Veľký prehľad talentovaných štúdií, ktoré zanikli potom, čo ich odkúpilo EA |
Rukami Electronic Arts prešlo veľa zaujímvavých štúdií. Pre mnohé z nich to znamenalo aj koniec ich existencie. Pozrime sa, ktoré to sú.
Electronic Arts patrilo pred mnohými rokmi k ťahúňom herného priemyslu. Ich logo, ktoré sa v prispôsobenej forme zobrazovalo pred začiatkom hry, bolo zároveň značkou kvality a zábavy. V priebehu rokov sa však z tejto spoločnosti stala jedna z najkontroverznejších vo svete videohier. Napriek nie práve najlepšej reputácii má EA na svojom konte každý rok niektoré z najväčších vydaní hier.
Najmä v posledných rokoch sa však často stávalo, že išlo o nie veľmi podarené záležitosti, ktoré sprevádzala kritika hráčov a kauzy okolo zlého zaobchádzania so zamestnancami. Jedným z najtragickejších následkov vývoja pod hlavičkou EA však zostáva zavretie talentovaných štúdií. Keď sa obzrieme späť, rozhodne ich nebolo málo. Práve na zoznam týchto nešťastníkov sa pozrieme dnes.
Westwood Studios
Málo známe štúdio, ktoré vzniklo ešte v roku 1985, vtedy pod názvom Westwood Associates. Odvtedy priniesli slušný počet hier až do roku 1998, kedy padli do oka EA. Pod jej krídlami sa preslávili Command & Conquer hrami.
Zlomový bol rok 2002, kedy priniesli na trh hru Command & Conquer: Renegade. Tá sklamala očakávania EA, a tak sa vydavateľ rozhodol ukončiť činnosť štúdia Westwood po 4 rokoch spolupráce.
NuFX
Ak nemáte radi športové hry, zrejme ste o NuFX nikdy nepočuli. Developer z Chicaga sa stal známy najmä vďaka rôznym titulom NBA, vrátane NBA Street a NBA Live. Všetky vyšli pod hlavičkou EA.
Oproti Westwood Studios však malo NuFX pri tejto spolupráci väčší úspech, pretože sa dočkalo vydania 15 hier. Potom prišlo zlúčenie s tímom EA Chicago, ktoré po niekoľkých rokoch vystriedalo úplné zrušenie štúdia. Ich hry sa však nepredávali zle, a tak je dodnes otázkou, prečo sa EA rozhodlo pre tento krok.
Bullfrog Productions
Boli založení v roku 1987 a v hernom priemysle pobudli takmer 15 rokov potom. Názov vám možno nič nehovorí, ale hlavne starší hráči by mohli poznať hry Populous a Dungeon Keeper. Populus bola dokonca považovaná za prvú hru, ktorá z vás spravila boha.
V roku 1995 ich po rokoch nezávislého partnerstva odkúpilo EA. Bullfrog pokračovali vo vývoji hier, no idylka netrvala dlho. V roku 2001 sa spojili s EA UK a tento ťah sa do značnej miery podpísal na ich vymazaní z herného sveta.
PlayFish
Ide o menšieho developera, ktorý sa v hernom svete neohrial príliš dlho. Dokonca sa zdá, akoby šťastie nikdy nebolo na ich strane, pretože už od svojich počiatkov boli známi ako jedna z dcérskych firiem EA. Nemali na svojom konte ani nič veľké v AAA produkcii.
Zameriavali sa skôr na bezplatné hry, určené napríklad na sociálne siete. Dosiahli počiatočný úspech, no všetci štyria zakladatelia opustili štúdio v roku 2013. Netrvalo dlho a EA sa chytilo svojej mágie zatvárania, ktorá na PlayFish doľahla o rok neskôr. Od roku 2014 tak PlayFish neexistuje. Len pre zaujímavosť, boli jedným z 5 štúdií, ktoré v spomínanom roku EA zavrelo.
Origin Systems
Ďalšia z legiend, ktorá vznikla v roku 1983 pod krídlami bratov Richarda a Roberta Garriottových. Preslávili ich Ultima hry, o ktorých sa hovorí, že postavili základ žánru MMORPG. EA získala Origin Systems v roku 1992.
Čiastočne sa na tejto akvizícii podieľal úspech Ultima Online. Po odkúpení sa v EA rozhodli, že z Origin Systems urobia čisto online spoločnosť, ktorú po kostrbatom štarte zavreli v roku 2004.
Phenomic Game Development
Jedno z piatich herných štúdií, ktoré boli zavreté v roku 2014. Vznikli v roku 1997 a sú známi hlavne vďaka sérii The Settlers. Zároveň však majú na konte aj populárnu sériu SpellForce RTS.
EA ich získalo v roku 2006 a premenovalo na EA Phenomic. Tu pokračovali v práci na niekoľkých RTS projektoch, počas ktorých však boli zatvorení. Dôvodom má byť reštrukturalizácia firmy.
Black Box Games
Tu sa dostávame ku komerčne známejšiemu štúdiu, ktoré vzniklo v roku 1998. Preslávilo sa však až neskôr pod hlavičkou EA, kde vyvíjalo Need For Speed hry. V roku 2002 sa premenovali na EA Black Box. Pod týmto názvom priniesli napríklad legendárne Need for Speed Underground 1 a 2.
Spolupracovali tiež na rovnako legendárnom Most Wanted (2005) a ich posledným dielom bol The Run. Ešte predtým, v roku 2008, boli presťahovaní do EA Canada. V roku 2012 zmenili názov na Quicklime Games a o rok neskôr boli zatvorení.
Victory Games
Štúdio bolo založené v roku 2010, aby po rokoch prebralo pomyselnú štafetu po Westwood Studios, práve pri sérii Command & Conquer.
Nová hra s pečiatkou tejto značky bola plánovaná ako free to play. Napokon však nedopadla tak dobre, ako sa čakalo. Dokonca sa nedostala ani do finále. Mohol za to slabý záujem a veľmi vlažné prijatie hráčov v uzavretej alfa verzii. Potom EA hru zrušilo a netrvalo dlho, kým si to odniesli aj Victory Games.
Mythic Entertainment
Vznikli spojením Adventures Unlimited Software Inc. a Interesting Systems Inc. v roku 1995. Sú známi hlavne pre MMORPG The Dark Age of Camelot a EA ich získalo v roku 2006.
Cieľ tejto akvizície bol veľmi odvážny a to vytvorenie konkurenta pre World of Warcraft. Veci sa rozbiehali dobre, vývoj prebiehal v poriadku a výsledkom bolo Warhammer Online: Age of Reckoning, ktoré zaznamenalo obrovský úspech. V roku 2014 ho však vystriedala katastrofa s názvom Dungeon Keeper a Mythic Entertainment doplatili na to, že EA zlyhania neodpúšťa.
DreamWorks Interactive
Toto štúdio bolo výsledkom spojenia síl Microsoftu a DreamWorks SKG v roku 1995. Známe sa stalo vďaka kultovej sérii Medal of Honor. Keď sa v roku 2000 spojili s EA, boli premenovaní na EA Los Angeles. Tam si spokojne fungovali niekoľko rokov.
Potom prišiel veľmi vlažne prijatý Medal of Honor: Warfighter v roku 2012 a ich budúcnosť bola viac menej spečatená.
EA Salt Lake
Vzniklo ešte v roku 1992 ako Headgate Studios, ktoré sa venovalo mnohým golfovým titulom. Po rebrandingu a akvizícii EA pokračovali vo svojej kariére a stáli na čele značky Tiger Woods PGA Tour.
Situácia v štúdiu sa začala zhoršovať v roku 2012. O dva roky neskôr prišlo veľké prepúšťanie. Potom sa začali viac venovať mobilným hrám, až kým ich v roku 2017 EA nezavrelo.
Maxis Software
Maxis nám priniesli dve veľmi populárne série. Vznikli v roku 1987 a po sérii strát či nie veľmi dobrej hospodárskej situácii ich vzalo pod svoje krídla EA v roku 1997.
Spočiatku išlo o skvelé rozhodnutie, pretože Maxis priniesli známe SimCity. Neskôr sa úspech znásobil a herný svet zasiahol bestseller The Sims. Maxis tak dostali voľnejšiu ruku, ktorej výsledkom bola vtedy nová značka s názvom Spore (2008). Po tomto vydaní sa Maxis ocitli na tenkom ľade. Ich hlavná centrála sa zatvorila v roku 2015 a zvyšky štúdia sa presunuli do EA Mobile.
Visceral Games
Jedna z najbolestivejších strát pre herný svet a jedno z posledných zatvorených štúdií na zozname. Visceral Games mnohí veľmi dobre poznajú. Sú známi obľúbenou značkou Dead Space, ktorá sa dočkala troch častí. Visceral ako prví vo svojich hrách, ktoré stáli plnú cenovku, koketovali aj s free to play funkciami.
Dead Space 3 však nemal veľký úspech a Visceral dostali druhú šancu v podobe novej akčnej adventúry pod značkou Star Wars. Na čele toho celého bola skúsená Amy Hennig (Uncharted séria) a očakávania hráčov boli prirodzene vysoké. V roku 2017 však prišiel šok, keď EA oznámilo zatvorenie štúdia a zrušenie projektu. Nikto však vtedy nevedel, čo sa deje. Z veľkej časti za to mohli aj zmluvy o mlčanlivosti, ktoré po rokoch stratili na sile a postupne sa začali objavovať informácie o extrémne problematickom vývoji. Ten znamenal pre Visceral Games definitívny koniec.
Pandemic Studios
Ak by sme chceli nájsť podobne silnú stratu, akou boli Visceral, odpoveďou je Pandemic Studios. Preslávili sa najmä vďaka Star Wars Battlefront, ale na konte majú veľa zaujímavých kúskov, ako napríklad Destroy All Humans! či parádneho The Saboteura.
Aj keď sa séria Battlefront ukázala ako finančne veľmi lukratívna, na záchranu Pandemic to stále bolo pre EA málo. Boli zatvorení v roku 2009, teda krátko po vydaní The Saboteur. Prácu vtedy stratilo zo dňa na deň viac ako 200 zamestnancov.
NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY TÝŽDŇA |
- Nové výpredaje spustené 30
- Postavu Ciri bude v The Witcher 4 hrať Ciara Berkeley 93
- Far Cry 7 je v príprave, príde aj Far Cry extrakčná akcia 77
- RECENZIA: The Thing: Remastered 20
- Nvidia zrejme pripravuje neurálne renderovanie do RTX 50 grafík 82
- Testy novej Intel Arc B580 grafiky ukazujú výkon nad RTX 4060 71
- RTX 5060 Ti má dostať 16GB pamäte, ale RTX 5060 zostane pri 8GB 133
- Stalker 2 dostal veľký patch 1.1, vylepšuje A-life 112
- EA spustilo odmeny pre predplatiteľov EA Play a Xbox Game Pass Ultimate 16
- Steam spustil zimný výpredaj a hlasovanie o hru roka 61 zobraziť viac článkov >