BACK 4 BLOOD |
BACK 4 BLOOD |
A je to tu! Fanúšikovia známej kooperačnej zombie akcie sa konečne dočkali jej nasledovníka, alebo pokojne môžeme povedať aj plnohodnotného pokračovania. Názov je síce trochu iný, ale nezaprie príbuzenstvo s Left 4 Dead a aj vývojári sú tí istí. Možno len kvôli autorským právam siahli po novej značke, ale je ľahko identifikovateľná a nikoho nenechá na pochybách, že je to návrat starej dobrej zombie masakry.
Chlapci z Turtle Rock Studios si stanovili náročnú úlohu. Vzkriesiť priam legendárnu hru a pridať do nej niečo nové, čo by bolo v súlade s požiadavkami doby, totiž nie je vôbec jednoduché. Veľké očakávania môžu viesť k sklamaniu a platí to aj v tomto prípade. Už sa našli prví lamentujúci, ktorí plačú nad tým, že toto alebo hento spravili L4D a L4D2 lepšie a Back 4 Blood na ne nemá. Ale hoci je pravda, že v niektorých veciach mali tieto hry navrch, rozhodne tu máme veľmi dobré, i keď neoficiálne Left 4 Dead 3 a hrá sa to výborne.
Základ hrateľnosti sa takmer vôbec nezmenil. Takže svet zamorili nemŕtvi a kosí ich partia štyroch preživších, ktorí musia spolupracovať, inak to nezvládnu. V jednotlivých úrovniach sa musia prebojovať cez interiéry aj exteriéry, kde využívajú aj rôzne neštandardné cestičky, napríklad strechy vozidiel, cez ktoré sa dostanú aj cez vysoké múry a bariéry. Bežných hnijúcich chodcov dopĺňajú nebezpečnejší mutanti aj príležitostní bossovia, ktorí trochu viac potrápia. Záleží aj od zvolenej obťažnosti. Preživší priebežne nachádzajú debny s lepšími zbraňami, muníciou, liečivami a vylepšeniami. Levely sú spravidla zavŕšené vstupom do bezpečnej miestnosti, kde po zatvorení dverí nasleduje bilancia a prípravy na ďalšiu misiu.
Toľko stručná rekapitulácia toho, čo poznáme z minulosti. Teraz si povieme viac o tom, čo sa k tomu nalepilo alebo sa upravilo. Hra je rozdelená do štyroch aktov, čo sa môže zdať málo, hlavne keď štvrtý je len jediná výzva na jedinej mape. Pravda je však taká, že prvé tri akty obsahujú série niekoľkých misií, ktoré pri prehľade vyzerajú ako poprepájané uzly. Zhluky misií vytvárajú menšie epizódy, ktoré sú spojené do väčšieho celku. Celkovo je to viac ako 30 máp s úlohami, a to je už naozaj slušná dávka. Hoci treba povedať, že sa dizajn niektorých lokalít sčasti opakuje – to preto, že sa odohrávajú na rovnakom mieste, ale napríklad z hlavnej ulice sa raz vydáte odbočkou naľavo a v inej misii otvorenou pravou stranou. Takže sa to dá pochopiť.
Niektoré úlohy od vás chcú len to, aby ste sa dostali do bezpečia. Ale sú aj nápaditejšie zadania, ako je vyhľadanie a zachránenie iných preživších, zničenie bane delom, ktoré musíte nabíjať, likvidovanie hniezd experimentálnymi granátmi, umiestnenie a odpálenie výbušniny na lodi, zavesenie dební k transportujúcemu vrtuľníku alebo zatĺkanie okien v knižnici, aby ste zastavili hordu. Veľmi podarené je odpútanie pozornosti v bare s hlasno pustenou hudbou z jukeboxu, kým na inej časti mapy nenastúpia do autobusu civilisti. Nielenže je to poriadna prestrelka s nemŕtvymi, čo sa valia zo všetkých strán, ale do toho na plné gule znejú rockové vypaľováky. Spolu to tvorí parádny adrenalínový zážitok, pri ktorom sú postavy, ale aj okolie zaliate potokmi krvi. No áno, Back 4 Blood sa netvári ako hra pre deti a je to skrátka hrubé násilie bez pardonu. Len mi trochu prekážalo, že cieľové miesta v misii (možno na až na dve výnimky) neboli vôbec označené a napríklad na lodi som dlhšie netušil, kam mám vlastne zaniesť nálož. Inak väčšinou to nie je problém, lebo polootvorené mapy vás priamo vedú na miesto určenia bez veľkého blúdenia.
Hrateľné postavy sú vcelku charizmatické. Dokopy je ich osem, ale v úvodných misiách sú na výber len štyri. Pričom dvaja hráči v tíme nemôžu mať tú istú. Ďalšie kvarteto sa však sprístupní už po zdolaní prvej mini kapitoly a odprezentuje sa vydarenou prestrihovou scénou, ktorých je v hre niekoľko. Vyberať by ste si mali nielen podľa sympatií, ale predovšetkým bonusových vlastností. Každá postava prináša jeden individuálny a jeden tímový bonus. Napríklad „mama“ – Mom, si môže niesť o jeden podporný doplnok viac. A všetkým spoluhráčom pridáva jeden extra život. Jednotlivých borcov navyše môžete aj prezliecť do iného outfitu, alebo im prehodiť len vybrané časti oblečenia. A taktiež zmeniť sprej, ktorým si niečo označkujete na ulici, ale v hre sa vlastne vôbec nepoužíva.
Pri hraní môžete mať u seba primárnu a sekundárnu zbraň, teda brokovnicu, samopal, ostreľovaciu pušku a k tomu nejakú pištoľ, revolver alebo zbraň nablízko. Baseballová pálka, mačeta či sekera sa výborne hodí na štvrtenie zombíkov v tesnej blízkosti, ale napríklad aj na prerážanie dverí, cez ktoré sa, mimochodom, dá po ich čiastočnej deštrukcii pekne strieľať. Ďalej si v boji viete pomôcť úderom rukou alebo granátom či molotovom zo slotu pre bojové doplnky. K tomu máte slot na lekárničku, obväz alebo iný podporný doplnok a ešte jeden na nástroje, ktorými otvoríte špeciálne dvere a truhlice. Prípadne máte v inventári kus ostnatého drôtu, čo spomalí nemŕtvych, či odlišnú pomôcku. Zbrane môžete nahradiť inými, ktoré nájdete alebo kúpite za objavené a vyslúžené peniaze a majú aj svoje pokročilé aj epické verzie, plus vylepšenia, ktorými zvýšite ich dostrel, účinnosť či stabilitu.
Najväčšie zastúpenie v radoch nepriateľov majú, prirodzene, bežní zombíci, ktorí ale v početnejšej horde predstavujú aj napriek pomalej chôdzi určité riziko. Pár rán navyše znesú tí, čo majú na hlave prilbu a narazíte aj na odolných horiacich zombíkov, ktorí vedia nepríjemnejšie zraniť. Tento sortiment dopĺňajú zmutované monštrá, ktoré sa priebežne objavujú. Niektoré vás z diaľky prilepia k zemi, iné skáču, pľujú kyselinu a ďalšia všade vytryskne, keď ich zabijete. Potom sú tu obri, ktorí majú silnejší fyzický útok a viac života. Títo mutanti však majú svoje citlivé body, vypuklé slabiny na rôznych častiach tela a ak ich triafate tam, podstatne rýchlejšie padnú. Musím však povedať, že mi celkovo pripadali oveľa menej obávaní a menej pôsobiví ako monštrá z Left 4 Dead.
Hrozbou pre vás môže byť aj pád, pri ktorom sa pridržiavate na rímse a bez pomoci sa čoskoro vysilíte na smrť. Spolubojovníci sa navzájom zachraňujú aj pri kritickom zranení, keď sa minie všetok život. Poznáte to tiež z minulosti – skolená postava leží na zemi a čaká na asistenciu niekoho z tímu. Dobré je, že vtedy stále môže používať svoju sekundárnu zbraň a napríklad kryť pištoľou kamaráta, čo pribehol pomôcť. A ak definitívne umriete, ešte stále nič nie je stratené. Stačí, ak vaši spolubojovníci oslobodia postavy, ktoré priebežne objavia pri chôdzi v teréne a vy sa vrátite do hry. V teréne občas narazíte aj na stacionárne rotačné guľomety a niektoré prechody blokujú hniezda mutantov. Pred ich odstránením musíte najskôr rozstrieľať bubliny na konci výčnelkov, ktoré k nim vedú a potom aj samotnú bublinu hniezda. Všimnete si aj kŕdle vtákov, ktoré by ste nemali vyplašiť, ak nechcete mať nepríjemnosti. Podobne ako alarm áut totiž okamžite privolajú novú hordu.
Najvýraznejšou novinkou sú karty, ktoré ovplyvňujú atribúty a vlastnosti postavy, družiny a dokonca terénu. V základnom tábore, ktorý slúži ako menu, si môžete zostaviť vlastné balíčky kariet s podpornými vlastnosťami. Dokážu vás pekne vylepšiť, no občas za cenu určitého postihu. Niektoré karty zvyšujú váš pohyb, rýchlosť nabíjania, penetráciu striel, kapacitu munície, účinok určitých zbraní. Iné pridávajú dieliky života alebo zvyšujú staminu. Alebo aj zmenia obyčajný úder päsťou na bodanie nožom, čo je celkom užitočná vec, umožnia vám bez pomoci sa vymaniť z nepriateľskej pasce a podobne.
Karty sú z nejakého pochybného dôvodu rozdelené na balíčky pri sólo hraní, kampaň a Swarm - horda, čo sa ukázalo ako zbytočne komplikované – vysvetlím neskôr. V prvom prípade sú dostupné všetky okamžite, inak si ich ale musíte postupne získavať. Môžete ich nájsť pri hraní v teréne a vo väčšom množstve zabezpečiť formou takzvaných zásobovacích línií. To sú sety, kde si za zásobovacie body z misií odomykáte ponúkané karty. V praxi ich potom využijete nasledovným spôsobom. Pred každou misiou vám hra ponúkne náhodné karty z vášho balíčka, vyberiete si z toho, čo sa vám na danej mape najviac hodí. Pri ďalšej, nadväzujúcej mape si volíte ďalšiu kartu a tak to stále pokračuje. Postupne sa tak nabaľujú vaše bonusy, máte viac života, lepšie bojové vlastnosti a môžete aj podporiť tím. Súčasne sa individuálne rozvíjajú aj vaši spoluhráči vlastnými kartami a celá družina tímovými.
Ale pozor, na každej novej mape pribúdajú aj takzvané skazené karty. To sú rôzne modifikácie a extra výzvy, ktoré fungujú ako nepovinné, ale optimálne úlohy. Takže napríklad na celej mape bude hmla a, prirodzene, zníži sa váš dohľad. Inak to vyzerá veľmi efektne. Alebo vás prenasleduje špecifické monštrum, ktoré má tendenciu zaútočiť, zaliezť do zeme a neskôr sa znovu objaví. Alebo si môžete prilepšiť zabitím bossa, či tak, že sa úplne vyhnete kŕdľom vtákov, či prejdete misiu v limitovanom čase. Mixovanie kariet hráčov aj skazených kariet robí z každej, hoci aj opakovanej misie trochu iný zážitok a podporuje znovuhrateľnosť.
Okrem ťaženia si môžete zahrať aj PvP režim Swarm, ktorý je ale skôr do počtu a je to dosť veľká nuda. Zatiaľ čo v Left 4 Dead sa jeden tím hráčov v úlohách monštier snažil prekaziť postup druhého tímu hráčov v úlohách ľudí, tu tvorcovia pripravili len arény. Aj to nie poriadne. Máte skrátka malé ohraničené priestory, kde sa dva tímy hráčov striedajú v úlohách preživších a monštier. A v niekoľkých kolách víťazí družstvo, ktoré dlhšie odolávalo nemŕtvym. Je to také sterilné, nehovoriac o tom, že keď niekto opustí váš tím, bojuje sa ďalej v oslabení bez náhradníka. Tak sa mi stalo, že som v jednom kole bol sám proti štyrom protihráčom – a horde. Navyše tu pri hraní za monštrá vidíte, že majú dosť nezaujímavé schopnosti.
V multiplayeri hra funguje takmer bezchybne a povedzme si na rovinu, zrejme nikto si túto hru nekúpi kvôli singleplayeru. Jej podstatou je totiž kooperácia živých hráčov. Ale nájdete tu aj sólo režim, ktorý je však dosť pochybný, pretože je nedomyslený a nedotiahnutý. Postup je vlastne rovnaký ako pri online hraní. Ibaže v sólo kampani vás sprevádzajú iba boti, ktorí v multiplayeri len nahrádzajú prípadných chýbajúcich živých spoluhráčov. Boti sa síce čudne pohybujú a zasekávajú, ale prekvapivo dobre asistujú – držia sa väčšinou pri vás, kryjú vám chrbát, oživia vás, keď padnete. Neberú vám muníciu z dební, takže sa nestane, že nemáte čím strieľať, dokonca vám neraz dajú nejakú z vlastných zásob alebo vás vyliečia. To nerobia ani mnohí živí hráči. Plus keď umriete, môžete prevziať kontrolu nad niektorým botom a pokračovať. Toto je v poriadku, hoci so živými hráčmi je to predsa len zaujímavejší zážitok.
Problémy sólo hrania vychádzajú z jeho separovania. V online kampani získavate achievementy a zásobovacie body, ale keď to hráte single, už to neplatí. Nedostanete nič. V sólo režime si tak ani neodomknete druhú štvoricu postáv – prvé mapy skrátka musíte prejsť online minimálne s jedným živým hráčom v skupine. Tvorcovia s tým akosi nepočítali, zrejme preto, že je tu ten separovaný balíček so všetkými odomknutými kartami pre jednotlivca. Sťažnosti prvých hráčov však zrejme prispejú k rýchlej zmene a tvorcovia budú nútení vyhovieť im. (Ak čítate túto recenziu neskôr po vydaní, zrejme sa už tak stalo) Samotné vytváranie a prehadzovanie sólo a online kampaní je dosť ťažkopádne. Single je skôr na príťaž, i keď má určitý zmysel, keď sa chcete v pokoji oboznámiť s mapami a odomknúť si aspoň nové body v ťažení, kde potom môžete začínať (sólo aj online) ťaženia pri ďalšom hraní.
Navyše, čo je trochu kuriózne, v singleplayer režime mi hra pomerne často mrzla, čo sa mi na online serveroch zatiaľ nestalo ani raz. I keď treba povedať, že by tvorcovia mali zvážiť viac možností aj pri režime viacerých hráčov, vrátane voľby serverov a ich nastavení, rovnako ako hráčov v tíme. Pritom mnohým komplikáciám sa dalo predísť jednoducho tak, že by hráči mali jednotnú kampaň, v ktorej by si zvolili, či sa môžu pripájať iní hráči, alebo nie. Podobne ako je to so zakomponovanou voľbou, či dovolíte crossplatformové hranie na konzolách a PC, ktoré tu dobre funguje.
To už sa dostávame k technickej stránke hry a grafike. Takže multiplayer funguje len s ojedinelými problémami, ale môžete naraziť na určité sekundárne chyby aj glitche. Stalo sa mi, že na posledného hráča sme čakali niekoľko minút kvôli pomalému pripojeniu, no skôr výnimočne. Zaskočilo ma však, keď moja postava skonala, čakal som, kým mi spoluhráči nájdu nové telo a len sledoval postup a server ma vykopol z hry, že som nebol aktívny. Nepríjemnejšie môže byť zamrznutie hry, čo sa mi ale skutočne stalo len v sólo režime. Graficky hra vyzerá veľmi slušne – moderné spracovanie, solídny dizajn máp, precízne detaily, vydarené prestrihové scény – len na tie kŕčovité pohyby botov sa zle pozerá. Inak to ale bez trhania pekne beží na stredne výkonnej zostave. Dobre je napasovaná dynamická hudba a kvalitný dabing aj s príležitostnými hláškami.
Back 4 Blood je Left 4 Dead 3, je to pokračovanie, na ktoré fanúšikovia dlho čakali a väčšina z nich si tam príde na svoje. Nie síce úplne bez výhrad, ale vyladenie hry je len otázkou času. Nie je to zlý štart a už vôbec nie zlá kooperačná akcia. Práve naopak, hrá sa to výborne, je to dynamické, pôvodné herné princípy sa zachovali a doplnili zaujímavým kartovým systémom. Online v skupine je to veľká zábava, len ešte rozšíriť možnosti serverov, singleplayer je trochu defektný a PvP režim Swarm totálne nezáživný. Ale skutočne ide hlavne o to, že na jednotku funguje kooperačná kampaň, ktorá tu hrá prím, to ostatné je len sekundárne a menej podstatné.
RECENZIE HRÁČOV |
PC
PS4 Xbox One Xbox Series X|S PS5 Vývoj: Warner bros. / Turtle Rock Studios Štýl: Akcia
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|