Xbox360 sa práve dožíva 10 rokov |
Zatiaľ čo Xbox One a PS4 sa dožívajú dvoch rokov, Xbox 360 oslavuje okrúhle desiate narodeniny.
Zatiaľ čo Xbox One a PS4 sa dožívajú dvoch rokov, Xbox 360 oslavuje desiate narodeniny. Je to druhá konzola Microsoftu, ktorá sa im veľmi vydarila a ktorá svojho času otvoril HD éru konzolových hier. Síce v úvode mala problémy, ale vzhľadom na vo väčšine sveta neznámu značku dokázala osloviť prakticky rovnaké publikum ako konkurenčná PS3 konzola. Mohol za to ako ročný náskok, tak aj nižšia cena.
Konzola
Konzola vyšla 22. novembra v roku 2005 a to za cenu 399 dolárov s 20GB diskom a 299 dolárov bez disku. Mala tak veľkú výhodu nad 499 a 599 dolárovou PS3 konzolou, ktorá vyšla o rok neskôr. Wii, ktoré vyšlo rovnako o rok neskôr bolo síce lacnejšie, ale vzhľadom na svoj výkon a smerovanie sa pohybovalo v úplne inej cieľovke. Vďaka tomu síce predajmi predbehla Xbox360 a PS3, ale vyhorela oveľa skôr. Xbox360 sa predáva doteraz a Microsoft ju stále zásobuje aj väčšími titulmi.
Hardvérovo ponúkala 3.2 Ghz PowerPC procesor s tromi jadrami a šiestimi threadmi, dopĺňala 500Mhz ATI grafika a 512MB unifikovanej GDDR3 pamäte. Plus grafický čip mal edram umožňujúci spracovávať grafické funkcie na pozadí bez zaťažovania procesora. Konzola k tomu podporovala pamäťové karty a aj prídavný disk od 20GB vyššie.
Neskôr konzole pribudla aj možnosť spätnej kompatibility s prvým Xboxom, ktorá zvládala takmer 500 hier a hlavne prišiel aj Kinect, ktorý dotiahol konzolu do rodín a k deťom. Bol to jeden zo zásadných momentov, ktorý predĺžil život samotnej konzoly. Aj vďaka nemu sa konzola predajmi pohybuje na 90 miliónoch kusov.
Hry
Microsoft si na Xbox360 potiahol svoje veľké série z pôvodného Xboxu, špeciálne Halo, ktoré malo veľkú fanúšikovskú základňu a konzole výrazne pomohlo, pre racingových hráčov sa začala rozbiehať Forza Motorsport, Forza Horizon podsériu ale aj Project Gotham Racing, Fable. Microsoft k tomu počas generácie rozbehol aj Gears of War sériu, priniesol niekoľko kvalitný JRPG hier ako Blue Dragon alebo Lost Oddyssey. Skúšal využiť aj Rare s ich arkádovkami, ale tie sa veľmi neujali. Prelom pri Rare tam nastal až s Avatarmi, ktorých zvládli parádne a oživili konzolu, ktorá sa v tom čase dostával do Kinect éry. Túto éru viedli hlavne tituly Kinect adventures, ktoré sa pribaľovalo ku Kinectu, ale aj obe Kinect Sports hry. Veľké publikum mali aj fitness a tanečné hry.
Z multiplatforiem konzolu najviac ťahalo Call of Duty, ktoré poznačilo celú generáciu, výrazná séria bola aj GTA, začal tam Mass Effect, Bioshock, Batman, Far Cry, Need for Speed, Assassins Creed, výrazný bol aj Skyrim a Oblivion, Red Dead Redemption. V strede éry začali výrazne ísť aj hudobné hry, kde Rock Band a Guitar Hero istý časť hviezdili, neskôr začali upadať a prešlo sa na tancovanie. Ku koncu éry prišiel aj Minecraft a najnovšie ponuku konzoly parádne zavŕšil Rise of the Tomb Raider. Či ešte príde nejaký veľký titul priamo od Microsoftu je otázne. Určite sa však športy a menšie tituly ešte pár rokov budú objavovať a možno aj ďalšie orezané verzie Call of Duty.
Najlepšie hodnotenou hrou na konzole bolo GTA IV, nasledované GTA V a Bioshockom, najhoršie skončili free titul Yaris, Double Dragon II: Wander of the Dragons a Ride to Hell: Retribution. Ak by vás zaujímalo 100 najlepších hier podľa hodnotení nájdete ich na metacritic.
Problémy
Konzola mala počas hlavne na začiatku svojho života dva problémy a to menší v podobe hlučnej mechaniky, a veľký RROD. Mechanika mala problém hlavne v prvých modeloch keďže bola vysokorýchlostná DVD a mechaniky boli vtedy hlučné. Tento problém sa s novými verziami konzoly postupne zmenšoval a možnosťou nainštalovať si kompletnú hru na disk úplne zmizol.
RROD však bol oveľa závažnejší problém a z prvej verzie konzoly sa väčšina pokazila v priebehu dvoch rokov. Prehrievala sa grafika a niečo sa v nej kazilo, sám Microsoft netušil prečo sa to deje. Musel niečo robiť a tak vyčlenil cez miliardu dolárov, aby problém odstránil. To sa mu nakoniec aj podarilo a aj vďaka tomu pokračoval v slušných predajoch. Na niekoľko detailov si ohľadom tejto témy nedávno spomenul Peter Moore.
Zo zaujímavostí
Microsoft pri druhej konzole zapracoval na novinkách a napríklad jej najväčším prínosom do hier boli Achievementy. Tie sa stali obľúbeným doplnkom hier a zapracovala ich aj konkurencia ako aj rôzne digitálne systémy na PC. Plus na konzolách spustila aj digitálny obchod s hrami, kde najskôr ponúkala malé arkádové a indie tituly, a tie sa postupne zväčšovali až nakoniec do ponuky prišli aj celé plné tituly.
Zároveň ako jediná konzola Xbox360 pravidelne mení svoj dashboard, ktorý Microsoft neustále vyvíja a posúva vpred (história). Z úvodných blades sa celý systém počas života konzoly presunul do ikoniek v štýle Windows 8 a 10. Postupne ponuku rozširovali aj aplikácie od hudobných a filmových služieb ako Netflix až po sociálne ako Facebook a Twitter.
Celkovo sa Microsoft vyjadril o Xbox360 ako o ziskovej konzole a určite je s jej desaťročným výkonom napriek pár zakopnutiam spokojný. Uvidíme ako dlho ju ešte bude podporovať a či ešte prinesie niektorý z veľkých titulov.
NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY TÝŽDŇA |
- Black Friday výpredaj na Alze už začal 99
- RECENZIA: S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl 430
- Aké hodnotenia dostal Stalker 2 v recenziách? 98
- V GTA V je aj slovenský obchod zo Žiliny 31
- Zľavy na PS5 konzoly a príslušenstvo boli spustené 89
- LEGO predstavilo novú sériu LEGO F1 formúl 30
- Porovnanie vizuálu Stalkera 2 a skutočnosti 24
- Stalker 2 naplánoval svoje zajtrajšie vydanie 75
- RTX 5090 bude mať najväčší čip od Nvidie od roku 2018 138
- Stalker 2 dostane prvý patch nasledujúci týždeň 129 zobraziť viac článkov >