STAR WARS EPISODE I: JEDI POWER BATTLES |
STAR WARS EPISODE I: JEDI POWER BATTLES |
Nie je to tak dávno, čo sa o Star Wars hrách nepísalo aj niekoľko rokov, lebo jednoducho nevznikali. Na recenziu Star Wars novinky sa čakalo roky. Ale teraz, posledný rok aj niečo, je situácia úplne iná. Prišlo pár noviniek a hlavne sa začalo ťažiť z naozaj hlbokej studnice starších titulov, na ktoré hráči už možno aj zabudli. Koniec koncov aj niektoré tie hry zostali zabudnuté na platformách, ktoré sú už dekády zavreté niekde v skrini, prípadne rovno skončili v elektro odpade. Po niektorých sa oplatí siahnuť, po iných nie. Star Wars Episode I: Jedi Power Battles je bohužiaľ z tej druhej kategórie.
Príchod Star Wars: Episode I – The Phantom Menace do kín v roku 1999 bol obrovskou vecou. Návrat kultovej značky, origin príbeh známych postáv a to všetko v dovtedy nevídaných digitálnych efektoch. Film nebol až taký dobrý, ale ošiaľ bol gigantický a to prakticky v každej oblasti. Neexistovala oblasť, ktorá by z filmu neťažila a merch bol všade. Len podľa tohto jedného filmu vzniklo až 9 rôznych hier, čo je snáď nejaký rekord. Navyše to boli hry každého žánru: preteky, pinball, akcie, vesmírna simulácia a podobne. No a medzi nimi aj toto čudo.
Je to ďalší z pokusov prerozprávať a rozšíriť príbeh filmu hrateľnou podobou, akurát tu sa to napríklad oproti The Phantom Menace líši v tom, že toto je skôr platformingový beat 'em up, nie 3rd person akcia. Ak si pozriete dobové recenzie, už tam hra nebola nejakým jednoznačným hitom. Známky sa pohybovali okolo priemeru, recenzie boli zmiešané. Prečo teda oživovať niečo, čo si vlastne nikdy nevybudovalo nejaký kultový status? No, možno práve kvôli tej absencii nových Star Wars hier na súčasnom trhu. A Aspyr ich už remastroval toľko, že mu to musí ísť ako po masle.
Príbeh tu nejako nemá zmysel hlbšie rozoberať, keďže jednoducho kopíruje z veľkej časti práve film. To znamená, že začínate na vesmírnej stanici Obchodnej federácie v koži dvoch Jedi vyjednávačov. Postupne sa dostanete na planétu Naboo, kde zachránite Jar Jara (bohužiaľ) a následne sa cez Tatooine a Coruscant dostanete zase na Naboo, kde to celé vyvrcholí bojom proti Darth Maulovi. Akurát tu teda uvidíte časti, ktoré vo filme neboli a autori hry si ich domysleli, aby tu priniesli viac pestrejších levelov. No a navyše hra úplne presne nesleduje kánon, keďže dokážete ktorýkoľvek level hrať aj s postavami, ktoré tam vo filme neboli. Ale nedá sa povedať, že by to bola výhra.
Ono na naratíve aj tak hra nie je vystavaná. Raz za čas uvidíte nejakú príšernú prestrihovú scénu, v ktorej sa postavy na svoje filmové predlohy ani len nepodobajú. Hra chce byť akože remaster, takže si v Aspyre mohli dať aspoň toľko námahy, aby ich vyčistili a previedli do vyššieho rozlíšenia. Toto je hnus. Fakt sa na to nedá pozerať, ak sa teda na tom nechcete priamo smiať. Alebo radšej hra už pri pôvodnom vydaní mohla radšej obsahovať tých pár scén z filmu. Takto niečo, čo už pôvodne nebolo vôbec dobré, neuveriteľne zle zostarlo.
Nájdete tu celkovo 13 levelov a tie dopĺňa špeciálna survival výzva, keď sa vám podarí splniť konkrétne podmienky na jej odomknutie. Nedá sa povedať, že by to bolo málo obsahu. Aj variabilita je papierovo dobrá. Nie vo všetkých leveloch totiž ide len o to, aby ste svetelným mečom či blasterom zlikvidovali všetkých droidov. Niekde budete pilotovať tank, inde zase lietať na speederoch a podobne. Posledné tri levely sú navyše skôr bonusové výzvy, nie poriadne levely. Niekde sa prekvapivo pomaly pretekáte, inde zas potrebujete zničiť všetkých nepriateľov v časovom limite. Okrem toho hra ponúka aj Versus režim, čo je však len tréningová aréna, kde si cvičíte kombá.
Problémom je, teda skôr jedným z nich, že to nie je až taká zábava. Pri sólo hraní vôbec, ale v kooperácii sa to dá pretrpieť. Prechádzate level za levelom s relatívne priamočiarou a postupom fádnou akciou, kedy používate dookola pár tlačidiel, aby ste sa pretĺkli hordou nepriateľov až na koniec. Aspoň množstvo postáv to spestruje. Je tu kopa Jediov, je tu aj Maul a viacero postáv s blastermi. Každá postava bojuje trochu inak a okrem útok tu hrá svoju úlohu aj obrana. Tu a tam nájdete aj nejaký power-upy, ktorý vám predĺži čepeľ meča, zvýši silu zbraní a podobne. Navyše zbierate body a za tie potom levelujete svoje postavy medzi úrovňami.
Ak práve niečo nesekáte či nestrieľate, tak tu určite skáčete. A to je ďalší problém hry. Platformingové pasáže nie sú dobre navrhnuté a nie nie sú ani zábavné. Nepomáha ani kamera, s ktorou sami neviete robiť absolútne nič a zase ona sama sa často nepozerá tam, kam by mala. Toto bol pred 25 rokmi bežný problém a v novej verzii hry sa na tom nič nezmenilo. Bohužiaľ. Navyše ak hráte vo dvojici, tak hra akoby nevedela dobre, kam sa má sústrediť. A môže sa stať aj taká vec, že vy ako prvý hráč sa niekam snažíte doskočiť, ale nedoskočíte tam, lebo hra vás limituje kvôli tomu, že je druhý hráč ďalej za vami. Namiesto toho, aby ste možno skočili kúsok mimo obraz, tak vás zablokuje hra vo vzduchu. No skvelé.
S veľkou časťou tých vecí sa však dalo niečo spraviť v rámci tohto remastrovania (alebo čokoľvek to je). Autori fakt nemuseli len zobrať starý kód a rozbehať ho na nových konzolách, mohli veci vylepšiť a aj opraviť. A to je asi môj najväčší problém s hrou. Mám relatívne veľké pochopenie pre hry, ktoré nie sú dobré. Autori nemajú skúsenosti, čas, peniaze alebo za tým môžu byť nejaké iné dôvody. Ale nedokážem pochopiť, prečo tie chyby niekto nedokázal opraviť ani 25 rokov po pôvodnom vydaní. Hra je plná bugov a padá aj na konzolách. Veľká časť tých chýb tu vždy bola, tak prečo ich musíme trpieť aj po 25 rokoch?
Občas sú to menšie chyby a nepríjemnosti. Pousmejete sa nad nimi a idete ďalej. Nájdete tu však aj také, ktoré vám už dokážu znepríjemniť život. Niekam idete s postavou, hra vám ju z ničoho nič kvôli nejakej kolízii v rámci kódu (ktorú vy ani nemusíte vidieť) odstrelí niekam do matere a postava je mŕtva. Level na speederoch som nedokázal prejsť asi deň, lebo som stále narážal do neviditeľnej steny v jednej zjavne otvorenej bráne. Ako som to prešiel? Išiel som cez zatvorenú a nič sa nestalo. No a level na Coruscante som nedokázal prejsť vôbec, lebo počas neho hra vždy padla do menu konzoly.
Vyzerá to príšerne, ale má to 25 rokov, takže s tým tam akosi musíte počítať. Problém je, že nebola práve pekná ani pred 25 rokmi. Nová verzia hru síce prerobila na moderné „zobrazovadlá", takže tu nájdete širokouhlé zobrazenie, podporu 4K a neviem čo všetko ešte, ale modely a textúry zostali snáď pôvodné. No a zvuk, to je niečo ešte horšie. Chcel by som niekedy pracovať pre LucasArts už len kvôli možnosti prístupu do toho fenomenálneho archívu. Ale tu akoby nič z neho nebolo využité. Je tu zopár príšerných zvukových efektov (aj ženská postava pri zobraní power-upu vydá mužské citoslovce) a dookola sa opakujú. Kvalita zvuku je nízka a nepôsobí čisto. Aspoň hudba fenomenálneho Johna Williamsa to celé zachraňuje.
Star Wars Episode I: Jedi Power Battles je vlastne akousi ultimátnou verziou hry, kde nájdete všetok obsah na jednom mieste, dokonca aj z rôznych verzií (pričom vychádza z Dreamcast verzie). Je tu tak množstvo postáv, levelov, galéria bonusových materiálov a ďalší obsah. Ale nie je to dobrý herný zážitok. Je to plné chýb, často aj zásadných, ktoré neraz znemožňujú postup hrou ďalej. Vždy to bola zlá hra, ale mám dojem, že teraz je dokonca ešte horšia. Uvidíme, kam sa Aspyr vyberie ďalej, z éry Epizódy I zostáva ešte pár hier.