Ako to vlastne funguje vo Valve? |
Vývojár, ktorý pracoval vo Valve, sa vyjadril k tomu, ako tam veci fungujú. Firma totiž nemá štruktúru, čo nie je práve ideálne. Práca vo firme bol najhorší zážitok v jeho živote.
Vývojár Rich Geldreich, ktorý pracoval vo Valve, sa vyjadril k tomu, ako tam veci fungujú. Síce priamo firmu nemenoval, ale v tweetoch sa už dávnejšie vyjadril, že práca vo Valve bol najhorší zážitok v jeho živote. Teraz priam zaspamoval Twitter rôznymi informáciami o jeho najhoršom zážitku, ale píše aj o iných firmách informácie zaujímavé hlavne pre vývojárov. Odporúča im, čo majú a čo nemajú vo firmách robiť, alebo čo im prezrádzať. Pridáva aj pár zaujímavostí z fungovania firiem a ich rozpadov. Pracoval totiž aj v Ensemble a viacerých menších firmách. Z hier robil napríklad na Age of Empires 1 a 3, Halo Wars, Portal 2, DOTA 2 alebo CS:GO.
Pri Valve vieme, že firma nemá štandardnú štruktúru, čo už vieme dlhšie a chválil sa tým aj Gabe. Ale nie je to práve výhra, čo nakoniec vidíme aj na ich produkcii. Valve už dlho stojí len na Steame a vývoj hier je zatlačený niekde do úzadia. Síce hovoria, že to chcú zmeniť a nedávno aj odkúpili vývojára Firewatchu, či im to však v niečom pomôže je otázne.
Rich Geldreich hovorí, že podmienky sú tam stresujúce, je tam náročné pracovať, prostredie je plné zrád a manipulácie s cieľom získať prémie a zaistenia si práce. Dodáva napríklad to, že Valve samé leaklo svoju príručku zamestnanca ako PR ťah. Náležite tomu musela byť pekná, aby do svojho prostredia firma získala ďalších ľudí.
Hovorí, že keďže firma nemá reálnu štruktúru, sú tam rôzni samozvaní pseudo manažéri, ktorí sa vyvŕšia na vývojároch. Tí následne zisťujú, aké toxické prostredie tam je a dávajú výpovede. Funguje to tam ako stredná škola, s populárnymi deťmi, ktoré majú silu a robia si čo chcú.
Najlepšie je v takejto spoločnosti byť superdefenzívny, keďže každý môže upravovať váš kód. Musíte byť na všetko pripravený. Všetko si je dobré kopírovať, premenovávať, aby vám to ostatní nemohli pokaziť. K tomu sa veľmi jednoducho môžete stať vydieraným v oblasti prémií, kde ak niečo zmeníte v projekte, na ktorom pracujete, môže niekto z tímu tvrdiť, že ste to celé pokazili. Je to zložité riešiť, keďže tu nemáte nadriadeného a musíte jednať len medzi sebou. Všetko je tam ovládané peniazmi a teda prémiami. O ktoré sa tam doslova bojuje a zrádza. Členovia tímu môžu niekoho dobrého naschvál potopiť. Niekedy to prerastie do veľkého boja.
V takom prípade zistíte, že nad vývojom funguje firemný dohľad, ktorý do toho vstúpi ako rozhodca. Firma takto rozhoduje o financiách a ovplyvňuje postup, často cez strach a úzkosť. Rich odporúča nájsť si tam priateľov a niekoho, kto má skutočnú moc. "Sponzorov", alebo "Baronov", hovorí, že určite si treba prečítať Hunger Games, aby ste tam prežili.
Zo zaujímavostí, ak firme chýbajú ľudia, často najskôr nechávajú najať priateľov zo sociálnej siete svojich zamestnacov. Je to lepšie pre ich zabehnutie, ale následne nebezpečné pre vás. Totiž môžete to byť práve vy, koho následne vyhodia. Ak vám umožnia niekoho do tímu prijať, najlepšie nejakého známeho, externého vývojára zo zámoria, ktorý nepôjde pracovať na fulltime a budete ovládať sami. Určite nikdy nechcite pomoc od iného tímu vo firme, môže to byť zneužité a postupne problematické.
Treba si dávať pozor aj na firemných dovolenkách a akciách, kde je najlepšie nepiť a nič nikomu nehovoriť. Takéto akcie sú často, ako keby Stalin usporiadal akciu pre svoju robotnícku stranu v Gulagu. Presne také zábavné sú.
Nakoniec dodáva, že keď sa začnú vo firme diať zvláštne nevysvetliteľné veci a niektorí ľudia začnú náhodne dávať výpovede bez vysvetlenia, môže nasledovať masové prepúšťanie.
Hovorí, že to nie je len vo Valve, ale videl to vo viacerých firmách, v ktorých robil a presne takto firmy bez štruktúry so samoorganizáciou fungujú. Teda nie, že by organizované firmy fungovali dokonale. Tam sa tiež vyjadril k manažérom s rôznymi špeciálnymi kurzami na vytváranie stresu.
Oproti Valve si vývojár spomína aj na Ensemble, ktoré bolo najlepšou firmou v ktorej pracoval:
Hovorí, že Microsoft skúšal robiť svoj RTS engine / titul, ale nevyšlo mu to, preto aj kúpil Ensemble. Firma bola kúpená ako satelitná spoločnosť s vlastnou kultúrou a vedenie robilo dobrú prácu, aby si ju zachovalo.
Spomína napríklad to, že firma mala svojho času pri vývoji AOE2 rozpor s Microsoftom a firma si vtedy najala strategického poradcu o tom, ako zatlačiť na Microsoft. Ten poradil, nech firma úplne zastaví vývoj titulu. Tak len sedeli, hrali sa nejaký mesiac až sa Microsoft nakoniec podvolil.
Aj keď, počas rokov sa vzťahy s Microsoftom kazili a nakoniec, keď bolo Ensemble bolo príliš veľké a chceli odmeny, dostali sa do pozornosti manažmentu a boli zrušení (podobné to bolo aj s Bungie).
Ensemble malo síce problémy s plánovaním a deficitom, ale hovorí, že to bolo parádne miesto na prácu. Svojho času si myslel, že všetky štúdiá sú tak dobre fungujúce a tak dobre jednajú s ľuďmi ako v Ensemble. Bolo to naivné.
Okrem firiem sa dosť venoval aj téme sťahovania sa za prácou vývojármi, kde vývojárom neodporúča použiť realitných agentov, ktorých im odporúča firma, keďže väčšinou majú kanály na spätné kontakty na firmu a firmy môžu o vás získať informácie, ktoré by inak získať nemohli. Môžu tak na vás tlačiť. Podobne neodporúčať kolegom, alebo zamestnávateľovi hovoriť o hypotéke a podobných veciach. Rovnako odporúča mať priateľov mimo práce, aby neboli uzavretí v bubline. Zároveň hovorí, že ak ste pracovali pre veľké firmy, ľahšie sa zamestnáte, ale v práci to pre vás bude ťažšie.
Zo zaujímavostí spomína aj to, že v jednej firme videl CEO prezidenta zorganizovať celofiremný meeting a jediné, o čom sa hovorilo, bolo ako zmanipulovatl tlač. Bolo to veľké sklamanie.
NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY TÝŽDŇA |
- Black Friday výpredaj na Alze už začal 99
- RECENZIA: S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl 344
- Half-Life 2 je k svojmu 20. výročiu zadarmo 84
- Aké hodnotenia dostal Stalker 2 v recenziách? 98
- Zľavy na PS5 konzoly a príslušenstvo boli spustené 84
- Chcete si zložiť herné PC s AMD Ryzen procesorom? 113
- Takto vyzerá prostredie Skyrimu na Unreal Engine 5 27
- Ako to bolo s Half-Life Episode 3? Prečo ju Valve nedokončilo? 63
- Stalker 2 predstavil niektoré z artefaktov 67
- Stalker 2 naplánoval svoje zajtrajšie vydanie 75 zobraziť viac článkov >