KARMA: THE DARK WORLD |
KARMA: THE DARK WORLD |
Sú hry, ktoré nútia premýšľať - o univerze, o zmysle života, o tom, čo je dôležité a kam spejeme, o dôsledkoch našich činov. Niekedy sa v nich môžeme aj stratiť, inokedy naopak nájsť. Psychologický triler od čínskeho Pollard Studia vo vás môže vyvolať kadečo, len nie ľahostajnosť. Zavedie vás do dystopického sveta v alternatívnej minulosti, ktorá evokuje bezútešnú budúcnosť. Znie to trochu zamotane? Vedzte, že celá hra je tak trochu bludisko, spletenec rôznych výjavov, motívov a emócií.
Karma je zaujímavý experiment a už drsný úvod vám naznačí, že to bude tvrdá lekcia a pohrá sa s vašou psychikou. Precitáte s hadičkami na tele, asi ako keď sa Neo prebral po požití červenej pilulky, ktorú mu ponúkol Morpheus v Matrixe. Lenže toto je iný svet, hoci tiež s falošnými predstavami a snahou prekryť realitu. A uvedomíte si to hneď od začiatku, keď v modernej nemocničnej izbe otvoríte šuplík plný audiokaziet a vzápätí prechádzate mučiarňou so zúboženými ľudskými telami. A potom si sadnete do kresla a prenesiete sa zas niekam inam...
Bizarných a psychologických momentov zažijete v hre veľa a len ťažko rozlíšite skutočnosť od ilúzií. No pochopíte, že nič okolo vás nie je v poriadku a táto prapodivná výprava rozhodne nebude všedná. Primárne vystupujete v koži agenta, ktorý slúži korporácii Leviathan, čo je niečo ako obdoba Umbrelly z Resident Evil. Nad všetkým stojí umelá inteligencia označovaná ako matka, ktorá riadi utopistický svet. Tá vás priebežne preveruje, kladie otázky, snaží sa vás ovládať. A poverí vás vyšetrovaním zdanlivo banálnej kauzy, ktorá však povedie k desivým odhaleniam.
Vďaka rôznym vymoženostiam a virtuálnej realite, ktorá vám umožní ponoriť sa do mysle iných a prežiť s nimi kľúčové momenty z minulosti, spoznáte osudy rozličných ľudí a ocitnete sa aj vo vnútornom očistci. Útržky rôznych spomienok, často zašifrované do rôznych výjavov s prímesou absurdity, sa stávajú nočnou morou, z ktorej sa neviete prebudiť. Všetko je zahalené tajomstvom a depresívne momenty a situácie sú podtrhnuté naliehavou stiesňujúcou hudbou, ktorá bodá do najcitlivejších miest vašej duše. Vyvoláva zvedavosť, paniku, strach.
A všetko je premenlivé, nestále, provokujúce a fascinujúce. Či už ide o stvárnenie prostredia, alebo aj samotnú hrateľnosť, ktorá má niekoľko rovín a prekvapuje ráznymi zmenami štýlu. To, čo sa zo začiatku javí ako obvyklý walking simulátor s príležitostnou interakciou, sa po pár hodinách transformuje do niečoho diametrálne odlišného. A tie rázne zmeny sú občas šokujúce a môžu byť pre niektorých hráčov skôr rušivé. Ale pritom nedeformujú hru ako celok, skôr ju ešte viac ozvláštňujú.
Chvíľu v koži agenta prechádzate budovou, kde pri progrese používate svoju ID kartu, monitorovacie obrazovky na stenách a potrubnú poštu. Prehľadávate miestnosti, otvárate šuplíky s kancelárskymi potrebami a záhadnými fľaštičkami, hľadáte indície, ktoré vám umožnia zistiť prístupové kódy. Potom sa ponoríte do psychedelickej vízie s figurínami a tajomným vševidiacim okom. Prechádzate uličkami, kde stretávate ľudí, ktorým namiesto hlavy z krku trčí dobový televízny prijímač. Komunikujete v miestnosti na vypočúvanie obvinených a svedkov. Prežívate situácie v tele iných postáv. Dáte si cigaretku s fešnou doktorkou, vrátite sa do svojho detstva, ovládnu vás halucinácie, spoznáte metódu, ktorá vám umožní prepínanie paralelných svetov.
Náhle sa plnohodnotné prostredie prepne do schematického výjavu alebo sa ocitnete uprostred insitného obrazu s lúkou a kvetmi. Alebo vidíte poletujúce veľryby, monštrum, ktoré po vás naťahuje svoje ohyzdné paže a kadečo iné. Čítate odkazy a počúvate vo svojom prehrávači audiokazety, leziete cez šachty, hľadáte stopy, riešite hlavolamy, utekáte pred kreatúrou alebo len klikáte na interaktívne objekty a sledujete, čo sa bude diať ďalej. A deje sa toho veľa. Len si všetko musíte usporiadať v hlave, čo nie je práve jednoduché.
Popritom ešte môžete vyhľadávať malé skrinky, ktoré obsahujú bonusové zberateľské figúrky. Ale tie budú vaše len vtedy, keď vyriešite nejaký rébus. Vždy je pribalený návod a potom musíte stlačiť farebné tlačidlo, ktoré podľa vás zodpovedá správnemu riešeniu. Máte však len jeden pokus. Ak sa pomýlite, skrinka navždy zostane zatvorená. No dobre, nemusí to byť navždy, stačí použiť jednoduchú fintu – načítať posledný checkpoint, čo je jediný spôsob, akým sa hra ukladá. Vrátite sa síce o niekoľko minút späť, ale puzzle skrinka bude obnovená.
Hoci je hrateľnosť pomerne variabilná a čakajú vás rôzne nástrahy, nepočítajte s tým, že pritom budete bojovať. Žiadne zbrane ani súboje sa nekonajú, i keď občas dôjde ku konfrontáciám. Budete prechádzať rôznymi prostrediami a víziami, kde občas niečo použijete, inokedy sa musíte bez zaváhania niekam dostať a dôležité bude vnímať a počúvať. Najzaujímavejšie sú určite hlavolamy, ktoré vyžadujú trochu premýšľania, hlavne pri získavaní číselných kódov na základe nenápadných indícií. Občas zažijete scény ako zo Silent Hillu, ale sú skôr príležitostným spestrením a ako celok je Karma diametrálne odlišná – je to taká psycho detektívka, pri ktorej sa veľa nachodíte a vaša myseľ bude zahltená rôznorodými motívmi.
Autori si veľmi dali záležať na audiovizuálnom spracovaní. Grafika je veľmi pekná, moderná, má kinematický štýl a využíva moderné technológie, ako je DLSS, FSR, XESS. Pri hraní vnímate hru svetla a tieňa, odlesky, temné zákutia pôsobia správne depresívne a strašidelne. No a potom je tu kontrast s už spomínanými prechodmi do úplne iného vizuálneho štýlu. Raz je to monochromatická obrazovka s poletujúcimi geometrickými útvarmi, inokedy forma živej pestrofarebnej maľby alebo romantická, zvýraznená ranná obloha zaliata prvými lúčmi slnka.
Krásne to podtrhuje hudba, ktorá vyburcuje emócie a dotvára atmosféru strachu, alebo naopak zvýrazní nejaký príjemný či nostalgický moment. Významnú úlohu zohráva aj dabing. Chytí vás za srdce úprimné vyznanie, osloví naliehavá výzva, znepokojí silné duševné rozpoloženie vydeseného svedka. A niekde uprostred toho všetkého, čo vnímate a zažívate, sa zmieta vaša ťažko skúšaná myseľ.
Karma je psychologický walking simulátor s prvkami detektívky a hororu, vydarenými hlavolamami a zaujímavo spracovaným utopistickým svetom. Sedemhodinový príbeh obsahuje rôznorodé, niekedy diametrálne odlišné pasáže a formy hrateľnosti, čo niektorým hráčom nemusí byť po chuti. Ale ako celok to funguje a výsledný efekt je pôsobivý. No nie všetky otázky budú dostatočne zodpovedané a záver nemusí byť úplne uspokojivý, aj keď je pomerne emotívny.
RECENZIE HRÁČOV |
PC
Xbox Series X|S PS5 Vývoj: Wired Interactive / POLLARD STUDIO Štýl: Adventúra / Triler
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|