Aký je rozdiel medzi 60 fps, 144fps a 240 fps? Pomáha vyšší framerate vyhrávať? |
Nvidia bližšie rozobrala výhody vysokého framerate v multiplayerovkách, kde sa zníži tearing, zlepšia animácie, plynulosť a hlavne zníži lag.
Nvidia rozobrala potrebu a výhody vysokých framerate pre súťažné hranie, ale aj pre hranie celkovo, kde vysoký framerate hneď zlepšuje niekoľko oblastí grafiky, vďaka ktorým môžete byť v hraní multiplayeriek lepší.
Samozrejme, ak ste herné drevo, tak vám ani 240Hz nepomôže, ale ak ste dobrý, vysoké framerate vám umožní byť ešte lepším. Ukazujú to aj výsledky z turnajov pri Fortnite, CS:GO alebo PUBG, kde kill/death ratio je lepší v závislosti na framerate a frekvencii monitora.
Sú tam tri faktory ktoré sú dôležité a to:
- Plynulejšie animácie, vďaka ktorým lepšie zamierite
- Vyšší framerate redukuje rušivé elementy ako trhanie obrazu a ghosting
- Rýchlejšia odozva umožňuje skôr uvidieť cieľ
Pre to všetko musíte spojiť výkon svojho počítača s monitorom s vysokou frekvenciou. Teda aby ste reálne zvládali 240fps na PC a mali aj 240Hz na monitore. Alebo 144fps/Hz, ak sa rozhodnete pre strednú úroveň framerate
Animácie
Ako prvé vám vyšší framerate ukáže celú hru plynulejšiu, či už pri otáčaní, alebo aj pri animácii samotných postáv. Znamená to, že môžete lepšie a presnejšie zamerať.
Tu je porovnanie, ako vyzerá 60fps animácia a ako 240fps, kde pri 240fps zobrazí štyri frejmy, zatiaľ čo 60fps len jeden. 30 fps radšej ani neporovnávajú.
Ghosting
Pri pomalšom framerate môžete vidieť aj ghosting, ktorý vzniká odozvou monitora, kedy sa medzi frejmami ešte nestihnú pixely monitora plne prefarbiť a ostanú tam ešte tiene, čo spôsobuje rušivé prvky. Čím rýchlejší refresh monitora tým menšie sú rušivé prvky
V pomalšom prevedení to vyzerá nasledovne
Tearing
Ďalej je tu samozrejme tearing, ktorý vzniká, ak máte vypnutý v-sync. V-sync funkcia čaká, kedy sa frejm na monitore vykreslí a pustí ho v správny čas. Znižuje to framerate a vytvára aj lag ovládania, ale ponúka celistvý obraz. Samozrejme pri multiplayerovkách chcete vyšší framerate a nižší lag, takže v-sync vypnete, ale zase vám vznikne trhanie obrazu.
To ak nemáte monitor s G-Syncom alebo Freesyncom kompatibilným s vašou grafickou kartou, trhania sa nezbavíte, ale vysokým framerate ho viete minimalizovať. Nové monitory už však majú tieto synchronizačné funkcie štandardne, a teda ak budete kupovať, len si skontroluje kompatibilitu so svojou kartou.
Schematicky to vyzerá nasledovne:
Odozva systému
Nakoniec je tu odozva systému, ktorú vám vyšší framerate prinesie rýchlejšiu a uvidíte hráča skôr ako pri 60 fps. Totiž pri 60 fps spracuje daný stav hry systém neskoršie, čo znamená cenné milisekundy, ktoré pri multiplayeri rozhodujú.
V systéme to vyzerá nasledovne:
Nvidia to nakoniec celé zhrnula aj na videu, v ktorom si môžete zapnúť aj české titulky:
Podobný test nedávno spravil aj Linus a pridal aj štatistiky reakčných časov. V zásade potvrdzuje, že vyšší framerate znamená lepší výkon a to aj pre neskúsených hráčov v danej hre. Respektíve neskúseným to pomôže najviac, keďže skúsení hráči už dynamiku danej hry poznajú a vedia odhadnúť dopredu pohyb nepriateľa a kam je potrebné zamieriť.
NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY TÝŽDŇA |
- Black Friday výpredaj na Alze už začal 99
- RECENZIA: S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl 307
- Half-Life 2 je k svojmu 20. výročiu zadarmo 84
- Aké hodnotenia dostal Stalker 2 v recenziách? 98
- Zľavy na PS5 konzoly a príslušenstvo boli spustené 80
- Chcete si zložiť herné PC s AMD Ryzen procesorom? 113
- Aký výkon má PS5 Pro oproti RTX 4070 v Alan Wake 2? 163
- Takto vyzerá prostredie Skyrimu na Unreal Engine 5 27
- Ako to bolo s Half-Life Episode 3? Prečo ju Valve nedokončilo? 63
- Stalker 2 predstavil niektoré z artefaktov 67 zobraziť viac článkov >