SAMSUNG ODYSSEY G7 |
SAMSUNG ODYSSEY G7 |
Samsung tento rok v Odyssey sérii ukazuje, že vie robiť štýlové PC monitory. Ponúka 27, 32 a aj 49 - palcové monitory s veľkým zahnutím. Je tam základná Odyssey G5 so 144Hz a G7 s 240Hz verzia s pomerom strán 16:9, ale aj G9 verzia s masívnym pomerom strán 32:9 . Pričom G5 a G7 má 1440p rozlíšenie, G9 2x1440p, teda ako dva 16:9 monitory postavené vedľa seba. Je to viac-menej nasledovník QLED CG90 monitora, na ktorý sme aj písali recenziu.
Teraz tu ale máme G7 verziu v 27 - palcovej veľkosti s 1440p rozlíšením a 240Hz. Veľmi zaujímavý monitor, ktorý sa od ostatných odlišuje ako dizajnom, tak aj zahnutím.
Špecifikácie:
Displej: 21:9 1440p VA panel, QuantumDot, HDR
Zahnutie: 1000R
Refreh: 240Hz
Odozva: 1ms
Funkcie: G-sync compatible, Freesync Premium Pro
Jas: 350 cd/m2, maximálny: 600 cd/m2 - HDR
Rozmer: 27 palcov
Podsvietenie: RGB, vpredu a vzadu
Vstupy: 2xHDMI, 2x USB, 1x DisplayPort 1.4
Uhol sledovania: 178° (H)/178° (V)
Farebnosť: DCI 95%, SRGB 125
Nastavenia: výška, sklon, otáčanie
Spotreba: 60W
Dostanete veľmi peknú ponuku v 1440p/240Hz monitore, ktorý má všetko, čo potrebujete, ale najzaujímavejší na ňom je veľké ohnutie. Je totiž väčšie ako na bežných zahnutých monitoroch a presne kopíruje ľudské oko s 1000R uhlom. Vďaka tomu sa zdá obraz prirodzenejší a môže vás viac ponoriť napríklad do hry alebo filmu. Po prechode z plochého monitoru si treba zvykať, ale hneď ako spustíte hru, sa do toho dostanete. Rovnako je to výraznejšie ohnutie ako štandardné 1800R, ktoré je len také jemné a na 16:9 monitoroch nemá veľký efekt, na 21:9 je to už lepšie. Tento 1000R uhol sa pekne ukáže aj na 16:9 monitore.
Zahnuté monitory sú veľmi dobré na FPS hry alebo hry z pohľadu tretej osoby, RPG, ale veľmi dobre na nich vyniknú aj stratégie s 3D pohľadom. Hry tak pôsobia viac trojrozmerne a menej plocho. Oproti tomu 2D hrám to dodáva zaoblenie, ale nemusí to byť nevyhnutne zlé. Keď si zvyknete, nebude vám to prekážať pri žiadnom hernom štýle.
Pri práci je to už iné, hlavne grafické úpravy nie sú práve najlepšie na zahnutom monitore, lebo obrázok pôsobí zakrivene a neviete, aký je skutočne, ale osobne sa mi na zahnutom monitore aj zvláštne píšu texty. To sú veci, ktoré treba očakávať. Myslím, že zahnutý monitor je primárne na hranie a preto ideálna kombinácia je plochý monitor na prácu a vedľa toho zahnutý monitor na hranie.
Konkrétne tu som skúšal nechať plochy monitor ako hlavný na prácu a vedľa neho som postavil tento Odyssey 7 na hranie. Keďže sú oba 27 - palcové, veľmi dobre sa aj prepojili a Samsung so svojím véčkovým stojanom veľmi dobre zasadol na kraj stola. Teda okrem toho, že mi monitor takto plynule prechádza do zahnutia. Ideálne by boli dva tieto Samsungy po krajoch a parádne by sa prepojili. Následne sa dá veľmi dobre zahrať napríklad racingovky alebo simulácie na troch monitoroch, aj keď, samozrejme, tri monitory nie sú nevyhnutne potrebné. Tu ak by ste chceli veľký zahnutý neprerušovaný obraz, tak Odyssey G9 je lepšie riešenie, ten je ako dva 1440p monitory.
Monitor má VESA úchyt na 10x10, ale pribalená je aj masívna noha s V stojanom, ktorá sa pripája na stred monitora, pričom úchyt sa obklopí priesvitným plastom, keďže práve v strede je aj RGB podsvietenie. To je rovnako aj na spodnej strane monitora vpredu v dvoch dizajnových výčnelkoch na spodnej strane monitora. Samotná noha ponúka posúvanie monitora hore, dole, do strán a aj jeho otáčanie. Plus priamo cez nohu môžete viesť aj káble, aby ste ich čo najlepšie skryli.
Samozrejme, vždy potrebujete výkon na dané rozlíšenia. Tu v G7 máte ideálne 1440p pre stredný výkon kariet, ale keďže je to rovno s 240 Hz obnovením a ak chcete využiť naplno, pekne sa tu uživí aj hi-end karta. Dostanete tak parádnu plynulosť a navyše aj s G-sync a Freesync, ktoré si aktivujete podľa svojej grafickej karty. Získate tak plynulosť aj bez trhania obrazu.
Nakoniec tu nechýba ani HDR, ktoré si môžete zapnúť priamo vo Windowse, kde ponúkne relatívne intenzívne 600 - nitové HDR. Síce ideálne je 1000 - nitové, ale pri PC to nie je až také potrebné, keďže to môže až príliš žiariť. 600 je taký decentný štandard, kde vám intenzívne scény zasvietia a farby budú veľmi pekné. Čo sa týka samotnej farebnosti DCI 95%, SRGB 125 sú dobré hodnoty, s ktorými sa uspokoja aj grafici. Aj keď monitor nie je práve pre nich. Pre hráčov to však znamená veľmi pekné farby ako v samotných hrách, tak aj filmoch.
Pritom je to VA panel a v spojení s 240Hz to znamená, že je to najrýchlejší VA panel doteraz. Samotná rovnomernosť podsvietenia obrazu vyzerá dobre, jedine úplne na ľavej a pravej strane je obraz mierne skreslený ako zahnutím LCD obrazovky. Pri bežnom pohľade to nevidíte, ale ak pohybujete hlavou a sledujete pixely, mierne to zbadáte. Pri takýchto monitoroch s tenkými okrajmi to často vidieť. Zároveň má obrazovka len priemerný uhol pozerania, čo je štandardom pri VA paneloch, kde pri pohľade zo strany sa už obraz začína skresľovať, ale pri bežnom sledovaní za stolom bude obraz stále pekný. Rtings.com už má detailnejšie testy obrazu, ak si chcete pozrieť.
Rozlíšenie 1440p je pri 27 palcoch dobré, pixely vidíte len minimálne a obraz je ostrý a čistý. Osobne síce mám radšej 4K pri 27, kde sa úplne skryjú všetky pixely a vidieť čistý obraz, ale 1440p je dobrý kompromis pre hranie v natívnom rozlíšení.
Samotné menu monitora je veľmi dobre vyriešené. Ovládate ho malým joystickom v strede na spodnej strane monitora, a teda veľmi rýchlo viete preklikať a dostať sa tam, kam potrebujete. Nie je to zdĺhavé a nemotorné ovládanie ako pri tlačidlách. Ponuka má pritom hlavné menu, do ktorého sa dostanete stlačením joysticku, kde viete nastaviť všetko, alebo ak joystick posuniete ešte pred stlačením do niektorej strany, zobrazí sa vám quickmenu s hlasitosťou alebo jasom, alebo výberom vstupu monitora.
V samotnom hlavnom menu vidíte aktuálny refresh rate, zapnutý freesync, zapnutý low input lag alebo zníženie response time, a možnosti na nastavenia týchto funkcii, ale aj módu zobrazenia, kde máte rôzne módy pre rôzne štýly hry. Je tu aj možnosť PiP alebo PbP, teda obraz v obraze alebo obraz vedľa obrazu. K tomu viete zapnúť alebo vypnúť lokálne podsvietenie, dynamický jas alebo aj zapnúť USB super nabíjanie.
Viete si tu nastaviť aj RGB podsvietenie monitora, ktoré je v základe modré, ale viete si vybrať vlastnú farbu, alebo ich nechať rotovať všetky, dýchať a podobné základné efekty. Ale to je všetko, neviete ho prepojiť s niektorým globálnym systémom na podsvietenie. Rovnako chýba vlastná aplikácia Samsungu, ktorou by ste si všetko nastavili priamo z PC a nemuseli sa hrabať v menu.
Vzadu má monitor dva USB porty, ktoré napájate z PC, pridávajú sa dva HDMI vstupy a jeden Display Port vstup. Napájanie je riešené cez externý zdroj. Do monitora vsuniete len káblik zo zdroja. Je to možno škoda, osobne mám radšej, keď je to celé vcelku, aby ste nemuseli mať zdroj niekde pod nohami pohodený.
Celkovo je to veľmi pôsobivý monitor, ktorý spája 1440p rozlíšenie, pôsobivé zahnutie, ale aj vysokých 240Hz. Skutočne hlavne pre FPS a online hráčov je to parádna ponuka, ale neurazí ani štandardných hráčov, ktorí chcú od monitora niečo viac. Samozrejme, nie každému sadne väčšie zahnutie a nie je veľmi vhodné na prácu, ale ak ste hráč, zahnutie vám pomôže viac sa ponoriť do hry a zvyknete si na to veľmi rýchlo. Následne už nebudete chcieť hrávať na rovnej doske.
Monitor vyjde cez 600 eur, ale ak chcete ušetriť G5 verzia bez podsvietenia, s nižším jasom a so 144Hz refreshom je za pekných 290 eur.
27" Samsung Odyssey G7 stojí 618 eur
27" Samsung Odyssey G5 (144hz, bez podsvietenia) stojí 290 eur