MORTAL KOMBAT 11 |
MORTAL KOMBAT 11 |
Opäť sú tu, dôverne známi borci, ale aj nováčikovia, ktorí sa už roky vracajú na scénu, aby stále znovu bojovali o osudy dvoch svetov. Mortal Kombat je zrejme najbrutálnejšia bojovka a v prípade mnohých hráčov aj najobľúbenejšia. A ak niekto nesúhlasí, koleduje si o poriadne krvavé Fatality. Je to skrátka veľmi návyková mastenica, kvôli ktorej sa môžete aj pohádať s kolegom v redakcii o miesto na turnaji vyvolených.
Najnovšie časti v sérii sú prijímané s určitými výhradami. Predsa len je viditeľné, že sa tvorcovia snažia vyťahať z hráčov peniaze navyše, a to predovšetkým za DLC s dodatočne pridanými postavami, ale môžete si kúpiť aj časové kryštály či skiny. S mikrotransakciami nič nenarobíte, bohužiaľ, je to aktuálny trend, ktorému podlieha mnoho hier. Aj Mortal Kombat. Ponuka obchodu je zatiaľ skromná a pravdou je, že s výnimkou bojovníkov sa dá takmer všetko ostatné získať hraním a plnením výziev. Samotná hra má však už v základe bohatý obsah, ktorý ulahodí krvilačným bojovníkom a hravo prekonáva väčšinu konkurencie. Napríklad už len svojím príbehom.
Kedysi sa dejovej línii v bojovkách nevenovala veľká pozornosť. Stačil jednoduchý turnaj, kde ste museli vytrieskať sériu nepriateľov a vo finále toho najväčšieho hajzlíka, ktorý vám najviac žral nervy a nútil vás roztrieskať joystick alebo gamepad. Ale aj bitkárske hry sa vyvíjajú - alebo by sa aspoň mali. No aj mnohé osvedčené série podceňujú silu príbehu. Mortal Kombat však nezaháľa a snaží sa prinášať pomerne komplexné story, v ktorých si postupne zahráme za väčšinu bojovníkov. Je to tak aj v jedenástke. Sympatické je aj to, že spolu so sériou sa vyvíjajú a dozrievajú aj jej aktéri. Takže napríklad hollywoodsky frajer Johnny Cage už je celkom iná osobnosť ako kedysi. Má šediny, ale stále dobré bojové pohyby, hoci sa už po superkope poriadne zadýcha. Ale je charizmatickejší a má už aj potomka, dcéru, ktorá kráča v otcových a maminých šľapajách. A podobne je to aj s ďalšími legendami MK.
Nová krv sa ukázala najmä v desiatej časti a v jedenástke opäť dostala priestor popri stále obľúbených veteránoch. A vďaka hre s časom, ktorý v novom príbehu rozohrala intrigánka Kronika, dochádza aj k prekvapivým návratom zdanlivo nadobro pochovaných postáv, ktoré si môžu vybojovať novú budúcnosť. A aby toho nebolo málo, dochádza aj k nevšedným stretnutiam, kedy sa tá istá postava zo súčasnosti zoči-voči konfrontuje so svojím mladším ja z minulosti. Smeruje to k zaujímavým, niekedy vážnym, ale často aj humorným situáciám, ktoré výdatne osviežujú dej.
A nesmieme zabúdať na transformovanie kladných postáv na záporné a naopak, čo sa osvedčilo už v prípade Injustice a jej superhrdinov. Záchranca sveta sa tak ľahko môže stať jeho záhubou a odvekí rivali budú spolupracovať. Ničím si nemôžete byť úplne istí, až kým to všetko neskončí. Takže príbeh, akokoľvek bizarný, určite budete chcieť dohrať a rozhodne pritom nehrozí nuda. Tvorcovia nešetrili prestrihovými scénami, ktoré sú nahustené medzi bojmi a objasňujú situácie aj pohnútky hrdinov. K tomu poteší možnosť vybrať si v jednotlivých kapitolách, s ktorou z dvoch práve sledovaných postáv absolvujete nasledujúci boj. Raz to môže byť Liu Kang a Kung Lao, inokedy si vyberiete Jaxa alebo jeho dcéru. Záverečný boj vás čaká po niekoľkých hodinách.
V hre, samozrejme, nechýbajú veže, kde stúpate na vrchol od jedného protivníka k druhému a okrem odmien odomknete aj rôzne individuálne príbehové finále s jednotlivými bojovníkmi. Sú tu klasické veže a podstatne náročnejšie veže času, kde vám postup sťažujú rôzne podmienky, napríklad jedovaté výpary alebo oheň. Pred prvým bojom alebo po prehranom zápase si vyberáte ľubovoľnú postavu aj jej variáciu s viditeľnou zmenou vzhľadu, ale najmä inými špeciálnymi schopnosťami. Postup si môžete zjednodušiť konzumovateľnými doplnkami, ktoré si vyberiete pred bojom. Kedykoľvek ich aktivujete a doplnia zdravie, vypustia jed, pridajú dočasné brnenie alebo privolajú krátkodobú pomoc. Náročných protivníkov môžete aj preskočiť - ak máte nejaké Fight Tokens. Pomocou Fatality Tokens zas môžete rýchlo vyvolať Fatality na konci zápasu bez toho, aby sa vám zahrčkali prsty.
V hre sa ako základné platidlo používajú mince Koins získané za aktivity. Ďalej fragmenty duše za víťazstvá v zápasoch a potom sú tu srdcia, ktoré dostanete za Fatality alebo o trochu menej drastické Brutality. O niečo náročnejšie je nadobudnutie prémiových časových kryštálov, dajú sa získať za špecifické úlohy a v krajnom prípade kúpiť za reálne peniaze. V menu nájdete aj Shang Tsungovu kryptu, kde môžete otvárať truhlice a získať rôzne predmety a doplnky. Aj to je spôsob ako získať menu alebo nové časti vybavenia, ktoré viete meniť každej postave, napríklad v prípade škorpióna je to meč, maska a hrot na jeho povestnej priťahovacej reťazi.
Multiplayer umožňuje lokálne hranie s priateľmi, vrátane turnaja a, samozrejme, hrať sa dá aj online s komunitou z celého sveta. Sú tu hodnotené zápasy a o necelý mesiac sa otvorí aj liga. Uvítali by sme vojnu súperiacich frakcií, ktorá bola v MKX a kde sa hráči pridružili k ľubovoľnému lídrovi a na základe úspechov klanu získavali extra odmeny. Okrem toho si môžete len tak zmerať sily s iným hráčom vo versus režime alebo s niekoľkými v King of The Hill. Tam však väčšinou čakáte v lobby na svoju príležitosť, sledujete zápasy ostatných, môžete používať emotikony a vyjadriť víťazom rešpekt, vďaka čomu sa posúvajú vyššie. Hráči sa môžu združovať aj vo vlastných miestnostiach.
Je tu aj svojský AI multiplayer, kde si vytvoríte trojčlenný obranný tím a pripravíte trojčlenný útočný. Všetky tieto postavy ovláda umelá inteligencia a vy ich môžete maximálne pripraviť a zvoliť, na koho sa vrhnú. Potom už len pasívne sledujete demonštráciu a dúfate, že vaši nasadení borci budú úspešnejší ako súperova obrana. Sledovanie sa dá zrýchliť a na konci podľa výsledkov okamžite zinkasujete odmeny. AI vášho bojovníka sa dá zapnúť aj v iných vybraných režimoch, napríklad sólo vo vežiach, ak vám ide len o odmeny a nechce sa vám každú bitku poctivo si vybojovať.
Bojová zložka nedoznala výraznejšie zmeny. Nesie sa v duchu posledných častí, respektíve v štýle Injustice. Základom sú dva údery a dva kopy kombinované s pohybmi a blokom. Každá postava má set vlastných unikátnych schopností, ktoré aktivujete kombináciou viacerých tlačidiel. A dajú sa ešte posilniť doplnkovým tlačidlom. Ale niektoré veľmi efektné útoky prinášajú už jednoduché nenáročné variácie. Občas môžete použiť nejaký objekt v okolí a šmariť ho po protivníkovi. No a nechýba ničivý fatálny útok, ktorý sa dá úspešne využiť v zápase len raz, ale stiahne protivníkovi mimoriadne veľa života. Nehovoriac o tom, že pritom uvidíte efektné animácie poriadne brutálnych zásahov, ktoré idú až do extrémov. Ale skutočne extrémne sú slávne Fatality, ktoré sú tradičnou krvavou čerešničkou na torte v úplnom závere zápasu. Prípadne namiesto nich použijete spomínané Brutality alebo milosrdenstvo.
Pozerá sa na to dobre, hoci nejaké rezervy v grafike tu sú. Ale je to vo vysokom rozlíšení a aj s bojmi na UHD monitoroch s rozlíšením 21:9, i keď sa to netýka prestrihových scén. Tie sú vydarené, avšak častým problémom je posun zvuku a inak slušného dabingu, ktorý nekorešponduje s obrazom. Postrehol som výhrady niektorých hráčov voči vzhľadu postáv. Osobne si však myslím, že vyzerajú príjemne a nie neprirodzene ako v niektorých iných bojovkách. Napríklad Kitana nepotrebuje veľké prsia na to, aby si získala sympatie a v hre má svoj prirodzený šarm a eleganciu. A aj taký Jax pôsobí ľudsky a súčasne štýlovo, keď sa mu v boji do červena rozpália jeho oceľové päste. MK 11 sme testovali na PC, kde má hra rozumne navrhnuté ovládanie, ale prirodzenou voľbou je ľubovoľný konzolový ovládač, ktorý poskytuje maximálny komfort. Sympatické je, že hra vám ukazuje popisy s klávesmi alebo tlačidlami podľa toho, či ste naposledy použili klávesnicu alebo gamepad a podľa potreby zobrazenie okamžite prispôsobí.
Mortal Kombat stále patrí medzi špičku vo svojom žánri. Má jedinečné univerzum s osobitými postavami, ktoré sa parádne skrvavia v drastických bitkách. Ale ako ukázal aj nový, trochu bizarný, no zábavný príbeh, nie sú to bezduchí zabijaci a psychopati, ale často až prekvapivo citlivé bytosti, navyše oplývajúce humorom, ktoré majú na rozdávanie úderov dobré dôvody. Môžete sa rozčuľovať nad mikrotransakciami, ale aj keď o ne v hre zakopávate, väčšinu toho, čo vám vnucujú, si viete vybojovať priamo v hre bez ďalších výdavkov. S nejakými menšími technickými problémami a vhodnými úpravami by si mali rýchlo poradiť záplaty. Napríklad tvorcovia už avizovali zjednodušenie náročných Towers of Time. A potom to už bude len na vás a vašich bitkárskych schopnostiach, ktoré sa v Mortal Kombat 11 rozhodne uplatnia.
RECENZIE HRÁČOV |
PC
PS4 Xbox One Switch PS5 Xbox One X Vývoj: Warner Bros. / NetherRealm Studios Štýl: Bojovka
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|