DARKWATCH

DARKWATCH

8.0

Divoký západ sa nám v hrách neobjavuje často a preto sa poďme pozrieť čo prináša nový westernový titul Darkwatch.

Recenzia na Xbox verziu

Hrdinom našej dnešnej recenzie je drsný pištoľník túlajúci sa po Divokom západe v zúfalej snahe nájsť niečo, čo by mohol ukradnúť, znásilniť, alebo aspoň zastreliť. Podobných hier je na PS2 poslednou dobou dosť veľa, ale Darkwatch je iná káva. Pýtate sa prečo? No asi preto, že hru vyrobili chlapci z High Moon Studio zastrešení Capcomom. A ako iste viete, Capcom je japonská firma a Japonci a ich predstavy o západných reáliách sú značne skreslené všetkými tými manga úchylkami a videohernými fóbiami, ktoré si tak úzkostlivo pestujú, ak sa samozrejme práve nesekajú katanami. Západná civilizácia v šikmookom poňatí obsahuje všetky potrebné kulisy, ale okrem maniakálne vykreslených detailov je zvyčajne obohatená aj o nejakú tu poriadne šialenú zápletku a zopár podivných hrdinov, ktorí pôsobia na neskúsených hráčov rovnako normálne ako by pôsobila skupinka nahých mimozemšťanov na audiencii vo Vatikáne. Toľko na úvod k netradičnej hre Darkwatch. Posuňme si teda kolty trochu nižšie a pustime sa do recenzie.

Divoký západ roku 1876. Jericho Cross je pištoľník, bandita a dement na pohľadanie. Rozhodol sa totiž vykradnúť sejf nesprávneho vlaku. Ja teda neviem, ale ak má lokomotíva tvar démonickej lebky a cestou po vozňoch by som stretával bytosti, ktoré už pamätali aj veselšie štádia rozkladu, tak by som zvážil, či mám ísť ďalej. Ako sa dalo predpokladať, takýto vlak neprevážal peniaze pre banku, ale v pekelnom trezore bolo uväznené samotné knieža vampírov, démonický Lazarus, ktorého viezli príslušníci super tajnej organizácie Darkwatch do svojej citadely. Náš hrdina (od tohto momentu skôr antihrdina) trezor otvoril a ďalej si to už viete predstaviť (ak ste hrali napríklad Doom 3 alebo Wolfenstein). Mŕtvi sa začnú vyhrabávať zo svojich hrobov, démoni zamoria Divoký západ, z Jericha sa stáva po útoku Lazarusa vampír a situácia sa javí byť beznádejnou. Ale na scénu prichádza krásna a drsná Cassidy a dáva vám (teraz už v koži Jericha) ponuku, ktorú nemôžete odmietnuť. Ak sa chcete vymaniť spod kliatby a ak chcete napraviť svoju chybu, musíte sa pridať k spolku Darkwatch. Pýtate sa o akú kliatbu sa jedná? No predsa o vašu postupnú premenu, po ktorej navždy stratíte dušu a stanete sa bezduchým Lazarusovým otrokom. Celkom fajn zápletka, čo poviete? 

Teraz nasleduje malý úvod do westernovej problematiky. Ak by sa tu náhodou nachádzali nejakí sociopati, ktorí sa nehrali na kovbojov a indiánov, tak pre tých zopár exotických jedincov som pripravil stručný porovnávací prehľad typickej zápletky a jej modifikácie v hre Darkwatch.


Darkwatch

Všade strká sosák, kladivo a kosák
Darkwatch

Sexy opasok
Darkwatch

Nudný je život kovboja

Typická westernová ukážka:
Miesto: Divoký západ
Čas: Pravé poludnie
Osoby a obsadenie: Hrdina a Zloduch
Zápletka: Zloduch sa škaredo vyjadril o Hrdinovej pravej čižme.
Akcia: Hrdinovi je vidieť spod veľkého klobúka len pichľavé modré oči. Po ľudoprázdnej ulici sa dramatický prevaľuje chumáč bodliakov, ktorý si zjavne dáva načas. Dve osamelé postavy stojace oproti sebe trpezlivo počkajú, kým teatrálne nezmizne zo scény. S posledným úderom zvona si Hrdina odpľuje a v tom momente sa zastaví čas. V spomaľovačke vidíte ako sa ruka (neviete ktorá) dotýka koltu a počujete, ako v pozadí kvíli nejaký maniak na harmonike. Všetko zrazu stíchne (vrátane samozvaného umelca) a v jednom momente zaznejú súčasne dva výstrely. Po hodnej chvíli sa telo Zloducha bezvládne zrúti na zem. Hrdina sa s kamennou tvárou ide vymočiť na jeho špinavé čižmy a pre istotu si ešte raz odpľuje. Vietor sa oprie do jeho čierneho plášťa a Hrdina hľadí do diaľky. V salóne začína bujará zábava s polonahými tanečnicami. The End.

A teraz pre porovnanie...

Typická ukážka z hry Darkwatch:
Miesto: Japonská a teda značne skreslená predstava Divokého západu.
Čas: Zatuchnutá polnoc.
Osoby a obsadenie: Antihrdina, vampíri a zombíci.
Zápletka: Mongo antihrdina vypáčil nesprávny sejf.
Akcia: Takže antihrdina beží po cintoríne, na ktorý sa pozerá cez pulzujúci krvavý pohľad. Zrazu zazrie blížiacu sa démonickú postavu s dlhými pazúrmi vďaka čomu si nestíha všimnúť prevaľujúci sa chumáč bodliakov v pozadí. Chumáč teda chvíľu počká, ale keď vidí, že Antihrdina mu nevenuje pozornosť, lebo sústredene bojuje s nepopísateľným netvorom, tak sa znechutene odkotúľa preč zo scény. Antihrdina preventívne zastrelí harmonikára, ktorý sa nenápadne vplížil na scénu a v ďalšom momente ladným pohybom oddeľuje ostrou pažbou brokovnice démonovi hlavu od tela. Démon sa bezvládne rúti k jeho nohám. Antihrdina spúšťa ruku k rázporku ... ale nie, už sa na neho rútia dve vampírske nevesty. Odpľuje si teda a vyberá rýchlopalnú kušu s explozívnymi šípmi. V pozadí počuť dupot kostlivcov. Bude to dlhá noc. Dead End.

Takže po krátkom intermezze sa vraciame zase k hre. Pozrime sa, čo sa s našim Antihrdinom dialo ďalej. Po prebratí sa z Lazarusovho útoku a krátkom inštruktážnom videjku s vysvetlením zápletky (opísanej vyššie) sa začína divoká jazda, ktorá sa na PS2 v tomto žánri len tak nevidí. Jedna zbesilá akcia strieda druhú. Každá však trvá relatívne krátko, presnejšie do momentu, kedy začína zaváňať stereotypom. Je to akýmsi poznávacím znamením tejto hry. Úvodné video, krátky (ale intenzívny) level, vyhodnotenie, záverečné video. Treba poukázať na to, že každá z činností v tejto hre nepostráda nápad, vtip, švih a hlavne niečo, čo by som nazval asi "drajv". Prechádzate síce po sto krát videných chodbách a útočia na vás tisíc krát otrepaní nepriatelia, ale úrovne majú v sebe nádych tajomna a veľkú dávku atmosféry, ktorá možno kopíruje všetko možné aj nemožné, ale robí to fakt dobre. Nemŕtvi vás síce moc neprekvapia, ale čo je hlavné, dosť často vás zabavia. Klasická doomovka sa v tejto hre premieňa v niektorých momentoch aj do zábavných úrovní plniacich úlohu minihier. Ale hlavnou pracovnou náplňou je behanie po fakt parádnych lokalitách s fakt parádnou zbraňou v ruke. Darkwatch sa totiž vyznačuje skvelým herným dizajnom, ktorý vzbudzoval záujem o tento titul už dávno pred jeho vydaním.


Darkwatch

Jednu lebku, naporcovať prosím!
Darkwatch

Raketomet do každej domácnosti
Darkwatch

Hände hoch!

Atmosféra jednotlivých levelov je tajomná, dusná a mnohokrát veľkolepá a to prosím s veľkým dôrazom na slovo "veľkolepá". Pustatiny vyzdobené obesencami, cintoríny posiate pobehujúcimi nebožtíkmi, chodby zapratané lebkami, hrobky zamazané od hnilej krvi, krypty, kostoly, mŕtve mestá, bane, monumentálne priestory striedané klaustrofobickými tieňavami, to všetko vás bude neustále povzbudzovať na vašej ceste za vyplienením zla. Levely síce neponúkajú nijakú voľnosť pohybu, ale vďaka ich veľkej variabilite verím, že sa nebudete nikdy nudiť. Neustále cítite všadeprítomnú smrť, záhubu a trúfam si tvrdiť (námet na diskusiu), že napriek nižšej kvalite grafiky má táto hra lepšiu atmosféru ako Doom 3. Teraz nemyslím na porovnávanie parametrov alebo na nejakú kontraproduktívnu hádku, či D3 bol alebo nebol dobrý. Myslím len na skvelú stiesnenú atmosféru, ktorú D3 bez debaty naozaj mal. Stačí sa pozrieť na nejaký obrázok a pochopíte, ktorá bije.

Úžasný dizajn samozrejme neobišiel ani nepriateľov, ktorí sú zastúpení naozaj širokou škálou potvor. Po Lazarusovom vzkriesení (Nomen Omen :-)) sa zo zeme vyhrabalo všeličo, počnúc šialenými kostlivcami, nemŕtvymi kovbojmi, zombie indiánmi, sexuchtivými ženštinami, vampírskymi zjavmi a pekelnými démonmi končiac. K nim sa ešte vrátime neskôr. Ako som už naznačil, každá z týchto variant tu už iste bola, ale v Darkwatch dostala šmrnc a punc novoty. Poslednou kapitolou, ktorú chcem spomenúť v súvislosti s dizajnom sú samozrejme zbrane, ktoré sú korením každej FPSky. Všetky sú prispôsobené "dobovým" reáliám, takže sa stretnete s koltmi, brokovnicami, karabínami, kušami, dynamitom alebo klasickým guľometom. Treba však povedať, že sa stretnete aj so steam punkovým vozidielkom ako vystrihnutým z Halo, na korbe ktorého budete mať umiestnené dva rotačné Gatlingy. Zajazdíte si na koňovi a ako bonus získate aj raketomet, ktorý proste netreba riešiť. „Raketomet do každej domácnosti“ je mojim heslom už roky. Každá ručná zbraň prešla menším tuningom, takže namiesto drevenej pažby majú oceľovú čepeľ slúžiacu na usekávanie hláv a porcovanie trupov, ktorého si užijete viac ako dosť. Táto sekajúca taktika je natoľko zábavná, že niektoré levely som prechádzal zásadne bez výstrelu. Ale keďže sa jedná o strieľačku, tak treba spomenúť aj muníciu, ktorá môže byť klasická alebo explozívna. Hlavne vybuchujúce šípy sú parádne. Vidieť zmäteného zombíka s horiacou prdelou, ako bezradne rozhadzuje ruky do vzdialenosti piatich metrov, je vážne zážitok :-).

Príbeh je jednoduchý a plní len funkciu základnej kostry. Zápletku sme prebrali v úvode, ale aspoň v skratke: po Jerichovom prekliatí v podstate neustále riešite deratizačné vamp/zombie problémy, ale s tým dodatkom, že pri každej uväznenej duši, ktorú objavíte, si môžete vybrať, či sa dáte na stranu dobra alebo zla. Teda, či ju oslobodíte od utrpenia, aby mohla ísť do neba, alebo ju vysajete a pošlete tak expresným kopancom do pekla. Každá z ciest má svoje klady a zápory, ale podľa toho akou sa vydáte, môžete logicky zažiť aj dva rôzne konce. To samozrejme ovplyvňuje vaše ďalšie schopnosti a tým pádom aj celkovú hrateľnosť. Môžete využívať vampírsky pohľad, čo je vlastne obdobou infrakamery a odhaliť tak skrytých nepriateľov v spletitých zákutiach levelov. Rovnako tak máte k dispozícii veľkú silu a môžete vyskakovať do výšok, čo u FPSiek nie je až tak úplne bežné. Okrem toho budete získavať rôzne dobré a zlé sily či schopnosti, ktorými likvidujete nepriateľov.

Darkwatch

Geronimóóóóó...
Darkwatch

Nemáš ohnivú vodu?
Darkwatch

Želala si biela tvár súdok rumu?

Napríklad strieborné náboje, mystickú zbroj, berserk útok alebo napríklad vysávanie duší z nepriateľov. Ale nemyslite si, že táto hra je nejaká „One man show“. Stretnete v nej viacero ľudí, exľudí, hnijúcich ľudí, paródií na ľudí a potvory. Na strane dobra to je Cassidy Sharp, sexy Tala, Generál Clay Cartwright a ďalší príslušníci jednotiek Darkwatch prezývaní aj Regulators. Na strane zla sú to potvory s exotickými menami ako Reaper, Riflemen, Gunslinger, Undead Rider, Kegger, Banshee, Oozer, Bandito, Viper či samotný Lazarus Malkoth. Preklad mien a ich opis zjavne nepotrebujete... sú to ohavné, drsné a húževnaté bytosti nepoznajúce zľutovanie a verte mi, budete ich milovať. Viac už o ich ale neprezradím. Ich inteligencia a odolnosť je priamo závislá na zvolenej úrovni obtiažnosti, takže ak máte s AI nepriateľov problém, pred každým levelom si obtiažnosť môžete upraviť.

Z grafického hľadiska Darkwatch síce nepredstavuje vrchol možností PS2, ale grafika je funkčná a svojim temným spôsobom aj krásna. Hlavne Citadela a Mŕtve mesto ma dostali. Všade sú náznaky mŕtvolneho úpadku sveta, na každom kroku narážate na obesencov, kríže a rôzne iné efektné kulisy. Pohyby postáv sú svižné a nejaký framedrop nezaznamenáte takmer nikdy. Tónovanie je šedo-fialovo-hnedé a dosť výrazne prispieva k dusnej atmosfére. Jeden z najkrajších efektov je, keď sa zombíci rozpadnú po zásahu striebornej munície na žeravý prach spôsobom, ktorý poznáte z filmu Blade. A takýchto vychytávok je tu viac. Ale nevyzradím vám všetko, niečo musíte objavovať aj sami.

Jedna z vecí, ktoré stoja za zmienku je určite ovládanie, ktoré je intuitívne a svižné. Konečne ďalší príklad pre neveriacich Tomášov, že FPSky nepotrebujú len nudné kombo myš-klávesnica. Zameriavanie je pekne nastaviteľné, takže každý si príde na svoje. Za výraznú zmienku stojí zvuk, ktorý je v tomto prípade neprehliadnuteľnou zložkou hry. Hudba miestami verne kopíruje Morriconeho majstrovské kusy a aj dabing je na slušnej úrovni. Pokiaľ poznáte inú produkciu spoločnosti Capcom, tak mi iste dáte za pravdu, že táto firma veľa vsádza na prezentáciu či už grafickú alebo zvukovú.

Singleplayerová hra je dynamická, ale bohužiaľ levely sú krátke ako ostatne celá hra. To je zároveň aj jeden z nedostatkov Darkwatch, ktorý treba zdôrazniť. Našťastie máte k dispozícii aj multiplayer, ktorý je určený len pre dvoch hráčov bez online podpory. Musím však vyzdvihnúť kooperatívny mód, kedy prechádzate hru s kamarátom a násobíte si tým radosť z bezbrehého násilia. Vďaka tomuto režimu je životnosť hry naozaj dosť veľká. Za ďalší klad považujem rôzne odomykateľné bonusy v podobe artworkov alebo videí a získavanie rôznych síl. Každý level poskytuje štatistiku a podľa nej sa tieto bonusy aj sprístupňujú. Grafika, hudba, dizajn, to všetko sú klady, ale napriek tomu si myslím, že Darkwatch nie je hrou roka. Za svoje peniaze dostanete kvalitnú zábavu, ale táto vám nevydrží moc dlho. A ani námet pravdepodobne neosloví úplne každého. Čo povedať na záver? Hru hodnotím ako nadpriemernú a určite vo mne zanechala, na rozdiel od iného balastu, stopy.

Darkwatch

Typická westernová scéna


Darkwatch

Pite rýchlejšie, stmieva sa!


Darkwatch

Romantická výzdoba



napísal rišo 11.10.2005
Páči sa mi!
VIDEÁ Z HRY
8.0
Ohodnotiť
DARKWATCH
+ skvelý námet
+ dizajn
+ atmosféra
+ kooperatívny multiplayer
- krátka životnosť
- ku koncu sa hra trochu opakuje


RECENZIE HRÁČOV
PS2

Vývoj: Ubisoft / KONTIKI / High Moon Studios
Štýl: Akcia
Web: domovská stránka hry
Dátum vydania:  august 2005
+ SLEDOVAŤ HRU

Mám

Čakám

Prešiel

Hrávam

Zoznam
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Prosím prihláste sa pre možnosť pridania komentáru.
Môžete sa prihlásiť cez Sector konto, alebo Facebook.
SOCIÁLNE SIETE
NOVÉ FÓRA
|Záchrana ranenej pc zostavy (6)
Ahojte, chcel by som Vás poprosiť, či by niekto ne...
|Gamepady (14)
vsetko ohladom a okolo gamepadov...
|Chodíte k lekárom? (10)
Stáva sa vám niekedy, že po intenzívnych hrách nem...
|Red dead online error (3)
Ahojte, chcel by som Vás poprosiť, či nemáte niekt...
|Skladací alebo pevný herný sto... (5)
Ahojte, vedeli by ste mi poradiť nejaký ak možno s...
|Svet, ukrajina, vojny ... (29642)
Sem môžete dávať správy zo sveta, o Ukrajine a ďal...
vaše novinky zo sveta zábavy
sector logo
Sector.sk - hry, recenzie, novinky
Ochrana súkromia | Reklama | Kontakt
ISSN 1336-7285. Všetky práva vyhradené. (c) 2024 SECTOR Online Entertainment / sector@sector.sk