AKÁ JE BETA ESCAPE FROM TARKOV? |
AKÁ JE BETA ESCAPE FROM TARKOV? |
Vývoj Escape from Tarkov trvá síce dlhšie, ako sa počítalo, ale to je pri každej väčšej indie hre. Titul sa však práve dostal do uzavretého beta testovania a môžeme sa pozrieť, aký vlastne je. Beta síce neponúka celú hru, ale niekoľko lokalít, ktoré však pekne ukazujú štýl a aj kvalitu produktu.
Viac-menej od hry čakajte moderný štýl pomalého taktického multiplayeru, ako je to napríklad v PlayerUnknown's Battlegrounds, len rozšírený o celú kampaň prebiehajúcu v niekoľkých lokalitách. Tu sa dostanete do oblasti Tarkov, z ktorej treba v príbehovej časti ujsť. Musíte prejsť niekoľkými lokalitami, popritom navštevovať svoj hlavný stan, kde budete zhromažďovať zásoby a zbrane. Mimo kampane však môžete ľubovoľne hrať v každej z lokalít a bojovať proti ostatným hráčom.
Všetky lokality bude prepájať váš úkryt, ktorý bude samostatným prostredím starého opusteného protiatómového krytu. Jeho 13 sekcii si budete postupne otvárať, keď si budete nosiť potrebné zásoby z misii, budete v ňom uskladňovať svoje zbrane a predmety, vyrábať veci, lekárničky a aj muníciu. Autori spomínali, že úkryt sprístupnia teraz v bete, zatiaľ sa tak ešte nestalo.
V bete sú otvorené štyri lokality, v ktorých môžete bojovať čisto v PvP bojoch. Sú tu tri veľké vonkajšie lokality a teda boje sú pomalé a taktické, ale aj jedna vnútorná lokalita továrne, kde sú boje rýchlejšie a akčnejšie. Mapy majú časový limit od 40 do 100 minút, takže si viete predstaviť, ako dlho môžete bojovať, schovávať sa a snažiť sa prežiť. V každej mape musíte nájsť únikové miesto, odkiaľ sa dostanete z mapy preč živý a aj so svojim vybavením. Ak zomriete, strácate všetko, čo ste mali, dá sa to však poistiť za hernú menu.
Pri vstupe do boja si môžete zvoliť buď stranu Scavov, ktorí sú niečo ako banditi v Tarkove, alebo PMC operátorov, ktorí chcú získať zásoby a dostať sa preč. PMC je pritom vaša primárna postava, a teda optimálne je hrať za ňu a vylepšovať si ju. Pritom Scav je len generovaná postava, pri ktorej sa vám pridajú náhodné zbrane a má svoje výhody a aj nevýhody. Totiž ako Scav si zbrane neberiete zo svojich zásob, ale zase nevylepšujete svoju hlavnú postavu. Ak však ako Scav prežijete, všetko, čo vám ostane, dostane vaša hlavná postava. Len hrať s ním môžete len raz za polhodinu.
V bete autori ponúkli slušnú ponuku základných zbraní a vybavenia, ktorým si môžete svoju PMC postavu vystrojiť a pustiť sa do boja. Máte snajperky, samopaly, pištole a slušnú zásobu nábojov a lekárničiek. Do boja nemôžete zobrať všetko, ale len toľko, čo unesie ruksak, vrecká a prípadne iné batohy. Dobré je tak zobrať jednu veľkú a jednu záložnú zbraň, dostatok nábojov a určite aj lekárske vybavenie, keďže rany si musíte liečiť.
Zbrane sa správajú veľmi dobre a ak chcete niečo trafiť, musíte vždy zamerať. Najlepšie triafať do hlavy alebo do hrudníka, keďže systém zranení je hlboko prepracovaný a každá končatina a časť tela má svoju úroveň zranení, ktoré sa odrážajú na celkovom zdraví. Napríklad môžete mať rozličné typy zranení, rôzne vážne, s ktorými viete prežiť, alebo s ktorými vykrvácate do pár minút. Preto sa priame prestrelky proti sebe často neoplatia. Obaja nemusíte zomrieť hneď, ale až neskôr na následky zranení.
Vždy sa snažte mať pri sebe lekárničky, obväzy, krv a ďalšie pomôcky, ktorými si budete môcť rany zafixovať (ako Scav väčšinou lekárničky nedostanete). Ešte som sa do toho úplne nedostal, ale zdalo sa mi, že niektoré rany sa zastaviť ani nedajú. Dieru v bruchu som nevedel vyliečiť, a tak som posledné minúty života venoval hľadaniu a strieľaniu nepriateľov. Traumatický zážitok. Pritom každé zranenie vás rôzne ovplyvňuje a ani keď si ranu zaviažete, už nebudete ako predtým. Napríklad po obviazaní nohy je už vhodné nebežať, aby rana znovu nezačala krvácať.
Samotné boje sú vďaka tomu pomalé, taktické. Dôležité je zakrádať sa, počúvať zvuky, prehľadávať prostredia a mŕtvoly iných hráčov, aby ste získali ďalšie zásoby a hlavne náboje. Hráčov na bojisku nikdy nie je veľa - podľa mapy je to od 4 do 9 hráčov. Tí však postupne pribúdajú. Pritom telá stále ostávajú na miestach, aby ste sa po smrti mohli vrátiť pre svoje stratené veci a prípadne ich stratiť ešte raz. Nezabúdajte, že v hre sú dve strany, aj keď nikdy neviete, či vás nestrelí aj váš kolega, alebo či to je určite váš kolega. Jediné rozlíšenie strán spočíva v tom, že Scavovia majú kukly alebo zakryté hlavy, ale mŕtvole môžete kuklu zobrať a obliecť si ju. Ak si však chcete byť istí, že vás kolegovia nezabijú, spojte sa do skupiny a najlepšie rovno s hráčmi, ktorých poznáte.
Riziko smrti je tak stále veľké a pri nej vždy strácate veci. Preto je tu možnosť poistiť si ich za hernú menu (na ktorej budú založené aj mikrotransakcie), ale treba rátať s tým, že nie vždy poistka vyjde a o veci nadobro prídete. V zásade to vyzerá tak, že slabší hráči tu budú mať problém, ale pravdepodobne sa bude vo finálnej hre dať farmárčiť v PvE bojoch. Ak však získate rôzne zásoby, dajú sa predať u obchodníkov a nakúpiť od nich niečo iné. Obchodníkov je niekoľko a každý má vždy akcie na niečo iné.
Vizuálne je hra prekvapivo pekná, a to hlavne s ohľadom na to, že je postavená na Unity engine. K tomu sa hýbe veľmi dobre a na GTX 970 som na maximálnych nastaveniach v 1440p nemal žiadny problém pri 30 fps. Levely sú rozsiahle a prepracované, hlavne príroda je parádna a kvalitne sú spracované aj vnútorné priestory. Nie je to však vzhľad z úvodných obrázkov a je tam ešte dosť priestoru na zlepšovanie. Napríklad voda je príliš fádna a nedá sa do nej vstúpiť a vizuál v diaľke príliš rýchlo degraduje, chcelo by to tam viac LOD nastavení. Parádne je však spracovaná postupná smrť postavy, keď sa tackáte, máte stále viac červené oči, až nakoniec v agónii zomriete. Možno ešte mohol byt zapracovaný lepší ragdoll systém, lebo telá sú často v divných polohách a ani pri streľbe postavy dynamicky nereagujú.
Na ovládanie a ani na celý inventár sa vôbec nedá sťažovať. Autori to spracovali veľmi dobre, je to všetko pomalšie, vhodné na taktickú akciu, a teda dlhšie zameriavate, vyťahujete zbraň a aj všetky úkony v inventári si vyžadujú svoj čas, ako napríklad prehľadávanie nepriateľov alebo aj liečenie. Prekvapivo stabilné bolo aj pripojenie na servery, všetko bolo rýchle a nič nepadalo. Jedine pri načítavaní musíte počkať približne dve minúty kým sa natiahne celá mapa.
Celkovo vyzerá titul Escape from Tarkov veľmi nádejne - nakoniec tak sa ukazoval od začiatku. Je to hardcore FPS akcia zameraná na prežitie. Potrebná je tak taktika, stealth postup, a hlavne veľa času, keďže to nie je Call of Duty, ale skôr štýl DayZ a Battle Royale hier. Beta síce ukázala len základ, ale veľmi dobrý základ, ktorý pokročil ďalej ako väčšina podobných Early Access titulov.
PC
Vývoj: Battlestate Games Štýl: MMO / Akcia Web: domovská stránka hry
| |||||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|