Wing Commander Saga: Darkest Dawn |
Legenda sa vracia
9.0
Rok 2012 sa črtá ako renesancia vesmírnych simulátorov. Začiatkom roka prišiel SOL: Exodus, ktorý bol síce po všetkých stránkach krátky lacný budget, našťastie však aj vcelku zábavný. O 2 dni neskôr sa na STEAMe objavil výborne vyzerajúci Evochron: Mercenary (bohužiaľ som sa k nemu zatiaľ nedostal ale plánujem to napraviť) a čaká nás nový začiatok legendárnej X-série v podobe X: Rebirth. Momentálne je však na programe dňa iná legenda - séria Wing Commander vo forme Wing Commander Saga od fanúšikov tejto série.
Čo to však pre nás znamená? Známa značka, známy konflikt, množstvo práce a lásky, ktorú tejto hre fanúšikovia venovali. Na druhú stranu je tu však aj dlhý vývoj a s tým súvisiace použitie enginu ďalšej legendy, Freespace 2, ktorý bol síce updatovaný, ale zub času je neúprosný. Hneď na úvod chcem tiež povedať že aj keď som hral Wing Commander 3 a 4, bolo to už dávno a Wing Commander Saga s nimi nebudem priamo porovnávať, akurát dodám, že príbeh je zasadený do obdobia súbežne s Wing Commander 3 a končí ukončením vojny medzi Kilrathi (mačkoidní emzáci) a Terranskou Konfederáciou (ľudia). Konfederácia práve odrazila inváziu Kilrathi smerovanú priamo na Zem a kolónie v ostatných sektoroch sú slabo bránené, keďže väčšina flotily je sústredená okolo Zeme a pomáha s jej obnovou a znovuvybudovaním obranných pozícií.
Nebudem však viac zdržiavať. Pýtate sa, čo také nám vlastne Wing Commander Saga ponúka? V podstate nič nové, len to, čo dobre poznáme a máme radi, rokmi overená kvalita, podobne ako obľúbené jedlo od mamy/babky. Nostalgické spomienky prebudí hneď úvodná obrazovka s pohľadom do interiéru domovskej lode, ktorá slúži zároveň ako hlavné menu:
Taktiež tam nájdete klasickú databázu, ktorá sa postupne ako plní:
Odporúčam skontrolovať či máte vybranú kampaň Prologue a zahrať ju ako prvú, slúži ako tutorial a zároveň úvod do deja pričom priblíži pozadie, myšlienky a zážitky hlavného hrdinu. Obe kampane začínajú úvodnou animáciou, ktorá približuje aktuálnu situáciu (hint: vojna proti Kilrathi neprebieha pre ľudí práve najlepšie) a dej hlavnej kampane nadväzuje priamo na prológ. Najmä na začiatku kampaní sa pred misiami zobrazí obrazovka s veľkým množstvom textu. Môže pôsobiť odradzujúco, no prekne dokresľuje atmosféru keďže rozpisuje myšlienky a zážitky hlavného hrdinu, teda vás, mimo misií. Každá misia začína nadabovaným briefingom, po ktorom nasleduje zhrnutie (v neskorších fázach hry s vyššou hodnosťou môže meniť aj výzbroj svojej lode) a hor sa na misiu, po ktorej nasleduje taktiež dabovaný debriefing, pričom ak ste niečo nezvládli môžte si dať zobraziť rady a misiu skúsiť znova. Nemusíte to však robiť a ak sa rozhodnete prijať aj nepriaznivý výsledok, hra ho zoberie do úvahy v ďalšom vývoji kampane. Autori sľubujú že výsledok celej vojny bude závisieť aj od toho, ako jednotlivé misie (ne)zvládnete.
Plne animovaný a nadabovaný briefing v akcii
Misie sú rôznorodé, klasické seek&destroy, eskortné, obranné, sem tam s prekvapením :) Postupom času sa misie komplikujú, sú čoraz dlhšie a náročnejšie a takmer nikdy nejde všetko podľa plánu. Obe strany plánujú, chystajú útoky, pasce, protiútoky, protiprotiútoky... :) Celé to pridáva na atmosfére, cítite tlak, dobrý pocit keď plán vyjde, eufóriu pri nečakanom úspechu, smutné vydýchnutie ak sa vám s odretými ušami a veľkými stratami podarí prežiť nachystanú pascu či zlosť nad vlastnou nemohúcnosťou (autori sa snažili vyhýbať vyslovene zle predskriptovaným udalostiam typu loď vybuchne z ničoho nič len preto lebo to autori chceli, za čo si zaslúžia pochvalu, ak nejaká loď nemá prežiť je to zvyčajne spravené tak že ste príliš ďaleko alebo nepriateľov je príliš veľa na to aby ste tragédii zabránili alebo si všimli ako sa to stalo). Misií je taktiež veľké množstvo (50 v hlavnej kampani), takže o hernú dobu sa nemusíte báť.
Začiatok každej misie je rovnaký... vzlietnuť.
AI nepriateľov v hre má samovražedné tendencie - nikdy neustupuje, ani keď zostane posledný Kilrathi sám proti desiatim, pokiaľ mu to neprikáže skript, čo sa však dá prehliadnuť vzhľadom k tomu že je to rasa bojovníkov pre ktorých je česť až na prvom mieste. Občas sa tiež stane že AI to napáli priamo do veľkej lode (najmä bombardéry trpia týmto neduhom pri útoku), našťastie pre nich (a občas aj pre vás) nie sú kolízie príliš bolestivé. Vaši wingmani sú zvyčajne nesmrteľní pokiaľ im smrť nepredpíše skript, našťastie sú to aj dobrí piloti tak to nie je také do očí bijúce ako napríklad v X-Wing vs TIE Fighter či X-Wing Alliance kde som bežne videl svojho nesmrteľného wingmana s 1% hull, 0% štítmi ako sa veselo aj naďalej necháva ostreľovať, najmä pohľad na také esá ako Luke Skywalker či Wedge Antilles ako si veselo plachtia vesmírom bez nejakých extra úhybných manévrov a nechávajú sa zozadu hladkať lasermi bol úsmevný :)
Táto mačka to už má spočítané :)
V hre nájdete aj množstvo easter eggov, napríklad jeden z elitných pilotov v neskoršej fáze hry je pán House, callsign: M.D., sarkastický veliteľ čo obľubuje pilulky Vicodin :) Hlášky pilotov a nepriateľov sú klasické, vcelku dobré, ale až príliš často sa opakujú, čo si uvedomujú aj autori a občas vás prekvapia - keď si už po asi dvestýkrát vypočujete od Kilrathi že ste “hairless ape”, jeden z vašich wingmanov mu odpovie že by ich v akadémii mohli začať učiť nové urážky :)
House, M.D. - ak sa mu nebude páčiť ako lietate, vraj po vás cez interkom hodí pilulky. Ale nie, nedá vám ich, sú jeho :P
Stíhače v hre sú dobre spracované a vyvážené, každý má svoju rolu, silné a slabé stránky, akurát škoda že si nemôžte zvoliť ani v neskorších fázach hry aký chcete ale sú pevne dané, zalietate si však so všetkými. Výnimkou vo vyváženosti je nový stíhač Excalibur ktorý dostanete v pokročilých fázach hry z ktorého mám pocit že je skoro ako cheat - niečo na spôsob TIE Defender v Star Wars vesmírnych simulátoroch či Springblossom v X3: Terran Conflict - rýchlosť ľahkého stíhača, štíty a rakety stredného a palebná sila kanónov ťažkého stíhača. A akoby to nestačilo, ako jediný stíhač má automatické mierenie. Jediné čo mu chýba je vežička trčiaca zo zadku :) Na druhú stranu má to byť novovyvinutý moderný stíhač takže je jasné že musí byť lepší ako predchádzajúce modely a v týchto neskorších misiách sa vám veru každá výhoda náramne hodí.
Čo sa týka technického spracovania, ovládanie je kvalitné, dobre sa ovláda aj kombináciou klávesnica+myš - aj keď mám joystick, je to lacný šunt SpeedLink a deadzone je sviňa, najmä keď sa snažíte zostreliť veľké množstvo krpatých torpéd a nemáte na to veľa času... Ovládanie je klasické old-school, milión kláves a ich kombinácií pre dva milióny príkazov. Samozrejme pokojne si vystačíte s toľkými koľko by sa zmestilo na konzolový gamepad, ale prečo nevyužiť prednosti PC keďže sa hra pre konzoly nevyvíjala :)
Grafika je bohužiaľ dosť zastaralá, čo sa dá čakať keďže hra funguje na staručkom Freespace 2 engine (aj keď mierne vylepšeným) a vo vývoji bola dlhých 10 rokov. Svoju úlohu však plní a pridáva hre aj nostalgickú hodnotu.
Prestrihové scény pri spustení autopilota medzi navpointmi vyzerajú niekedy napriek zastaralosti enginu efektne...
Celkovo hodnotím Wing Commander Saga veľmi kladne, ide o hru kvalitatívne minimálne na úrovni pôvodných Wing Commanderov (akurát bez filmových sekvencií) s pútavým príbehom, zábavným ale aj náročným gameplayom a nadštandardnou dĺžkou. Až na grafiku by som ju hodnotil ako veľmi vydarený AAA titul, ale ako sa hovorí, to najlepšie na koniec - hra je plne zdarma na stiahnutie z https://wcsaga.com/downloads/files/releases.html, za čo jej s pokojným svedomím môžte pripočítať ďalší bod do perfektnej desiatky :)
Jednoznačne odporúčam.
Plusy:
+ pútavý príbeh
+ dĺžka
+ dve kampane
+ kvalitné a rôznorodé misie
+ cena
Mínusy:
- grafika
- chýba multiplayer
Na zváženie:
~ chýba snaha o inovácie
PC
Vývoj: wcsaga Štýl: Simulácia Web: domovská stránka hry
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|