SUCKER PUNCH |
SUCKER PUNCH |
Medzi bezstarostnou akčnou jazdou a sofistikovanejšou zábavou
Sucker Punch je nevďačný film na recenzovanie a to hneď z dvoch dôvodov. Podrobnejší popis jeho problematických/zaujímavých miest by si žiadal vyzradiť z deja viac než je v recenzií korektné, a tak je recenzent nútený krúžiť okolo problému a nemôže všetky svoje tvrdenia dostatočne dôsledne vyargumentovať. Zmienené sporné miesta sú navyše čiastočnou príčinou druhého problému. K snímke je ťažké zaujať jednoznačné hodnotiace stanovisko. Potvrdzujú to aj viaceré zahraničné ohlasy. Výrazná väčšina amerických kritík je negatívna, no nedá sa v nich prehliadnuť, že mnohých kritikov nepriviedli k negatívnemu postoju nejaké jednoznačné nedostatky, ale rozpaky zo zvláštnej dvojtvárnosti novinky režiséra - v tomto prípade aj scenáristu - Zacka Snydera (300, Strážcovia). V nejednej kritike nachádzame názor nesúci sa zhruba v duchu, že Sucker Punch je súčasne inteligentný a hlúpy film. To je v istom zmysle výstižné tvrdenie, no znamená to automaticky chybu? Je nedostatkom diela ak nás privedie do rozpakov?...
Príbeh zasadený do 50. rokov je na prvý pohľad jednoduchý. Hrdinka (Baby Doll) je po smrti matky umiestnená na základe intrigy svojho otčima do psychiatrickej liečebne, aby bola zbavená svojprávnosti a prišla tak o právo zdediť majetok, ktorý jej odkázala matka v testamente. Väčšinu deja potom sledujeme ako spolu s novými priateľkami z ústavu pripravuje a realizuje plán úteku. Teda žánrovo ide v podstate o klasickú „escape drámu“ (príbeh o úteku z väzenia, alebo podobnej inštitúcie). Ozvláštnením je, že Baby Doll sa v snahe uniknúť z depresívnej reality ústavu prepadá do fantázií a vníma priestor okolo seba ako pestrý kabaret- nevestinec, kde je aj s priateľkami nútená pracovať.
Podstatnú časť rozprávania sledujeme práve tieto predstavy a až do konca nie je možné rozhodnúť, do akej miery korešponduje dianie vo fiktívnom kabarete s dianím v realite blázinca. Okrem iného tak nevieme, či hrdinky skutočne realizujú plán úteku, alebo ide len o fantázie. Záver poskytne logické odpovede na základné otázky, donúti nás celé rozprávanie spätne si prehrať a zároveň ponechá časť otázok otvorených a nastolí nové (aj keď budeme vedieť, čo sa skutočne odohralo, nedozvieme sa, ako sa to odohralo...). Takúto mieru nejasnosti možno označiť za klad, pretože vďaka nej si príbeh zachováva určité tajomstvo, aj keď už poznáme pointu. Rozprávanie teda ponúka hneď dvojitú „escape drámu“, spájajúcu motív úniku fyzického (dostať sa von z blázinca/nevestinca) a psychického (utekanie do vlastných fantázií), pričom je zaujímavé spätne rekonštruovať vzťah týchto dvoch rovín.
![]() |
![]() |
Samotná záverečná pointa sa pravdepodobne stretne s veľmi rôznorodým prijatím. Z hľadiska logiky deja je bezproblémová, no z hľadiska spôsobu narušenia konvenčných rozprávačských postupov je to akási dramaturgická rana pod pás (čo je mimochodom jeden z možných prekladov názvu Sucker Punch). Osobne vnímam túto pointu pozitívne, no názory, že ide o lacný spôsob ako učiniť v závere film sofistikovanejším sa iste hojne objavia. Ak sa však niekto bude cítiť záverom podvedený, odporúčam mu spomenúť si na úplne prvý záber filmu, keď sa roztiahne divadelná opona a na javisku vidíme hrdinku v kulisách predstavujúcich jej izbu. Až keď kamera priletí k nej a obkrúži ju, priestor divadla sa stráca. Jasný signál pre diváka, že začína hra s ambíciami upozorňovať na seba (na spôsob, akým je rozprávaná).
Problematická/pozoruhodná začína byť Sucker Punch, až keď sa pozrieme na druhú vrstvu predstáv, teda na hrdinkine predstavy v predstave. Kým prvá vrstva predstáv je únikom z bezútešnej každodennosti ústavu, druhá vrstva prichádza v extrémne vypätých stresujúcich situáciách. Najmä v momentoch, keď sa hrdinky pokúšajú získať predmety potrebné na útek (plán budovy, zapaľovač...). Ako náhle sa začne rozohrávať divácky atraktívna, potenciálne napínavá scéna, presunieme sa do nového neznámeho priestoru v predstave, kde sa odohrá výpravná akčná sekvencia, pripomínajúca absolvovanie jedného levelu nejakej videohry (poraz robota, získaj mapu...). Tieto akčné sekvencie však neposkytujú náhradu za „odstrihnuté“ napínavé scény, hoci predstavujú fantastickejšiu alternatívu toho, čo sa akože deje v prvej vrstve predstavy (v kabarete) a možno aj v realite (v blázinci). Teda tiež ide o pomyselné „rozprávačské pod pásovky“, ktoré môžeme oceniť ako súčasť hry.
![]() |
![]() |
Predstavy v predstave sú výtvarne štylizované ešte výraznejšie ako iné sekvencie a majú špecifické pravidlá. Predovšetkým v nich fungujú podstatne menšie fyzické obmedzenia. Hrdinky tak môžu predvádzať výrazne nadživotné bojové výkony. Už v prvom fantazijnom úniku je Baby Doll odkopnutá päťmetrovým robotom bez toho, aby to s ňou otriaslo, takže od začiatku je jasné, že sa o ňu netreba príliš obávať. Akčné pasáže majú navyše podobu nespútaného fantazírovania, a tak sa po oblohe preháňajú draci a lietadlá, v japonskom chráme sa objaví robot s rotačným guľometom a podobne. Toto všetko je absolútne v súlade s logikou rozprávania, a teda poňatím predstáv ako hrdinkiných mentálnych únikov do bezpečia. Oveľa menej to však už korešponduje s poňatím snímky ako napínavého akčného príbehu.
Sucker Punch uvádzaná a propagovaná ako veľkolepá akčná fantasy prekvapivo funguje skôr ako rozprávačská hračka nabitá pop- kultúrnymi odkazmi, než ako fantastická dobrodružná jazda plná napätia. Pozrieme sa síce do niekoľkých fantastických svetov, pričom každý z nich patrí do iného subžánru dobrodružnej fantasy, no neodohrá sa v nich nič iné ako akčné scény a skôr než sa rozhliadneme rozprávanie sa presúva inam. Glamour dievčatá takmer celý čas nezmiznú z plátna, no v akcií so zbraňami ich uvidíme len štyrikrát. Tvorcovia pomocou výrazných farebných filtrov, lietajúcej kamery, dynamického strihu, rôznorodých pôsobivých dekorácií a ďalších prostriedkov vytvorili nápaditý komixovo-videoklipový-anime svet, no ten nás v dôsledku vyššie naznačených spôsobov rozprávania príliš nepohltí, môžeme skôr nezaujato obdivovať jeho výtvarné kvality.
![]() |
![]() |
Jediným skutočne kľúčovým nedostatkom Sucker Punch tak v konečnom dôsledku je, že nedisponuje atmosférou a kúzlom únikových brakových žánrov, ku ktorým tak intenzívne odkazuje, a to už nemožno vnímať ako rafinovanú „rozprávačskú pod pásovku“. Sledovať Snyderovu novinku je prekvapivo menej zábavné než o nej diskutovať a spätne premýšľať, čo to celé vlastne má znamenať. A to môžete pokojne brať ako veľmi opatrné odporučenie.
Sucker Punch (USA, 2011, 110 min.)
Réžia: Zack Snyder. Námet: Zack Snyder. Scenár: Zack Snyder, Steve Shibuya. Kamera: Larry Fong. Strih: William Hoy. Hudba: Tyler Bates, Marius De Vries. Hrajú: Emily Browning, Abbie Cornish, Jena Malone, Vanessa Hudgens, Jamie Chung
|
![]() | 4.3.2012 3:18
S recenziou plne suhlasim,hlavne s poslednymi vetamy.Treba sa rozhodnut ci stoji za to si to pozriet pretoze diskutovat o tom bude rozhodne zabavnejsie.Ja som sa podujal ze si to pozriem no moje pocity s filmu su nedobre a neuplne.
|
![]() | 15.2.2012 23:46
dosť dobrý film pre niekoho, koho filmy fascinujú. Je niečim zaujímavý, je hlboký a zároveň dáva nádej na krajší zajtrajšok. Stačí ho len pochopiť, s čím majú plytkí ľudia s obmedzeným myslením asi problém.
s pozdravom |
![]() | 11.9.2011 3:23
Co mam povedať..pred chvíľou som to dopozerala..je to sexisticky(vsetky typy zien-skoro vyzlecenych), bezdejovy(kde je realita-postrehla som az 3 deje:blazinec-kabaret-pc hra) a velmi ale velmi zly film...ak ma niekto zaujem ako ja stratit skoro 2 hodiny zo svojho drahocenného zivota..tak si to pozrite...uz na zaciatku som od toho nic necakala...
|
![]() | 22.7.2011 21:20
Pre mňa čistá nuda. Tie akčné scény mi prišli ako samoúčelné siahodlhé onánie (videohry sa majú hrať, nie pozerať v kine), a šiel som sa pichnúť nožom, nech to už skončí a nech sa dej pohne ďalej. To bolo jak v Matrixe dvojke, keď je jasné, že o Nea sa už nemusíme báť. Akurát bez obľúbených postáv.
Ďaleko lepší psychotrip je Memento a Identity. Toto je tak hlboké, ako Avatar. Neveľmi. |
![]() | 28.6.2011 16:02
Rúbačka na úrovni a zopár odkazov k tomu sa veru tak často nevidí :)
Btw, ak ste niekedy s niekým zažili spoločný sen v ten istý deň, film bude o to zaujímavejší. Čo sa ešte snov týka, podarilo sa mi len dvakrát za život kontrolovať sen aby sa v ňom dialo presne to, čo chcem ja....Predpokladám, že sa nájdu aj takí, ktorým sa to zatiaľ nepodarilo nikdy. Myslím, že to pekne odzrkadľuje psychický a fyzický boj vo filme pod vplyvom sedatív, ktoré sú pacientom bežne servírované. P.S. - Sweat Pea bola pravdepodobne závislá na videohrách ;) |
![]() | 27.6.2011 13:44
Je mi luto ludi, ktori tu pisu, ze je to totalny odpad. Musia mat naozaj velmi plytke a jednosmerne vnimanie - ale tak nevadi, Pirati z Karibiku na vas uz cakaju...
|
![]() | 26.6.2011 16:04
ešte P.S. fakt dobr recenzia,,,niečo by som síce vytkla, ale celkovo je to skvelé :)) a mal si tam ešte napísať, že ten film rozhodne treba vidieť viac krát,,,aby veci do seba zapadli tak ako majú
|
![]() | 26.6.2011 15:55
ak tento film niekto nechápe aspoň spola,,,je jasné, že sa mu nebude páčiť...po všetkom, čo som videla určite môj najobľúbenejší...Trojrozmerná realita a sila ľudskej mysle...silne mi to pripomína jeden citát (z anime) "Aby sme prežili, tak lipneme na tom, čo poznáme a čomu rozumieme. A hovoríme tomu realita. Ale poznanie a porozumenie nie sú jednoznačné. Realita môže byť proste len ďalšia ilúzia A všetci ľudia žijú, bez toho, aby to správne pochopili. Nie je to len ďalší pohľad na vec?"
a ľudia lipnú na tom, čo poznajú a čomu rozumejú a preto je tento fim taký nepochopený...mňa príbeh strhol každou myšlienkou a každou sekundou....ľudská myseľ je schopná viac vecí než si človek dokáže predstaviť, cieľ sa dá splniť aj keď sa zdá nemožný,,výhra nemusí pôsobiť jednoznačne, pád ťa vie posunúť dopredu ...bojové scény su pojaté trochu zvláštne, no tá túžba po slobode v nich je taká silná, že dokáže človeka pohltiť ....kto sa k veciam dokáže postaviť bez predsudkov a má aspoň trochu otvorenú myseľ a chápe podtext v podtexte tento film musí milovať...alebo by ho aspoň nemal byť schopný odsúdiť, pretože v sebe nesie veľkú silu...aj keď veľkú silu rozozná len veľký človek....bez predpojatosti z vašej strany odporúčam... - "Ak sa za niečo nepostavíte, padnete za čokoľvek." - "Nevypusťte z úst niečo, čo nemôžete dokázať." - "Pre tých, čo oň bojujú má život príchuť, akú ochraňovaný nikdy nespozná." ..tak bojuj...Sucker Punch |
![]() | 22.6.2011 9:25
Tak tento film je nepodarený fetišický mix. A chvaľa bohu, že som sa vyhol tomuto filmu v kine. Otrasné. Vhodné tak akurát pre masturbujúcich uchylákom ktorý túžia po mladých dievčatkách v školskej uniforme a v latexovom oblečení. Nič pozitívne som na filme nevidel. Aj samotne akčné scény stáli za prd. No totálny odpad.
Hodnotenie 1/10. |
![]() | 20.4.2011 3:49
9/10
človek s veľkou fantáziu tomu filmu proste nemôže nič veľkého vytknúť ... |
![]() | 12.4.2011 19:58
Marek 6.4.2011 o 21.45
Snyder samoúčelnosťou a zbytočnosťou akcie zabil celkom slušný potenciál príbehu a jeho filozofickej rovina Marek (cech) : aha ono to je po slovensky :D, to bolo tomu marekovi. Mi to k tebe nesedelo ani. Ja sa az takto fundovane o zanroch vyjadrovat neviem :), ja to vnivam pre mna v tom najpozitivnejsom slove zmysla brak, ktory v mojom ponimani po pouziti slovnika cudzich slov a zohladnenim mojej lenivosti to zadefinovat, koresponduje s tvojim opisom :). Este dodam, ze Snyder ma milo prekvapil viac nez milo, potom co 300 a Watchmeni boli v podstate nepozeratelny ako celok pre mna. Ak ma niekto podobnu skusenost nech sa neda zbytocne odradit. |
![]() | 12.4.2011 9:03
Marek2: Ta reakce byla opravdu určena mně? O žánrové kategorizaci Sucker Punch jsem nic nepsal (pokud bych měl psát, tak bych operoval s tím, že jde o meta-žánrový film, který glosuje eskapismus jiných (s)ubžánrů). Taky nevím nic o tom, že bych psal o "samoúčelnosti a zbytečnosti akce", ta je dle mého motivovaná dostatečně. :)
|
![]() | 12.4.2011 0:16
8/10. Ten film berem ako odychovku s velmi kvalitnymi a vyborne podanymi myslienkami. Vkusne podane myslienky v brakovom zanri som este nevidel. Vizual a hudba mala vyborne prepojenie. Akcia bola perfektna vzdy som sa tesil aku uchylarnu vymyslia.
Navyse pre mna unikatny uvod pokludne tempo, skvela piesen a ceresnicka na torte v podobe nazvu liecebne. Ak vam to uslo hned pozret:). Marek : tento film je zanrom brak, to ze si na to zabudol svedci o jeho kvalite. Napisat "Snyder samoúčelnosťou a zbytočnosťou akcie zabil celkom slušný potenciál príbehu a jeho filozofickej rovina" je cisty Sucker Punch. |
![]() | 9.4.2011 18:21
Dobra recenzia, ale isiel by som s hodnotenim pre tento film este dole (5/10). Absolutne to pokazili akcne fantasy sekvencie, ktore som pretrpel dufajuc, ze budu kratke. Vobec nesuviseli s pribehom, boli nudne a nerealne; a tak tvorili len vatu aby sa film lepsie predaval. Snyder vie vyuzit akcne sekvencie aj na rozpravanie pribehu (napr. 300, watchmen); zial tu sa mu to nepodarilo. Tu miesto nich mohol viac vysvetlit prepojenie svetov alebo spestrit charakteri postav. Mozno zkombinovat psychologicku dramu s akcnym fantazy filmom sa moc neda :)
|
|