AGE OF WONDERS: PLANETFALL |
AGE OF WONDERS: PLANETFALL |
Age of Wonders patrí k dlhoročným stáliciam na hernej scéne. Aj keď najnovší prírastok prichádza po dlhšej hibernácii a fantasy prostredie vymenil za vesmírne sci fi, kde sa bojuje o planéty. Vek zázrakov nerezonuje až tak ako Might & Magic Heroes a stojí trochu v tieni. Ale priaznivci ťahových stratégií vedia, že za ságou hrdinov, ktorou sa do istej miery táto séria inšpirovala, v ničom nezaostáva a má aj svoje osobité prvky. Potvrdila to aj futuristická novinka.
Aj tentoraz je hra mixom rôznych štýlov, pričom dominuje manažment a progres na mape ako v zjednodušenej verzii Civilization. To znamená, že rozširujete svoje sídlo, ktoré s novými úrovňami otvára aj nové možnosti, jednotky a technológie. Súčasne dobýjate a kolonizujete okolité sektory a konfrontujete sa s ďalšími frakciami. Fantasy boje inklinujúce k Heroes sa však transformovali a priblížili k taktickým bitkám na spôsob Xcomu. Celkovo to spolu ladí a dobre funguje.
Veteránom ťahových stratégií budú základy povedomé, pretože sa v tomto žánri bežne vyskytujú. Ale k tomu sú tu špecifické súčasti a možnosti, ktoré hru trochu odlišujú od konkurencie a robia ju komplexnejšou. Na prvý pohľad možno aj zložitejšou, ale rýchlo zistíte, že jednotlivé procesy ani zďaleka nie sú také komplikované, ako sa spočiatku javia. Napríklad nové sektory môžete získať pod svoju kontrolu viacerými spôsobmi. Tradične je to kolonizačná jednotka, ale napríklad môžete využiť aj bojové jednotky. Tie umiestnite na určený bod a vybudujete predsunutú základňu alebo si zvolíte anexiu a vytvoríte tak provinciu priradenú k niektorej plnohodnotnej kolónii.
Jednotlivé sektory majú rôzne podmienky a sú viac alebo menej vhodné na určité aktivity, ktoré ešte podporíte výstavbou patričných budov. Zameriate sa na kumulovanie energie, ktorá slúži na väčšinu nákupov, produkciu potravín, generovanie bodov na výskum alebo výrobu. Treba si všímať spokojnosť obyvateľov a rast populácie, zvyšovať svoj vplyv, znalosti, budovať vzťahy so susedmi prostredníctvom diplomatického okienka. Tam sa otvárajú pomerne široké možnosti, od neagresívneho paktu, obchodnej dohody a otvorenia hraníc, až po alianciu či vyhlásenie vojny optimálne s Casus Belli, teda zdôvodnením tohto kroku. V prípade NPC frakcií, s ktorými máte dobré vzťahy napríklad aj vďaka plneniu nepovinných úloh, si od nich môžete zakúpiť technológie alebo jednotky, ktoré sa dajú ihneď použiť.
Nesmieme zabudnúť na výskum, ktorý prebieha súčasne v dvoch smeroch - sú to vojenské a spoločenské odvetvia. Prostredníctvom nich odomknete nové budovy, technológie, jednotky, výbavu pre armádu, vylepšenia, ale aj doktríny a operácie, ktoré sa dajú využiť a aktivovať ako pri postupe po mape, tak aj priamo v boji.
V teréne sa vyskytujú neutrálne jednotky, väčšinou miestne kreatúry, priateľské aj znepriatelené frakcie a často výrazne označené miesta úloh, ktoré priblížia hráča k víťazstvu. Niektoré sú vyslovene nutné na zavŕšenie vybranej časti kampane, ktorá je vždy reprezentovaná nejakou planétou. Ako už bolo spomenuté, iné úlohy sú nepovinné, ale ich plnením si zlepšíte (niekedy zhoršíte) vzťahy s inými frakciami alebo získate extra jednotky, suroviny a skúsenosti. K dôležitým cieľom patrí zničenie hlavných rivalov alebo dosiahnutie mieru. Okrem toho treba kontaktovať a chrániť určité postavy, kým vykonajú niečo dôležité, preskúmať lokalitu či objekt, alebo pošlete nejaké zdroje a ochránite kolóniu v ohrození. Spočiatku to pri postupe stačí, ibaže sa to s minimálnymi zmenami opakuje na každej planéte, kde to ale aspoň môžete skúsiť s inou rasou. Každopádne prvé planéty v kampani pobavia, tie ďalšie už nič nové neponúkajú a postup začne byť monotónny.
Môžete ešte skúsiť samostatné scenáre a hlavne online multiplayer, kde je to dramatickejšie vďaka nevyspytateľnosti ďalších hráčov, ktorých sa na jednej planéte môže zísť až dvanásť. V každom režime je pritom možnosť úprav svojho veliteľa, kde sú dôležité najmú jeho perky, na ktoré máte určitý počet bodov. Zvyčajne je na výber aj rasa a tajná technológia.
Po mape so sektormi presúvate armády, ktoré štandardne tvorí maximálne šesť jednotiek. Môžu to byť čaty vojakov, rôzne pozemné vozidlá a bojové stroje, čoskoro aj letecké sily a bojovať sa bude aj na vode. Na čele štandardných jednotiek sa dobre vynímajú velitelia alebo hrdinovia. Rozdiel je v tom, že velitelia sa po prípadnom úmrtí v boji o niekoľko kôl automaticky oživia, ale hrdinov môžete navždy stratiť. Inak ale majú podobný vývoj aj schopnosti. To znamená, že im môžete meniť primárnu a sekundárnu zbraň, získavajú skúsenosti, levely a body, za ktoré im vyberáte permanentné vylepšenia. Tými zvyšujete postavám hodnotu života, zdokonaľujete presnosť zásahu, výšku poškodenia určitými zbraňami, pridávate rôzne bonusy, zlepšíte ich veliace schopnosti, keď stoja na čele armád. K tomu viete veliteľom a hrdinom pridať modifikácie do troch príručných slotov a môže to byť napríklad špeciálna munícia, liečivo alebo iné podporné doplnky.
V menšej miere sa však zdokonaľujú aj bežné jednotky, ktorým tiež rastie úroveň a rovnako majú priestor na tri modifikácie. Pri vložení nových doplnkov pritom vytvárate šablóny, ktoré sa potom objavia v sortimente produkcie. Nové jednotky tak môžete produkovať už s predvolenými modifikáciami.
K boju dochádza pri stretnutí dvoch alebo niekoľkých znepriatelených armád. Tu funguje podobný princíp ako v Total War. Čiže ak je blízko seba v teréne viac armád, prípadne ešte aj obrancovia mesta, všetky sa zúčastnia boja. Teoreticky sa tak môže na bojisku objaviť až 42 vojenských jednotiek, ktoré potom jednotlivo postupujú v ťahovom režime. Boj ovládate manuálne, ale ak máte viditeľnú prevahu, môžete využiť automatické generovanie výsledku. Príležitostne je možnosť vyjednávať a občas sa k vám nejaká nepriateľská jednotka aj pridá.
Bojový terén sledujete z výšky s možnosťou zmeniť uhol kamery a všetko si priblížiť. Jednotky majú formu jednotlivcov alebo skupiniek a každá v kole tri akčné body, ktoré využije na pohyb, streľbu alebo inú činnosť. Čiže napríklad použitie doplnku, liečenie, hodenie granátu, špeciálny útok. Krytie za objektmi prináša ochranný bonus, ale objekty sa dajú zničiť. K užitočným súčastiam patrí hliadkovací overwatch režim, čiže jednotka vyčkáva a keď sa postupujúci nepriateľ objaví v jej zornom poli, zaútočí. Priebeh bitky môžu niekedy zvrátiť operácie. Dajú sa použiť po prvom kole a sú to rôzne obranné alebo útočné prostriedky, ktoré aplikujete v teréne na vlastné alebo nepriateľské sily. Napríklad bomba, štít, očista od jedov či popálením a podobne.
Vzhľad hry je príjemný. Globálna mapa, kde sa odohráva výstavba a postupujete krajinou, je dostatočne prehľadná a aj výzorom pripomína Civilization. Bojiská sú plné objektov a zdrobnenín jednotiek, niekedy až preplnené a trochu menej prehľadné, ale keďže bitky prebiehajú v ťahovom režime, máte čas na zorientovanie. Ovláda sa to pohodlne myškou. Zvuky sú solídne, čiastočný dabing na úrovni a hudba dobre napasovaná k sci-fi prostrediu.
Age of Wonders: Planetfall síce nahradila fantasy prostredie futuristickými vesmírnymi výbojmi, ale sérii to neuškodilo. Práve naopak, ukázalo ju to v trochu inom svetle a potvrdila, že jej princípy s určitými úpravami dobre fungujú a platia aj na mimozemšťanov, vesmírnu pechotu a bojové stroje. Jednoznačne jedna z najlepších ťahových stratégií súčasnosti mnohých fanúšikov osloví. Má štýl, je dostatočne komplexná, ale nie priveľmi zložitá (čo ale niektorí môžu vnímať skôr ako negatívum), zručne kombinuje manažment s taktickými bojmi a predovšetkým pobaví. I keď sa obdobné dobýjanie planét v kampani po prvých úspechoch zunuje.
RECENZIE HRÁČOV |
9.0
MANTOR
11.8.2019
+ variabilita a komplexnost na vsetkych urovniach hry+ skvela kombinacia strategickej a takticke...
zobraziť
|
PC
PS4 Xbox One Vývoj: Paradox Interactive / Triumph Studios Štýl: Stratégia / Ťahová
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|