Microsoft sa pri štarte prvého Xboxu pokúšal kúpiť EA, Square a aj Nintendo |
Je to už 20 rokov, čo Microsoft vstupoval do konzolového biznisu a ešte neskúsený vytváral prvý Xbox.
Bloomberg zverejnil peknú históriu vzniku prvého Xboxu, v ktorom Dina Bass preskúmala jeho začiatky s jednotlivými aktérmi a spomenula aj veci, o ktorých sme doteraz nevedeli.
Vieme, že Xbox to mal na začiatku ťažké, musel sa pretlačiť cez vedenie a následne musela hŕstka nováčikov v tomto biznise postaviť konzolu od základov. Microsoft chcel mať zariadenie do obývačky. Pôvodne to nazývali Windows Entertainment Platform, neskôr, keď k tomu pristúpil DirectX tím, nazvali ho DirectX Box, čo sa nakoniec skrátilo na Xbox. Čo bolo ale zaujímavé a čo sa nakoniec aj stalo, bolo, že to plánovali ako PC, ktoré by sa len tvárilo ako herná konzola. Paradoxom je, že to nakoniec robia konzoly už v posledných dvoch generáciách.
Bill Gates veľmi chcel, aby to celé bežalo na Windosoch, ktorý vtedy veľmi tlačili, a aby to bolo multimediálne zariadenie. Nakoniec spolu s Ballmerom pochopili, že cesta do obývačky vedie cez hráčov.
Bill s tým mal ešte problémy pred ohlásením, ktoré bolo naplánované na Game Developer konferenciu v marci. Doslova pri prezentácii povedal, že je to "urážka všetkého, čo vo firme spravil". Ukazovali mu totiž, ako systém orezali a aj grafy, ako pôjdu do mínusu, ak to celé nevyjde. Ballmer tiež stále váhal, ale oboch presvedčilo to, že Sony dostalo PS2 do obývačiek a nazývajú to počítač (Sony malo vtedy taký sen, že Playstation by bolo v každej izbe domu a nahradilo by PC). Následne už to celé išlo veľmi rýchlo. Bill na GDC ukázal prototyp a následne konzolu spolu s Rockom odhalili na E3. Mimochodom, Rocka zobrali preto, lebo chceli wrestlera, niekoho silného, kto by odhalil silnú konzolu.
20 years ago today, Bill Gates and The Rock traded wrestling catchphrases over a newly unveiled Xbox at CES. I spoke to two dozen key Xbox figures for an oral history on how Microsoft became an unlikely console powerhouse: https://t.co/4MebHpsVF4
— Dina Bass (@dinabass) January 6, 2021
Microsoft pritom vtedy vedel, že si potrebuje zaistiť hry a pri výraznom úpadku Segy videli príležitosť zlákať vývojárov na Xbox. Najväčším cieľom bolo EA, ktoré malo Madden a FIFA hry a práve prestalo podporovať Segu, čo bol veľký klinec do rakvy Dreamcastu. Keď sa stretli s EA, rovno im CEO vtedy povedal, že nemajú šajnu o tomto trhu a nechcú ich odrádzať, ale nemajú ani dostatok informácií. Stretávali sa s nimi často a stále im EA pripomínalo, že to môže zlyhať a tento biznis nie je o tom, že to opustia, keď niečo hneď nevyjde, ako to v Microsofte robili. Z toho si aj Microsoft zobral ponaučenie a ani pri chybách, ktoré pri konzolách spravil, sa toho nevzdal.
Ďalej im veľmi pomohlo to, že spravili konzolu, ktorá bola prakticky PC, vývoj bol ľahký, parametre mali lepšie ako PS2 a vývojárom sa to páčilo. Vtedy si získali aj Itakagiho, ktorý pre nich spravil Dead or Alive. Spomínajú aj to, že komunikovali aj s Konami, kde bol chlapík alkoholik a pili s ním 4 do rána. Ráno za nimi prišiel a súhlasil.
Microsoft si vtedy chcel pomôcť nakúpením veľkých firiem ako EA, Midway, Square. Kde EA odmietlo, Midway veľmi chcelo, ale malo určíte zmluvy s PlayStation a Microsoft zase nepotreboval ich marketing a predaj, Square oproti tomu ponúkli málo a ďalšiu ponuku už nedávali. Šťastie však mali s Bungie, ktoré malo finančné problémy a súhlasilo. Následne im vytvorilo legendárne Halo. Aj keď zo začiatku tomu veľmi neverili, keďže to boli ešte časy, keď fps hry na konzolách nefungovali, ale nakoniec spravili zábavný multiplayer, ktorý by hráči chceli hrať s gamepadom.
Steve Ballmer sa stretol aj s Nintendom, vtedy dokonca sídlili v Japonsku v jednej budove. Ukázali im ich hardvér, kde im navrhli, že oni by sa starali o hry, oni zase o hardvér. To však nešlo podľa plánov. Podľa Kevina Bachusa ich vysmiali. Hovorí, že sa im smiali počas hodinovej prezentácie.
Následne prišiel čas aj na hardvér, kde museli dostať finálny produkt do rozumnej ceny a zároveň musel fungovať. Spomínajú, že zo začiatku mali 20-25% kazivosť, ktorú postupnými verziami znižovali. Raz im DVD mechanika nečítala filmy a museli vyskúšať všetky, čo mali. Gamepad bol zase iný prípad, kde v prvej verzii dostali len veľkú prerastenú verziu, ktorá im strácala hráčov v Japonsku. Pre nich bol príliš veľký. Nakoniec sa rozhodli aj pre riskantné internetové pripojenie, ktoré vtedy ešte nikto nemal a oni mali spojazdnený Xbox Live. Ten fungoval len na PC pod ich stolom. K tomu si veľmi potrebovali získať EA a chytil sa aj Ubisoft so Splinter Cellom.
Zo zaujímavostí spomenuli, že nechceli vytvoriť klon PlayStation, ale niečo nové, niečo medzi Mariom a PC hraním, čo sa im podarilo. Ale zároveň si nikdy nemysleli, že prekonajú viac ako 10 miliónov kusov. Nakoniec z prvej konzoly predali cez 24 miliónov. Aj keď za cenu strát, keďže s každou išli do straty, ale zároveň išli správnou cestou a Ballmer videl, že to smeruje k dobrému biznisu (preto čo najskôr prešli na Xbox360 s nižšími stratami)
Z pikošiek ešte spomínajú, že im raz volal asistent Toma Cruisa s tým, že Tom nevedel, ako prejsť niektorý level, alebo aj to, ako zobrali Billa Gatesa na Tokyo Game Show, ale odporučili mu, aby sa tam nepohyboval, bol v Japonsku totiž príliš slávny a hneď by ho ľudia obkolesili.
NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY TÝŽDŇA |
- Mega zľavy začínajú 34
- Čínske ceny RTX 5080 a RTX 5090 naznačujú, čo môžeme v tejto oblasti čakať 285
- Sector vám želá veselý Silvester a šťastný Nový rok 83
- Najväčšie hry naplánované na rok 2025 78
- RECENZIA: Flight Simulator 2024 27
- Digital Foundry vyhodnotili hry s najlepšou grafikou tohto roka 119
- Rusi stále chcú vytvoriť vlastnú konzolu. Už si priznávajú, že nemôžu konkurovať X 85
- Nový Xbox gamepad už má aj patent 87
- Takto vyzerá doska RTX 5090 karty 181
- Squid Game dostane poslednú, tretiu sériu budúci rok, príde aj americká verzia 43 zobraziť viac článkov >