INTERVIEW: DUNGEON HEROES |
INTERVIEW: DUNGEON HEROES |
Chýbajú vám staré kobkárske dungeony, v ktorých ste sa pohybovali skokmi po políčkach? Vlna záujmu o tento takmer vyhynutý formát sa zdvihla s príchodom Legend of Grimrock, no Dungeon Heroes úplne stavia na retro kartu a okrem vizuálu tak ide v šľapajach staručkých crawlerov aj herným dizajnom. Nemusíte teda vôbec používať automaping, ale môžete vytiahnuť štvorčekový papier a cestu si kresliť sami. O novom RPG retro dungeone sme sa rozprávali s hlavným programátorom a vlastne aj celkovým strojcom Dungeon Heroes, Patrikom Hlinkom.
Trošku sa čitateľom predstav. Čo robíš alebo študuješ ?
V čase, keď som začal naplno pracovať na Dungeon Heroes, dokončoval som bakalárske štúdium informatiky. Momentálne teda študujem už druhý stupeň tohto odboru.
Prečo práve videohry?
Vždy som bol fanúšikom starých hier, aj preto som sa v tomto duchu rozhodol vytvoriť niečo vlastné.
Máš skúsenosti s nejakými inými projektmi?
S tvorbou hier som začal približne pred siedmimi rokmi. Samozrejme, bolo to obdobie spojené najmä s objavovaním možností a práve vtedy som narazil na Game Maker, ktorý som využil aj pri vývoji DH.
Prečo si zvolil takýto retro štýl?
Ako som už povedal, mám rád staré hry – možno dobré spomienky z detstva. Keď som o niečo neskôr objavil dungeony, stali sa mojim obľúbeným žánrom.
Používate vlastný engine?
Už samotný Game Maker sa dá považovať za herný engine. Hru som programoval sám a keďže som sa s iným podobným open source projektom nestretol, pracoval som na vlastnom kóde od začiatku do konca.
Prečo práve Game Maker?
Ponúka možnosť rýchlo realizovať nápady, za veľmi nízku cenu prináša dostatočný výkon, práca s obrázkami je jednoduchá... mohol by som takto pokračovať veľmi dlho :) .
Čo DH ponúkne hráčom? Je v ňom niečo, čo ešte nikde nevideli a mali by si hru preto zahrať?
DH prichádza s unikátnou kombináciou prvkov rôznych dungeon crawlerov, čím ponúkne odlišný zážitok od toho, čo už hráči mali možnosť vyskúšať. Niekoľko herných princípov je navyše upravených a nachádzajú sa tu aj nové prvky, nie tak často spájané s klasickými dungeonmi – napríklad transmutor, pomocou ktorého si hráč nakombinuje a vytvorí nové predmety.
Je DH prístupný aj takzvaným casual hráčom alebo je hra zameraná len na RPG pozitívnych kobkárov?
DH môžu hrať všetci. Neprináša zložitý vývoj postáv, ako napríklad Wizardry, ale zameriava sa naopak na to, aby hráča zbytočne nezdržiavala a pustí ho rýchlo do hry. Ostatné princípy sú taktiež ľahko pochopiteľné a s priloženým manuálom nebude problém im porozumieť.
Koľkí ľudia pracujú/pracovali na vývoji DH?
Spolu na hre pracovali štyria ľudia.
Ako si týchto ľudí pozbieral?
Ešte pred tvorbou DH som pracoval na jednom menšom projekte, do ktorého som potreboval grafiku, uverejnil som preto ponuku na jednom diskusnom fóre. Takto som našiel prvého grafika, ktorého som neskôr oslovil aj ohľadom spolupráce na DH. O niečo neskôr som dostal ponuku na výbornú hudbu od cybernautic.eu, čo hre prinieslo nového člena tímu a hlavne kvalitné ozvučenie. Počas leta však bolo nutné hľadať nového človeka, ktorý by dokončil práce na grafike. Nakoniec z toho bola veľmi dobrá spolupráca a mnoho vecí sme ešte vylepšili.
Ako dlho už na DH pracuješ a v akej je momentálne fáze vývoja?
DH je momentálne vonku vo verzii 0.6, ale považujem ju za takmer dokončenú. Nový obsah v najbližšej dobe neplánujeme, hra ale v aktuálnej podobe ponúka ucelený herný zážitok.
Podieľa sa niekto na testovaní hry?
Áno, komunita. DH začal ako projekt „od hráčov pre hráčov“ a v tomto duchu sa niesol aj celý vývoj. Mnoho fanúšikov stránky oldgames.sk prispelo svojimi názormi a taktiež hodinami testovania, čo nám pomohlo hru značne vylepšiť. Táto stránka taktiež ponúkla priestor na prezentáciu projektu spolu s diskusnou témou.
Čo plánuješ s hrou robiť ďalej?
Už som spomenul, že tvorba hry začala ako projekt z čistého nadšenia, ale človek je obmedzovaný inými povinnosťami. Bohužiaľ, nepatrím medzi ľudí, ktorí sú schopní dlhodobo pracovať na projekte v každom voľnom momente, potrebujem na to kľud a priestor, čo už dnes nie je možné. Navyše udržať ľudí pri chuti, pokiaľ ide o dlhodobý projekt a pritom ich nechať robiť zadarmo... občas je to zložité. Snažili sme sa získať podporu, ale bez úspechu. Za iných okolností sa hra mohla ďalej rozrastať, ale vo vzniknutej situácii som si stanovil hranice, ktorých som sa chcel držať. Aj vďaka tomu je dnes hra síce kratšia, ale dokončená.
Ako hru financuješ. Skúšal si ju niekomu ponúknuť?
Všetci na hre pracujeme zadarmo. Po nevydarených pokusoch o podporu pracujeme na webovej stránke, prostredníctvom ktorej budú môcť fanúšikovia prispieť ľubovoľnou sumou a podporiť tak našu ďalšiu tvorbu a prípadnú expanziu DH. Len pripomínam, že DH je úplne zadarmo a akýkoľvek finančný príspevok bude dobrovoľný. Okrem takejto podpory je, samozrejme, množstvo ďalších spôsobov, ako pomôcť. Ak sa vám hra páči, povedzte o nej ďalším ľuďom. Nielenže nás doterajší záujem a ohlasy fanúšikov tešia, ale získaný feedback sme používali počas celej doby vývoja DH a akékoľvek ďalšie nápady sú zaznamenané a môžu byť použité pri tvorbe nového obsahu.
Čo by si odkázal čitateľom, ktorí by chceli začať s tvorbou hier, no nevedia ako?
Snáď len to, že si pred seba treba stavať dosiahnuteľné ciele a na základe nadobudnutých znalostí ich zvyšovať. Je to, samozrejme, veľmi komplexná téma, preto ak má niekto záujem, rád podrobnejšie odpoviem na prípadné otázky.
Ak vás teda kobkársky retro RPG dungeon zaujal, môžete si u nás stiahnuť plnú verziu hry, pripadne vypočuť soundtrack.