John Romero: PC ničí konzoly, čisto prostredníctvom ceny |
PS4 a Xbox One sú príliš uzavreté, pokým PC má vyšší výkon, spätnú kompatibilitu, free-to-play aj Steam s hrami za pár babiek.
John Romero je jedným z najznámejších vývojárov na svete. Svoju slávu si vydobyl predovšetkým v 90-tych rokoch vo vtedy špičkovom štúdiu id Software a veľký podiel tak má napríklad na legendárnom Doom-ovi. Už dlho sa však nevenuje veľkým hrám a popri prednášaní na Kalifornskej Univerzite v Santa Cruz sa venuje facebookovým hrám. Tento týždeň, pri príležitosti darovania svojho starého počítača Apple II Plus do "Národného múzea hier" v New Yorku, sa vývojárska legenda vyjadrila aj k súčasným trendom hernému biznisu.
Romero fandí indie scéne a tiež jej súčasným vývojárom trochu závidí, pretože môžu svoje hry ľahko dostať k ľuďom, pokým on bol vo svojich začiatkoch závislý od vydavateľov. V 80-tych rokoch boli takmer všetci vývojári nezávislí a svoje hry posielali spoločnostiam ako Sierra a Broderbund, ktoré ich buď publikovali alebo nie. Dnes to je oveľa jednoduchšie.
"Dnes môžu ľudia dostať do predaja svoju aplikáciu a nikto im nekladie prekážky. Môžu publikovať úplne čokoľvek a nestará sa do nich žiadny vydavateľ, ktorý by mohol zatiahnuť ručnú brzdu. Taký Minecraft bol zverejnený na webovej stránke, aj to je dnes možné. Ja som v roku 1983 nemal ako dostať hru do obchodov, bolo tam niekoľko neprekonateľných bariér, no dnes môžu robiť vývojári vlastné rozhodnutia."
Tak, ako Romero a spol. otriasli herným biznisom pomocou shareware distribúcii hier, tak vraj aj free-to-play nadobro otrasie celou videohernou scénou.
"Free-to-play už zabilo asi 100 AAA štúdií. Na PC sa môžete hrať F2P a na Steame nájdete hry za pár babiek. Preto PC ničí konzoly, a to len cenami."
Tvorca Dooma verí, že hoci má F2P pomerne zlé meno, ľudia sa časom poučia. Dobré tituly, ako napríklad World of Tanks, musia zvýšiť tlak na vývojárov a distribútorov menej férových titulov a rozpoznať free-to-play a predražený odpad by sa mali naučiť aj samotní zákazníci. Rozdiel je v tom, že niektoré hry hráčov motivujú k tomu, aby chceli zaplatiť, pokým iné hráčov nútia zaplatiť.
Budúcnosť teda, podľa Romera, patrí PC a mobilom a konzoly to budú mať naďalej ťažké. Ich problémom nie je iba F2P trend, ale aj ich prirodzená uzavretosť a ťažkopádnosť.
"Veľkým problémom konzol je ich dlhý cyklus. PC je neustále sa rozvíjajúca platforma, no zachováva si spätnú kompatibilitu. Ak chcem pripojiť ovládač, tak pripojím ovládač. Ak chcem hrať hry z 80-tych rokov, nie je to problém. Na konzolách sa to nedá. Ak nie ste spokojní s výkonom PC, proste vymeníte grafickú kartu za rýchlejšiu a hneď máte stroj, ktorý sfúkne PS4 či Xbox One ako sviečku."
Tvorca legendárnych hier neverí ani v úspech VR headsetov a pohybových ovládačov. Oculus, Move aj Kinect môžu byť zaujímavé, ale zároveň vyčerpávajúce a väčšina hráčov sa aj tak vydá cestou najnižšieho odporu - myši a klávesnice.
NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY TÝŽDŇA |
- Black Friday výpredaj na Alze už začal 99
- RECENZIA: S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl 402
- Aké hodnotenia dostal Stalker 2 v recenziách? 98
- Zľavy na PS5 konzoly a príslušenstvo boli spustené 87
- Ako to bolo s Half-Life Episode 3? Prečo ju Valve nedokončilo? 63
- Takto vyzerá prostredie Skyrimu na Unreal Engine 5 27
- Porovnanie vizuálu Stalkera 2 a skutočnosti 22
- Filmová recenzia: Gladiátor II 55
- Stalker 2 naplánoval svoje zajtrajšie vydanie 75
- Prichádza aj remaster Tomb Raider: Legend trilógie 28 zobraziť viac článkov >