THE ELDER SCROLLS IV: OBLIVION |
THE ELDER SCROLLS IV: OBLIVION |
Celý (herný) svet jasá a volá na slávu, „erpégéčkári“ sa opäť menia na netopiere, ktoré si vychutnávajú nočný život, počítačové magazíny a internetové portály sa predháňajú v tom, kto prinesie viac informácií a nude-módy. A čože je príčinou tohoto povznesenia a nespavosti? Konečne je tu on, nášho srdca šampión (ako by povedali Radošinci), náš OBLIVION!
Dej štvrtej RPG zo série The Elder Scrolls sa začína odvíjať v hradnom väzení. Trochu klišé, bolo to tu už toľko krát predtým, ale nevadí. Hlavný hrdina s výzorom, rasou a pohlavím, čo ste mu prisúdili pri štarte, je prekvapený návštevou samotného vládcu impéria, ktorému sa uráčilo navštíviť jeho celu. Veľký Imperátor sa zverí so svojimi obavami a predtuchami a posiela vás na opičiu dráhu, ehm teda do podzemného bludiska plného nástrah, aby sa presvedčil o vašej šikovnosti. Táto pasáž hry slúži ako tutorial, kde sa naučíte základné veci ako je boj so zbraňami na blízko a s lukom, odomykanie zámkov, plíženie a používanie kúziel. Potom vám už vládca bez obáv zverí tajné poslanie – nájsť jeho posledného žijúceho syna Martina, ktorý nastúpi na trón na jeho miesto. Sotva vám prezradí základné informácie, musíte čeliť ozbrojeným útočníkom a monarcha v boji umiera. Je čas definitívne opustiť hradné podzemie a vydať na strastiplnú cestu. To už ste však obdarení viacerými bonusmi, ktoré ste si postupne volili od počiatku hry.
V prvom rade s výberom rasy ste určili základné fyzické predpoklady a schopnosti hrdinu. Povedzme, ak ste si vybrali lesného elfa, môže z vás byť vynikajúci lukostrelec a navyše si dokážete podrobiť nižšie formy živočíchov. Orkovia sa hodia najmä na boj zblízka, kde vďaka zúrivosti spôsobujú väčšie poškodenie. Po debate s imperátorom si zvolíte ďalšie špecifiká. Závisia od voľby znamenia, v ktorom ste sa narodili. Takto môžete získať permanentné navýšenie niektorých atribútov (fyzická sila, zručnosť, inteligencia, sila kúziel...) a odolnosti voči určitým útokom. Niekedy však súčasne s výhodou získate aj určitý postih. Napríklad sa vám zvýši množstvo magickej energie, v hre nazývanej magicka, ale súčasne ste menej odolný voči magickým útokom. Tretí darček v podobe zlepšenia atribútov a schopností získate pri odchode z hradu po debate s vládcovým pobočníkom. Odpovedať na jeho otázku, čím vlastne ste, nie je jednoduchá. Na výber je veľké množstvo povolaní a každé má svoje špecifiká. Väčšinou sa jedná o kombinované povolania, kde sa môžete realizovať vo viacerých oblastiach. Napríklad Lovec čarodejníc je zvýhodnený pri streľbe z luku a zakrádaní a používa niekoľko druhov mágie. Môj hrdina získal do vienka predpoklady pre boj zblízka a v útočných školách mágie s možnosťou požívať ťažké brnenie. Jedná sa o podobné povolanie ako palatín, až na to, že ten sa skôr orientuje na liečivé kúzla. S vhodnou kombináciou ponúkaných možností vytvoríte naozaj hrdinu, podľa vašich predstáv. Pre úplnosť uvádzam, že aj väčšinu ostatných schopností sa môžete neskôr naučiť, hoci nedosiahnete až takú úroveň ako v tých predvolených.
Po úteku z hradného väzenia sa vám otvorí rozsiahly svet plný nástrah a prekvapení, s bludiskami, temnými zákutiami, obydliami a mestečkami. Krajina je rozdelená na početné lokality, ktoré sa priebežne nahrávajú. Načítanie dát nebýva zdĺhavé a systém nepôsobí rušivo. Na jednotlivé miesta sa dostanete po vlastných nohách, alebo rýchlejšie v sedle koňa, ktorého si môžete zakúpiť pri každom väčšom osídlení. Pomerne skoro v úvode hry sa vám však jeden pritrafí zadarmo, takže zbytočne neinvestujte. Najrýchlejšie a veľmi praktické je cestovanie pomocou mapy. Jednoducho na mape zvolíte bod, kam sa potrebujete dostať a o chvíľu ste tam. S výnimkou predvolených lokalít však platí, že na mieste, kam sa chcete preniesť, ste už aspoň raz boli a poznáte ho. Inak sa prenos neuskutoční.
Baurus je verným služobníkom Impéria.
|
Mladý panovník sa schováva v ústraní.
|
Tréning vojakov pred chrámom v orientálnom štýle.
|
Na mape sú spočiatku vyznačené len opevnenia a mestá, ale postupne ako spoznávate krajinu, pribúdajú ďalšie značky a miesta. Zvyknú to byť jaskyne, svätyne, tábory tulákov, ale najčastejšie brány Oblivionu. Sú to portály do temnej krajiny, kde vrie láva a pobehujú rôzne ohnivé monštrá. Týmito pekelnými bránami vstupuje do krajiny zlo a vašou úlohou je za každú cenu ho zastaviť. Portály sa zjavujú najmä v blízkosti miest a zatvoriť sa dajú len tak, že vstúpite do nehostinného sveta a zmocníte sa ohnivého kameňa, ktorý býva ukrytý v pekelnej veži. To je však len vaša sekundárna úloha. V prvom rade musíte nájsť a chrániť mladého vládcu Martina a legendárny náhrdelník. Len spojenie právoplatného vládcu a mocného artefaktu môže zabrániť narastajúcej hrozbe Oblivionu. A tak musíte pátrať po tajomnom kulte sprisahancov, doručiť dôležité predmety a informácie, vypátrať špiónov a rozlúštiť hádanky vedúce k rozuzleniu príbehu.
Hlavná dejová línia je pevne určená a vlastne len striktne postupujete od jedného bodu k druhému. Nemáte možnosť zásadnej voľby, jedine sa sami môžete rozhodnúť, kedy sa pustíte do danej úlohy. V Oblivione je však množstvo vedľajších úloh a misií, ktoré dodávajú hre ten správny šmrnc. A tu už môžete konať podľa vlastnej vôle a zachovať sa statočne alebo ako podliak. Pridáte sa na stranu jedného, či druhého (zlodeja), alebo ich oklamete obidvoch? Odovzdáte zverený prsteň alebo si ho ponecháte pre seba? Prezradíte špióna strážam, alebo sa k nemu pridáte? Voľba (väčšinou) záleží len na vás. Mnohé nepovinné úlohy by ste mali vo vlastnom záujme plniť. Nejde len o odmenu v podobe predmetov a skúseností. Ak chcete mať prístup k lepšej výzbroji, pokročilej mágii a predmetom, musíte vstúpiť do spolkov (guild). Členstvo v spolku mágov vám napríklad umožní prístup do knižnice a vytváranie mocných kúziel a ich kombinácií. Lenže najprv vás do spolku musia odporučiť hlavní mágovia krajiny a samozrejme, že každý za to od vás niečo chce. Nepovinne - povinnou úlohou je hľadanie protilieku na vampirizmus. Ak sa z vás stane upír, ublíži vám denné svetlo a budete mať problémy komunikovať a transportovať sa pomocou mapy. Preto určite radšej budete hľadať spôsobom, ako sa toho čo najskôr zbaviť. Potešiteľné je, že pri akejkoľvek úlohe môžete využiť ukazovatele na mape, ktoré vám (až na výnimky) zobrazia presnú lokalitu, kde vaša misia pokračuje. A to aj vrátanie miest, ktoré ste zatiaľ neobjavili.
Vaše schopnosti sa zdokonaľujú častým používaním, podobne ako v hre Morrowind. Keď sa často túlate, skáčete a plávate, zlepšuje sa akrobacia. Používaním luku sa zlepšíte v streľbe, obchodovaním v biznise atď. Postupne vám narastajú skúsenosti v danom odvetví a aj dosiahnutá úroveň majstrovstva. Ak nosievate ťažké brnenie, zrejme čoskoro dosiahnete pokročilú úroveň a vaša zbroj sa bude menej kaziť. Pri častom používaní čepeľových zbraní budete spôsobovať väčšie zranenia a pribudnú vám špeciálne pohyby. Aj z tohto dôvodu je vhodné orientovať sa na jeden typ zbraní a brnenia. Tento systém samozrejme platí aj pre kúzla a špionážne schopnosti. Ďalšie zdokonalenie je možné výukou u majstrov daného remesla, či magickej školy. Nachádzajú sa najmä v obchodoch a cechoch po celej krajine. K lepším výkonom prispieva aj zlepšenie primárnych atribútov, ktoré súvisí so zvýšením celkovej úrovne postavy. „Level“ sa zvyšuje zásadne vo fáze odpočinku, teda, keď sa uložíte na spánok v posteli alebo na lôžku. Keď je ten správny čas na oddych, vidíte v dolnej časti ikonu, ktorá vás na to upozorní. Po spánku dočerpáte nové sily a určíte tri z primárnych atribútov, ktoré sa vám nastálo zvýšia o jeden až 3 body. Odporúčam investovať hlavne do sily, aby ste mali väčšiu nosnosť nákladu. Inak je samozrejmé, že mágovia si vylepšia silu a množstvo magickej energie, lukostrelci a zlodeji zase obratnosť a rýchlosť atď.
Dôležitou súčasťou hry je boj. Prebieha v reálnom čase, ale po vstupe do inventáru sa pozastaví. To je praktické pri výmene zbraní alebo kúzla, či pri požití odvaru. Všetko sa však dá pripraviť pomocou číselných kláves tak, aby bola možná aktivácia bez zdĺhavých manipulácií. V boji záleží na vašej šikovnosti a postrehu a musíte sledovať polohu nepriateľa. Niekedy vám pomáha jeden alebo viacerí pomocníci a treba si dávať pozor, aby ste ich nezasiahli. Ak chcete v boji so zbraňou spôsobiť útok s väčším poškodením, musíte podržať tlačítko útoku. Luk vystrelí prudšie a kladivo dopadne na nepriateľovu lebku tvrdšie. Netreba zanedbávať ani blokovanie, ktorým znižujete poškodenie spôsobené súperom. Okrem života a magickej energie je rozhodujúca aj úroveň vysilenia. Vyčerpaný bojovník má slabšie útoky a menej efektívne sa aj bráni. Zaujímavé sú situácie, keď sa stretne niekoľko rôznych nepriateľských strán a bojujú proti sebe navzájom. Stalo sa mi, že nepriateľ po nepresnej strele zasiahol môjho koňa a ten začal útočiť. Vlci, čo sa do toho zaplietli, útočili na všetkých.
Nezaobídete sa ani bez rozhovorov a komunikácie s okolím, kde využívate praktické menu s otázkami a možnými odpoveďami. Uvítal som sympatické rozlíšenie nových možností v dialógu (v žltej farbe) od starších, už použitých (čierna farba). Pri jednaní s NPC postavami, najmä s obchodníkmi, je veľmi dôležité kúzlo vašej osobnosti a výrečnosť. Mnohí obyvatelia sú k vám nedôverčiví a skúpi na slovo, no často sa bez ich pomoci nikam nedostanete. Ak ste však výraznou osobnosťou, sú zhovorčivejší. Ak ste k tomu aj výrečný, je to ďalšie plus. Umenie reči a vyjednávanie je zaujímavým aspektom hry. Pri rozhovore s NPC môžete použiť „rečnícke menu“. Zobrazí sa vám kruh so štyrmi výsečami. Pri každom presviedčaní musíte použiť všetky zobrazené možnosti - teda pýšenie sa, vyhrážanie, lichôtky a humor. Dve z možností obvykle zvyšujú ochotu postavy, dve znižujú. Kľúčom k úspechu je vybrať možnosti v takom poradí, aby ukazovateľ u negatívnych bol na čo najnižšej úrovni a u pozitívnych na čo najvyššej. Keď správnym balansovaním dosiahnete nad 50 bodov, postava bude oveľa ochotnejšie odpovedať na vaše otázky. Ak už si neviete rady, môžete použiť podplácanie, to vždy zaberie.
NPC postavy jedia, spia a rozprávajú sa medzi sebou...
|
Volajte ma Pán prsteňov!
|
Hlavné mesto sa nesie v duchu rímskej kultúry.
|
U obchodníkov k tomu zohráva úlohu aj vaša úroveň obchodovania. Môžete sa s nimi jednať a stanoviť ceny upravením obchodnej línie. Predajca ju však nemusí akceptovať a tak nesmie byť prehnane vysoká. NPC postavy majú svoj životný režim a tak sa nečudujte, ak sa v čase obeda odídu najesť a večer sa uložia spať. Samozrejmé sú aj rozhovory postáv medzi sebou a pozdravy, keď sa stretnú. Zaujímavé je aj to, že postavy prechádzajú z jednej lokality do druhej a nie sú obmedzené priestorom. Takže, napríklad ak v boji uniknete pred útočníkom cez mestskú bránu, buďte si istý, že o chvíľu je vám opäť v pätách a nájde si vás.
Keď hovoríme o obchode, je čas povedať si aj o inventári hrdinu. Inventár a celkovo menu je veľmi jednoduché a praktické. Séria niekoľkých okien sa vyvoláva kliknutím na zobrazenú linku života hrdinu, ikonu aktívnej zbrane alebo kúzla. Medzi jednotlivými položkami a sekciami sa opäť preklikávate myšou. Na jednom mieste nájdete komplexné rozdelenie atribútov, členstiev v spolkoch a úrovne zručností, na ďalšom zoznam kúziel, jednorazové a naučené kúzla, aktívne kúzla a postihy, iná sekcia je venovaná mapám a rozčleneniu úloh. V Hlavnom inventári oceníte prehľadné rozdelenie brnení a ochranných doplnkov, zbraní, zvitkov, kníh a úžitkových predmetov. Predmety aktivujete a deaktivujete opäť prostým kliknutím myši. Súčasťou popisu je váha predmetu a jeho reálna cena (v obchodoch býva výrazne nižšia), u zbraní útočné číslo, pri ochranných prostriedkoch úroveň brnenia. Pri prekročení maximálnej váhy, hrdina nie je schopný pohybu.
Popri štandartných predmetoch narazíte na unikátne veci. Zbrane, zvyčajne doplnené špeciálnymi efektmi a elementálnym poškodením, je treba dobíjať pomocou magických kameňov. Prstene, brnenia a náhrdelníky majú obvykle permanentné vlastnosti a sú funkčné stále. Okrem bojových súčastí a kúziel je vhodné doplniť inventár o opravárenské kladivá. Brnenie a zbrane sa často kazia, znižuje sa ich efekt a kováč nie je vždy naporúdzi. Každému, nielen zlodejom, sa občas zídu pakľúče, alebo aspoň odomykacie kúzla. A určite nezaškodí mať pri sebe alchymistické pomôcky, s ktorými z rôznych bylín a predmetov vyrobíte efektné odvary. Okrem toho nájdete ďalšie predmety s rôznym praktickým využitím.
Z toho, čo je uvedené vyššie sa zdá, že sa jedná o pozoruhodnú hru, ktorá splní očakávania aj najnáročnejších hráčov RPG. Bohužiaľ som ešte neuviedol negatíva hry, ktorým sa Oblivion nedokázal vyhnúť, a ktoré sú skrátka neprehliadnuteľné.
Druhá stránka mince.
Je nepopierateľné, že celkový koncept hry a jej obsah je naozaj jedinečný, ale sú tu chyby, ktoré kazia celkový dojem z hry. Iba zaslepení fanatici z niektorých herných časopisov môžu hre prisúdiť odvážnych 100 %, keď uvážime, že sú tu takéto nedostatky:
Inteligencia NPC postáv je mizerná. Pri stretnutí s bežnými charaktermi v mestách vám to tak pripadať nemusí, ale v boji poznáte pravdu. Nepriatelia neraz nevedia obísť prekážku a zostanú za ňou zaseknutí, kým im nevyjdete v ústrety. Takto som dokázal ľahko poraziť aj silných súperov. Keď som bojoval v akejsi gladiátorskej aréne, súper sa utiahol do vstupného tunela a odmietal vyliezť. Ľudia jasali, hoci vlastne nič nevideli. Horšie je to však s tými, čo vám v boji pomáhajú. Pletú sa vám do cesty tak nešikovne, že ich neraz zasiahnete namiesto nepriateľa. Vrcholom demencie bolo, keď moji pobočníci skočili za nepriateľom, ktorý spadol z mosta, do horúcej lávy. Hádajte, čo sa s nimi stalo. A toto robili opakovane. Nepáčilo sa mi ani to, keď ma ľudia oslavovali na nádvorí a boli ku mne otočení chrbtom. Obchodník, čo behal po stole a narazil do steny tiež nepôsobil ako normálna osoba. Skrátka AI je na tom biedne.
Boje s tímom sú zle riešené. Keď sa pred vami pochytia vaši a nepriateľskí bojovníci, neviete na koho máte útočiť. Väčšinou totiž zasiahnete aj vlastných, ktorí sa pripletú do cesty. Ani pri najlepšej vôli sa tomu nevyhnete. Navyše, keď (hoci nechtiac) poraníte svojho spojenca, niekedy na vás útočí, kým ho nezložíte, alebo neumriete. Nemožnosť zamerať protivníka by som ešte akceptoval, ale nechápem, prečo tvorcovia neupravili boj tak, aby ste nemohli ublížiť spojencom. Takzvaný systém „friendly fire“ sa predsa už roky používa v akčných hrách a Oblivion si ho priam pýta.
Vysoké hardvérové nároky. Ak sa vám pri hre zadýcha počítačová zostava s 3 GHz procesorom, 1 GB RAM, 256 MB výkonnou grafickou kartou a pritom máte značne znížený dohľad, textúry a iné nastavenia, to nie je normálne. Robili tvorcovia túto hru pre všetkých hráčov alebo len pre vyvolených?
Ja a môj duch.
|
V uliciach miest býva rušno...
|
Odomýkanie zámky pakľúčom.
|
Nestabilita hry a technické nedostatky. Človek by sa možno aj vyrovnal s extrémnymi HW požiadavkami, keby hra fungovala, ako má. Lenže prvé problémy sa prejavia už pri úvodnom spustení Oblivionu. Hra často padá a musíte sa popasovať s úpravami ini súborov a rôznymi nastaveniami, kým je to ako-tak v poriadku. Titul je extrémne citlivý aj na štandardné systémové programy a tak pokiaľ môžete, povypínajte všetko, čo sa dá, vrátane antivírov. Potom v prípade úspechu, vám bude hra padať „len“ raz za niekoľko hodín. Ak zatiaľ nemáte so stabilitou problém, buď hráte hru príliš krátko, alebo ste dieťa šťasteny a mali by ste tipovať zápasy. K technickým nedostatkom môžeme ešte pripočítať postavy, ktoré za zasekli v múre domu, ako aj zaseknutie vlastnej postavy medzi skalami bez možnosti vyslobodiť sa a ďalšie. Neviem, prečo majú tvorcovia série Elder Scrolls taký zvyk, ale každé RPG z tejto série je sprevádzané množstvom technických chýb a nedostatkov. Neslávne sa preslávil najmä Dagerfall. Skrátka a dobre Oblivion zúfalo potrebuje patche.
To bol zoznam kľúčových závad hry, vďaka ktorým budete mať občas nervy „na dranc“. Keď však porovnáme celkový prínos hry a jej mínusy, Oblivion stále vychádza ako víťaz, hoci kríva a má jazvy.
Keď opomenieme technické nedostatky, celková úroveň spracovania hry je veľmi dobrá. Grafika je samozrejme najmä vo vysokom rozlíšení prekrásna, hlavne čo sa týka prírody a architektúry. Tvorcovia v mestách využili tradície rôznych kultúr a tak sa môžete kochať na budovách a vojakoch v štýle rímskeho impéria, nájdete tu orientálny chrám a japonské katany a sídla v štýle severských národov. Hoci tváre postáv sú dosť realistické, NPC bytosti sa až priveľmi podobajú, akoby patrili do jednej rodiny. To však nie je až taká vada. Trochu je škoda, že pestrá výbava domov je nerozbitná, ale na druhej strane, posunúť a zobrať môžete prakticky všetko. Špeciálne grafické efekty ešte viac pridávajú hre na kráse, ale aj na hardvérovej náročnosti, ktorá je vskutku veľmi vysoká. Ozvučenie je kvalitné, hudba slušná, i keď nič špeciálne. Škoda len tej nestability a chýb ako sú postavy v múre atď.
S príchodom The Elder Scrolls IV sme očakávali skvelú hru. Oblivion ako celok rozhodne nesklamal, ale každý mýtom nezaslepený hráč vidí, že hra má aj svoje slabiny. Bohatý a prepracovaný svet ponúka jedinečné dobrodružstvá na niekoľko desiatok hodín, ale nízka AI, nestabilita kódu a ďalšie vady uberajú hre z atraktívnosti. Ak sa v dohľadnej dobe objaví Gothic III a tvorcovia sa vyhnú podobným chybám, aké sú tu, je pravdepodobné, že Oblivionu vyfúkne prvenstvo o najlepšiu RPG roka. Napriek tomu je Oblivion výborný a žiadny priaznivec RPG by ho nemal opomenúť.
Spolubojovníci viac zavadzajú ako pomáhajú.
|
Pohyb na koni je rýchlejší.
|
Jedna z mnohých brán Oblivionu.
|
RECENZIE HRÁČOV |
10
XTREX
28.2.2013
Platformy: PS3, Xbox 360, PC - recenzovaná verzia
Developer: Bethesda...prečítať celé
|
PC
Xbox 360 Vývoj: Take-Two / Bethesda Softworks Štýl: RPG Web: domovská stránka hry
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|