Dokážu nové RTX30 čipy v notebookoch posunúť štandardné rozlíšenie displejov na 1440p? |
Notebooky boli posledné roky zaseknuté v 1080p rozlíšeniach a vyzerá, že sa veci konečne rozhýbali.
Notebooky boli posledné roky zaseknuté v 1080p rozlíšeniach, ale nie je už čas posunúť sa vpred? Už posledná generácia RTX grafík bola na niektoré 1080p notebooky až príliš výkonná a nová RTX30 séria grafických čipov výkon posúva ešte vyššie. Náležite tomu Nvidia začala výrobcov tlačiť do 1440p displejov a rovno sa pridávajú aj 4K displeje, aj keď pre primárne multiplayerových hráčov stále ostávajú aj možnosti na 1080p/240Hz alebo už aj 300Hz.
Stane sa tak 1440p novým štandardom?
Hráči teraz dostávajú na výber a bude zaujímavé sledovať, aké verzie budú postupne preferovať a či sa posunie štandard v herných notebookoch na 1440p. 4K je ešte príliš na mainstream, ale 1440p už dnes je s prehľadom dostatočné. Obom rozlíšeniam okrem výkonu pomáhajú aj nové technológie.
Na vyššie rozlíšenia dnes nevyhnutne nie je potrebný čistý výkon, keďže DLSS vie spraviť svoje a 1440p a 4K sa môžu stať oveľa lepšou voľbou. Hlavne 1440p, ktoré výrazne cenu notebookov nemení a využiteľnosť je veľmi dobrá.
Čo sa týka výkonu nových notebookov, tie sa vďaka RTX30 sérii znovu priblížili k výkonu desktopov a ponúkajú už RTX3080, RTX3070 a RTX3060 grafiky. K tomu firmy pridávajú výkonné Intely 11. generácie už na 10nm alebo nové Ryzeny piatej generácie.
Aký je výkon?
Čo sa týka výkonu, všetky RTX karty išli hore, zvýšila sa aj grafická pamäť a aktuálne výkony novej série vyzerajú nasledovne:
- RTX3060 (6GB) - je o 20-30% rýchlejšia ako RTX2060, znamená to, že s prehľadom hráte hry nad 60fps pri 1080p, väčšinou tie náročnejšie okolo 80-100 fps, multiplayerovky ako Fortnite aj v 240 fps. Pričom DLSS hry môžu ísť podobne rýchlo v 1440p rozlíšení. Pritom RTX3060 čip sa menej zahrieva ako RTX2060.
Video porovnanie RTX2060 a RTX3060 si môžete pozrieť tu. - RTX3070 (8GB) - je približne o 20% rýchlejšia ako RTX2070 a tu už buď idete cez 144fps v 1080p, alebo 80-100fps pri 1440p. Teda oproti RTX3060 je na 1440p ideálna aj bez DLSS, ale DLSS znovu framerate zvýši a pekne využijete aj 1440p/144Hz displeje alebo aj 1080p/300Hz displeje. Rovnako aj tu je zahrievanie takmer o 10 stupňov nižšie.
Video s porovnaním RTX2070 a RTX3070 v 1440p si môžete pozrieť tu. - RTX3080 (8GB alebo 16GB) - je skôr tak 15-20% rýchlejšia ako RTX2080 a rovnako je ideálna pre 1440p rozlíšenie displeja so 144Hz, ale aj 1080p/300Hz, ale ak nepotrebujete framerate a chcete ostrosť, 4K/60Hz displej tiež nemusí byť zlá voľba, hlavne ak popri hraní riešite aj grafické práce. Pri práci s grafikou tu veľmi poteší 16GB pamäte, čo je viac ako na PC, kde na PC má RTX3080 10GB pamäte.
Porovnanie RTX3070 a RTX3080 v 1440p si môžete pozrieť tu.
DLSS a Raytracing
Na všetkých RTX grafikách nechýba ray tracing pre kvalitnejší vizuál. Zrejme už viete, že ten pridáva odlesky, zlepšuje tiene, nasvietenia a rôzne ďalšie grafické efekty. Náležite tomu ich hry využívajú rôzne podľa svojej potreby a napríklad zatiaľ čo niektoré ako World of Wacraft majú zapracovanie len na tiene, Control, Watch Dogs Legion alebo Cyberpunk 2077 ukazujú veľmi hlboké zapracovania efektov. Dva tituly, Quake 2 RTX a Minecraft, už kompletne bežia na ray tracingovom engine.
Ray tracing síce grafiku zaťaží viac, ale na to je tu nová generácia DLSS efektu, ktorý získa daný výkon späť. DLSS je upscaling pomocou umelej inteligencie a stačí mu nižšie rozlíšenie, aby z neho vytvorilo kvalitný obraz vo vyššom rozlíšení. Napríklad pre 1440p rozlíšenie sa môže hra renderovať v 1080p alebo aj 720p podľa nastavenia kvality a z nej následne spraví plný 1440p obraz. V grafickej karte sa o to starajú Tensor AI jadrá.
K tomu stále viac začínajú DLSS využívať aj hry bez ray tracingu a najnovšie napríklad aktuálny Outriders, ktorý v 4K zvýši výkon aj o 73%.
Batéria
Čipy majú teraz vďaka 8nm technológii nižšie zahrievanie a aj nižšiu spotrebu, čo má dopad na batériu. Aj keď nevyhnutne sa bez napájania na notebooku nehráva, ale z hodiny to niektoré notebooky už dajú na hodinu a pol až dve. Samozrejme tam je aj obmedzený framerate a frekvencie GPU a CPU, aby sa udržala batéria čo najdlhšie.
A čo ďalšie technológie?
Ale DLSS a ray tracing nie sú jedinými technológiami v nových RTX notebookoch. Prichádzajú tam aj ďalšie technológie, či už nové, alebo v nových verziách.
Max-Q 3.gen
Nvidia s novou generáciou pridáva aj MaxQ funkciu tretej generácie, ktorá je znovu určená pre tenké herné notebooky a zaisťuje, aby sa ani pri tejto hrúbke notebook neprehrieval, aj keď za cenu nižšieho taktovania MaxQ verzií čipov. Teraz pridáva umelú inteligenciu na optimalizáciu celého systému.
Aj keď tu treba dávať pozor, keďže výrobcovia nemusia vypísať, či notebook má MaxQ grafiku. Spoznáte to podľa frekvencií.
Nvidia Reflex
Nvidia sa teraz veľmi začína sústreďovať na odozvu ovládania a prakticky celého systému, čo je nevyhnutné pre esports a multiplayerových hráčov, kde každá stratená milisekunda môže znamenať smrť. Reakcie sú vďaka nemu lepšie a rýchlejšie. Funkciu podporuje stále viac najhrávanejších multiplayerových hier, naposledy to bolo 7 z Top 10 titulov.
Whisper mode 2.0
Novú verziu dostáva Whisper režim, teda tichý režim, ktorý ovláda hlučnosť celého notebooku. Tentoraz je od základu prepracovaný a prispôsobený pre každý notebook samostatne. Hráči majú možnosť vybrať si požadovanú hladinu hluku a následne sa už systém podľa toho zoptimalizuje, teda prispôsobí výkonu procesor a aj grafiku, aby pri danej hlučnosti ponúkli najlepší možný výkon.
Dynamic Boost 2.0
K tomu sa pridáva aj nová verzia Dynamic Boostu, čo je prakticky opak Whisper režimu a dynamicky rozdeľuje napájanie medzi grafikou, pamäťami a procesorom a zaisťuje čo najvyšší výkon. Celé to spravuje umelá inteligencia podľa framerate a optimalizuje ho priamo počas hrania.
Funkcia zvyšuje framerate od tých 10% do 16%.
Resizable Bar
Ďalšia funkcia, ktorá sa postupne začína pretláčať na PC, je Resizable Bar, čo je funkcia PCIE rozhrania a umožňuje pristupovať procesoru k celej vyrovnávacej pamäti grafickej karty naraz, čo dokáže zvýšiť výkon v hrách. Nie je to v každej hre, ale v niektorých pridá 10%-15%.
Teraz, keď to spočítame, percentá s Dynamic Boostom a Resizable Barom výkonu pekne stúpajú.
Nvidia Broadcast
K tomu ešte sa pridáva softvérová Nvidia Broadcast funkcia, ktorá zlepšuje livestreamy a chaty o AI filtre a napríklad má veľmi dobré zrušenie ruchov z pozadia. Teda aj ak vám počas vášho streamu vzadu niečo hrá, bude počuť len váš hlas. O spracovanie a aj rýchlejšiu kompresiu vysielaného videa sa stará grafická karta.
Nvidia Studio
Ak však vaším cieľom nie sú len hry, alebo vôbec hry a venujete sa inej tvorivej práci, stále viete notebooky RTX grafikami dobre využiť, keďže Nvidia na nich postavila celú Nvidia Studio platformu. Noteboky majú v nej špeciálnu sériu s vlastnými ovládačmi a exkluzívnymi nástrojmi, k tomu sa Nvidia stará o zapracovanie akcelerácie a umelej inteligencie v najpoužívanejších aplikáciách. Teda videotvorba, 3D nástroje, AI funkcie. Všetko dokáže využiť výkon z RTX čipu. Tam už je aj slušný výber s aktuálnymi grafikami, viete si vybrať verzie s RTX3060, RTX3070 a 3080 čipmi.
Výber herných notebookov s RTX3060, 3070, 3080 kartami si môžete pozrieť tu.
Plus, ak chcete kupovať notebook, teraz sú s verziami notebookov s RTX grafikami prichádza aj práve vydaná Outriders hra.
NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY TÝŽDŇA |
- Black Friday výpredaj na Alze už začal 99
- RECENZIA: S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl 325
- Half-Life 2 je k svojmu 20. výročiu zadarmo 84
- Aké hodnotenia dostal Stalker 2 v recenziách? 98
- Zľavy na PS5 konzoly a príslušenstvo boli spustené 81
- Chcete si zložiť herné PC s AMD Ryzen procesorom? 113
- Aký výkon má PS5 Pro oproti RTX 4070 v Alan Wake 2? 163
- Takto vyzerá prostredie Skyrimu na Unreal Engine 5 27
- Ako to bolo s Half-Life Episode 3? Prečo ju Valve nedokončilo? 63
- Stalker 2 predstavil niektoré z artefaktov 67 zobraziť viac článkov >