GEFORCE RTX 2080 TI WINDFORCE OC 11G |
GEFORCE RTX 2080 TI WINDFORCE OC 11G |
Či už ste vášnivý hráč alebo len občasný čitateľ nášho webu, určite ste postrehli, že Nvidia na konci leta predstavila nové grafické karty. Prvou očividnou zmenou je prechod z dlho zaužívaného názvu GTX na RTX. Dôvodom tejto zmeny je fakt, že nové grafické karty podporujú real-time ray tracing, čo by mal byť veľký prelom na poli herného priemyslu. Na test nám prišiel aktuálne najvyšší model RTX 2080 Ti. Konkrétne ide o model RTX 2080 Ti Windforce OC 11G od Gigabyte. Poďme sa pozrieť, aké novinky a výkon táto grafika prináša.
Najvyšší model postavený na novej Turing architektúre využíva grafický procesor TU102. Vyrobený je 12 nm technológiou, má 4352 CUDA jadier, základný takt 1350 MHz, 11 GB GDDR6 pamäte na frekvencii 14 GHz s 352-bitovou zbernicou a priepustnosť 616 GB/s. Boost takt pre jadro je v základe 1545 MHz pre RTX 2080 Ti. Founders Edícia od Nvidie má boost až 1635 MHz. Windforce OC model od Gigabyte má 1620 MHz v Gaming móde a 1635 MHz v OC režime. Prakticky tak dorovnáva Founders Edíciu, ktorá je od výroby pretaktovaná.
Súčasťou jadra sú aj výpočtové jednotky pre ray tracing, konkrétne RT jadrá, ktorých je 68. Tie majú výkon 78 RTX-OPS a 10 Gigarays/s. Toto sú nové jednotky, ktoré ťažko porovnať s predchádzajúcimi generáciami, ktoré nemali dedikované výpočtové jednotky pre ray tracing. Zmenou prešlo aj I/O, kde nenávratne zmizlo DVI a hlavnú rolu hrá trojica DisplayPort 1.4 s podporou 8K@60Hz. Nechýba ani HDMI 2.0b a veľkou novinkou je USB-C Virtual Link konektor pre pripojenie VR headsetov.
Veľkosť jadra je až 754 mm2, čo je výrazne viac ako mal procesor GP102 použitý v GTX 1080 Ti a Titan X(p). Oproti 1080 Ti výrazne narástol aj počet CUDA jadier (3584 vs 4352), rovnako aj frekvencia pamäte (11 GHz vs 14 GHz) či priepustnosť (484 GB/s vs 616 GB/s). Už papierové parametre naznačujú, že RTX 2080 Ti bude mať výrazne vyšší výkon ako predchádzajúci model. Aký je však ten rozdiel v realite?
Výrazne väčšie jadro s novými výpočtovými jednotkami je síce vyrobené menším výrobným procesom (16 nm vs 12 nm), no dá sa očakávať vyššia spotreba aj teploty oproti GTX 1080 Ti. To potvrdzujú aj dva 8-piny napájania oproti kombinácii 8 a 6 pin na GTX 1080 Ti, aj keď papierová spotreba ostala na úrovni 250 W. Vyššia spotreba a teploty sa odrazili aj na dizajne grafických kariet, kde prevažujú 2,5 či dokonca 3-slotové dizajny. Windforce OC je jedna z mála štíhlych 2-slotových riešení. To môže byť výhoda, ak staviate kompaktné PC, kde je každé ušetrené miesto dobré. Rovnako bude WIndforce OC patriť medzi najlacnejšie modely, to zase poteší vašu peňaženku. Väčšie a drahšie modely môžu zase ponúknuť vyššie takty či nižšie teploty.
Windforce OC ponúka ako už názov napovedá Windforce chladiaci systém, ktorý pozostáva z trojice 80 mm ventilátorov s 3D active dizajnom a 6 medených heat pipe. Zaujímavosťou je, že stredný ventilátor sa točí v opačnom smere ako zvyšné dva, aby sa nevytvárali turbulencie. 3D active ventilátory zase umožňujú, aby sa vôbec netočili, keď je teplota jadra nízka počas nízkeho zaťaženia. Heatpipy sa priamo dotýkajú jadra a nezabudlo sa ani na VRM či Mosfety, ktoré sú tiež v kontakte s chladičom.
Dizajn karty je na rozdiel od predchádzajúcej generácie viac konzervatívny a hodí sa tak do takmer akejkoľvek farebnej schémy. Čierno sivé prevedenie RTX 2080 Ti Windforce OC je tak určite vhodnejšie ako oranžové farby, ktorými je Gigabyte a Aorus známy. Nezabudlo sa však na RGB podsvietenie, ktoré je tiež veľmi decentné. Svieti logo Gigabyte na boku a nechýba možnosť ho synchronizovať pomocou RGB Fusion s ostatnými komponentami.
Na záver vyzdvihnem ešte kovový čierny backplate, ktorý síce neohúri dizajnom a jednoduchým nápisom Gigabyte, PCB ochraní ako sa patrí. Spomenúť treba aj 13+3 napájanie s certifikáciou Ultra Durable či jednoduchý program na ovládanie grafiky Aorus Engine. Rozmery karty sú 280,35 x 116,45 x 40,24 mm.
Testovanú kartu aj rozdiely oproti predchádzajúcej generácii sme si už povedali, poďme sa pozrieť ako sa karte darilo v testoch. Žiaľ, v čase testovania sme nemali k dispozícií GTX 1080 Ti ale len GTX 1080. Na testovacej zostave sme preto porovnali tieto dve karty. Testovacia zostava pozostáva z týchto komponentov:
Procesor: Intel Core i9-9900K
Základná doska: Gigabyte Z390 Aorus Xtreme
Chladič procesora: Fractal Design Celsius S36
Teplovodivá pasta: Noctua NT-H1
RAM: Patriot Viper RGB, 2× 8 GB, 3600 MHz/CL16
SSD: Samsung 960 Pro 512 GB + Adata XPG SX8200 480 GB
Napájací zdroj: SeaSonic Prime 1300 W (80Plus Platinum)
Skrinka: Fractal Design Define S2
Na úvod sa pozrieme na prevádzkové vlastnosti a benchmark. RTX 2080 Ti jasne dominuje v 3DMark Firestrike, kde celkové skóre narástlo z takmer 19000 na vyše 26000. Founder edícia GTX 1080 má teplotný limit nastavený na 83 °C, čo aj karta v teste dosiahla. Windforce OC s prepracovaným chladením mala „len” 74 °C. Opakujem však že na hrubších kartách je reálne vidieť aj teploty po 70 °C. Spotreba celého počítača narástla z 261 W na 351 W, čo je zásadný rozdiel, keďže sa bavíme len o výmene grafickej karty. Ostatné komponenty boli v oboch prípadoch rovnaké.
Prejdime na herné testy. GTA V už síce nie je najnovší titul, stále ho však hráva veľa ľudí. Vo Full HD na maximálnych nastaveniach vidíme rozdiel 90 vs 136 fps, čo je rozdiel 51 %. V 4K ideme z 54 na 89 fps, čo je rozdiel 64 %. Vo Far Cry 5 vo Full HD to vyzerá tak, že RTX 2080 Ti brzdí procesor, lebo rozdiel oproti GTX 1080 je len 29 %. V 4K však už bottleneck nie je a rozdiel je markantných 73 %. V Assassin’s Creed Odyssey vidím podobnú situáciu. Vo Full HD je tiež bottleneck a rozdiel 47 %, zatiaľ čo v 4K opäť 73 %. Nový Shadow of the Tomb Raider v DX12 má vo Full HD rozdiel 57 %, no v 4K až 83 %.. Čerešničkou na torte je ale Battlefield V. Tu je rozdiel vo Full HD 63 % a v 4K až 85 %. RTX 2080 Ti je tak v 4K skoro 2x taká výkonná ako GTX 1080, pričom už tá ponúka vysoký výkon a predstavuje nadpriemer toho čím väčšina hernej komunity disponuje.
Samostatnou kapitolou je Battlefield V v DX12 a so zapnutým DXR, teda ray tracingom. Tento test je robený v 2K, teda 2560x1440. Po vydaní nových ovládačov Nvidia sľubovala 60 fps pri tomto rozlíšení, čo sa aj potvrdilo. Namerali sme priemerné fps na úrovni 63,5. Zarážajúci je však fakt, aký náročný je ray tracing, keď v 2K, ktoré má bližšie k Full HD ako k 4K sme dosiahli len 63 fps, zatiaľ čo 86 fps v 4K bez DXR. Viac o ray tracingu v Battlefield V sa dozviete v priloženom videu.
RTX 2080 Ti ukázala svoju silu v herných testoch a jasne dokázala, že nová generácia grafík od Nvidie nie je len o pozlátku s názom ray tracing. Výrazne narástol aj bežný výkon v hrách, a to predovšetkým v 4K. Vo Full HD sa stávalo, že sme narážali na bottleneck procesora napriek použitiu 9900K. Ak plánujete hrať na 144-240 Hz monitoroch, mali by ste uvažovať nad pretaktovaním procesora. V 4K však už žiadny bottleneck nie je a rozdiel vo výkone oproti GTX 1080 je zásadný. Samozrejme, záleží od titulu k titulu.
Ray tracing je zatiaľ v plienkach a kým ho nebude podporovať viac hier, kúpu RTX grafík by som len kvôli nemu neodporúčal. Dobrým príkladom môže byť DX12, ktorý je na trhu už viac rokov, no stále nie je jeho podpora 100% ani úplne vyladená. Battlefield V má v DX12 horší výkon ako v DX11, čo o niečom svedčí. Rozšírenie ray tracingu tak môže byť otázka rokov, nie mesiacov, veď aj launch tituly Battlefield V a Shadow of the Tomb Raider boli kvôli tomu odložené. S pohľadom do budúcnosti má kúpa RTX karty význam, otázka však je, či do rozšírenia ray tracingu v hrách nestihne prísť ďalšia generácia grafík....
Kde vidím význam RTX 2080 Ti, je rozhodne hranie v 4K. Ak si chcete dopriať toto rozlíšenie na najvyšších nastaveniach vo všetkých hrách, potom je toto jasná cesta. Minulý rok bola GTX 1080 Ti jedinou voľbou na hranie v 4K (okrem Titanov), no stále nedokázala prekonať 60 fps vo všetkých tituloch. Masívne väčšie jadro a viac výpočtových jednotiek v RTX 2080 Ti to však už zvláda ľavou zadnou a postupne sa k slovu dostávajú aj 144 Hz 4K monitory, ktoré boli doteraz len utópiou na jednej grafickej karte. Samozrejme, konfigurácia s dvojicou grafík v Nvlink zvládne ešte viac a podľa testov na zahraničných portáloch si zahráte aj v 8K@60 FPS. No toto je však zatiaľ výsadou len zopár hráčov a do mainstreamu sa to tak ľahko nedostane.
Súčasný trend, ktorý sa veľmi rozmohol, je kupovanie predchádzajúcej GTX 1080 Ti , ktorá stále ponúka skvelý výkon aj na hranie v 4K a s jej klesajúcou cenou sa stala dostupnejšia pre väčšinu hráčov. Momentálne tak GTX 1080 Ti predstavuje akúsi výhodnú kúpu, ak sa vám podarí zohnať bazárový kus za rozumnú cenu. Výkon vám postačí na niekoľko rokov alebo aspoň do doby, kým RTX grafikám neklesne cena. Budete sa však musieť zmieriť s tým, že ray tracing tak skoro v hrách nezažijete, čo zas vzhľadom na jeho rozšírenosť nemusí predstavovať veľký problém. Ak by ste však chceli raytracing za cenu GTX1080 Ti, výkonnostnou a cenovou alternatívou je k nej RTX2080 karta, ale namiesto 11GB má 8GB pamäte.
Čo sa týka cien RTX kariet: