel, každú stanicu. Na to má zo začiatku mamutí dlh v banke, ktorý musí neskôr splatiť. Zarába sa klasickým spôsobom - postaví sa trať, postaví sa vlak s mašinkou a vagónikmi, určí sa im do ktorých staníc majú ísť a potom sa len vlak hodí na trať a hráč sa ním už zaoberať (skoro) nemusí. Toto dodalo pôvodnému Transport Tycoonu svoj šarm, ale v Locomotione je zapracovaný nemotorný engine z RCT 2 ktorý stavbu tratí zbytočne komplikuje.



Depá zmizli. Nikto nechápe prečo (do enginu by sa dali nádhere zapracovať), ale všetky vozidlá sa najprv kúpia v nejakej zvláštnej dimenzii a potom sa hodia na trať. Toto spôsobuje problémy hlavne vo väčších železničných sieťach a pri výmene. A tu sa zrazu dostávame ku ďalšiemu zádrheľu. Každé vozidlo má pri kúpe isté začiatočné percento spoľahlivosti ktoré vekom klesá. Čím je nižšie, tým viac sa vozidlo kazí. A keď ke na jednom percente, vozidlo sa pokazí, prejde tak dve políčka a znova sa pokazí. V Transport Tycoone na to boli depá - vozidlo vošlo do depa a malo čiastočne obnovené percento spoľahlivosti. Avšak tu žiadne depá nie sú. Takže keď má vozidlo kritické percento spoľahlivosti, treba ho vyhodiť a postaviť nové. A to nie je žiadna sranda, hlavne s obrovským impériom schopným dobyť Rusko. Tam to už funguje tak, že si myslíte že ste všetko vymenili, ale za ten čas čo ste vymieňali stihli tie vozidlá čo ste vymieňali ako prvé zostarnúť. Tým sa skúsený hráč dostáva do nekonečného kruhu zúfalstva a beznádeje nad dymiacimi autobusmi.

Ale zlé správy zďaleka nekončia. Je tu aj AI. Už tu som hral veľa hier s hlúpym AI, ale Locomotion je v tomto smere jednoznačný víťaz. Vlastne myslím že každý kto sa rád sťažuje na AI mal aspoň raz zahrať Locomotion. Niekto si možno spomenie na AI z Transport Tycoon - nezmyselné dlhánske otočky namiesto niekoľkých kusov rovnej trati. Teraz si predstavte dať takému maniakovi do ruky hru s enginom RollerCoaster Tycoonu, hry o stavaní húsenkových dráh. Nech si už teraz predstavujete čokoľvek, verte že realita je oveľa horšia. Žiadam slabšie povahy aby zvyšok odstavca radšej preskočili. Ujo Sawyer zjavne nevedel ako spraviť plnohodnotného protivníka ktorý nekrachuje, tak mu dal do ruky cheat ktorý mu umožňoval staviať trate úplne zadarmo. A to je ako dať päťročnému dieťaťu do ruky samopal (ak nie ešte horšie). Keď raz AI stavia železničnú trať, výsledok nevyzerá ako z tohto sveta. Ani jeden jediný kus trate sa nenachádza na zemi. Všetky trate sú na mostoch, signály sú na mostoch, stanice sú na mostoch. A také AI má v paži nad čím stavia. Takto sa pod mostom ocitne jazero, púšť, les, pahorky, Mt. Everest, dedinka, veľkomesto, letisko, továreň, mosty postavené nad mostami postavené nad mostami... Úplne všetko čo si len viete predstaviť. Výsledok nielenže vyzerá katastrofálne, ale prakticky totálne blokuje všetky pokusy o postavenie trate keďže dianie pod mostami vôbec nevidno. A AI má z toho peniaze. Čo sa týka výmeny vozidiel, moc sa nezaťažuje. Jedine vymieňa vlaky. Električky a autobusy nechá na jednom percente spoľahlivosti, lietadlá predá a zničí letiská. Lode vôbec nestavia.



A systém stavania tratí... Je ďalšie sklamanie. Je v podstate rovnaký ako v RollerCoasterTycoone tj. najprv treba postaviť začiatočný segment a potom po jednom políčku odklikávať. Na to sa dá zvyknúť, horšie je to s demolovaním. Treba pravým tlačítkom kliknúť na kus trati zo správnej strany a potom zo správnej strany zdemolovať kus trati. Problém je v tom, že pravým tlačítkom sa demolujú aj budovy. Takže keď chcem niečo zničiť v meste, musím zničiť aj samotné mesto. Najhoršie je to pri stavbe metra, menovite signálov. Preto má metro povesť tichého teroristu ktorý vie zničiť celé mesto naraz. Signály samotné sa vylepšení nedočkali, takže na jednom uzli môže byť naraz len jeden vlak.

Ale tu je ďalšie sklamanie! Mestám stačí postaviť jednu električku a po chvíli v ňom začnú rásť budovy ako huby po daždi. Po čase mesto začne pohlcovať železničné trate naokolo. Bez ciest ale mesto nemôže rásť. Potom sa zúrivý hráč dostane do roly chrabrého hrdinu v boji s obrovskou chobotnicou. Rozsekne niekoľko ciest, ale na druhom konci mesta už mesto pohlcuje ďalšiu stanicu! Rýchlo odsekne aj tie chápadlá, ale rastú ďalšie a ďalšie. Po čase to hrdina vzdá a nechá mesto pohltiť celé farmy ktoré tým pádom úplne zastavia svoju produkciu. Potom sa len kochá pohľadom na vidiecku farmu uprostred mesta so zvyškami polí medzi budovami na ktorých nešťastne čaká úroda na zber. Problém je v tom. že okolo roku 2000 sa na mape s dobrými podmienkami vôbec nedá nič robiť. Všetky mestá splynú v jedno a mapa dostane úplne nový rozmer. Rozmer šialených snov o dovážaní uhlia z prostriedku mesta pomocou mostou nad mestom do železiarne ktorá je tiež uprostred mesta. Rozmer ničoho okrem betónu a kamenných mostov nad ním. Rozmer nočných môr každého vláčikára. Tajomný rozmer šialenej globálnej MHD tvorenej nekonečnými sieťami metra. Takto si ja predstavujem koniec sveta. Všade len pochmúrny betón a hučanie motorov ktoré totálne prehlušujú technohudbu dvadsiateho prvého storočia, žiadne stromy, žiadna voda, vôbec nič. To bola jediná vec ktorá na mňa v hre urobila dojem. Ukázala mi niečo, čo neviem poriadne opísať. Čosi ako zmes stereotypu, nudy a beznádeje. Tak charakterizujem rok 2000 v Locomotione.

Inak, je aj zopár vecí čo sa mi pozdávalo. Grafika medzi ne patrí, neni síce svetoborná ale ľúbim ju takú aká je. Potom sú tu achievementy, ktoré hru moc spestrili. Každá hra ktorú hráte má nejaký achievement - sú veľmi rôznorodé, napríklad doviezť x ton (nie litrov) ropy do desiatich rokov, dosiahnuť istý status, byť najlepšou spoločnosťou na mape a podobne. A k tomu sú tu ešte rýchlostné rekordy - môžete sa s AI pretekať kto postaví rýchlejšiu trať. A ešte je tu samozrejme súťaž o to kto má najlepší rating a porovnávacie grafy. Hudba hrá v závislosti od momentálneho obdobia, ale dá sa ľubovoľne nastavovať. Viac druhov ciest a koľají, vrátanie diaľníc a úzkokoľajoviek ktoré sa hodia v horách. Ale zase sa mi nepáčili mapy, ktoré sú priliš drobunké. A tiež absencia multiplayeru cez internet, dá sa iba cez LAN.



A ako som už v úvode spomenul, zub času do tejto hry nehryzie. Prečo? Lebo táto hra má v rukáve unikátnu kartu. 3rd party vecičky. Armáda moderov skoro našla spôsob ako rozkódovať zdrojové súbory hry a tým našli zlatú baňu, spôsob ktorý rieši takmer všetky problémy spomenuté vyššie. Dá sa nastaviť že vozidlá prestanú starnúť. Našiel sa spôsob ako zastaviť rast miest. A hlavne, prišli nové vozidlá, nové stanice, nové všetko. Cez Hamachi sa dá hrať po sieti. Tieto veci ma prinútili rapídne zvýšiť moje hodnotenie. Bohužiaľ, .exe složka hry sa upravovať nedá kvôli licenziám. To je škoda, lebo tým pádom by sa hra dramaticky zmenila. AI by sa vylepšilo, pridali by sa switche na obmedzovanie miest, pridali by sa inteligentejšie signály, zvýšili by sa terajšie nezmyselné limity pre počet objektov na mape. Tak by u mňa hra vyfasovala rovnú osmičku. Avšak, na to si budeme musieť ešte pár rokov počkať...

 Plusy:

  • Ohromná rôznorodosť
  • Hudba
  • Achievementy
  • 3rd party mody

Mínusy:

  • AI
  • Absencia multiplayeru
  • Engine RCT 2
  • Rast miest.
  • Nepohodlná stavba tratí.

napísal Drury 2.9.2010



Páči sa mi!

6.5
LOCOMOTION


Vývoj: Atari / Atari
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Prosím prihláste sa pre možnosť pridania komentáru.
Môžete sa prihlásiť cez Sector konto, alebo Facebook.
NOVÉ RECENZIE HRÁČOV
8.2
| LOTR:Return to Moria
[pridal Icoda 26.9.2024 1]
| TOP 10 hry 2000 rokov
[pridal PrecedaVlasť 18.9.2024 133]
| Najikonickejšie herné momenty minulej dekády
[pridal PaPoČa 4.7.2024 28]
8.0
| Enemy Front: Aspoň na chvíľku partizánom
[pridal roman2910 1.6.2024 6]
7.0
| Homefront
[pridal roman2910 30.5.2024 10]
| Moderné walking simulátory - úvaha
[pridal PrecedaVlasť 24.5.2024 136]
| Top hry rokov 90-tych
[pridal PrecedaVlasť 30.4.2024 104]
6.0
4.0
| Skull and Bones - 1. sezóna
[pridal SVK-RUSKO-R 14.4.2024 0]
9.5
| Felvidek PC Recenzia
[pridal PaPoČa 9.4.2024 17]
6.0
| The Last Of Us Part II
[pridal PrecedaVlasť 3.3.2024 4]
6.0
| The Last Of Us Part 2 remastered
[pridal PrecedaVlasť 27.2.2024 90]
6.5
| Star Wars Jedi: Survivor
[pridal PaPoČa 22.1.2024 21]
| Tomb Raider I-III Remastered
[pridal T0M0 16.1.2024 18]
9.3
| Alan Wake 2
[pridal Tiqer 20.12.2023 21]
| Witcher 4
[pridal Joey N 10.12.2023 0]
8.5
| Marvels Spider-man 2
[pridal Filip Basketak 27.10.2023 21]
8.9
| Remnant 2
[pridal Umelec roku 19.8.2023 11]

SOCIÁLNE SIETE
NOVÉ FÓRA
|Forza horizon 5 (8)
Dobrý den,chtěla bych se zeptat,jestli tato hra bu...
|Predam zaklad pc (cpu, mb, ram... (0)
po upgrade ponukam na predaj zaklad pc: intel i5 ...
|Black ops 6 (2)
Ako sa zbavím farebného rozlíšenia postáv v kampan...
|Nový pc - intel ultra 7 (28)
Dobry den, cely život som na počitačoch s Intel. V...
|Účet na steam (4)
Potrebujem poradiť, súrne! Predala som hru, ktorú...
|Svet, ukrajina, vojny ... (28161)
Sem môžete dávať správy zo sveta, o Ukrajine a ďal...
vaše novinky zo sveta zábavy
sector logo
Sector.sk - hry, recenzie, novinky
Ochrana súkromia | Reklama | Kontakt
ISSN 1336-7285. Všetky práva vyhradené. (c) 2024 SECTOR Online Entertainment / sector@sector.sk