SUDDEN STRIKE 4 |
SUDDEN STRIKE 4 |
Strategickí veteráni si určite spomenú na sériu Sudden Strike, ktorá najväčšiu slávu zažila v dobe vydania prvých dvoch častí. V rokoch 2001 a 2002 sa ale o pozornosť musela biť. To sa jej podarilo a medzi hráčmi uspela. Trojka prišla s niekoľkoročnou medzerou v roku 2007, no na úspech predchodcov sa jej nepodarilo až tak dobre nadviazať a navyše aj kvalitatívne išla dole. V roku 2010 sme sa dočkali ešte The Last Stand, no tým séria zdanlivo definitívne skončila. Tento rok však nečakane vstala z mŕtvych, keď ju pod krídlami Kalypso Games oznámili maďarskí Kite Games. A vydavateľ do hry vkladá naozaj veľké nádeje. Spolu s košickými Vikingmi je to najväčšia a najnádejnejšia hra v jeho katalógu. Vyjde síce až budúci rok, no my sme si ju vyskúšali už teraz.
Denisz Polgár zo štúdia nám predviedol demo hry a okrem toho pridal naozaj obrovskú nálož informácií. Sudden Strike 4 chce byť návratom k pôvodným hrám. Ako nám prezradil Denisz, chcú ponúknuť zážitok pôvodnej hry v moderných podmienkach. A to so sebou prináša pomalý a taktický postup s menším počtom jednotiek, pričom sa musíte spoľahnúť na to, čo máte k dispozícii. Nebudete budovať žiadne základne a ani vyrábať jednotky. Musíte pracovať s tým, čo máte k dispozícii od začiatku misie.
Hra pri vydaní budúci rok ponúkne trojicu kampaní. Zahráte si v nej za Nemcov, Sovietov a aj Spojencov. Autori sa pritom pochválili tým, že hneď niekoľko misií v kampaniach ponúkne možnosť zažiť tú istú bitku z oboch strán. Jednou takou bude napríklad Stalingrad, ktorý si zahráte za Nemcov a aj v období neskôr zase za Sovietov. Podobných misií v hre bude viac. Okrem toho ponúkne aj multiplayer, a to až pre 8 hráčov, kde si budete môcť zahrať v súbojoch 4 vs. 4. Na Gamescome sme sa však bližšie pozreli na dve misie z kampane, jednu zo Stalingradu, druhú v bitke o Ardeny. Kým ta prvá bola celá upršaná, druhá nás zas zaviedla do zasnežených lesov.
Predvádzaná misia zo Stalingradu bude v hre neskôr a jej dĺžka je zhruba 1 hodina. To preto, že je naozaj rozsiahla a musíte v nej voliť pomalší postup. Odhalená je len malá časť mapy okolo vás. Prakticky len tá, kam jednotky dovidia. Ostatné časti sú „zatemnené“ a odkrývajú sa až postupne, keď sa dostávajú do zorného poľa vašich jednotiek. Taktiež súboje sú náročné a musíte správne voliť taktiku a aj prípadný ústup či konkrétne jednotky, s ktorými je vhodné zaútočiť na daný cieľ.
Autori sami potvrdili, že sa nebudú snažiť úplne všetko vysvetliť tutotriálom, na niečo vás budú chcieť naviesť postupne. To zahrňuje napríklad flanking či zaberanie nepriateľských (a neobsadených) vozidiel. Chcú vás to naučiť tak, že ak niečo také spravíte, získate za to odmenu alebo ocenenie. Jednoducho vám chcú dať zjavnú pozitívnu motiváciu a pomocou nej vás učiť veci, ktoré možno nie sú úplne nutné, no rozhodne užitočné. Hneď nám to aj demonštrovali, aj keď nie priamo cielene. Pri hraní dema v nejakej takejto akcii vám jednoducho hore vyskočí odznak ako odmena, pretože ste niečo splnili.
Na začiatku hry vás čaká dôležité rozhodnutie, ktoré ovplyvní váš postup a aj možnosti. Vyberiete si jedného z troch generálov, pričom každý generál má k dispozícii a garantuje iný set schopností a aj trochu iné jednotky. Časom si ale môžete odomknúť niektoré dodatočné schopnosti. To a jednotky sú základné veci, s ktorými musíte pracovať. A aj keď sa 2. svetová odohrala všade a vo všeličom, srdcom hry je pechota. Sú to základné, najpočetnejšie a aj najdôležitejšie jednotky s najvšestrannejším využitím. Dokážete ich posielať do budov, no musíte brať do úvahy, že sú plne zničiteľné. Dokážete si vytvárať zákopy, vojaci môžu detegovať a zneškodňovať tankové míny, no potrebujú medikov. Navyše je medzi nimi aj špecializovaný personál.
Pechota má k dispozícii mnoho zbraní. Niektoré vám garantuje generál, iné sú štandardné, ďalšie si zas môžete postupne odomknúť. Tu a tam navyše na mape narazíte na spriatelenú jednotku, ktorú neovládate, no môžete ju využiť na pomoc. A navyše má pechota veľkú úlohu aj pri vozidlách. Napríklad mŕtvych členov posádky tanku musíte nahradiť novými. Avšak ani vozidlá nestoja bokom, len sa o ne musíte vedieť postarať a výborne vám poslúžia. Musíte si dávať pozor na to, aby vám mína nepoškodila pásy na tanku, aby sa nepokazil motor alebo nezasekla zbraň.
Autori sa snažia o čo najväčšiu historickú vernosť a aj preto sú tanky a ďalšie vozidlá a zbrane spracované presne. Niektoré sú tak nepreniknuteľné spredu a pri útoku musíte nájsť slabý bod. V boji neraz využijete aj húfnice, len musíte mať posádku, ktorá ich bude obsluhovať. No a využiť budete môcť tiež leteckú podporu, ktorá tu má hneď niekoľko rôznych podôb. Môžete si povolať nové jednotky, bombardovanie nepriateľských pozícií a taktiež napríklad aj precízny útok. Autori dbali aj na časovú vernosť, a teda sa vozidlá v jednotlivých misiách používajú aj podľa časového obdobia, aby sa nestalo, že v misii nájdete vozidlo, ktoré prišlo až o nejaký rok neskôr. Síce žiadne nemá licenciu, ale aj tak veľmi pekná snaha. Nie je to síce potvrdené, keďže to ešte sami autori neuzavreli, ale možno by sme sa nejakých „exotických“ jednotiek a strojov mohli dočkať v DLC.
Upršaný Stalingrad predstavoval naozaj veľkú a vizuálne bohatú mapu plnú budov, mostov, sôch a podobných objektov. Napríklad niektoré typy budov sa síce tu a tam opakovali, ale boli aj tak vystavané veľmi pekne a aby mapy pôsobili historicky a hodnoverne, obsahujú aj niektoré významné míľniky zo skutočnosti a rovnako aj známe miesta a jednotky. A to všetko v prostredí môžete zničiť, stačí mať len dostatočnú palebnú silu. Ak vás nepriateľ prekvapí útokom v polorozpadnutých halách Stalingradu, môžete utekať aj dierami v stene, ktoré si prerazíte tankom.
V rámci každej misie máte svoj finálny cieľ, no k nemu sa prepracujete cez čiastkové úlohy, ktoré sú často jednoduché v štýle obrany či útoku na nejaký bod. To je prezentované naozaj jednoducho vo forme päste (útok) a štítu (obrana). K tomu, aby ste takúto úlohu splnili, ale niekedy treba spraviť aj krok späť. Krásne to ilustrovala misia v Ardanách, kde sa vaše jednotky môžu skryť v lese, ak tam stihnú dobehnúť. Tam vás totiž nedokážu prenasledovať nepriateľské vozidlá a aj ich streľba je vtedy veľmi nepresná a ťažšie vás zasiahnu. Vy ale z lesa strieľať môžete a taktiež môžete takto pripraviť pascu.
Hra má síce ďaleko do vydania, ale už teraz vyzerá vizuálne veľmi slušne. Síce nie najlepšie, ale naozaj veľmi pekne, za čo vďačí najmä množstvu menších efektov a aj hromade detailov. Ak v Ardenách necháte vozidlá len tak chvíľu stáť, začnú sa pokrývať snehom. V snehu a aj v daždi vzniká blato a to má nielen vizuálny efekt, ale aj praktický, keďže spomaľuje vozidlá. A podobných drobností je tu veľa, no s veľkým dopadom na výsledný dojem, ktorý je teda zatiaľ veľmi dobrý.
To všetko znie veľmi lákavo. Sudden Strike 4 odkazuje na svoju minulosť a chce ponúknuť výzvu. Zároveň ale okrem PC vyjde aj na konzoly a to je vec, ktorá nás novinárov zaujímala najviac. Autori nás ubezpečili, že konzolové vydanie v ničom neovplyvní PC verziu hry a odmietajú robiť akékoľvek kompromisy. Predvádzali, samozrejme, PC verziu hry a nezdalo sa nám, že by jej niečo chýbalo. Hra bola navyše naozaj slušnou výzvou. Jediným rozdielom je len ovládanie, ktoré ešte stále nie je dokončené. Autori skúšajú niekoľko variantov, no malo by byť pohodlné. Ak sa teda naplnia ich slová, máme sa na čo tešiť.
PC
PS4 Xbox One Vývoj: Kalypso / Kite Games Štýl: Stratégia / Realtime
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|