Recenzia e-knihy: Zastavený čas

Nádejný autor prináša svoju víziu sveta, v ktorom sa zastavil čas a nie náhodou sa dej odohráva na Slovensku. Prezradíme vám, čo môžete od tohto elektronického dielka očakávať.

pridal Possol 25.6.2018 o 15:04 pod hry
Recenzia e-knihy: Zastavený čas

HRY > NOVINKY >

Jedného dňa sa z ničoho nič zastaví čas a vy si môžete na svete robiť, čo len chcete. Znie to ako idylka? Na prvý pohľad áno, no na druhej strane to až taký raj na Zemi nie je. Stojí totiž všetko, neexistuje žiadna zotrvačná energia. Môžete sa presúvať po svete, ale len vlastnou silou. Nevidíte dôsledky vašich činov, tie sa udejú, až keď sa čas rozbehne. Svoj pohľad na to, ako by to vyzeralo, keby zastal čas, ponúka Tomáš Najt prostredníctvom hlavného hrdinu Richarda v knihe Zastavený čas.

Rišo je čerstvý tridsiatnik, ktorý sa na Kysuciach vydal s priateľkou Viky na výlet obdivovať kamenné gule v Megoňkách. Práve v momente, keď na jednu z nich stúpil, zastavil sa čas. Nechápal síce, čo sa stalo, ale rozhodol sa túto príležitosť využiť vo svoj prospech. Myslel si, že je to nejaká skúška alebo nejaký malý zázrak – má niekomu pomôcť? Pre začiatok sa vydal do Bratislavy, kde pracuje a začína sa tak siahodlhá púť po Slovensku. Postupne zisťuje, čo všetko môže robiť a čo nie. Čitateľ sa zoznamuje s možnosťami prežitia v takejto situácií. Každý sa môže zachovať inak, niekto by si nakradol majetky, niekto by sa pomstil nepriateľom – Richard sa rozhodol pomáhať. Lenže ako zisťujeme, je to fyzicky veľmi náročné. Prepravovať sa môže len pešo alebo na bicykli, čo stále nie je žiadna výhra. Navyše vo vzduchu stále visí strach, čo keď sa čas už nikdy nerozbehne, alebo sa spustí práve v nevhodnom momente.

Kniha sa podľa autora zaraďuje medzi sci-fi, ale myslím si, že sa tým pripravuje o percentá čitateľov. Osobne by som ju skôr zaradil medzi fantasy žáner, pretože proces zastavenia času z môjho pohľadu nespadá do vedeckej sféry. Na druhej strane to, čo sa deje po zastavení času, sa snaží popisovať tak, ako by to skutočne mohlo byť. Vo výsledku je tak titul na rozmedzí žánrov. Zo všetkého najviac však pripomína počítačovú hru. Veľakrát som si pri čítaní spomenul na Quantum Break, prípadne iné hry, ktoré pracovali so zastavením času. Rovnako stavba kapitol pripomína úrovne z videohry.

Recenzia e-knihy: Zastavený čas

Imponovalo mi zapracovanie Slovenska do príbehu, skutočne som sa pri čítaní cítil ako doma a mnohé lokality boli vykreslené veľmi dôverne. Možno aj vďaka tomu celý príbeh prebiehal bez väčších kazov krásy. Bravúrne fungoval prechod z prebiehajúce času k zastavenému a naopak. Z písmeniek bol najprv cítiť život a pohyb ako v skutočnom svete a potom náhle všetko ustalo. Neviem, ako sa to autorovi podarilo, ale za to mu patrí veľká vďaka. Samozrejme, nevyhol sa určitým chybám a mnohým až zbytočne nudným pasážam, ktoré poslúžili len ako výplň. Stále dookola  sa rozvádzali rovnaké činnosti – zháňanie jedla, problém so spaním, bicyklovanie, problémy s vyprázdňovaním. O to viac potešili husárske kúsky. Za všetky spomeniem hry s vodou na jazere alebo náhradu cigariet za ceruzku z obchodného domu s nábytkom.  Autor pracne rozpisoval všetko - to významné aj menej dôležité. Ukrátení sme nezostali ani o podrobný záver, ktorý by možno iní spisovatelia zobrali menej zoširoka.. Čitateľ si tak nemusí nič domýšľať.

Zastavený čas bol písaný neobvyklou formou – na mobile počas cestovania v dopravných prostriedkoch. Náročnejšiu má aj cestu k čitateľom, pretože vychádza len elektronicky a ako dobre vieme, na Slovensku sa stále nedôveruje knihám, ktoré vyjdu len v takejto podobe. Pritom vydavateľstvá majú iba o máloktorých nových neznámych autorov záujem, hoci aj píšu kvalitne. Pri tejto knihe sa však nemusíte báť, že obsahuje nekvalitný text, všetko má hlavu aj pätu, autor sa vyhýba štylistickým chybám. Jediným problémom môže byť samotný príbeh, ktorý nie je pre každého. Je to pohodové čítanie s pomalým napredovaním deja. Nekonajú sa žiadne veľké zvraty  a najpodstatnejšie je autorovo zodpovedanie na otázku, čo by robil, keby sa zastavil čas.

Názov: Zastavený čas
Autor: Tomáš Najt
Vydavateľstvo: J&D MEDIA