HEADING OUT |
HEADING OUT |
Saber Interactive je doma v autíčkach, keďže má pod sebou Mudrunner sériu, ale teraz zobral pod distribúciu niečo iné. Teraz totiž prináša menší titul od autorov Serious Sim. Tí doteraz spravili hry ako Radio Commander alebo Call for Backup. Boli to iné tituly, ale v Call for Backup už začali s komiksovým štýlom a teraz do toho išli naplno. Priniesli totiž Heading Out, netradičný mix komiksu, racingu a roguelike hry.
Hra spojí komiksové scény a rozprávanie príbehu, rozhodnutia, ale aj čistú jazdu cez krajinu, pridávajú sa aj možnosti v mestách a to celé v štýlovom čiernobielom, akoby kreslenom vizuále. Skutočne je to niečo nezvyčajné, ale je to aj hrateľné? Možno už viete, že nie každá štylizovaná hra má aj dostatočnú hrateľnosť alebo potenciál zaujať na dlhšiu dobu aj napriek tomu, že koncept môže byť jedinečný.
Heading Out má presne takýto zaujímavý koncept, ktorý ponúka netradičné nápady a možno aj veci, ktoré ste inde nevideli, ale zároveň je to niečo, čo mohlo byť poňaté mierne inak a nie všetko tu úplne sedí. A napríklad aj keď sa mi to zo začiatku páčilo, postupne to už bolo hrateľnosťou stále to isté a záujem sa strácal. Avšak motivácia dohrať to tam bola, a to pre príbeh.
Dostanete sa totiž do postavy šoféra, ktorý pred niečím uteká, a to krížom cez USA. Na začiatku hry neviete presne, pred čím utekáte, viete len, že vás prenasleduje strach. Neviete, čo sa stalo a neostáva vám nič iné, ako ísť vpred a to k miestu na hraniciach. Cestou narážate na rôzne situácie, ktoré musíte prekonať. Na tej ceste je postavená celá hrateľnosť titulu a to nie raz, ale rovno v štyroch kapitolách hry. Po každej kapitole sa vraciate na začiatok, rozširujú sa možnosti, rozširuje sa aj mapa a zároveň sa vygeneruje nové miesto, do ktorého sa musíte dostať.
Čakajte od toho niečo ako roguelite hrateľnosť, aj keď nie celkom presne, keďže opakovania sú tu podľa kapitol a príbehu. Stále však môžete objavovať viac a spoznávať viac zo svojho príbehu. Hra sa vás pred každou kapitolou spýta na niekoľko otázok z vášho života a následne ich zapracuje do príbehu. Ten je rozprávaný prostredníctvom komentárov v rádiu, komiksov a finálnych scén. Celé to atmosférou naráža na strach, obavy a útek pred problémami. Je to skôr filozofický príbeh ako niečo priame. Nakoniec na štýle spracovania to aj vidieť.
A aká je vlastne hrateľnosť? Vašou úlohou v hre je prejsť krížom cez Ameriku, a to ľubovoľnou cestou, môžete ísť k cieľu tou najkratšou, ale viete prechádzať ľubovoľné mestá. Aj keď musíte myslieť na to, že ste na úteku a váš strach vám je v pätách. Postupne vidíte, ako sa postupne váš strach rozširuje po mape. Nemôžete sa tak vrátiť. Musíte ísť len vpred.
V každom meste si vyberiete, ktorým smerom pôjdete ďalej a na ceste sa vám následne ukáže séria eventov. Pritom len v týchto sa dostávate mimo mapu. V základe totiž jazdíte bodkou po mape a zrýchľujete alebo spomaľujete, aby ste sa napríklad vyhli polícii alebo šetrili palivo.
V samotných eventoch sa napríklad prepnete do komiksovej scény alebo priamo na cestu. V komiksoch sa vždy dostanete do krátkeho príbehu, kde môžete niekomu pomôcť alebo niekoho okradnúť a bude na vás spraviť patričné rozhodnutie. Každé z rozhodnutí vám pridá bonus do niektorého z parametrov, alebo ich zníži a môžete získať alebo aj prísť o peniaze. Peniaze sú dôležité, keďže pri príchode do mesta musíte natankovať alebo opraviť auto, kúpiť kávu alebo cigarety, alebo iné veci rovnako zvyšujúce vaša parametre. Jedným z parametrov je aj únava, ktorú môžete zahnať kávou, cigaretou alebo spánkom. Zatváranie očí za volantom totiž nechcete.
Hlavne všetko stojí spomínané peniaze a tie získavate primárne v pretekoch s inými vodičmi. Na niektorých cestách sa vám objaví udalosť s výzvou a keď k tomu prídete, môžete výzvu prijať. Výhra je síce takých 10-20 dolárov, ale v tejto hre je to celý majetok. Sú tu 70-te roky a za všetko za platí v malých sumách.
Pri takejto pretekárskej výzve sa pohľad prepne na štandardné šoférovanie a následne idete na približne trojminútovú jazdu. Býva to tak 2 až 4 minúty, vždy sa to riadi podľa dĺžky skladby v rádiu. Za tento čas musíte jedného alebo viacerých pretekárov predbehnúť a vyhrať. Samotná jazda nie je ťažká. Sú to také jednoduché arkádové preteky, relatívne dobre ovládateľné, možno mohli byť aj lepšie vzhľadom na to, že je to hlavná hrateľnosť hry, ale vidieť, že to autori viac postavili na atmosfére ako fyzike.
Takéto preteky zažijete aj ako pekný menší event je aj pri zápchach, v ktorých môžete počkať, alebo ich môžete skúsiť obísť (vždy, keď čakáte, alebo spíte, vás váš strach dobieha). Je tu aj relaxačná jazda pri hudbe alebo rádiu a, samozrejme, aj útek, ak vás stretne polícia, alebo vás spozná. Pri naháňačkách s políciou vás, samozrejme, nesmú dobehnúť alebo zostať dlhší čas blízko vás. Vy im môžete ujsť skratkami na ceste, alebo obísť zátarasy, alebo len unikať, až kým nevyprší čas.
Následne, keď prídete do miest a preskúmate ich (kliknutím, nemôžete po nich jazdiť), dozviete sa ďalší lokálny príbeh a prípadne dostanete aj úlohu niečo niekam doručiť za peniaze. Niekedy to máte po ceste, niekedy nie a vtedy sa to nemusí oplatiť. Záleží ako ďaleko je od vás váš strach. Neviete presne prečo, ale nesmiete zastať a musíte ísť stále ďalej, dokonca nemôžete vybehnúť ďaleko od cesty, lebo vás strach dobehne. Dôvody sa vám postupne v príbehu na konci každého cyklu začnú odkrývať a postupne zisťujete, prečo sa to všetko deje.
Dĺžka hry je takých 4-6 hodín, záleží ako sa budete zdržovať a aj akú obťažnosť si nastavíte. Zároveň to môžete skúšať znovu s inými cestami alebo bodmi príbehu. Možno sa to neoplatí hrať znovu, ale uvideli by ste, ako vás to celé zaujme a ako sa vám bude chcieť to isté opakovať stále dookola. Osobne som sa cez tri kapitoly relatívne bavil, štvrtá ma už nudila, lebo je to postupne stále to isté. Síce sa v ďalších reštartoch pridávajú nové eventy, ale nie sú dostatočne rozmanité alebo zaujímavé. Povedal by som, že keby to vyriešili neprerušovanou jazdou medzi mestami, mohli by atmosféru a možnosti budovať lepšie, ale, samozrejme, cesta primárne prstom po mape je jednoduchšia na vývoj.
Graficky je síce hra jednoduchá, viac-menej čiernobiela, ale umelecky veľmi pekne spravená. Komiksy sú parádne nakreslené, dobre nahovorené, a aj 3D grafika v racing časti má svoj štýl. Síce vidieť, že vizuál sveta je jednoduchý, ale pekne sa sem hodí a navyše aj jazda je dopĺňaná komiksovými obrázkami, ako pridáte plyn alebo preradíte. Pridaná je aj možnosť prepínať si pohľady v aute aj na prístrojovú dosku, podobne ako pri bežných racingovkách. K tomu sú tu štyri autá, ktoré sa vám postupne odomknú.
Samozrejme, je to celé nenáročné na výkon keďže samotný vizuál je nenáročný. Možno ma trochu prekvapili zbytočne dlhé nahrávania medzi komiksom a mapou alebo aj medzi racingom, a to aj na SSD, ale inak bezproblémové technické spracovanie. Zároveň zvuková stránka je asi ešte lepšia ako vizuál, v rádiu idú príjemné skladby, veľmi pôsobivo sú nahovorené komiksy a rovnako sú slušní aj moderátori v rádiu.
Heading Out ponúkne pekný komiksový výlet krížom cez USA, a to hneď niekoľkokrát za sebou. Má to dobrý nápad, atmosféru, spracovanie a ani základ hrateľnosti nie je zlý, len škoda, že hrateľnosť je postupne rovnaká a nepribúda dostatok nových možností, aby hra zostala zaujímavá. Na druhej strane, komiksy a komiksové situácie sú pekne prekreslené a rádio v hre dodáva celej ceste na zaujímavosti.
RECENZIE HRÁČOV |
PC
Vývoj: Saber Interactive / Serious Sim
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|