PERSONA 5 TACTICA

PERSONA 5 TACTICA

8.5

Starí známi v nových hrozbách

Recenzia na Switch verziu

Jedna z najlepších RPG poslednej dekády sa dočkala rozmanitých nadstavieb: predĺženej hry (Persona 5 Royal), rytmickej hry (Persona 5: Dancing in Starlight), Warriors sekačky (Persona 5 Strikers) i sprievodných animé. Teraz prišla nová chuťovka pre milovníkov partičky Phantom Thieves: taktická hra v štýle XCOM či Fire Emblem. Zapojme mozgové závity a ťahové zmýšľanie, ide do tuhého.

Persona 5 Tactica sa odohráva krátko po udalostiach Persona 5 Royal, keď sa už všetci tešia na finiš školského roka, maturity a spriadajú plány čo ďalej v živote. Lenže zatiaľ čo Joker podáva kávičku a niektorí sa tešia na kari, svet a čas sa zrazu zastavia a počas pokojného dialógu sa objavia magické hodiny pri dverách a keď naši hrdinovia cez dvere prejdú, ocitnú sa v inom svete. Netreba dlho váhať, toto je alternatívny Metaverse so všetkými nuansami, ale platia tu troška iné pravidlá. Namiesto palácov sa môžete tešiť na tzv. Kingdoms (kráľovstvá), ktoré majú svojich šialených vládcov-tyranov a tí by najradšej trýznili zvyšok osadenstva, vrátane vás.

A netreba ísť ďaleko po príklad – terorizujúca Marie s chuťou vydať sa čo najskôr si podmaní mysle väčšiny Phantom Thieves, odolá jedine váš hrdina Joker a spolu s novou posilou menom Erina, ktorá vedie odboj Rebel Corps, chcú najskôr oslobodiť známych a potom sa aj postaviť tyranke. Prvý akt (zo štyroch) sa sústredí na vysvetlenie nových reálií, záchranu partie a aj nečakané momenty. Uvedie dve nové postavy (spomínanú Erinu doplní stratený politik Toshiro) a len čo budú všetci pokope, zistíte, že je tu desiatka ľudkov, ktorí už dokážu viesť dlhé dialógy a utiahnuť nemalý kus deja.


Persona 5 Tactica dostala trošku inú grafiku ako ostatné časti série – na pohľad detskejšie chibi tváre vás môžu zmiasť, že toto bude ľahšie dobrodružstvo bez tradičných temných tém ľudských duší, ale nie je to tak. Aj pri milej peknej grafike sa tu riešia tradične náročné motívy ako utláčanie, porušená psychika, ľudskosť i otázky morálky či ideálov. Starí známi tu vystupujú v dobrých rolách, ale najmä dve nové postavy vás mátajú od začiatku: dobrosrdečná Erina akoby jasne zapadla (vekom i povahou) k Phantom Thieves, ale pri staršej postave politika Toshira máte čudesné podozrenia, ako sa sem dostal a či hrdinom bude skôr pomáhať alebo prekážať.

Aj P5 Tactica má dlhé dejové scény či dialógy. Minúty nahovoreného slova ubiehajú hravo, animácie odporúčam dať do autopilot módu, aby ste si pri nich oddýchli od bojov ako pri dobrom filme. Vážne momenty striedajú tie vtipné, občas dostanete možnosť rozhodnúť sa medzi odpoveďami a aj vedľajšie misie idú pod kožu hrdinov a ich situácií. To, čo sa najprv črtalo, ako iba ďalšia epizóda do počtu, sa môže pretaviť na jedny z najlepších hodín, ktoré s partiou strávite. Je to dané ich znalosťou a aj tým, že každá nová nástraha a spoločné fungovanie pomáha vstrebávať zážitky. Takže žiadne preklikanie animácií, treba si ich užiť, hoci je zrejmé, že väčšina z vás bude chcieť najmä bojovať.

Oproti plnohodnotnému dielu tu azda chýba väčšina kontrola tradičných sociálnych funkcií, t.j. medzi misiami sa nemôžete len tak rozbehnúť do sveta či uličiek, kde budete chodiť do vyžierakov alebo sa túlať medzi zastávkami metra v meste. Štruktúra Persona 5 Tactica je trojaká: buď konverzujete, idete po viacerých voľbách v menu, alebo odpálite hlavnú misiu (alebo aj vedľajšiu), kde ide o taktický boj.

Menu sú slušný žrút času, kde sa môžete pustiť do opakovania bitiek, nastavovania svojich postáv (vývojové stromy sú pekne rozložené), ich výbavy alebo si odskočíte do Velvet Room vytvárať nové Persony alebo skúmať ich vlastnosti. Je to chytľavý element známy z iných častí: po každej misii dáke Persony (spoločníkov v boji) získate i zužitkujete v boji. Fúzia je mantra pre ďalšie boje – vždy chcete mať niekoho silnejšieho či zručného. Fúzie fungujú tak, že si beriete dve Persony, môžete nahliadnuť aká vznikne a vybrať si, aké vlastnosti preberie. Občas sa stanete aj súčasťou náhodného experimentu, keď vytvoríte niečo nečakane mocné – ale pozor, fúzovať sa dá iba do výšky levelu celej partie.

Áno, za každý vyhraný boj získate porciu skúseností a celá partia potom zdieľa istý level, ktorý je aj definíciou možnosti pre Persony, ich levely a možné fúzie. Takže darmo vám menu ponúka, že mix dvoch lvl.15 Person vám vydá na lvl.21, keď partia trčí na osemnástke. Najprv musíte levelovať nahor, potom sa dočkáte silnejšej jednotky. Ale to je už vlastnosť známa aj z iných Persona hier, že sa nedá fúzovať v istom čase donekonečna, no existuje takto prirodzená levelová bariéra.

Poďme na samotné boje. Hra núka 52 príbehových misií (rozložených do štyroch aktov) a 15 questov (vedľajších misií). Každá misia začne niekoľkými minútami dialógov, potom sa mrknete na bojisko, vyberiete si troch borcov a idú boje na ťahy. Niektoré misie nasledujú po sebe v kontexte príbehu, hra vás motivuje, aby ste striedali členov partie tým, že kto minule nebojoval, je oddýchnutý a má určité bonusy. Takže neoplatí sa úplne spoliehať iba na troch bojovníkov a stať sa na nich expertom, oveľa lepšie je striedať postavy podľa potreby v danej misii. Napríklad čakáte veľa nepriateľov? Skúste brať tých, čo pri streľbe dokážu zasiahnuť viacerých oponentov naraz, ušetríte si ťahy.


Misia má spravidla jeden hlavný cieľ (poraziť všetkých, dostať sa na isté miesto, nestratiť niekoho) a aj vedľajšie. Hlavný treba splniť, vedľajšie sú dobrovoľné – ak ich nedáte na prvú šupu, existuje tak motivácia pre repete misií (priamo z menu). Boje prebiehajú takticky na ťahy – máte istý priestor pre pohyb, môžete používať Útok (na odstrčenie súpera), Pištoľ (pre ďaleké zásahy) a samotné Persony s ich vlastnosťami (mágia všemožného druhu, liečenie, posilnenie schopností). Fyzické i puškové zásahy míňajú celý ťah, Persony si pýtajú SP bodíky. Každá postava má vlastné zdravie i počet SP pre celú misiu – zdravie sa dá získať ozdravovaním, SP napríklad počas pobytu v zákryte.

Samozrejme, cover/zákryt je obľúbená funkcia, aby do vás nepálil nepriateľ priamo a ani vy do nich. Nepriatelia majú navyše aj vlastnosť Resist, kedy sú odolnejší a vašou úlohou bude zbaviť sa jej. Celý systém skrýva množstvo mechanizmov, ktoré vám hra postupne odkrýva, čo je len dobre – i tak máte pocit, že je najprv monotónna a vzápätí prekomplikovaná. Potrebujete pár bitiek na pochopenie, aby ste sa naučili rôzne exkluzívne fintičky. Napríklad 1 More – ak nepriateľa dorazíte či vylákate z Resist módu, dostane extra ťah pre postavu navyše. Niektoré vedľajšie misie vyslovene bazírujú na tejto mechanike, aby ste ich kombináciou splnili celú misiu a úlohy v jednom ťahu.

Nemenej zaujímavý je aj Triple Threat, kedy sa pri postavení troch postáv do správneho trojuholníka môže odpáliť mocný úder a zmastiť všetkých nepriateľov na príslušnej ploche. Táto mechanika je síce super, len občas som mal problém umiestniť postavy na vhodné body, aby sa objavila. Iná alternatíva na vás čaká, ak nevyužijete akciu v ťahu – postava je potom posilnená v ďalšom ťahu. Aj to je devíza, ktorá sa dá vhodne načasovať na neskôr.

Súbor všetkých možností vydá na poctivé súboje s viacerými výzvami, nejednu misiu sa snažíte „dať“ za 7-8 ťahov. Využívanie Person sa navyše vylepší aj tým, že budete môcť nasadiť každej postave aj dve naraz, čím sa zväčšuje paleta schopností v boji. Nie je problém mať viacerých, čo uštedria útok bleskom či ohňom (výhoda pre pretrvávajúce účinky) či liečiteľov. Niekedy vám priamo misia určí, koho si do nej zoberiete, ale inak je voľba na vás.

Takže čím ste ďalej, tým viac si začnete užívať všetky elementy. Nový príbeh s Phantom Thieves nie je iba do počtu. Dialógy a vedľajšie misie sa oplatí sledovať. Taktický súbojový systém je síce najprv ľahký, ale jeho možnosti si treba osvojiť a potom bude švanda. Keď vkĺznete do rutiny, že plynule striedate medzi misiami, dialógmi a návštevami Velvet Room pre fúziu či výber Person, viete, že ste už správne. Plus občasná návšteva obchodu pre silnejšiu zbraň, vývojový strom na vlastnosti atď.

Vizuálna stránka využíva nemalú mieru štylizácie a chibi grafika pôsobí najprv trošku detsky, ale to sa nenechajte zmiasť, v jadre je známa Persona. Japonský dabing je tradične silný a známe hlasy nebudú chýbať. Nintendo OLED Switch verzia vyzerá veľmi dobre, akurát má dlhéééé časy načítania misií.

Takže očakávania sú splnené. Prvé tri hodiny som si hovoril, že Persona 5 Tactica je napríklad oproti Mario+Rabbids stratégiám dáka zjednodušená, ale prišli ďalšie postavy na výber, mechanizmy a už sa ukázala poctivá ťahovka ako remeň. A so starými známymi v dobrom príbehu.


napísal Korec 30.11.2023
Páči sa mi! (+3)
8.5
Vo svete
7.7
Ohodnotiť
PERSONA 5 TACTICA
+ ďalší dobrý príbeh a témy so starými známymi
+ dve nové postavy vhodne rozšíria partiu
+ tradične dobre napísané dialógy a interakcie
+ hutné taktické boje s viacerými výzvami
+ osviežujúce vlastné mechaniky
+ slušný rozsah misií a obsahu
+ rozmanité výzvy podporujú taktický štýl
- prvé hodiny sú mierne mätúce
- fakt dlhé časy načítavania (iba Switch)


RECENZIE HRÁČOV
PC
PS4
Xbox One
PS5
Xbox Series X|S
Switch

Vývoj: Altus / Altus
Štýl: Stratégia / RPG
Dátum vydania: 17. november 2023
+ SLEDOVAŤ HRU

Mám

Čakám

Prešiel

Hrávam

Zoznam
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Prosím prihláste sa pre možnosť pridania komentáru.
Môžete sa prihlásiť cez Sector konto, alebo Facebook.
SOCIÁLNE SIETE
NOVÉ FÓRA
|Záchrana ranenej pc zostavy (4)
Ahojte, chcel by som Vás poprosiť, či by niekto ne...
|Gamepady (14)
vsetko ohladom a okolo gamepadov...
|Chodíte k lekárom? (10)
Stáva sa vám niekedy, že po intenzívnych hrách nem...
|Red dead online error (3)
Ahojte, chcel by som Vás poprosiť, či nemáte niekt...
|Skladací alebo pevný herný sto... (5)
Ahojte, vedeli by ste mi poradiť nejaký ak možno s...
|Svet, ukrajina, vojny ... (29564)
Sem môžete dávať správy zo sveta, o Ukrajine a ďal...
KOMENTÁRE
vaše novinky zo sveta zábavy
sector logo
Sector.sk - hry, recenzie, novinky
Ochrana súkromia | Reklama | Kontakt
ISSN 1336-7285. Všetky práva vyhradené. (c) 2024 SECTOR Online Entertainment / sector@sector.sk