FRIDAY THE 13TH: THE GAME |
FRIDAY THE 13TH: THE GAME |
Piatok trinásteho je už kultovou filmovou sériou, ktorá v minulosti vo veľkej miere zastupovala žáner hororov. Nové diely vychádzali takmer tri desaťročia, čo len potvrdzuje, akú silu má táto značka. Svoju základňu fanúšikov si pritom získala aj napriek menšej kvalite, no prostý príbeh, čo sleduje partičku tínedžerov v opustenom lese, ktorú napadne zabijak v maske, je natoľko lákavý, a zároveň odstrašujúci, že si jednoducho našiel svoje publikum. Nebudeme však analyzovať kvality tejto filmovej série, ale hry, ktorá sa snaží držať predlohy a hráčom ponúknuť presne to, čo si pamätajú z televíznych obrazoviek.
Hra Friday the 13th vznikla ako projekt, ktorý nemal pevnú pôdu pod nohami. Financie totiž štúdio zháňalo od ľudí na Kickstarteri, kde vývojári požadovali čiastku 700,000 amerických dolárov. Tento projekt odštartoval ešte v októbri 2015 a vzbudil slušný záujem. Kampaň sa napokon skončila úspechom a po mesiacoch vývoja a testovania sme sa konečne dočkali takmer finálneho produktu. Teda, Friday the 13th: The Game je vonku v plnej verzii, no nie kompletnej. Titul mal totiž vyjsť podľa pôvodného plánu ešte minulý rok, no nakoniec bol odložený na rok 2017 s tým, že sa najskôr dočkáme iba multiplayerovej časti. Kampaň pre jedného hráča by mala byť pridaná dodatočne, bez poplatku a formou aktualizácie počas tohto leta. Ide teda o pomerne veľký škrt cez rozpočet z hľadiska obsahu, ktorý hra ponúka.
Každopádne aj napriek tomu môžeme o hre povedať, že si vás vie v prvých momentoch veľmi rýchlo získať a následne sa silou-mocou snaží, aby ste od nej neodišli. Ak ste fanúšikmi filmovej série, strašidelnú zábavku si, samozrejme, užijete aj v tejto forme. Keď je hra postavená na multiplayeri, musí byť maximálne kvalitný, sčasti inovatívny, no hlavne zábavný a po hernej stránke dotiahnutý na takú úroveň, aby sa hráči nezačali nudiť. Toto Friday the 13th spĺňa v prípade, keď si za počítač sadne niekto, kto veľmi dobré pozná filmy. U ostatných hráčov je to vec vkusu.
Friday the 13th v rámci multiplayeru ponúka iba jeden jediný režim, a to 1 proti 7, v ktorom sa vy a šesť ďalších hráčov ocitnete v úlohách možných obetí neľútostného Jasona. Rovnako tak sa však môžete stať samotným Jasonom. No všetko je to len a len o náhode. Na začiatku sa totiž stretne osem hráčov v jednej miestnosti a až následne hra náhodne zvolí jedného, ktorý bude obávaný Jason a zvyšok sa musí dať na útek. Síce si v nastaveniach môžete zvoliť, či viac preferujete hru za Jasona, alebo za niektorú z obetí, no v pomere jedna k siedmim vám šance aj tak veľmi nestúpnu. Ťažko povedať, či sa to dá brať ako negatívum hry, kedže je celkom logické, že väčšina hráčov bude chcieť hrať práve za Jasona. Na druhej strane, keď náhodou padne voľba práve na vás a vydáte sa na lov, o to viac si čas strávený v koži Jasona ceníte.
Autori pravdepodobne od začiatku vedeli, na aký princípoch chcú založiť multiplayer. A kedže uvažovali len o jednom režime, museli sa viac zamerať na jednotlivé možnosti postáv, aby sa hra nestala veľmi rýchlo repetitívnou a neomrzela. Či teda ide o Jasona, alebo o obeť, hra ponúka niekoľko postáv, s ktorými sa môžete vydať na útek, respektíve na lov. Úplne na začiatku hry však máte k dispozícii len jedného Jasona a jedného prenasledovaného, pričom ďalšie postavy si odomknete hraním a po získaní určitého levelu. Všetky postavy majú vopred určené atribúty, ako výdrž pri behu, zdravie, šťastie, ktoré výrazne ovplyvňuje šance na prežitie. Každopádne každú postavu môžete obdariť trojicou perkov, ktoré si v podstate náhodne „vytočíte" za menu 500 CP. Tieto perky majú vplyv na skutočne široký sortiment detailov, ako napríklad menej hlučný beh, zníženie pravdepodobnosti, že vás Jason uvidí, prípadne si môžete zmierniť šok, ktorý nastáva pri objavení mŕtveho tela niektorého z vašich kamarátov. Čo sa týka Jasona, úprava jeho vlastností pozostáva skôr z výberu chmatov, ktorými svoju obeť zabije. Dôležité atribúty ,ako samotná možnosť behať či lepšia schopnosť spozorovať vystrašených tínedžerov, sa primárne odvíjajú od verzie Jasona, ktorú si vyberiete.
Friday the 13th v súčasnosti pozostáva z trojice máp/prostredí - Crystal Lake, Higgins Haven a Packanack Lodge. Všetky sú obsahovo totožné a líšia sa len dizajnom, na ktorom si autori dali záležať. Všetky tri miesta sa totiž objavili aj vo filmoch, a tvorcom nechýbala snaha vytvoriť ich verné kópie. Ako už bolo povedané, po obsahovej stránke sú úplne totožné - ohnisko, množstvo domov a niekoľko prostriedkov na útek - vrátane auta či motorového člna. Kedže vaším cieľom v úlohe obete je prežiť a utiecť, musíte hľadať spôsoby, ako to dosiahnuť. Môžete sa vydať cestou útoku, zavádzania Jasona a tým získať čas. Taktiež sa však môžete vydať hľadať pomoc do niektorého z opustených domov, čo ukrývajú funkčný telefón, s ktorým dokážete zavolať políciu.
Útek je možné uskutočniť aj na už spomínanom aute alebo člne, no oba dopravné prostriedky sú nefunkčné a najskôr ich musíte opraviť - opäť musíte v domoch hľadať palivo, kľúče, baterku či vrtuľu. Preto je vždy dobré mať so sebou nejaký nástroj, s ktorým sa dokážete pri stretnutí s Jasonom brániť. Ak vás chytí pod krk, viete mu utiecť buď rýchlym stláčaním ľavého tlačidla myši alebo pomocou noža, ktorý mu vrazíte do krku. Môžete sa pred ním schovať pod posteľ alebo do skrine, no to je v mnohých prípadoch úplne zbytočné, kedže pomocou svojich schopností vás aj napriek tomu odhalí. A to je jeden z tých momentov, kedy začnete premýšľať nad tým, či je hra skutočne dobre vyvážená. Pri každom vašom kroku musíte byť naozaj opatrní, pretože v zlomku sekundy sa vaša snaha môže skončiť smrťou.
V koži Jasona dostávate istý pocit slobody, a zároveň istoty, že sa vám nič nemôže stať. Používate štvoricou špeciálnych schopností, ktoré poskytujú výraznú výhodu nad vašimi obeťami, no zároveň vás tlačí čas. Každá hra môže trvať maximálne 20 minút, a teda ak po uplynutí tejto doby zostanú obete nažive, automaticky je to brané tak, že prežili a zvíťazili. Unikajúce postavy sú mierne obratnejšie ako Jason, vedia liezť do domov cez okno a vy ako zabijak prejde jedine cez dvere, ktoré prenasledovaní môžu zamknúť. V takom prípade dostane priestor vaša sekera, ktorou dvere musíte rozbiť. Za ten čas však môžu potenciálne obete z domu utiecť iným vchodom, a tak si treba dávať vždy pozor na to, kde sa práve nachádzajú. Všetky tieto chaotické situácie vám pomáha zvládať práve štvorica schopností - teleportácia, lepšie videnie, rýchly presun či stealth režim. Ak sú pre vás obete aj napriek tomu prirýchle, ochromíte ich nožom, ktorý po nich môžete hodiť - samozrejme, keď sa trafíte. Hra za Jasona je oproti prenasledovaným celkovo menej kreatívna a skôr vás poháňa chuť zmasakrovať čo najviac tínedžerov. Teda nepripustiť, aby sa niekto dostal do bezpečia.
Bohužiaľ, môj čas strávený s hrou sa nezaobišiel bez bugov. Prakticky v každej jednej naháňačke sa stalo niečo, čo by sa stať nemalo. Väčšinou síce šlo len o kozmetické bugy, no aj tak znepríjemňovali hru. Autori sa chceli viditeľne pohrať s animáciami postáv - pri behu plnom adrenalínu môžete napríklad preskočiť do domu cez zatvorené okno, len aby ste sa pred Jasonom zachránili. No vidieť to aj na mimike obetí, ktoré pôsobia až prehnane. Poďme ale späť k bugom - nie je nič ojedinelé, ak postava pri skoku či páde prejde cez textúru podlahy, prípadne pri schovávaní do skrine cez textúru dverí. Rovnako tak som mal často problém s tým, že hra z nejakého dôvodu nevedela určiť, ktoré dvere rozbíjam pri hraní za Jasona, a tak som rozbil dvoje naraz. Vrcholom však bolo, keď som mal pri úteku Jasona doslova za chrbtom, a vo chvíli, keď som prešiel do „bezpečnej zóny" sa hra v jednej chvíli rozhodla, že som sa zachránil. Po skončení animácie s útekom do bezpečia sa hra prepla do režimu diváka, no a aj v ňom mi po obrazovke behali pruhy a obraz bol deformovaný. Keď vám je totiž Jason v pätách, obraz začne byť rušený podobne ako na VHS kazetách.
Friday the 13th: The Game je hra, ktorá nie je pre každého. Ak ste fanúšikmi tejto filmovej série, nemali by ste byť z kúpy sklamaní. To isté platí aj pre tých, ktorí majú chuť hrať sa na mačku a myš v mierne hororovejšom podaní. Bez kampane vás zatiaľ vie hra zabaviť len v multiplayeri, ktorý je síce celý na jedno kopyto, no snaží sa vás udržať nádejou, že v ďalšej hre sa vám už podarí prežiť, prípadne si opäť zahráte za Jasona. Celý filmový koncept tu v podstate funguje veľmi dobre, no priveľká jednotvárnosť každej jednej naháňačky sa jednoducho nedá len tak prehliadnuť, a na to Friday the 13th najviac dopláca. Vysoká cena v súčasnosti tiež hre veľmi neprospieva a aj keď sa hráči dočkajú bezplatnej aktualizácie s príbehovou časťou, jej kvality sú otázne. Takže si momentálne kupujú skôr mačku vo vreci s celkom zábavným multiplayerom, ktorý ale veľmi rýchlo omrzí.
RECENZIE HRÁČOV |
PC
PS4 Xbox One Vývoj: Gun Media Štýl: Akcia Web: domovská stránka hry
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|