Nadišiel čas obzrieť sa a zhodnotiť tie najpamätnejšie tituly roka minulého. Koncoročné šialenstvo vystriedal relatívny kľud, kľud pred búrkou a návalom ďalších očakávaných titulov. Aký bol rok 2004? Popri očakávaných a úspešných hrách sa objavilo niekoľko prekvapení, ktoré zamiešali výsledným poradím redakčných rebríčkov. Vyberať z toho úžasného množstva hier jediný, bola nadľudská úloha. Zatiaľ čo v niektorých žánrových kategóriách bol víťaz už niekoľko mesiacov istý, v iných sa zvádzali tuhé boje o ten najlepší vo vybranom žánri.
Sekcia venovaná konzolovým hrám je na Sectore relatívne mladá, bola spustená spolu s novým dizajnom v máji. Ako prvým sme sa začali venovať PS2 a handheldu N-Gage, neskôr pribudol aj Xbox. Spolu tvoria trojicu konzol, ku ktorým ste si mohli od mája 2004 prečítať články a novinky. Zameriavali sme sa výhradne na tie najlepšie tituly. So stúpajúcim počtom konzol v našich radách, rýchlo sa rozšírujúcej chorobe vlastniť niektorú z nich a posily v podobe konzolofila Riša sa bude počet článkov len zvyšovať. Ak nazrieme do kryštálovej gule a pozrieme sa, čo nás čaká v prvých mesiacoch roka 2005 je to predovšetkým očakávaná akcia Mercenaries od LucasArts, Brothers in Arms, Project Snowblind, Far Cry Instincts, Splinter Cell: Chaos Theory a Midnight Club 3. Majitelia konzoly PS2 sa určite nevedia dočkať európskeho vydania GT4 a MGS3: Snake Eater. Na Xboxe sa netrpezlivo čaká na DOOM3, Jade Empire a Forza Motorsport. Handheld N-Gage čaká skvalitnenie titulov, čo potvrdí SSX Snowboarding a Splinter Cell. Aby toho nebolo málo, do konzolovej sekcie už o pár mesiacov pribudnú nové, zaoberajúce sa dvomi novými platformami Sony PSP a Nintendo DS, ktorým sa už venujeme v novinkách.
Bez ďalších zbytočných slov prejdime k odovzdaniu cien na platforme PS2:
Najlepšia akcia
Killzone
Kde zbrane zahrmia, padajú bezvládne telá po stovkách, nie však v Killzone. Hra, o ktorej sa hovorilo v superlatívoch ešte pred samotným vydaním mnohých sklamala svojou nevyladenosťou herného kódu. Iných nadchla a my ju považujeme za najatmosférickejšiu vojnovú hru, kde hrdinské kosenie nepriateľov končí guľkou vo vašej hlave. Prežitie v zákopovej vojne je závislé od používaných zbraní, taktiky a zbabelého skrývania sa za prekážky. Ak si k príťažlivej kampani prirátate štyri hrateľné charaktery, široký zbraňový arzenál, dunivé zvuky, špičkový pôvodný soundtrack a výborný multiplayer, Call of Duty: Finest Hour, GoldenEye: Rogue Agent a Psi-Ops musia z boja odstúpiť.
Najlepší multiplayer
Ratchet and Clank: Up Your Arsenal
Aký by mal byť dokonalý multiplayer? Čo všetko by mal mať, aby zaujal čo najširšie masy a zároveň ich aj uspokojil? Killzone ponúka rôzne módy, avšak tímová kooperácia sa vytratila a hrá sa výhradne štýlom všetci proti všetkým. Po SW Battlefront siahnu sci-fi fanatici a Burnout 3 vás v tej rýchlosti a množstve hrateľných módov odfúkne. Online komponent najrýchlejšej hre na svete bol veľkou konkurenciou pre Ratchet And Clank: Up Your Arsenal, ktorý s úžasnou jednoduchosťou, množstvom zbraní a návykovosťou si vystrieľal ocenenie najlepšej multiplayer hry.
Najlepšia akčná adventúra
GTA San Andreas
Rockstar prekonali hranice možností PS2 a v GTA San Andreas sprístupnili hráčom najrozsiahlejšie územie, aké sme doteraz videli v 3D hre. Tentoraz svoju sériu GTA preniesli do 80tych rokov, spojili 3 mestá do jedného štátu, pripravili desiatky hlavných úloh, stovky vedľajších a vpustili vás do tohto vituálneho sveta, aby ste ho celý ovládli. Nechýbajú nové vozidlá, pribudli bicykle, plávanie, gangy, stranie sa o postavu a jej životosprávu a mnoho ďalších vylepšení. Len z ďaleka sa na svoju konkurenciu pozeral horrorový Silent Hill 4: The Room, pavúčí Spider-Man 2 a temné pokračovanie Prince of Persia: Warrior Within.
Najlepšie RPG
Final Fantasy X-2
Doteraz bola každá hra poňatá ako monumentálna výprava do altenatívnych svetov, ktoré spolu nesúviseli, ale mali svoje charakteristické črty. Final Fantasy X-2 rúca všetky zaužívané predstavy, neposkytuje patetický zážitok, na scénu sa dostali tri drzé baby, ktoré sa vedia o seba postarať a vo finále je FF X-2 RPG, ktoré sa v tej záplave japonských hier len tak nevidí. O titul najlepšieho RPG ďalej bojovali mutanti X-Men Legends, akčná rúbanica Champions of Norrath a vydarený pokus EA obliecť známu licenciu do ťahového RPG LOTR Third Age.
Najlepšia platformovka
|
Ratchet and Clank: Up Your Arsenal
Pôvodne "detská" hra, ktorá oslovila najviac dospelých hráčov Ratchet And Clank končí svoju existenciu tretím dielom Up Your Arsenal. Predtým než obľúbená dvojica Ratchet aj Clank odíde na dôchodok a budú sa venovať TV show, musia ešte raz zachrániť univerzum. Klasické dobrodružstvo so znakmi epickej ságy povyšuje príbeh na skvelý sci-fi film mixnutý s totálnou deštrukciou. Ratchet And Clank: Up Your Arsenal bravúrne skĺbil plošinovku s výbušným multiplayerom a svojou vyššou obtiažnosťou oslovuje hlavne "staršie" publikum. Ratchet And Clank začal hrať prvé husle a JAK 3 a Sly 2 nezostáva nič iné iba poklepkávať nohami v rytme hudby.
Najlepšia bojovka
Mortal Kombat: DeceptionNávrat klasiky, takto by sa dalo označiť vydanie nového pokračovania Mortal Kombatu. Tentoraz značne vylepšené a detailne prepracované. Svojimi smrteľne interaktívnymi prostrediami a množtsvom postáv mal, čo povedať svojej japonskej konkurencii a rovnako aj americkému
Def Jam Fight for NY alebo WWE Smackdow! vs RAW. Navyše priniesol v sebe aj nový adventúrový mód a sériu minihier, ako bojový šach alebo niečo na štýl tetrisu.
Najlepší racing
Burnout 3: TakedownAk by ste postavili na štartovnú čiaru všetky racingy na PS2, ktorý z nich by vyrazil ako prvý? Realistický racing TOCA 2 by po prvom kole skončil v boxoch na doplnenie paliva, rally simulácii
Richard Burns Rally by sa poškodil chladič po prvej RZte a rally
WRC 4 by došiel dych aj napriek oficiálnej licencii.
Burnout 3 by hravo vyštartoval ešte predtým, než by konkurencia stihla nakopnúť motory a potom v opakovanom zábere by si vychutnal štart a odletujúci asfalt spod kolies. Burnout 3 je najrýchlejší racing pod slnkom, jeho návykovosť je tak silná, že sa prispôsobíte jeho vlnovej dĺžke a stane sa po dlhú dobu neoodeliteľnou súčasťou vášho života.
Najlepšia športová hraPro Evolution Soccer 4
Športové série vychádzajú každý rok, poniektoré s minimom inovácií a niektoré sa neboja pristupovať k netradičným prvkom či ovládaniu, ako to urobil box Fight Night, kde ste údery rozdávali výhradne analogmi.
Tony Hawk Underground 2 predstavil dokonalejšiu podobu raja pre skejterov, kde sa mohol realizovať snáď každý,
NHL 2005 potrápila hráčov vyššou obtiažnosťou a zábavnými módmi, nakoniec však víťaz behá po zelenej tráve.
Pro Evolution Soccer 4 si právom odnáša cenu za najlepší šport.
Najlepšia hudobná/party hra
EyeToy: Play 2Sony uderili kliniec po hlavičke vydaním revolučného nápadu ovládať herný titul telom. Druhé pokračovanie EyeToy: Play nie je iba úbohou zlátaninou nových hier, ale drasticky vylepšuje herné mechanizmy, inovuje pôvodné nápady, pridáva úplne nové a skvele využíva možnosti kamery, o ktorých ste doteraz nemali ani zdania. Tušili ste napríklad, že v EyeToy kamere je zabudovaný citlivý mikrofón?
EyeToy: Play 2 obsahuje celkovo 72 minihier, ktoré vás zaručene prikujú k TV, kde budete predvádzať opäť divné pohyby. O titul najlepšej hudobnej/party hry bojovali
SingStar a Dance Dance Revolution Extreme.
Najinovatívnejšia hra
Psi-Ops: Mindgate ConspiracyHľadať čistú originalitu medzi titulmi by bolo zbytočné, každý z nich pristupuje k inovovaniu herných mechanizmov po svojom. Väčšina sa snaží priživiť na úspechu druhého a iné skúšajú na novom prvku postaviť kompletne celý koncept. Podobnou cestou sa vydal aj
Psi-Ops a skombinoval intenzívnu akciu s výbornou hrateľnosťou, používanie konvenčných zbraní a psychických síl. Práve psychické sily tvorili základ tohto titulu a stali sa neodmysliteľnou súčasťou pri prekonávaní prekážok. Rozdávanie úderov analogmi v boxe Fight Night, skvelé využitie potenciálu kamery v
EyeToy: Play 2 ani tretie pokračovanie racingu
Burnout 3, ktoré spôsobilo v tomto žánri malú revolúciu však na prvé miesto nestačili.
Najlepšia grafikaBurnout 3: TakedownAk ste tu čakali obľúbený titul a nenašli ho, tak vedzte, že ho
Burnout 3 na zákrute zrazil. Od prvej ceny ho nezastavila ani bezkonkurenčná cell-shade grafika v
Sly 2 ani dynamické a plynulé animácie JAK 3, dokonca ani špičková prezentácia
Killzone pokazená nevyladeným herným kódom. Burnout ide na plný plyn, obraz sa rozmazáva, zorný uhol zužuje, prestávate vnímať okolie, odletujúce iskry, súčiastky ostatných áut a stále nerozumiete ako je možné, že dokáže PS2 rozhýbať tak diabolsky rýchlu hru plynule. Criterionu patrí cena za najlepšiu grafiku a dokonalé vyžmýkanie enginu vlastnej výroby RenderWare.
Najväčšie sklamanie
Odloženie vydania MGS3: Snake Eater
Sklamaní je vždy viacej ako prekvapení, pretože od hier sa jednoducho očakáva, že budú presne také, ako ich autori a vydavatelia prezentujú. Niekoho sklamala technická stránka Killzone, iného stereotyp GTA: SA, ale za najväčšie sklamanie musíme označiť ignorovanie PAL teritórií spoločnosťou Konami. Metal Gear Solid 3: Snake Eater sa jednoducho do Európy cez hustú džungľu nepresekal, avšak v Japonsku a v Amerike sa veselo predáva a zbiera jedno ocenenie za druhým. Dôvodom je vraj komplikovaný proces lokalizácie, európska verzia bude oproti už vydaným, obohatená o bonusový obsah. Nezostáva nám nič iné len tíško závidieť. Rozhodne medzi najväčšie sklamania patrí aj odloženie dokončeného realistického racingu Gran Turismo 4 a nevyužitý potenciál filmového DRIV3R.
Prekvapenie roka
Uvoľnenie traileru Wanda And Colossus (ICO 2)
Všetci niečo vetrili, tajne dúfali, vedeli, že sa niečo veľké chystá a potom prišla výstava Tokyo Game Show 2004 a všetkých posadilo na zadok uvoľnenie traileru a spustenie oficiálnych stránok k
Wanda And Colossus, pokračovaniu legendárnej a pre mnohých najlepšej hry ICO. Wanda And Colossus je prequelom, odohráva sa v rovnakom svete, ale s Jordou ani s Icom sa nestrenete. Odkaz je jasný, charakteristické črty v grafickom štýle, epické rozprávanie o odhodlaní záchrániť krehkú bytosť za každú cenu a beznádejný súboj hlavného hrdinu s obrovskými kolosmi.
Najlepšia PS2 hra roka 2004GTA San Andreas
Čo dodať? Rockstar znovu ukázal, že vie vytvárať tie najlepšie tituly. Rozmanitá hrateľnosť, rozsiahly príbeh a neuveriteľne dlhá hracia doba urobili znovu svoje a podobne ako s predošlými GTA aj so San Andreas sa pretlačili medzi špičku. O prvenstvo s ním súperili atmosférická akcia
Killzone, ultra rýchly
Burnout 3 s množstvom noviniek a aj platformovka Ratchet and Clank. Všetky mali šancu povedať niečo do finálneho rozhodovania, ale
GTA San Andreas predčil všetky očakávania a hype pred vydaním do bodky splnil.
Najviac podhodnotená hra - Onimusha 3
Najhoršie využitá licencia - GoldenEye: Rogue Agent
Nalepšia pôvodná hudba - Killzone
Najlepšia hra, ktorá nevyšla - Wanda and Colossus (ICO2)
Podobne ako pri PC hrách aj pri na PS2 vám umožníme zahlasovať si o hry roka 2004 a ovplyvniť tak čitatelské hlasovanie.
Ďalšie platformy:
PC hry roka
Xbox hry roka
N-gage hry roka