ASUS ROG STRIX XG32VQ

ASUS ROG STRIX XG32VQ

8.5

Kvalitný herný monitor so zahnutou obrazovkou

Test

Koncom minulého roka Asus predstavil dvojicu nových herných monitorov ROG Strix XG32VQ a XG35VQ. My sme mali možnosť otestovať prvý z nich, teda ROG Strix XG32VQ. Ide o 32-palcový zahnutý 2.5K monitor s RGB posvietením. To znie zaujímavo, však? Poďme sa naň pozrieť bližšie.

Vo veľkej krabici sa nachádza samotný monitor, stojan, adaptér s napájacím káblom, USB 3.0 kábel pre pripojenie k USB HUBu, HDMI a Mini DisplayPort kábel, dokumentácia, CD s ovládačmi a vymeniteľné plastové kryty pre podsvietenie. Príslušenstva je viac než dosť a v balení dostanete všetko potrebné, aby ste mohli monitor hneď a naplno použivať. Za to dávam palec hore.

Dizajn monitoru sa nesie v duchu ROG Strix. Dynamický trojramenný stojan, podsvietenie stojana aj zadnej časti monitora, sivá farba či typický Strix vzor jasne určujú identitu monitora a jeho účel. Tento dizajnový jazyk je naozaj unikátny a ťažko si ho pomýlite s niečím iný na trhu. Na druhej strane, ak vám dizajn nesedí, len tak ľahko sa ho nezbavíte. Asus postupne všetky herné monitory aktualizuje na tento vzhľad a dá sa predpokladať, že nejakú dobu sa ho bude držať.

32-palcový monitor rozhodne nie je bežná veľkosť, no úprimne, zvyká sa naň veľmi ľahko. XG32VQ má presne 31,5 palcovú (80,1 cm) uhlopriečku, pomer strán 16:9 a zahnutie 1800R. To je jedno z najväčších zahnutí, s akým sa v súčasnosti na monitoroch stretnete.

Monitor má 2k (QHD) rozlíšenie, teda 2560 x 1440 pixelov. VA panel od Samsungu má 178-stupňové pozorovacie uhly, 4 ms dobu odozvy a maximálny jas 300 nitov. Výrobca hovorí o 125% pokrytí sRGB štandardu. Všetky tieto parametre sme otestovali a budeme sa im venovať neskôr. Najskôr však pár slov k samotnému monitoru.

Asus ROG Strix XG32VQ

Dlhodobo používam dvojicu 27-palcových 4K monitorov. Jeden z nich som nahradil XG32VQ a spravil z neho primárny displej. Rozdiel v uhlopriečke je zásadný, Strix je oveľa väčší ako 27-čky. Podľa oficiálnych špecifikácií má zobrazovacia plocha 697 x 392 mm. Takže z tohto pohľadu to bol pre mňa upgrade. Väčší displej vás lepšie vtiahne do deja hier a zobrazíte na ňom aj viac obsahu pri práci. Nie všetko je však ružové.

Prechod zo 4K na 2.5K je dosť zásadný. Obraz sa mi zdal neostrý, ikony príliš veľké. Jednoducho som už rozmaznaný zo 4K rozlíšenia, ktoré používam dva roky a akýkoľvek krok späť na menšie rozlíšenie je pre mňa utrpením. Nie je to však také čierne, ako sa môže zdať. 27” 4K monitory si vyžadujú 150% priblíženie vo Windowse, čo z nich prakticky robí 2.5K monitory, Zobrazí sa vám teda ten istý obsah, stále je však obraz jemnejší kvôli väčšiemu PPI.

Pri 32-palcovom 2.5K displeji nie je potrebné žiadne priblíženie. Nemusíte sa tak báť žiadnych problémov so scalovaním, ktoré sú pri 4K bežné. Ikony aj všetok obsah sa mi však zdal príliš veľký, som zvyknutý na menšie prvky zo 4K. Hlavným rozdielom medzi 2.5K a 4K je počet pixelov, ktoré musí monitor, ale aj grafika zobraziť. Pri 2.5K je to približne 3,7 milióna, pri 4K až skoro 8,3 milióna, teda viac než dvakrát toľko.

2.5K sa vzhľadom na menšie nároky na výkon grafickej karty stalo štandardom medzi PC hráčmi. Full HD je už hudba minulosti, na 4K potrebujete vysoliť serióznu čiastku, aby ste mohli hrať na vysokých nastaveniach. Dá sa teda povedať, že 2.5K sa stal zlatým štandardom v PC hraní. Môžu za to aj monitory s vysokou obnovovacou frekvenciou, napríklad 144 Hz. Medzi ne patrí aj XG32VQ.

Rozdiel medzi 60 Hz a 144 Hz monitorom je vidieť voľným okom, najmä, keď ich postavíte vedľa seba, ako som to spravil ja. Už vo Windowse je vidieť, že pohyb myši je plynulejší vďaka tomu, že sa jej pozícia vykresľuje viac než dvakrát rýchlejšie, rovnako scrolovanie je oveľa plynulejšie. V hrách vám môže vyššia obnovovacia frekvencia priniesť výhodu oproti súperovi. Nie som však profesionálny hráč, nejaké zásadné rozdiely som nespozoroval. Rozlíšenie pre mňa hrá väčšiu úlohu. Čo však ocenia majitelia AMD Radeon kariet, je prítomnosť Freesync, čo je technológia na elimináciu trhania obrazu medzi 48-144 Hz, čo sa zíde najmä pri rýchlych FPS v hrách.


Posledné, čomu sa chcem venovať, je zahnutie. Na hry je výborné, pôsobí prirodzene a vtiahne vás do deja. Tu naozaj nemám čo vyčítať, hranie na XG32VQ bol veľmi príjemný zážitok. Pri práci je to však už iná rozprávka. Zahnutý displej úplne kazí perspektívu pri úprave fotografii či videí. Rovnako divne vyzerajú aj webstránky, ak si dáte dve vedľa seba. Vzhľadom na to, že je monitor 16:9, nepovažujem zahnutie za rozumné riešenie. Zahnutie je nevyhnutné pri 21:9 monitoroch s uhlopriečkou 34 palcov a väčšou. Tu je rovný displej nevhodný, okraje displeja budete mať rozmazané, mimo zorného uhla. Na 32-palcovom 16:9 displeji však zahnutie nie je nevyhnutné, rovný panel by ste mali pekne zaostrený. Ak hľadáte monitor na hranie (čo sa rozhodne od ROG Strix monitoru dá očakávať) XG32VQ je určený pre vás. Akonáhle však chcete aj seriózne upratovať fotografie, videá či iný obsah, zahnutie je skôr príťažou ako výhodou. Toľko k mojim skúsenostiam s monitorom a porovnaniu s inými modelmi.

Na pravom boku zozadu nájdeme ovládacie tlačidlá. Dajú sa pomerne ľahko nahmatať. Nechýba ani malý joystick na ovládanie v OSD menu, o ktorom si tiež povieme viac. Portová výbava sa taktiež nedá zahanbiť. HDMI 2.0, Displayport 1.2, mini DisplayPort, audio jack, a dvojica USB 3.0 konektorov pre príslušenstvo by mali stačiť aj tomu najnáročnejšiemu používateľovi. USB porty na monitoroch s obľubou používam na pripojenie myši a klávesnice. Po pripojení všetkých káblov je možné porty prekryť plastovým krytom.

Nebol by to ROG Strix monitor, keby nehýril farbami. Podsvietené je logo na spodku nohy aj hornej časti a kruh okolo úchytu k monitoru. Logo v stojane je však netradičné. Sú tu červené LEDky, ktoré svietia cez plast s rôznou grafikou a tú následne zobrazia na stole. V balení nájdete dva takéto motívy a jeden si môžete navrhnúť podľa seba. ROG logo na hornej časti stojana tiež svieti načerveno. Kruh okolo úchytu stojana k monitoru má RGB podsvietenie a podporuje Aura Sync. Môžete si ho tak zosynchronizovať so svoju myškou, klávesnicou, slúchadlami, grafikou, základnou doskou či inými produktmi Asus Aura.

Chválim široké možnosti polohovania displeja. Nastaviť si môžete výšku, sklon aj monitor pootočiť. Výškové nastavenie je až 10 cm, sklon od +20 do - 5 stupňov a otočenie o 50 stupňov do oboch strán. Rotácia na výšku nie je možná, čo je vzhľadom na veľkosť displeja a zahnutie pochopiteľné. Monitor si môžete pripevniť na stenu či vlastné ramená pomocou VESA 100 x 100 úchytu.

V OSD si môžete nastaviť rôzne parametre, od režimu zobrazenia, až po korekciu jednotlivých farieb, filtra modrého svetla, hodnoty gama či ovládanie podsvietenia a Aura Sync. Prostredie si viete prepnúť do češtiny, slovenčina chýba. Vytvoriť si môžete aj vlastné obľúbené profily, medzi ktorými budete môcť prepínať.

Asus ROG Strix XG32VQ

Na krabici je jedným z hlavných bodov 125 % pokrytie sRGB farebného priestoru. Toto tvrdenie sme, samozrejme, overili. Sonda Spyder5Elite potvrdila, že gamut monitora je väčší než 100 % sRGB. V sRGB režime pokrýva až 86 % AdobeRGB štandardu, Priemerná farebná odchýlka δE = 1,39, čo je veľmi dobrá hodnota. Pri režime User (používateľ) je gamut o máličko menší - 85 % AdobeRGB a aj presnosť farieb sa zhoršila na δE = 1,9. Stále sa však hodnota drží pod δE = 2, čo je chápané ako veľmi dobrý výsledok.

Hodnoty gama pri nastavení 1,8, 2,2 aj 2,5 presne kopírovali krivky a odchýlka od štandardu sa pohybovala len na úrovni 1-2 %. Tu monitor rozhodne exceluje. Maximálny nameraný jas bol 283.9 nitov, kontrast 1130:1. Zahnuté monitory mávajú problémy s uniformitou obrazu, XG32VQ mal len miernu odchýlku v ľavom hornom rohu. Nešlo však o nič dramatické. Treba upozorniť, že každý kus monitora je iný a môže mať iné mierne odchýlky. Testovaný kus spĺňal tvrdenia výrobcu, zaslúži si preto palec hore.

Asus ROG Strix XG32VQ je veľmi dobrý monitor zameraný na hráčov. Agresívny dizajn, RGB podsvietenie, obnovovacia frekvencia a 2K rozlíšenie sú perfektnou kombináciou, ktorá definuje moderný herný monitor. Chválim dobrú portovú výbavu aj možnosti polohovania a VESA uchytenia. Monitor príjemne prekvapil dobrou reprodukciou farieb. Na úpravu fotografií a videí ho však veľmi neodporúčam, zahnutie kazí perspektívu obrazu. Ak teda hľadáte nový herný monitor, ktorý zaujme dizajnom aj funkciami, Asus ROG Strix XG32VG môžem len odporučiť. Jeho cena sa momentálne pohybuje na úrovni 620 €, čo je vzhľadom na výbavu konkurencieschopné.


napísal spartan_6917 4.5.2018
Páči sa mi! (+2)
8.5
ASUS ROG STRIX XG32VQ
+ obnovovacia frekvencia a doba odozvy
+ pozorovacie uhly
+ podanie farieb
+ portová výbava
+ obsah balenia
+ možnosť úprav
+ RGB podsvietenie so synchronizáciou
- dizajn nemusí vyhovovať každému
- zahnutie nie je vhodné na úpravu fotografií a videí


Prosím prihláste sa pre možnosť pridania komentáru.
Môžete sa prihlásiť cez Sector konto, alebo Facebook.
SOCIÁLNE SIETE
NOVÉ FÓRA
|Speňaženie youtube - privyrába... (0)
Zdar potreboval by som poradiť od niekoho, kto zar...
|Philips oled 818 - ktory mod? (3)
Caute, kedze sa v tom az tak nevyznam dosiel som s...
|Problém s batériou notebooku. (7)
Ahojte, pred nedávnom som si všimol, že sa mi o vý...
|Diagnostika/oprava rtx (3)
Zdravim, nie je tu niekto z ba, kto sa venuje diag...
|Chladenie pre amd 9950x - voda... (1)
V pondelok som zobral Ryzen 9950X - podla heureky ...
|Svet, ukrajina, vojny ... (29355)
Sem môžete dávať správy zo sveta, o Ukrajine a ďal...
vaše novinky zo sveta zábavy
sector logo
Sector.sk - hry, recenzie, novinky
Ochrana súkromia | Reklama | Kontakt
ISSN 1336-7285. Všetky práva vyhradené. (c) 2024 SECTOR Online Entertainment / sector@sector.sk