Ako funguje Nvidia Image Scaling a akú kvalitu má oproti DLSS? |
Pozrime sa bližšie na novú Image Scaling funkciu od Nvidie ponúkajúcu upscaling pre všetky hry.
Nvidia v poslednom update ovládačov pridala novú funkciu do ponuky možností svojich grafík a to Image Scaling. Image Scaling je upscalovacia funkcia ktorá dopĺňa DLSS, a to ako pre karty tak aj pre hry, ktoré DLSS nepodporujú. A prečo? Lebo hráči chcú, vyšší framerate a obetujú ho za cenu malého zníženia kvality obrazu.
Čo je Image Scaling?
Nvidia Image Scaling (NIS) je upscaling funkcia, ktorý má Nvidia v ovládačoch už dlhšie, ale teraz s príchodom FSR od AMD, ktoré funguje podobne, ho vyťahuje vyššie do povedomia a pridáva aj ju aj do Geforce Experience.
Je to funkcia, ktorá zvyšuje rozlíšenie obrazu pričom sa snaží zvýšiť jeho kvalitu. Ale oproti DLSS neanalyzuje predchádzajúce zábery a celé to neupravuje pomocou AI, len sa sústreďuje na jeden záber, ktorý sériou algoritmov zväčší a následne zostrí. Rovno totiž pridáva aj sharpening, teda zostrovanie obrazu.
Momentálne priamo v sebe nemá Image Scaling zapracovaná žiadna hra, ale to nie je problém, keďže si ho viete zapnúť priamo v ovládačov a funguje prakticky na všetko. Je teraz ešte len v úvodnom testovacom štádiu a sú tam ešte nejaké veci, ktoré treba doladiť, ale funguje a viete si ho vyskúšať.
Ako zapnúť Image Scaling?
Funkciu si viete zapnúť pod GeForce Experience nastaveniami, kde musíte zaškrtnúť "povoliť experimentálne funkcie". Následne po update sa vám priamo v nastaveniach zobrazí okienko Zmena Mierky Obrázku (Image Scaling), ktorú môžete aktivovať. Má pri sebe aj výber rozlíšenia, ale ten nemusíte riešiť, lebo si ho nastavíte vždy v hre a aj nastavenie sharpeningu, teda zostrenia obrazu.
Rovnako ju viete spustiť aj cez Nvidia Ovládací panel, kde je umiestnené pod Spravovaním 3D nastavení. Je to prepojené so zapnutím v Geforce Experience, ale tu je ešte navyše aj nastavenie Indikátor prekrývania, čo je hlavne zo začiatku dôležitý parameter, aby ste vedeli, či Image Scaling funguje a akú funkciu práve používa.
Kedy sa Image Scaling aktivuje?
Hneď ako máte aktivovaný Image Scaling, Nvidia už kontroluje nastavené rozlíšenie na monitore. A to ako priamo vo Windows systéme, tak v hre a ak si ho prestavíte na nižšie, automaticky ho bude zvyšovať na maximálne rozlíšenie monitora cez Image Scaling. Teda ak hru pustíte vo fullscreene v nižšom rozlíšení, automaticky ju zväčší. Ak však hra nemá fullscreen, je potrebné zmeniť rozlíšenie priamo vo Windows, aby to fungovalo.
Pritom ak máte zaškrtnutý spomenutý Indikátor prekrývania, vidíte v ľavom hornom rohu NIS písmená. Ak s nič nerobí respektíve je aktívny len shaprening je NIS modré, ak resizuje, je nápis zelený. Zatiaľ cítiť, že je to také úvodné testovaci zapracovanie.
A ako to vyzerá v hrách?
Keď to porovnáme v hrách, podľa očakávania môžete čakať lepšiu kvalitu ako čistý upscaling, ale slabšiu kvalitu ako DLSS. Zároveň je to podobná, respektíve mierne lepšia kvalita oproti FSR.
Natine rozlíšenie vs Image Scaling
Pozrime sa najskôr, ako vyzerá Image Scaling voči natívnemu rozlíšeniu. Konkrétne 1440p je tu zväčšené na 4K, najskôr bez funkcií na upscaling, potom s Image Scalingom. Vidieť, ako sa pixely zjemnia
Image scaling vs DLSS
Môžeme si aj Nvidia Image Scaling porovnať s DLSS v Quality režime, ktoré upscaluje tiež z 1440p na 4K. Samozrejme tam je kvalita oveľa vyššia a aj obraz je pri pohybe stabilnejší. Čo sa týka framerate, ten je veľmi podobný, keďže obraz sa počíta rovnaký, len záleží, aký výpočtový čas zhltne dané filtrovanie. Pri DLSS to býva o 2-3 fps nižšie a napríklad táto scéna z Bright Memory išla v DLSS 89 fps, NIS malo 91 fps. Pričom natívne 4K išlo len 50 fps.
Sharpening
Môžeme sa pozrieť aj na možnosť nastavenia ostrosti obrazu. Ten si môžete nastaviť rovno v ovládačov, Geforce Exprience alebo aj priamo v hre cez ALT+F3, kde sa zobrazujú filtre. Môžete sa ľubovoľne pohybovať medzi 0% až 100%, tu sú porovnané tri nastavenia - minimum, stredné a maximum. Stredné s 50% sa zdá ako ideálne, ale môže to byť rôzne podľa hry a podľa toho aký typ obrazu chcete docieliť.
Native vs DLSS vs Image Scaling
Pozrime sa aj na porovnanie natívneho 4K rozlíšenia, DLSS a Image Scalingu na jednom zábere. Mimochodom, na tieto porovnávania spravila Nvidia aj ICAT utilitu, ktorou si porovnáte dva zábery alebo videá na sebe, alebo viac vedľa seba. Môžete si ľubovolne zoomovať a pohybovať zábery. Možno škoda, že zooming nie je ešte vyšší.
Ďalšia ukážka je z Guardians of the Galaxy, ktoré s plne zapnutým ray tracingom v 4K ide 20 fps, s DLSS 42 fps a Image scaling je tu mierne pomalší a ide 38 fps. DLSS tu odvádza veľmi dobrú prácu aj v kvalite obrazu, ale celkovo je hra dosť vyhladená a ani Image Scaling nemá veľkú stratu kvality.
Ešte pridám jeden neoznačený obrázok, na ktorom môžete hádať, ktorá časť patrí jednotlivému typu upscalingu a ktorá je natívna.
Performance režim - DLSS vs Image Scaling
Pozrime sa aj na to ako dokáže Image Scaling a DLSS upscalovať 1080p obraz na 4K, kde Image scaling už má väčšie problémy, ale DLSS sa drží stále dobre. V každom prípade, Image Scaling je stále oveľa lepší ako čisté 1080p.
Čo to vlastne ukazuje?
Ukazuje to, že upscalingy obrazu majú pred sebou zaujímavú budúcnosť. Nie preto, že by hráči chceli rozmazanejší obraz, ale preto, že chcú čo najvyšší framerate v ešte prijateľnej kvalite. DLSS to odštartovalo vo vysokej kvalite, uchytilo sa a teraz sa postupne objavujú ďalšie nižšie formy upscalingov ako FSR, tak aj Image Scaling (enginy ako Unreal Engine 5 ešte k tomu zapracuvávajú vlastné typy upscalingov).
Ale to sú všetko funkcie ktoré treba zapracovávať v samotných hrách. Image Scaling, na rozdiel od ostatných umožňuje upscalovať prakticky všetky hry a to na všetkých Nvidia kartách, nielen RTX. Síce je to priamo cez ovládače respektíve Geforce Experience, ale nakoniec je to najjednoduchšie riešenie. Ktoré vám automaticky upscalne hry ak si v nich zmeníte rozlíšenie, napríklad preto, že hra nestíha na plnom rozlíšení, alebo chcete vyšší framerate. Je to zaujímavá vec, ktorá by možno do budúcnosti mohla byť zapracovaná ako štandard. Zatiaľ je to ešte len beta, sú tam určíte nedotiahnuté veci (ako grabovanie) a uvidíme do akej finálnej podoby to dotiahne Nvidia.
NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY TÝŽDŇA |
- Black Friday výpredaj na Alze už začal 99
- RECENZIA: S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl 403
- Aké hodnotenia dostal Stalker 2 v recenziách? 98
- Zľavy na PS5 konzoly a príslušenstvo boli spustené 87
- Ako to bolo s Half-Life Episode 3? Prečo ju Valve nedokončilo? 63
- Takto vyzerá prostredie Skyrimu na Unreal Engine 5 27
- Porovnanie vizuálu Stalkera 2 a skutočnosti 22
- Filmová recenzia: Gladiátor II 55
- Stalker 2 naplánoval svoje zajtrajšie vydanie 75
- Prichádza aj remaster Tomb Raider: Legend trilógie 28 zobraziť viac článkov >