OD ZAKLÍNAČA K CYBERPUNKU: AKO SA ROBÍ ART V CDPR |
OD ZAKLÍNAČA K CYBERPUNKU: AKO SA ROBÍ ART V CDPR |
Popíš nám, prosím, proces vytvárania grafických konceptov v hre. Ako na tvoju prácu vplývajú ostatní členovia tímu?
Záleží na tom, či navrhujeme napríklad monštrá, alebo postavy, čo sa od seba dosť líši. Monštrá nie sú také veľmi závislé od príbehu, takže niekedy musíme spolupracovať s hernými dizajnérmi, napríklad čo sa týka súbojov. Občas robíme návrhy na základe hrateľnosti, ako bola napríklad žaba, ktorá mala mať dlhý jazyk a pľuť na vašu postavu kyselinu. Ale v prípade postáv, ktoré sú v príbehu, ideme za scenáristami, aby sme si pozreli, čo napísali. Dôležitý je pre nás dojem, ktorý má postava v hráčovi zanechať. A na základe neho sa snažíme navrhnúť postavu. Ak sa to tiež týka úloh, tak ideme za quest dizajnérmi, aby sme sa opýtali, ako majú postavy vyzerať v situáciách, v ktorých sa ocitnú – či potrebujú nejaké vizuálne prvky spojené s príbehom. Potom urobíme nejaké návrhy a občas si navzájom poskytujeme odozvu, ale konečné rozhodnutie robí art director.
Ako konkrétne vytváraš návrhy monštier a nepriateľov v hrách? Vieme, že teraz pracujete na Cyberpunk 2077, takže v čom sa líši proces navrhovania organických stvorení z Witchera v porovnaní s mechanickými či biomechanickými postavami v Cyberpunku?
Neviem, či teraz môžem prezrádzať o procese dizajnovania v Cyberpunku. Je to odlišné, ale páči sa mi, že sa môžem učiť nové veci a zisťujem, čo je pre dizajn dôležité. Väčšinou sa rozprávam s chlapíkom, ktorý študuje nejaké veci spojené s technikou a on v podstate skúma...hmm...(v pozadí hrá hlasná hudba z prezentácie). Je tu strašný hluk, možno by sme sa mohli presunúť niekde, kde bude ticho.
Po tom, čo sme sa presunuli von z haly, Marek pokračoval:
Chcel som povedať, že sa mi páči proces učenia sa o nových veciach. Napríklad ako som spomínal včera na mojej prezentácii ohľadne lode – nemal som žiadne znalosti o plavbách na lodiach, takže som strávil dva dni vyhľadávaním informácii na internete a pýtal som sa chalana, čo v kancelárii sedí pri vedľajšom stole, pretože on v skutočností vedel o plavbách veľa. A potom som to čo najviac zahrnul do svojich konceptov, pretože keď si robíš rešerš sám, nemusíš všetko nájsť na internete. A myslím si, že o tom občas navrhovanie je – ako vytvoriť niečo, čo je uveriteľné a zároveň vyzerá dobre pre diváka. A nezáleží mi veľmi na tom, čo navrhujem, ak je to niečo, z čoho som nadšený.
A čomu dávaš prednosť, navrhovaniu v štýle fantasy alebo sci-fi?
Neviem, či dávam prednosť fantasy. Rád v tom štýle robím, ale v súčasnosti som ním bol už presýtený, robil som toho priveľa. Takže teraz ma baví robiť iné veci, alebo vo svojom voľnom čase kombinujem isté prvky z fantasy a science fiction.
Takže je pre teba ľahšie robiť na novom projekte, ako je Cyberpunk?
Neviem, či je to ľahšie, ale je to rozhodne náročné a vzrušujúce.
Pracuješ na hrách zo žánru fantasy a sci-fi, ale berieš do úvahy aj prvky realizmu, keď navrhuješ? Napríklad váhu brnenia, podmienky prostredia, praktickosť oblečenia.
Áno, samozrejme, pretože je to dôležité z hľadiska funkčnosti. Keby ste sa snažili navrhnúť niečo od nuly, mali by ste problém prísť s funkčnosťou. Ľudia to už majú pritom dávno vymyslené, vytvárali brnenia týmto spôsobom, pretože boli funkčné a efektívne a my sa snažíme tieto riešenia prispôsobiť našim potrebám.
A ako to dosiahneš? Robíš si vlastný rešerš o rôznych druhoch tkanín alebo o zvieracej anatómii?
Rád o týchto veciach čítam. Napríklad, keď som bol mladší a začínal som s kreslením, videl som v televízii upútavku na Jurský park. Myslím, že som vtedy prvý raz videl dinosaury a bolo to pre mňa také vzrušujúce, že som ich začal kresliť a ďalej som sa s nimi hral. A tak veľmi sa mi páčili dinosaury, že som si čítal o ich anatómii a ako sa z nich vyvinuli ďalšie zvieratá. Takže verím, že pri práci koncepčného výtvarníka sa môžete sústrediť na jednu tému, ktorá vás baví, ale je to skôr o poznaní témy do bodu, kedy môžete vytvoriť niečo nové v tejto téme.
Napríklad rád čítam knihy o gladiátoroch a všetkých detailoch, ktoré mali na brnení. Pretože všetky tie brnenia boli navrhnuté tak, aby zabávali, takže neposkytovali toľko ochrany ako plná zbroj. Gladiátori boli zahalení tak, aby bolo v boji aj nejaké vzrušenie a tiež bol za tým istý príbeh. Zaujímavý bol pre mňa napríklad muž, ktorý bol rybár a ďalší mal byť ryba a tí dvaja proti sebe bojovali. Takže neustále vyhľadávam tieto veci, snažím sa čítať knihy, no väčšinou hľadám na internete. Vždy, keď mám možnosť rozprávať sa s ľuďmi, ktorí tieto veci poznajú, tak sa od nich učím.
Dokonca som bol na kurzoch šitia, aby som sa dozvedel viac o výrobe oblečenia. To mi pomohlo premýšľať o tom, ako by sa to oblečenie dalo vyrobiť. Pretože na začiatku som mal problém, že som niečo nakreslil a potom to vlastne nebolo uveriteľné ani funkčné. Nedalo by sa to ušiť ani ako cosplay.
V procese navrhovania myslíš aj na cosplayerov?
Pri práci na Zaklínačovi 3 sme na to veľmi nemysleli, ale cosplayeri očividne prispievajú k marketingu hry. Pre mňa osobne je úžasné vidieť všetky tie zaklínačské cosplaye. Robil som návrhy a ilustrácie niektorých tých kostýmov a keď ich má niekto na sebe, to je strašne cool.
Vieš si predstaviť, že by tvoje návrhy boli súčasťou hernej mechaniky? Napríklad, že by bolo potrebné postavu obliecť, aby vydržala chladné počasie alebo horúčavu? Máš niečo také na pamäti, keď robíš návrhy?
To je v skutočnosti súčasť hernej mechaniky a tiež funkčnosti a uveriteľnosti. Snažíme sa na to myslieť, ale občas takéto mechaniky v hre jednoducho nemáme.
Odkiaľ čerpáš inšpiráciu, hlavne teraz, keď pracuješ na Cyberpunk 2077?
Hmmm...musím sa vyvarovať rozprávania o Cyberpunku, takže poviem, odkiaľ čerpám inšpiráciu vo všeobecnosti. Je to spojené s otázkou, o ktorej sme sa už rozprávali. Snažím sa čítať o technológiách, alebo sledovať zaujímavé videá, pretože ma to veľmi zaujíma. Je tu toľko nových nápadov a projektov, s ktorými ľudia prichádzajú a niektoré z nich vyzerajú fantasticky, ale nakoniec vôbec nemusia fungovať. Je to ako príbeh lietadiel Concorde – znelo to úžasne, mohli ste lietať neuveriteľne rýchlo, ale z ekonomického hľadiska to nefungovalo, preto zanikli.
Čerpáš inšpiráciu aj od poľských výtvarníkov alebo herných vývojárov?
Z umelcov zbožňujem maľby Józefa Brandta, čo je poľský naturalistický maliar. Inšpirovali sme sa aj ruským ilustrátorom Ivanom Bilibinom. Pozreli sme sa aj na maľby Ivana Šiškina. V Poľsku bola tiež publikovaná kniha od Pawela Zycha o slovanských monštrách. Niektoré z mojich dizajnov boli silne inšpirované jeho dielom. Myslím, že sme nadobudli práva na niektoré z jeho príšer ako inšpiráciu pre náš projekt.
Ako pristupuješ k predlohám pre herné projekty – v prípade Zaklínača knihy a v prípade Cyberpunk 2020 RPG? Ako veľmi z nich čerpáš?
Čo sa týka Zaklínača, čítal som knihy aj predtým, aj keď nie všetky. A keď som začal pracovať v CD Projekte, tak som sa vlastne stal fanúšikom Zaklínača počas toho, ako som pracoval na hre a prečítal som všetky knihy a snažil som sa urobiť čo najviac tak, ako som ja vnímal tie postavy, ale niektoré z rozhodnutí urobil niekto iný. Napríklad tu bola debata o tom, že Triss mala odhalený dekolt, čo sa veľmi nehodilo z pohľadu kníh, ale bolo to už v prvom Zaklínačovi a nemohli sme s tým veľa urobiť.
Takže niektoré veci neboli nevyhnutne brané do úvahy, pretože si niekto iný myslel, že by to bolo viac cool, keby to vyzeralo takto. V istých spôsoboch neboli popisy monštier v knihách veľmi špecifické, takže tam sme mali viac priestoru na predstavivosť. V prípade postáv, ako bola napríklad Yennefer, sme sa ju snažili zobraziť čo najvernejšie predlohe.
Poznal si RPG Cyberpunk 2020 aj predtým, ako si začal pracovať na hre?
Vedel som o jej existencii, ale nikdy som ju nehral. Snažil som sa hrať RPG, ale bolo ťažké nájsť niekoho, s kým by sa dali hrať a ak sa mi to aj podarilo, tak to bolo väčšinou Dungeons & Dragons.
Čiže si sa nestal fanúšikom počas práce na tomto projekte?
Páči sa mi ten žáner. Zbožňujem Blade Runner a Ghost in the Shell, no nikdy som nehral stolovú verziu. Ale niektorí ľudia vo firme ju hrajú.
Uvidíme teda v tvojich dizajnoch aj trochu z Blade Runner či Ghost in the Shell?
Keď tvoríš, tak sa obvykle inšpiruješ vecami, ktoré zbožňuješ – občas to ani nerobíš vedome – ale tiež chceš vytvoriť niečo nové. Takže to je aj náš prípad a ja verím, že každý kreatívec tak pracuje.
Boli niekedy isté momenty, kedy si mal pocit, že tvoj vlastný dizajn by sa k postave hodil viac ako predstava pôvodného autora?
Ani nie. Aby som bol úprimný, nikdy som nad tým nerozmýšľal. Všetci si môžu predstaviť postavu svojím vlastným spôsobom. Už pred hrami existovalo veľa kresieb postáv zo Zaklínača, pretože ľudia si ich radi predstavujú. Sú aj fanúšikovské výtvory, ktoré pozmenili dizajn postáv a to je tiež cool – vidieť všetky tie možnosti postáv.
A taktiež sa postavy menili aj medzi hrami. Napríklad Geralt v prvom Zaklínačovi vyzerá inak ako Geralt v dvojke a v trojke.
Pred CD Projekt Red si pracoval pre Platige Images, ktorí v súčasnosti robia na pripravovanom seriáli Zaklínač. Nakoľko dobre poznáš hru aj tím, ktorý pracuje na seriáli, čo si o tom myslíš? Čo od toho očakávaš?
Ani neviem. Prajem si, aby bol ten projekt skvelý a aby mali ešte väčšie publikum, ale neviem toho veľa o produkcii seriálu samotného.
Máš nejaké obľúbené hry z hľadiska dizajnu? Môžeš menovať nejaký herný art, ktorý dokážeš oceniť ako umelec?
Je veľa hier, ktoré mám rád. Nedávno som hral God or War, ktorý je úžasný a vyzerá fantasticky. Zbožňujem Dark Souls sériu a Bloodborne z hľadiska spracovania aj hrateľnosti. Na takýchto hrách by som tiež rád pracoval. Taktiež mám rád hru, ktorá nie je taká veľká, volá sa Soma. Veľmi sa mi páčil príbeh tej hry.
Ďakujem za rozhovor.