WII MOTION PLUS |
WII MOTION PLUS |
Pred deviatimi mesiacmi sme sa zamýšľali, či Nintendu došla šťava alebo len vypľulo až príliš veľa HW periférií a nedostalo na ne väčšiu podporu. Pravda leží tradične niekde uprostred. Ani po väčšom zásahu krízy vo videohernom biznise nemožno konštatovať, že by Nintendo stratilo svoju dominantnú pozíciu. Na druhej strane sa predaj Wii razantne spomalil, a to najmä v jarnom kvartáli tohto roka. S trochou nadsádzky možno konštatovať, že Nintendo predalo rekordných 50 miliónov kusov v parádnom tempe a v správnom čase. Keby prišlo o rok či dva neskôr, asi by sa to tak rýchlo nepodarilo.
Ale po 33 mesiacoch sa opäť vynára otázka, ako s Wii ďalej. Na jednej strane potrebuje pár silných titulov na rozhýbanie. Jasné, stačí navnadiť hard-core hráčov a to sa môže dariť napríklad prostredníctvom Monster Hunter Tri. No stále ostáva samotné pohybové ovládanie a možnosti periférií. Pretože konkurencia sa chystá na protiútok, Nintendo by malo konať.
WMP ako liek na ďalšiu expanziu
Spoločnou odpoveďou na všetko uvedené môže byť Wii Motion Plus. Na jednej strane ide o ďalšiu HW expanziu ako bol Wii Zapper, volant z Mario Kart či Balance Board. No problémom tohto tria je sotva desiatka podporovaných titulov. Najlepšie dopadol Balance Board, a to paradoxne pri 100-eurovej cenovke; penetrácia medzi Wii používateľmi je priamo fantastická. Volant i Zapper sú dnes mimo spektra vývojárov. Od Wii Motion Plus (WMP) si však Nintendo sľubuje oveľa viac...
Má to byť nová generácia pohybového ovládania – presnejšia, detailnejšia a natoľko silná, aby ľudí presvedčila o kúpe. Nintedno si (ne)prekvapivo dalo na čas a od predstavenia WMP svetu ubehlo viac ako 12 mesiacov, čo je na novinku v konkurenčnom prostredí pomerne dlhá doba. Aby sa WMP hneď ujal v praxi, vymyslelo Nintendo šikovné spojenie – k WMP pribalilo očakávané pokračovanie hitu Wii Sports, titul na pomedzí datadisku a pokračovania, Wii Sports Resort. Bol to veľmi dobrý krok – na druhej strane, Nintendo vždy k novému kúsku hardvéru pribalilo nový softvér, či už to bol Link’s Crossbow, Mario Kart či Wii Fit. Táto stratégia vychádza a minimálne iniciačný titul má veľké šance.
Nečudo, že japonský launch ukázal solídny záujem (ruku na srdce, krajina vychádzajúceho slnka už Wii ošiaľ strácala), koncom júla sa pridali Severná Amerika s Európou a ich prvé predaje sú sľubné. Produkty od Nintenda majú navyše veľmi dlhý nábeh – a k svojim 10 či 15 miliónom sa spoľahlivo dostať vedia, hoci im to trvá vyše roka. Sú zaujímavou kombináciou prvotne veľkých, hoci možno nie úplne bestsellingových čísel, no v stredno- i dlhodobom horizonte sa parádne ujmú. Stačí si spomenúť, ako Wii Fit a Mario Kart postupne predali viac kusov ako Grand Theft Auto IV.
Podpora aj z tretích strán
Na príchode WMP je však zaujímavé sledovať okamžitú podporu tretích strán. Tá bola do určitej miery podceňovaná, resp. dosahovala slabšie hranice napríklad pri Zapperi. No WMP si zobralo do svojich štúdií hneď viacero distribútorov a o mamutiu podporu sa stará najmä EA Sports, keď vydali dve hry s WMP podporou ešte pred Wii Sports Resort, v Európe to bolo dokonca až šesť týždňov. Z tohto krížového biznisu nakoniec profitovali obe strany – Nintendo dodalo na trh hardvér a vďaka špeciálnym bundlom sa dostalo hneď k prvým WMP-chtivým záujemcom. EA Sports získali parádnu podporu, jednak každoročný Tiger Woods sa zrazu stal oveľa originálnejší a pre Grand Slam Tennis ako úplne nový titul mohla EA proklamovať špeciálnu hardvérovú podporu.
Pritom Nintendo si vie dobre spočítať, že do domácností by bolo dobré pretlačiť aspoň dva kusy WMP, keď už toľko hrá na strunu multiplayeru. Jedno WMP z EA hry a ďalšie priamo z Wii Sports Resort, fantastické kombo. Hráči budú mať hneď aj dve hry a pocit, že nový hardvér aj využívajú. Ak by stačilo ku konzole len jedno WMP, zrejme by bola podpora iná, ale pri viacerých sa dal vytvoriť tento originálny koncept.
WMP dnes a zajtra
Vďaka podpore EA Sports i Wii Sports Resort majú hráči o prvotnú podporu investície postarané. Launch týchto hier ukazuje solídne čísla, pričom najväčšej podpore sa teší práve športová kolekcia od Nintenda. Ale EA Sports rozhodne nemusí zúfať, že by nič nepredali, hoci rozdiel v predajnosti bude samozrejme markantný. Pravdu povediac, Nintendo musí do 6 či 12 mesiacov predať z Wii Sports Resort čo najviac, pretože pri ňom sa ukáže záujem Wii majiteľov o ďalšie tituly a ich predajnosť v širokom spektre. Pokiaľ sa už 50 miliónov majiteľov nepohne na novú sériu športov v obľúbenom strihu, zrejme ich už výrobca tak ľahko neosloví.
V najbližších týždňoch sa preto ani ďalšie WMP tituly neobjavia. Hráči si môžu na chvíľu vydýchnuť z investícií a opätovné tasenie peňaženky sa chystá na jeseň, keď príde Academy of Champions a... A veľa iného už nebude, pretože očakávaný Red Steel 2 sa posunul až na rok 2010.
Stále málo hier
Napriek prvotnému solídnemu kombu dvoch EA športov a Wii Sports Resort sa ukazuje byť investícia do WMP nemalá a line-up hier v ďalších mesiacoch dosť chudobný. Áno, chystá sa pár arkád, možno niečo dodá ešte EA Sports, Ubisoft má spomínané dva tituly (Academy a Red Steel 2), no tu sa zatiaľ zoznam podporovaných hier končí. Áno, všetci sme už počuli o tej novej pripravovanej Zelde v roku 201x, ale do jej príchodu nám ostáva ešte more času.
Je to tak, viac ako tucet titulov s podporou WMP na papier pri menovaní nedostanete. To je dosť málo, najmä keď máte investovať do dvoch hier s WMP a možno pri nich aj ostať, no k ďalším titulom si redukciu môžete pokojne odložiť a vystačiť si s pôvodnými ovládačmi. Je celkom pravdepodobné, že Nintendo dostane WMP medzi veľké množstvo záujemcov vďaka Wii Sports Resort, no bez ďalšej podpory im môžu ležať v prachu ako celé Wii doteraz.
Je zrejmé, že Wii potrebuje novú krv do žíl – a WMP by ňou mohlo byť. No opätovne sa rysuje starý známy scenár vysokej predajnosti jediného titulu a podpory pár ďalších v druhej línii. No to je málo na to, že Nintendo opäť chrlí dobré nápady, podobne ako naposledy Balance Board, ale ďalšia podpora nie je markantná. Osobne mi je dosť ľúto, že Balance Board i WMP nájdu využitie len sporadicky. Pritom sú to unikátne platformy a výrobcovia si ich toľko nevšímajú. V konečnom dôsledku to môže byť škoda aj pre samotné Nintendo, že vyrába dobrý, ba čo viac, aj veľmi dobre predávaný hardvér, no ďalšia podpora mu chýba. Možno príde postupom času a zobudia sa viacerí velikáni ako EA v tomto polroku, no to už bude aj konkurencia inde.
Teoreticky je stále možná nútená alternatíva, a to nahnať ľudí do investície WMP tak, že nové hry ho budú vyžadovať. A čím viac ich bude, tým skôr sa možno rozhýbu aj majitelia Wii, ktorí by sa oň ani zaujímať nemuseli, no nová hra by ich k tomu mohla primäť.
Záverom možno konštatovať, že Wii Motion Plus je krok vpred, no na revolúciu zatiaľ nevyzerá z hľadiska vyskúšaných hier či plánovanej podpory. Zo štvorice nového hardvéru však zatiaľ žmýka najviac, uvidíme o ďalší rok, či to bude stačiť, keď dorazí Natal či pohybové ovládanie od Sony.