TRIBE NATION |
TRIBE NATION |
Jindřich Rohlík, známy hlavne vďaka svojim hrám Brány Skeldalu, z čoho si odvodil aj svoj pseudonym Skeldal, založil nové vývojárske štúdio Random Worlds. Priamo od neho sme v slušnom predstihu dostali prvotinu tejto spoločnosti - stratégiu Tribe Nation. Sme za to vďační, ale nemôžeme sa revanšovať vysokou známkou pri hodnotení, lebo výsledok nie je úplne presvedčivý.
Tribe Nation je celkovo skromnejšia hra, skôr minimalistická a nemožno od nej očakávať epické dielo. Ale už na prvý pohľad pôsobí sympaticky, k čomu v našich končinách prispieva aj česká lokalizácia. Postavíte sa do čela keltského kmeňa, ktorý uniká do bezpečia pred rímskymi légiami, pričom sa musí prebiť cez územia ostatných kmeňov.
V úvode je určite vhodné absolvovať výuku, pretože hra obsahuje aj osobité mechaniky, ktoré si treba osvojiť. Potom už naplno zabojujete v kampani, kde treba zvažovať svoje kroky, aby ste sa dostali ak už nie do cieľa svojej cesty, aspoň čo najďalej. Tribe Nation je totiž náročná roguelike hra, a to aj na najľahšej z troch obťažností. A s prvou prehranou bitkou končí celé vaše ťaženie a musíte začať úplne odznova. Žiadna druhá šanca ani načítanie uloženej pozície nie je. Môžete si však pritom aspoň odomknúť dvoch nových náčelníkov kmeňa, pretože spočiatku je na výber len jeden.
Hoci podľa obrázkov by sa mohlo zdať, že vás čakajú ťahové boje, v skutočnosti sa odohrávajú v reálnom čase. Jednoduchá štruktúra bojiska, symbolické budovy a postavičky na hexagónových poliach síce pripomínajú stolové hry s postupom na kolá, ale nie je to tak. Cieľom každej bitky je poraziť všetkých nepriateľov a zabrániť zničeniu vášho sídla. Optimálne je aj zlikvidovanie tábora protivníka za lepšie odmeny, ale ak o to nestojíte alebo sú vaše jednotky príliš doráňané, môžete bojisko opustiť skôr.
Bitky sú dynamické a rýchle, priemerne trvajú 5 - 7 minút a základom je presúvanie jednotiek, ktoré útočia na nepriateľov v dosahu. Dajú sa pritom využiť určité taktické možnosti. Vaše jednotky sú 100-členné oddiely, ktoré môžu, ale nemusia mať na čele šľachtica. Ak je to vojvodca (ikona diviaka v červenom poli pri symbole jednotky), oddiel je výkonnejší a môže meniť formácie, ktoré pridávajú bonusy k obrane či pohybu. Ak je to druid (motýľ v zelenom poli), jednotka s ním dokáže ovládať posvätné miesta (Stonehenge), vďaka čomu budú náhodné udalosti počas boja naklonené na vašu stranu. S druidom aj zapaľujete obetiská, čím znížite obranu nepriateľov.
Jednotky môžu mať rôzne tokeny – štíty, ktoré zvyšujú obranné číslo, oštepy, čo oslabujú nepriateľskú obranu, steč, kedy sa zvýši rýchlosť, útočná sila a kritický zásah. Pomáha aj útok na cieľ zo strany alebo z vyvýšeniny. Okrem toho sa dajú vaše oddiely posilniť pivom, ak nejaké máte v priradených zásobách. Pri dobýjaní táborov neskôr dostanete možnosť použiť katapulty či iné obliehacie zbrane.
Kontroverzným prvkom sú spomínané náhodné udalosti. Nie vždy máte oddiel s druidom alebo v rýchlych potýčkach nie je čas na obsadzovanie Stonehenge, lebo nepriateľ je raz-dva pri vás. Negatívne udalosti vás preto niekedy môžu položiť na kolená a prispieť k vašej záhube. Inokedy ale poškodia nepriateľov. Hmla nie je až taká nebezpečná, len nakrátko nedokážete ovládať jednotky, ale požiar oslabí sídlo, občas ho až spáli do tla a tým prehráte nielen bitku, ale aj celé ťaženie. Na druhej strane, udalosti poskytujú aj výhody pre jednu alebo druhú stranu. Keď sa u vás odrazu (prakticky odnikiaľ) zjaví extra oddiel alebo dva na výpomoc, vaša sila rapídne vzrastie. Hoci po boji sa táto výpomoc stratí. Horšie je, keď dostáva posily nepriateľ – to vás môže zlomiť. Udalosti sú časté a nepredvídateľné. Do veľkej miery tak výsledok boja ovplyvňuje šťastie a náhoda.
Nedá sa povedať, že by boje nemali určitý potenciál, len by ich bolo treba viac rozvinúť a jednotlivé aspekty lepšie vybalansovať. Osobne si však myslím, že by boli bitky najlepšie v ťahovom režime, kedy by mal hráč viac priestoru na taktizovanie. Napokon predpoklady na to sú a hexagónové pole je už vytvorené. RTS bitky v tomto prípade pôsobia zbrkle a príliš uponáhľane a možnosť pauzy to veľmi nezlepšuje. V konečnom dôsledku toho v boji veľa nestíhate. Proces bitky je rýchlovka, ktorá sa neustále, len s malými obmenami opakuje a čoskoro sa stáva nezáživnou aktivitou.
Zaujímavo je však riešené odmeňovanie po víťazstvách v boji. Podobne ako v sérii Total War máte na výber, ako naložíte s porazenými. Avšak autori to rozšírili o nápadité dôsledky. Pri zbežnom zozbieraní koristi (v hre v češtine „šolichání") je síce najmenšia odmena, ale v niekoľkých nasledujúcich bojoch získa nepriateľ postih k presnosti či obrane. Naopak, najtvrdší masaker prináša mnoho zdrojov, najviac schopností a výbavy, ale súčasne napríklad zvýši silu útoku nepriateľov v ďalších bitkách. Zlatou strednou cestou, dá sa povedať, že neutrálnou možnosťou, je plienenie. Každopádne, bez ohľadu na výber, získanú korisť využijete pri manažmente vašej armády počas putovania krajinou.
Postup po bodoch na mape, ktorá je rozdelená na regióny, síce veľa zaujímavostí neponúka (prakticky len miesta súbojov a obchodníkov), ale príprava vojska je atraktívna. Manažment obsahuje obrazovku so správou kmeňa a múdrosťou. Správa kmeňa umožňuje doplniť stavy poškodených jednotiek, ak máte medzi zdrojmi dosť voľných ľudí. Okrem toho viete každej jednotke priradiť zbraň, prilbu, telové brnenie, vrhacie oštepy a obranné štíty, prípadne kone a voz. Toto všetko získavate z bojov, obchodovaním alebo vlastnou výrobou, ktorú uskutočníte na tej istej obrazovke. Musíte však najskôr obdržať plány výroby a mať dostatok patričných surovín. Viete si aj vytvoriť úplne nové oddiely, ak máte dostatok voľných slotov, mužov a výbavu. Tu aj priraďujete k jednotkám svojich šľachticov, ak nejakých máte a čo všetko dokážu, to je už na obrazovke múdrosti.
Druhou sekciou manažmentu je teda prehľad znalostí a schopností, ktoré sú rozdelené na tri zložky. Múdrosť kmeňa je zdieľaná naprieč kmeňom a zahrňuje získané výrobné plány, ako aj posilnenia pre vaše osídlenie, ktoré sa prenáša v bojoch a treba ho ubrániť za každú cenu. Vojenská múdrosť vyjadruje schopnosti jednotlivých šľachticov, ktoré využíva celý oddiel, ku ktorému sú priradení. Môžu to byť rôzne druhy formácií, zrýchlenie či posilnenie. Druidská múdrosť zas obsahuje znalosti druidov, ktoré sú väčšinou povzbudivé, napríklad sa jednotky po boji čiastočne doliečia.
Po prípravách a manažovaní už potom nasleduje ďalší postup krajinou, kde rýchlo zistíte, že sila nepriateľov, čo vám stoja v ceste, alebo postupujú za vami, neúmerne rastie. Aj tu by sa zišlo lepšie vyváženie. Každopádne, v hre sa neustále strieda manažment s bojmi a zatiaľ čo tá príprava je naozaj nápaditá a pomerne originálna, bitky vás, bohužiaľ, rýchlo prestanú baviť. A ak zlyháte a kampaň budete musieť reštartovať, váš záujem o hru opadne ešte rýchlejšie. Čo je určite škoda.
Grafickými nastaveniami hry sa autori nezaoberali a určite nečakajte nejaký ultra moderný vizuál. Na bojiská sa pozeráte zhora a trochu zamrzí, že sa aspoň nedá zoomovať, keď už je štruktúra taká jednoduchá, hoci štýlová. Mapa krajiny a okná s manažmentom pôsobia zastarane, ale pri historickej stratégii to v zásade neprekáža. Hlavné je prívetivé a intuitívne užívateľské rozhranie. Zvuky sú skromnejšie, ale dobre znie príjemná dobová hudba.
Tribe Nation neohúri, ale pri tradične na hry slabšom úvode roka je to pre milovníkov stratégií lepšie ako nič. Silnou stránkou je vydarený manažment a príprava armád, no postup krajinou je dosť fádny. Samotné boje, aj napriek určitým taktickým možnostiam, sú napokon dosť strohé a banálne a rýchlo sa zunujú. To môže viesť k tomu, že sa s hrou rozlúčite už po pár hodinách. Tribe Nation pôsobí ako nízkorozpočtový projekt, kde si vývojár vyskúšal zaujímavé nápady, ale na potlesk to nestačí. Bolo by však skvelé, keby Jindřich Rohlík- Skeldal uplatnil tieto prvky v nejakej ďalšej hre, prípadne pokračovaní, ktoré by prinieslo hlavne bitky na vyššom leveli. Pokojne aj v komplexnejšom spracovaní ako v sérii Total War, ktorej vplyv je miestami viditeľný aj tu.
RECENZIE HRÁČOV |
PC
Vývoj: Random Worlds / Random Worlds Štýl: Stratégia / Roguelike
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|