MICROTOPIA |
MICROTOPIA |
Koncom minulého roka vyšla stratégia Empire of The Ants zameraná na spravovanie mraveniska. Napriek našej snahe a prísľubom vývojárov aj distribútorov sa do redakcie, bohužiaľ, nedostala, takže sme ju nerecenzovali. Získali sme však adekvátnu náhradu. Mravčeky k nám totiž nakoniec prišli v inej hre, ktorá síce nemá fotorealistickú grafiku, ale určite je zaujímavá, čo sa týka hrateľnosti. A to je prvoradé. A je tu ešte jeden rozdiel – tieto mravce sú totiž robotické!
Celá vaša kolónia, ktorú budete vytvárať prakticky od nuly, je teda mechanická. Vrátane kráľovnej, ktorou to všetko začína. Určíte jej polohu v krajine a keď pristane, objavia sa prví mravčí robotníci, ktorí rozbehnú produkciu a výstavbu. Základným materiálom je železný šrot, čo môžete hromadiť v zásobovacom sklade, ktorý si, samozrejme, sami postavíte. Mravce viete ovládať priamo, keď im myšou určíte miesto, kam majú ísť. Ale treba brať do úvahy, že nevedia samostatne obchádzať prekážky, takže im musíte po úsekoch nastaviť celú cestu. To je hlavne neskôr pri zastavanom mravenisku dosť otravné.
Manuálnu manipuláciu s mravcami ale postupne využijete menej často a kľúčové je vytváranie automatických dodávateľských reťazcov. To sú vlastne presne nalinkované trasy s určenými bodmi, kde mravce niečo vyzdvihnú či uložia a mali by mať formu uzavretého okruhu, aby sa cyklus opakoval a neprerušil. Reťazce sa dajú podľa potreby upravovať alebo mazať a nasadíte do nich toľko mravcov, koľko potrebujete. Pritom využijete rôzne pokročilé trasy v reťazcoch, ako sú odbočky na viac miest, špecializované prepravné a ťažobné linky, úseky vyhradené výlučne pre staré mravce a podobne.
Keď sa automatické procesy rozbehnú, môžete sa venovať vytváraním nových budov, alebo presúvaním starých na vhodnejšie miesto a prípravou ďalších reťazcov, ktoré prinesú pokročilé suroviny a možnosti. A tiež rozmanité druhy mravcov. Medzi najdôležitejšie aktivity patrí kŕmenie kráľovnej peľom z kvetov a prenášanie lariev do inkubátora, kde sa liahnu základní robotníci. Samozrejmosťou je aj pri týchto procesoch vytvorenie automatických okruhov. Kráľovná potom nielenže plodí larvy, ale aj hromadí energiu a keď sa zaplní zásobník, mravenisko postúpi do ďalšej etapy - ale pozor, keď poľavíte, nasleduje pokles až do predošlých fáz. V praxi to znamená predovšetkým zvyšovanie maximálnej kapacity mravcov, ako aj vytvorenie podmienok na pokročilý rozvoj.
Rozvoj dosiahnete predovšetkým výskumom, na ktorý potrebujete patričnú budovu, kde vykrmujete špeciálne mravce – vynálezcov. Tie si ale musíte najskôr vytvoriť v zlučovacej budove spojením vždy dvoch plnohodnotných robotníkov. A tých zas vytvárate zo základných mravcov vyliahnutých z lariev. Podobne je to aj s ďalšími druhmi. Pri kŕmení prežratí vynálezcovia uhynú, ale zostanú po nich nahromadené body výskumu. Zúročíte ich v technologickom strome. Investovaním bodov alebo niekedy aj splnením špecifických požiadaviek odomykáte pokročilé budovy, vyspelejšie mravce, nové druhy ciest pre automatické reťazce.
Vývojom sa dostanete k rôznym továrňam, naučíte mravce nielen zbierať, ale aj ťažiť a získate napríklad aj lietajúce mravce – drony. Tie sa okrem iného uplatnia pri vytváraní nových kolónií na ďalších ostrovčekoch s iným povrchom, kam sa dá spočiatku dostať len vzduchom. Prirodzene, aktivít a sortimentu všetkého je čoraz viac a je radosť sledovať, ako všetko rastie a vaše kolónie silnejú. Len samotné vetvenie technológií by mohlo byť usporiadané viac precíznejšie. Môže sa totiž stať napríklad to, že získate prístup k budove, ale nemôžete ju postaviť, lebo ešte neviete spracovať určité suroviny na jej výrobu. A to preto, že ste vynechali potrebnú inováciu a musíte do nej dodatočne investovať body.
Spočiatku okupujete len jeden ostrov so základnými surovinami. Prieskum širšieho okolia a globálna komunikácia je podmienená radarmi, ktoré najskôr vynájdete a potom postavíte a použijete. Tým sa vám postupne odhalia nové ostrovy, ktoré majú odlišný povrch, iné suroviny a podmienky. Kým však nepostavíte mosty, čo nebude vôbec jednoduché, dostanú sa tam len letecké jednotky. Tie dokážu prenášať zdroje či larvy a fungovať ako kyvadlová doprava, ak správne vytvoríte reťazce s plošinami na odlet a pristávanie a v okolí umiestnite sklady.
Za zmienku stojí životnosť mravcov. Hoci sú to robotické bytosti, postupne starnú, čo sa prejavuje aj blednutím farby a po istom čase zahynú, respektíve prestanú fungovať. Takže ich musíte neustále nahradzovať novými jedincami. Bežné druhy vydržia len päť až desať minút, čo je dosť krátka doba a ich nahradzovanie je v istých fázach pomerne náročné, aj keď využijete automatizáciu. Dostanete sa síce aj k druhom, ktoré majú väčšiu výdrž, ale to bude až oveľa neskôr. Výnimkou s nekonečnou životnosťou je len kráľovná a prvé vybrané mravce, ktoré s ňou zakladali kolóniu. Na jednej strane je opotrebovanie mravcov zaujímavá mechanika, no na druhej vás neraz núti opakovane sa zaoberať reorganizovaním pracovných síl. Ale možno prídete na spoľahlivý mechanizmus, s ktorým sa to plne zaobíde aj bez vašich dodatočných zásahov.
Pri každom mravcovi vidíte nielen čas, ktorý mu zostáva, ale aj na čo je daný druh použiteľný. Štandardný jedinec síce dokáže ťahať a prenášať materiál a produkty a kŕmiť kráľovnú, ale na sekanie trávy a získanie vlákniny z nej už potrebujete pokročilú triedu mravcov. Taktiež ťažba už vyžaduje ako objavenie baníckej línie v reťazci, tak aj mravce špecialistov, ktoré majú schopnosť ťažiť.
Grafika hry je na tento druh stratégie vhodná, hoci je skôr jednoduchšia. Pekne môžete sledovať, otáčať, približovať si a vzďaľovať terén, kde vidíte zakreslené čiary automatických reťazcov. Pri letmom pohľade na obrázky to môže pôsobiť chaoticky, ale keďže všetko postupne vytvárate a linkujete, základná schéma pri hraní bude pre vás zrozumiteľná. Len pri niektorých vynálezoch už môže trvať dlhšie, kým si ich v praxi osvojíte a porozumiete ich využitiu. Ozvučenie je pomerne skromné a hlavný priestor má ambientná hudba znejúca v pozadí. Audiovizuálne nastavenia sú pritom len základné, prakticky si iba zvolíte režim obrazovky a rozlíšenie, ostatné už veľmi neovplyvníte.
Microtopia prináša pozoruhodný manažment mraveniska, ktorého vývoj vychádza ako z prírody, tak aj z vedy, čo zodpovedá zvolenej robotickej forme. Kľúčové je vytváranie precíznej logistiky, čo vyžaduje logické myslenie, kreativitu a dobrý úsudok pri hľadaní riešení a nastavovaní automatických procesov. Ak vás bavia hry v štýle Factorio a neštítite sa hmyzu, tu môžete stráviť veľa hodín budovaním unikátnej mravčej kolónie.
RECENZIE HRÁČOV |
PC
Vývoj: Goblinz Publishing, Gamera Games / Cordyceps Collective Štýl: Stratégia / Managementová | |
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|