Ako funguje DLSS, Image Scaling a aké funkcie prichádzajú do GeForce RTX kariet? |
Nvidia stále posúva svoje funkcie vpred a pozrime sa bližšie, ako posúvajú vpred DLSS.
Nvidia postupne rozširuje funkcie svojich grafických kariet. S príchodom GeForce RTX kariet spustila ray tracing, DLSS a pridala aj Nvidia Reflex. Všetko funkcie, ktoré sú dôležité pre inú oblasť grafiky alebo výkonu. Ray tracing zlepšuje kvalitu obrazu, DLSS zvyšuje framerate a Reflex zlepšuje odozvu. Všetko dôležité oblasti a všetko pre niekoho iného.
Keď sme pri odozve, Nvidia práve spustila Latency challenge súťaž. V nej ako zistíte dopad oneskorenia ovládania na hru, tak môžete vyhrať. Konkrétne cez Kovaak Aim utilitu si viete zistiť, ako latencia ovplyvňuje presnosť a rýchlosť reakcií, čo je dôležité špeciálne pri multiplayerovkách. Nvidia pripravila dve úlohy, ktoré vám ukážu rozdiel rýchlosti pri 25 ms, 55ms a 85ms odozve.
DLSS, DLAA a IMAGE SCALING
Nvidia svoje funkcie na grafikách postupne vylepšuje a najnovšie to ukázala pri DLSS, ktoré sa posunulo do novej verzie. DLSS je funkcia, ktorá pomocou umelej inteligencie zapracovanej do GeForce RTX grafík zvyšuje rozlíšenie obrazu a tým pádom aj framerate hry. Zároveň strata kvality obrazu je minimálna alebo prakticky žiadna, pričom dokáže vytiahnuť aj detaily, ktoré obraz bez DLSS nemá. Obrázok to aj názorne približuje:
DLSS 2.3
DLSS práve prešlo do verzie 2.3, v ktorej je zvyšovanie rozlíšenia znovu dokonalejšie. Konkrétne sa Nvidia v novej verzii zamerala na odstránenie určitých temporálnych rozmazaní, ktoré sa vytvárali za objektami.
Totiž DLSS, ako ukazuje graf DLSS, vždy analyzuje predchádzajúce frejmy, aby mohlo čo najlepšie vylepšiť aktuálny a presúva dáta medzi nimi, preto doteraz často zanechávalo po malých objektoch ich cestu. 2.3 verzia sa to snaží eliminovať a video ponúka pekné porovnanie:
Vylepšenie dobre ukazuje aj záber zo Cybepunku 2077, kde okolo spätného zrkadielka vidíte detaily zanechané z predošlých frejmov v predchádzajúcej verzii DLSS. V novej to však už funkcie odfiltrujú.
Novú verziu DLSS už nájdete v spomínanom Cyberpunku 2077, Deahtloope alebo aj Doom Eternal. Rovnako rovno túto verziu dostala aj nová GTA Trilógia, ktorá prišla s DLSS, ako aj novinky Guardians of the Galaxy alebo Jurassic World Evolution 2 a Bright Memory: Infinite. Plus rôzne ďalšie tituly. DLSS v nich dokáže pri 4K rozlíšení zvýšiť framerate od 50% do 150%.
Zrýchlenie a aj kvalitu pekne ukazuje Farming Simulator 2022:
Teraz prišlo DLSS aj do Assetto Corsa Competizione a tam sa zvyšuje framerate dvojnásobne, a teda môžete výrazne zvýšiť framerate a tým pádom aj vaše reakcie v samotnom jazdení.
Takto vyzerá zrýchlenie na jednotlivých grafických kartách v jednotlivých rozlíšeniach:
IMAGE SCALING
Nvidia zároveň oprášila aj svoju staršiu funkciu čistého upscalingu obrazu bez AI, ktorú mala doteraz len skrytú v ovládačoch. Funkciou plánuje konkurovať FSR od AMD, ktoré funguje podobne.
Teda zatiaľ čo DLSS ponúka obraz prehnaný cez AI, Image Scaling je funkcia, ktorá funguje bez AI. Tiež dokáže zvýšiť obraz na vyššie rozlíšenie, ale samozrejme nie tak kvalitne ako DLSS. Tu je dôležité, že Image Scaler môže fungovať na všetkých grafických kartách, a teda zatiaľ čo na GeForce RTX grafikách môžu autori zapracovať DLSS, na ostatné grafické karty môžu dať Image Scaler. Ten je zároveň Open source a vývojári ho môžu používať ako len chcú. Rovnako si ho viete zapnúť aj sami na ľubovoľnú hru.
Porovnanie kvality vidíte na nasledujúcom obrázku, kde je v porovnaní aj FSR:
A detaily rozdielov natívneho rozlíšenia, Image Scaling a DLSS pekne vidieť na anténach na nasledujúcom obrázku z Deathloopu:
Na oboch obrázkoch vidieť, ako DLSS vyťahuje spomínané subpixelové detaily späť do finálneho obrazu. Ani Image Scaling si nevedie zle, ktorý sa snaží každý frejm zlepšiť čo najkvalitnejšie, ale len z dát, ktoré sú v danom obraze. Nepracuje s viacerými zábermi ako DLSS a ani nepoužíva AI. Používa 6-tap filter so štvorsmerovým škálovaním a následne pridanými adaptívnymi zaostrovacími filtrami, aby obraz nezostal rozmazaný.
Nvidia to posledné dva roky mala v ovládačoch ako Imace Scaling a Shapenring, teraz to presunula rovno do GeForce Experience aplikácie. Zatiaľ ešte pod experimentálne funkcie, ktoré si musíte pod záložkou Nastavenia zapnúť. Následne po doinštalovaní sa v nastaveniach objaví aj možnosť zapnutia Image Scaling funkcie, kde si určíte kvalitu. Nevyhnutne však nemusíte nastavovať už tu. Nastavenia viete cez ALT+F2 filtre v overlay funkcii meniť priamo pod každou hrou samostatne.
DLAA
Nvidia už pri predstavení DLSS ukazovala aj využitie tejto funkcie na antialiansing. Teda AI spracuje obraz bez toho, aby zvyšoval rozlíšenie, ale pridá kvalitný antialiasing a popritom vytiahne aj subpixelové detaily. Je to ako antialiasing posunutý do novej generácie. Zatiaľ sa ešte len začína zapracovávať, ale už sme ho videli v Elder Scrolls Online a najnovšie aj Farming Simulator 22.
Ukážka z Farming Simulátoru nám naznačuje jeho kvalitu. V ľavej časti s DLAA vidieť viac detailov, zatiaľ čo štandardné TAA síce zarovná okraje objektov, ale spolu s tým zníži aj ich kvalitu, keďže ich aj rozmaže a detaily sa utlmia.
Uvidíme, ako bude zapracovanie pokračovať. Je to zaujímavá možnosť a ak nevyhnutne nepotrebujete zapínať DLSS pre vyšší framerate, ak máte dostatočne rýchlu grafiku, môžete rovno ísť do DLAA.
Všetky tieto funkcie zhrnula Nvidia aj vo videu:
Čo príde ako ďalšie?
Na jednej strane sa Nvidia snaží ušetriť výkon pomocou týchto upscalovaní obrazu, na druhej prichádzajú ďalšie funkcie, ktoré hry zrýchlia a vylepšia novými funkciami. GeForce RTX karty sú totiž plne pripravené na DX12 Ultimate, s ktorým hlavne teraz po vydaní Windows 11 prichádza séria nových funkcií, ktoré zlepšia fungovanie hier. A to:
- Variable Rate Shading
- Mesh Shader
- Sampler Feedback
- DirectStorage
Sú to štyri väčšie funkcie, kde Variable Rate Shading má zapracované už niekoľko hier a ponúkajú optimalizáciu rýchlosti spracovania obrazu, čím zaisťujú vyšší framerate. Napríklad Wolfenstein II, Forza, Gears, Halo.
Mesh Shader spolu so Sampler Feedback a aj DirectStorage ešte len čakajú na rozbeh. Sú to funkcie, ktoré zrýchlia načítavanie textúr a objektov v hrách, ale aj samotné vykresľovanie a výpočty. Zároveň znovu viac odstrihnú grafický čip od závislosti na procesore.
Konkrétne Sampler Feedback je funkcia, ktorá umožní nechať rozhodovať grafickú kartu o tom, ktoré textúry a ktoré časti textúr treba načítať (nenačítava to, čo nevidieť). Vďaka tomu sa zrýchľuje vykresľovanie. Šetrí sa tak aj grafická pamäť, čo bude do budúcnosti pri veľkých svetoch veľmi dôležité, keďže to spraví prácu za vývojárov, ktorým sa často nechce optimalizovať. Videli sme to pri Far Cry 6, ktoré chcelo 16GB pamäte na maxime a pritom to na vizuále ani nevidieť.
Spolu s tým úzko súvisí aj DirectStorage API v DX12, ktoré má Nvidia zapracovanú cez GeForce RTX IO a zaisťuje priame načítavanie textúr z SSD disku do grafickej pamäte. Teda nemusí ísť všetko cez procesor a RAM a spomaľovať to. Graf to pekne ukazuje:
Ak budú zapracované v hre obe funkcie, znamená to, že grafika si sama vypýta textúry cez Sampler Feedback a DirectStorage funkcie mu ich dodajú priamo z disku. Žiadne spomaľovania alebo zahlcovania procesora. Na jednej strane to všetko zrýchli hru ,na druhej aj stabilizuje framerate, keďže nebudú náhle výkyvy v záťaži procesora.
Spolu s tým ruka v ruke ide aj Mesh Shader, ktorý umožní vykresliť oveľa viac objektov na obrazovke, kde si hardvérovo dokáže upravovať detaily objektov bez nutnosti zásahu procesora.
Všetky tieto funkcie ponúknu okrem zrýchlení aj nové možnosti v grafike, ale bude to celé prichádzať len postupne, ako sa s tým autori naučia pracovať.
Prečo vybrať GeForce RTX karty od Nvidie?
Všetky funkcie využijú GeForce RTX grafiky, ktoré sa síce momentálne len ťažko zháňajú, ale notebooky a predskladané desktopy sú stále dobrou voľbou. Kde ak vám stačí základný výkon, viete ísť do do GeForce RTX 2060, pri notebookoch aj GeForce RTX 3050 grafík, v strednom výkone je ponuka GeForce RTX 3060 a GeForce RTX 3060 Ti grafík, vo vyššom či už GeForce RTX 3070 alebo GeForce RTX 3080, a ak chcete úplný hi-end, je tu GeForce RTX 3080ti a GeForce RTX 3090. Tam si už však priplatíte.
Notebooky:
- V notebookoch máte základnú kategóriu od 870 eur, kde kúpite napríklad peknú kombináciu GeForce RTX 3050 a i5 procesora v ASUS TUF Gaming F15 verzii. V GeForce RTX 3050 už dostanete slušný výkon, kde rozbeháte väčšinu hier v dobrom framerate.
- Vyšší výkon ponúkne GeForce RTX 3060 napríklad GIGABYTE G5 KC za 1069 eur, kde ponúkne rovnako spojenie s i5 procesorom. Pri GeForce RTX 3060 už dokážete v multiplayerových hrách využiť aj 144Hz displej
- GeForce RTX 3070 trieda začína okolo 1600 eur, kde napríklad MSI Katana GF66 za 1649 eur kombinuje túto grafiku s i7 procesorom a ponúkne výkon aj pre náročných hráčov. Pritom, ak chcete ísť do notebookového hi-endu, tak GeForce RTX 3080 napríklad vo verzii Acer Nitro 5 za 1959 eur.
Desktopy:
- Z desktopov Lenovo Legion T5 s GeForce RTX 3060 je za 1289 eur a ponúka i5 procesor, 1TB SSD a 16GB RAM. Vyššia grafika GeForce RTX 3060 Ti je napríklad v Alza GameBox Core GeForce RTX3060 Ti+ verzii za 1489 eur.
- GeForce RTX 3070 zostavy začínajú okolo 1700 eur, kde ASUS ROG Strix GA15 G15DK-R5600X152T Black v sebe spojí Ryzen 5 5600X a GeForce RTX 3070 grafiku.
- Ak chcete vysoký výkon, tak začnite rovno na GeForce RTX 3080, kde si už priplatíte a napríklad Dell Alienware Aurora R12 je za 2579 eur s i7 procesorom. Alebo choďte do ešte výkonnejšej GeForce RTX3080 ti grafiky, napríklad Alza BattleBox Ryzen RTX3080 Ti Corsair za 3859 eur.
Ďalšie široké portfólio notebookov, stolných PC a grafických kariet je dostupných na alza.sk.
NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY TÝŽDŇA |
- Black Friday výpredaj na Alze už začal 89
- Samsung spustil svoj Black Friday výpredaj 19
- Nolanov nový film má dátum premiéry a aj casting 77
- GTA Trilogy dostalo pekný grafický update 34
- Stalker 2 dostal svoje finálne požiadavky na PC, na Xboxe už začal pre-load 84
- STALKER 2 Heart of Chornobyl je gold a teda dokončený 107
- AMD Ryzen 7 9800X3D je už v predaji 173
- Witcher 4 začne s nahrávaním hlasov a motion capturingom budúci rok 37
- Nová filmová Star Wars trilógia je už v príprave 55
- Take 2 predalo Private Division, plánuje GTA VI na budúcu jeseň a Mafia: The Old C 29 zobraziť viac článkov >