GRAN TURISMO ACADEMY - CESTA NA SILVERSTONE |
GRAN TURISMO ACADEMY - CESTA NA SILVERSTONE |
Na žinenkách v priestoroch dnes už nefunkčného hotela Forum trpí dvanásť mladých ľudí. Vystretý ako laty zatínajú zuby a pod prísnym dohľadom fitnes trénerov sa snažia zotrvať v nepríjemnej polohe ležmo s podopretými predlaktiami čo najdlhšie. Z hrdla sa derie pálenie svalov. Sú uniformne oblečení, majú čierne tričká s nápisom Gran Turismo Academy.
“Podobný test je vstupnou previerkou na väčšine športových akadémií,” vysvetľuje Marek Brzozowski, jeden z hlavných organizátorov regionálneho finále Gran Turismo Academy, ktorého sa zúčastnilo šesť najrýchlejších jazdcov zo Slovenska, Českej republiky, Maďarska a Poľska. “Používajú ho dokonca aj v FBI alebo v SAS.”
Fitnes test, ktorý robil vrásky na tvárach všetkých finalistov, je len jednou zo štyroch ťažkých skúšok, aké na ašpirujúcich jazdcov, ktorí prišli do Krakowa bojovať o vstupenku do Race Campu na Silverstone, kde sa 12. septembra rozhodne, kto sa nakoniec stane profesionálnym pilotom tímu Nismo. “Cieľom testu je overiť, či je vôbec účastník spôsobilý podstúpiť záťaž v aute.”
Zajazdiť najlepší čas totiž v deme Gran Turismo 6, čo bola vstupenka do regionálneho finále, nestačí. Môžete byť dobrí na virtuálnej trati, ale preťaženie, konštantné zrýchlenie a prudké brzdenie sa môže podpísať pod nevoľnosť, prípadne viesť k strate kontroly nad vozidlom. Brzozowski vraví, že ak by ignorovali fyzickú previerku, nebolo by to fér. “Pri PlayStation je to jednoduché, každý môže hrať online hru na rovnakej úrovni, jediným limitom je internetové pripojenie.”
Do formy sa môžem dostať cvičením, povedali mi viacerí účastníci vystresovaní zo straty bodov v disciplíne, ktorú zanedbali prípravou. “Vedel som dopredu, že v nej vyhorím,“ priznal farbu Erik “Hakki Junior” Leštach, ktorý napriek handicapu v regionálnom finále vybojoval prvé miesto pre Slovensko. O vstupe do Gran Turismo Academy uvažoval už pred tromi rokmi. Keď sa dozvedel, že tento rok bude po prvýkrát do programu zaradené aj Slovensko, nenechal nič na náhodu. Ale potom prišla dovolenka a po návrate šok.
“Na prvého v rebríčku som strácal štyri sekundy,” spomína na online kvalifikáciu, ktorá prebehla počas júla. “Musel som si však uvedomiť, že to nehrali, ako ja v ten deň, päť minút.” Leštach však strácal s blížiacim sa koncom kvalifikácie postupne aj nádej, keď nevedel znížiť náskok a začal uvažovať o účasti na offline kole v Bratislave. “Vedel som, ako to spraviť, ale nevedel som to dostať do rúk,” hovorí. Denný tréning v dĺžke 3 - 4 hodín a pozorné štúdium trate sa nakoniec vyplatili. Skončil prvý.
Pre regionálne kolá v Španielsku, Francúzsku, Anglicku, Nemecku, Taliansku a ďalších 13 krajín platia rovnaké pravidlá. Sú zostavené zo štyroch rovnakých disciplín, kam patrí aj vystupovanie pred kamerami, jazda zručnosti a rýchlostné skúšky na virtuálnych tratiach. Tým bol dokonca venovaný celý jeden deň, počas ktorého sa menili podmienky víťazstva - najlepší čas z desiatich, z troch kôl alebo jedno kolo a dosť. Finalisti boli počas dvoch finálových dní pod neustálym stresom, testovaní v každej z disciplín.
“Šport bez peňazí nemôže existovať, bez sponzorov nie sú peniaze a bez televíznej kamery nie sú sponzori,” hovorí Brzozowski počas pauzy, kedy sa čakalo na výsledky. “My nehodnotíme vedomosti, ale reakcie a ako sa dokážu predať pred kamerou,” vysvetľuje cieľ mediálnej výzvy, kedy sú finalisti konfrontovaní štyrmi porotcami pred kamerou v improvizovanom štúdiu.
Zákerné otázky na seba nenechali dlho čakať: požiadanie milej o ruku cez kameru, reklamné slogany na predaj auta, silné stránky osobnosti, či Sofiina voľba medzi kariérou a rodinou. Organizátori sa finalistom snažia priblížiť situácie, aké ich čakajú a zároveň odhaliť slabiny. Napríklad aj tým, že sa o nich pred vstupom pred kamery postará vizážistka a púdruje im tvár.
Pred hotelom na parkovisku je postavený okruh. Z pohľadu chodca ide o bez ladu a skladu naukladané červené a biele bloky tvoriace profil trate. Keď sa po nich prebehne Nissan Juke Nismo, vidíte jasné zákruty aj zradné pasáže. “Včera som sa po nej prešiel,” hodnotí trať Krystian Korzeniowski, finalista Gran Turismo 2012, ktorý to dotiahol až na Silverstone. “Je veľmi úzka, technická a dobre drží!”
Za trať v Krakowe je zodpovedný bývalý rally jazdec Michal Nowosiadly. Dokumentácia Gran Turismo Academy jasne hovorí o profile trate, avšak organizátor ju môže prispôsobiť miestu konania. Tá v Poľsku má 613 metrov, 12 zákrut a 2 obracačky. “Na prvom mieste je vždy bezpečnosť. Trať bola postavená tak, aby dokonale preverila jazdca.” Keď zhodí kužel, k výslednému času si priráta 10 trestných sekúnd, ak naberie zvodidlá, je okamžite diskvalifikovaný.
“Všetci majú rezervy, brzdia príliš skoro alebo naopak neskoro,” hodnotí celodňové výkony finalistov Nowosiadly. “Bolo mi potešením, že som mohol byť co-pilot týmto chlapcom,” pochvaľuje si zverencov, s ktorými prechádzal neúnavne trať na sedadle spolujazdca.
“Prichádzajú sem už pripravení, vedia čo ich čaká,” netají prekvapenie Korzeniowski, ktorý v tichosti sleduje, ako mu vyrastá konkurencia. Krystian je víťazom minuloročného ročníka Gran Turismo Academy v Poľsku a ako jeden z mála absolvoval Race Camp na Silverstone, kde neuspel. Brzozowski mi neskôr prezradil, že ak by mal rovnaké podmienky ako finalisti teraz, bol by zaručene jazdcom stajne Nismo.
“Je to úžasný pocit, stráviš sedem dní na Silvestone jazdením v Nissan GT-R, v 370Z na asfalte, na štrku,” spomína na náročný týždeň v Anglicku. “Jazdili sme aj na motokárach, aj monopostoch,” neskrýva radosť. Regule Gran Turismo Academy však hovoria raz a dosť. “Druhýkrát sa už nemôžem zúčastniť kempu.”
Krystian sa však nevzdal svojho sna stať sa profesionálnym jazdcom. Po návrate z Anglicka sa delil o svoj príbeh s každým, kto počúval a jedným z nich bol aj Janusz Gladysz, hlavný organizátor šampionátu Volkswagen Castrol Cup, v ktorom jazdia aj ženy. “Vyhral som už preteky v Brne, na Slovakia Ringu som skočil tretí,” menuje svoje doterajšie úspechy. Aktuálne je v celkovom poradí aktuálneho ročníka siedmy. Vôbec nie zlý výsledok na hráča Gran Turisma, ktorý si sám zháňa sponzorov.
“Pre mňa je už výhra, že som sa dostal do finále Gran Turismo Academy,” hodnotí svoj výkon Martin Hudy v telefonickom hovore. Najstarší účastník regionálneho kola, ktorý žije siedmym rokom v Manchesteri, už na jednom finále bol - v Anglicku, ale neuspel. Tento rok stála šťastena pri ňom, keď v poslednej bitke o divoké karty zajazdil najrýchlejší čas. Martin Hudy a Erik Leštach reprezentujú Slovensko, za Českú republiku s nimi na Silverstone cestuje Petr Doležal.
Konkrétne informácie o tom, čo ich tam čaká, nemajú. Jedno je však isté, už sa nebude hrať Gran Turismo, ale jazdiť intenzívne na autách a sledovať progres u jednotlivcov. “Vyššie šance na víťazstvo má aj ten, kto sa bude zlepšovať zo dňa na deň a pritom nemusí mať najrýchlejšie časy,” vysvetľuje Leštach, ktorý si pochvaľuje, že fitnes testom sa až taká váha nebude prikladať. “Budem behávať, aby si telo zvyklo na záťaž a budem chodiť trénovať na motokáry,” popisuje svoju krátku prípravu pred odletom.
Meno víťaza Gran Turismo Academy sa dozvieme 12. septembra, ktorého čaká náročný Driver Development Programme a po jeho absolvovaní rovno skúška ohňom - 24 hodinovka v Dubaji na autách triedy GT3.