EVIL GENIUS 2: WORLD DOMINATION |
EVIL GENIUS 2: WORLD DOMINATION |
Byť dobrým je niekedy nuda. Naopak byť zlým je často oveľa väčšia zábava. Ale tú temnú stránku by sme mali uplatniť len v hre. Evil Genius 2 je na to priam stvorený, veď pasuje hráča rovno do úlohy superzloducha, ktorý si buduje svoje impérium a po celom svete spriada zločineckú sieť ako pavúk. Fungovalo to v roku 2004, keď vyšiel prvý diel a zaberá to aj dnes. Aj keď nie celkom bez výhrad. A začať by sme mohli prísahou zo záškodníckej mapy Harry Pottera. Hoci sa tu s okuliarnatým kúzelníkom priamo nestretnete, čarovné slová dokonale pasujú. Takže poďme na to: Slávnostne prisahám, že nemám za lubom nič dobré!
Na výber sú štyria geniálni zloduchovia – svojský Maximilián, ktorý bol ikonickou tvárou prvej hry, Red Ivan, Emma a Zalika. Každý má vlastnú špecializáciu, jedinečné schopnosti a svoj vynález skazy. Ďalšie postavy pribudnú v DLC. Na výber je len trojica máp, ktoré sa líšia prostredím, kde budete po zvolení náročnosti budovať svoje podzemné gangsterské sídlo. Potom sa už ide na vec a minimálne v prípade, ak ste nehrali originál, určite postupujte pekne krok za krokom s tutoriálom. V tejto stratégii je totiž mnoho atypických prvkov, ktoré v iných hrách nenájdete, hoci tvorcovia ich sem preniesli z jednotky len s minimálnymi vylepšeniami.
Vaše sídlo teda budete stavať v podzemí, kam sa dá vstúpiť cez kasíno, ktoré slúži ako zásterka a kamufláž a zhromažďujú sa tam návštevníci a turisti. Do útrob samotnej základne ale vstupujú len vaši zamestnanci a, čo je menej žiadané, niekedy aj vyšetrovatelia a agenti - záškodníci od konkurencie. Druhý vstup je menej nápadný a vedie k letisku, odkiaľ vaši zamestnanci prinášajú všetko potrebné a súčasne na základe vašich pokynov vyrážajú do sveta plniť schémy a misie.
V podzemí musíte zabezpečiť fungujúcu infraštruktúru a pohodlie pre bossa, ktorého postavu môžete priamo ovládať. Primárne však vyznačujete priestory, ktoré vybúrajú vaši robotníci a určujete, aké konkrétne miestnosti tam budú. Umiestňujete aj vybavenie a dekorácie a za všetko, samozrejme, musíte pekne zaplatiť. Svoje bohatstvo zhromažďujete v trezoroch, popri ktorých v úvode postavíte kasárne pre personál. Tam treba umiestniť postele na oddych a skrinky, ktoré zvýšia celkový počet robotníkov. Ďalej treba myslieť na jedáleň, spoločenskú miestnosť, výpočtové stredisko s ovládacími pultmi a počítačmi, kde sa zhromažďujú dôležité spravodajské informácie a umožňujú rozširovanie zločineckej siete vo svete. Významné je väzenie, kde v celách držíte zneškodnených agentov a problémových jedincov, ktorých môžete podrobiť tvrdému výsluchu kvôli informáciám, alebo im vymývate mozgy.
Na všetko potrebujete dostatok elektriny, takže staviate a generátormi vybavujete elektrárne. Určite sa hodí aj ošetrovňa s lôžkami pre zranených a veľkú plochu si vyčleňte na tréningové miestnosti, kde treba umiestniť prístroje na výcvik pre každé nové povolanie vašich zamestnancov. Zbrojnica je vlastne priestor pre ochranku, ktorá na monitoroch sleduje plochy, kam ste umiestnili bezpečnostné kamery a v prípade hrozby sa aktivujú stráže. V laboratóriu sa vedci venujú výskumu požadovaných technológií, ktoré vyberáte z piatich kategórií – globálne operácie, brloh, prisluhovači, pasce a svetová dominancia. Vedú k zabezpečeniu nových zariadení a dôležitým vylepšeniam, či už je to pokročilá výbava pri operáciách v teréne, výzbroj a možnosti pre personál, spôsob ako vybúrať aj priestory s tvrdšou horninou, kladenie zákernejších nástrah, alebo unikátne projekty. A postavíte aj špeciálnu miestnosť pre vášho zloducha s patričným vybavením.
Väčšinu priestorov vytvoríte v prvej fáze hry a potom už len podľa potreby rozširujete miestnosti, prikupujete výbavu a ak už je veľmi tesno, vybúrate nové plochy na tomto a keď je pritesné aj na ďalších poschodiach. Všetko môžete zabezpečiť dverami s rôznym zabezpečením a prepájajú to chodby, kam sa dajú umiestniť strážne posty, kamery, hasiace prístroje a v neposlednom rade pasce na neželaných návštevníkov. Sú to väčšinou kuriózne nástrahy, ktoré dotieravcov zmrazia, popália, udrú robotickou rukou, odfúknu, uzavrú do bubliny, alebo aktivujú včely, mäsožravú rastlinu či žraloka.
Po zabezpečení základne môžete vyrážať do sveta, ktorý sa vám zobrazí na makete s kontinentmi a regiónmi. Jednotlivé oblasti najskôr musíte preskúmať, zabezpečiť tam a neskôr aj vylepšiť vysielanie a udržiavať funkčnú sieť. Objavujú sa tam značky so schémami a operáciami, ktoré vám prinášajú nové informácie, peniaze, príležitosti na získanie nových druhov zamestnancov alebo sabotáže a odhalenie praktík konkurencie. Väčšinou tam musíte zo základne vyslať zamestnancov s požadovanými špecializáciami a k tomu treba financie alebo body spravodajstva. Po dorazení na určené miesto sa čoskoro dozviete, či bola úloha úspešne splnená. Tieto aktivity spolu s pričineným protivníkov však vedú k tomu, že v oblastiach začína byť horúco a ak sa nepokúsite upokojiť situáciu, kritické regióny môžu byť dočasne nedostupné.
V pokročilej fáze hry trávite väčšinu času práve manažovaním operácií vo svete a priebežne sa vraciate na základňu, aby ste sa pripravili na ďalšie kroky. To znamená pokrok v načatých projektoch, prípravy na vtrhnutie nepriateľských sabotérov a agentov, výsluch zadržaných odborníkov, ktorý vedie k produkcii nových povolaní na základni. Takže potom, po patričnom tréningu, už môžete mať okrem základných strážcov aj žoldnierov, majstrov bojových umení či vrahov. Ale aj špecialistov vo vetve s vedcami či personálom, ktorý vytvára ilúziu bežnej spoločnosti, ale pritom sú to tiež prisluhovači vášho diabolského majestátu. Všetko je to veľmi premyslené a komplexné a postupne to vedie k dominancii vášho vyvoleného bossa.
Progres pritom neustále sprevádza množstvo úloh, či už sú to hlavné, ktoré skôr či neskôr musíte splniť, optimálne, čo sú drobné aktivity odmenené bonusovými sumami, alebo doplnkové príbehy. Tieto príbehy tvorí séria úloh, ktoré vedú k získaniu nového personálu, artefaktov, medzi ktorými sú aj kuriozity a predmety z legiend, ako je lietajúci koberec či piesky času. Niektoré príbehy smerujú ku konfrontácii s nepriateľskými superagentmi a bossmi a neraz súvisia s hlavnými zadaniami. Je toho naozaj mnoho a neustále máte nové podnety a ciele, ktoré môžete plniť.
Napriek rozmanitým zadaniam je ale hlavne neskôr priebeh úloh dosť podobný. Hlavnú náplň totiž predstavuje posielanie personálu do terénu ku kľúčovým bodom, kde treba uspieť a potom sa odfajkne ďalší krok vedúci k finálnemu zadaniu. Časom preto nastupuje stereotyp a keďže výstavba je už v tejto fáze len okrajová, záujem hráča začína upadať. Kampane pre každého superzloducha síce majú odlišný hlavný dej a priority, ale sú umelo naťahované, a preto v pokročilej fáze už nezáživné. Možno ich dohráte len preto, aby ste sa dočkali triumfu, ale zábava medzitým dosť upadá, čo je škoda.
Ku kontroverzných súčastiam patrí aj neustála nutnosť rozširovať vybrané miestnosti. Niekedy je to síce opodstatnené, ale budovať obrovské haly so stovkami trezorov na zlaté tehly je poriadna otrava. Kumulovanie zlata a nastavenie jeho limitov by sa určite dalo vyriešiť aj praktickejšie. Nehovoriac o tom, že tony pokladov by reálne určite mali hodnotu miliárd a nie niekoľko stotisíc dolárov, ako vám v hre ukazuje stav účtu. Mimochodom, trezor má väčšiu hodnotu ako to, čo sa tam dá vložiť, čo je veľmi kuriózne. A potom sú tu pasce, ktoré sú síce jedinečné a neraz aj vtipné, ale ich efekt je dosť slabý. Pomôžu zdržať nepriateľov alebo ich mierne oslabiť, ale ani séria nástrah, vrátane žralokov, väčšinou nedokáže zabiť jediného agenta. Na rad musí vždy ešte prísť vaša ochranka alebo elitní zločinci - pobočníci vášho superzloducha so špeciálnymi schopnosťami. No a pekne otravné je neustále oživovanie porazených nepriateľských superagentov, ktorí sabotujú vašu základňu.
Grafika sa nesie v duchu prvej časti. Všetko je pestrofarebné, postavy sú karikatúry a všetko je humorne ladené - i keď je to čierny humor a dochádza aj k násilným scénam, po ktorých doslova zostávajú vrecia s mŕtvolami. Práve preto a aj kvôli značnej náročnosti to nie je hra pre deti, ale skôr pre skúsenejších hráčov, ktorí dokážu zvládnuť pokročilý mikromanažment. I keď sa hra snaží byť čo najviac prívetivá aj k začiatočníkom a zrejme aj preto upustila od niektorých prvkov, ktoré obsahoval originál.
Ústretová je možnosť zrýchliť čas alebo ho pozastaviť, takže sa zdĺhavé procesy svižnejšie pohnú dopredu alebo počas pauzy v pokoji nastavíte nasledujúce kroky. Základňu si môžete pekne otáčať, prepínať poschodia, vzďaľovať a približovať. Niekedy je príjemné sledovať vašich prisluhovačov aj pri bežných, ale tu neraz vtipne spracovaných činnostiach, ako je napríklad tréning alebo chytanie do pascí. Ovláda sa to vcelku dobre až na otáčanie umiestňovaných objektov, ktoré je priveľmi citlivé aj po úpravách nastavení. Dotvára to kvalitná hudba a vydarený dabing. Váš zloduch vždy pri dosiahnutí nejakého úspechu prehovorí v predelovej scéne, kde sa konfrontuje so zamestnancami alebo rivalmi.
Evil Genius 2 je dôstojným pokračovaním osobitej stratégie, ktorá z vás spraví zlomyseľného pána sveta. Nájdete tam menšie úpravy a vylepšenia a v štýlovej modernej grafike, ale nedá sa hovoriť o výrazných novinkách. Masívne kampane za štyroch lotrov vydržia niekoľko desiatok hodín a sprevádzajú ich tony hlavných a vedľajších úloh, ktoré však, bohužiaľ, majú natoľko podobný priebeh, že neodvratne vedú k stereotypu. Niektoré veci fungujú výborne, iné sú diskutabilné. Hlavne v úvode sa budete skvele baviť, neskôr vás už schladí rutina. No napriek určitým výhradám je to fascinujúca hra, ktorá vyleštila unikát spred sedemnástich rokov a predstavila ho aj súčasným hráčom. A, samozrejme, poteší aj veteránov. Stačí dodať už len jediné: Darebáctvo sa podarilo!
RECENZIE HRÁČOV |
PC
Vývoj: Rebellion Štýl: Managementová
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|